Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Noxhaven skrev (Akkurat nå):

Vel det er vel ikke feil å si at vaksinen er utviklet via gen manipulering

Utviklet via genmanipulering kan godt hende, men det manipulerer ikke våre gener når det blir sprøytet inn.
Stor forskjell på det. og det virker som at mange tror at den manipulerer våre gener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
neijanei skrev (9 timer siden):

Nei, jeg skal ikke ta denne vaksinen. Ser ikke noen god grunn til å ta den. Vi får ikke data om den er effekitv og trygg før 2023. Det er utrolig for meg at så mange folk vil ta den uansett.

Er det noe som er godt utprøvd det siste året så er det viruset covid19. Vi vet veldig mye om bieffektene av det og det ser ikke bra ut.

Hvor har du årstallet 2023 fra?

Lenke til kommentar
Sitat

Frykter vaksineskepsis blant innvandrere

Innvandrere fra Afrika og Øst-Europa er mer skeptiske til å ta koronavaksine enn norskfødte, viser tall fra FHI. Helsebyråd i Oslo Robert Steen (Ap) sier de får tilbakemeldinger fra innvandrertette bydeler om at det er en del som er skeptiske til å ta vaksinen.

https://www.nrk.no/norge/frykter-vaksineskepsis-blant-innvandrere-1.15333879

Dere kommer til å bli ett evig problem spesielt i Oslo. Må nok være obligatorisk. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Evil-Duck said:
Quote

Dette mRNA/ribosom-arbeidet skjer utenfor cellekjernen, så det klusser ikke med vårt DNA.

Vel i følge Dr Tom Cowan og andre, så stemmer ikke det. mRNA kan gå inn i cellekjernen, og så gjøre prosessen en gang til for å produsere en ny aminosyre, bare da med endret egenskap. Blir forklart bedre i den videoen jeg linka til.

Quote

Vaksinen gjør nettopp dette. Den gir oss oppskriften/mRNA til piggene ytterst på viruset.

Sikkert flott det, men flere doktorer, blandt annet Tom Cowan, har gått i gjennom de kjente dokumentene som angivelig kan bevise at forskerne har renset og isolert viruset, Sars-Cov2, men det har dem ikke. Så hvordan kan dem komme opp med den "oppskriften" hvis dem ikke har funnet viruset?

Den artikkelen i Aftenposten bare gjør en copy & paste jobb. Jeg tror ikke legen som skrev den har noen dypere forståelse om emnet enn det Dr Tom Cowan og andre har.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Jeg skal nok ta vaksinen på sikt, men jeg stiller meg ikke fremst i køen. Andre får være forsøkskaniner en stund før jeg tar min dose vertfall. 

Ser ikke ut som du er 80 år, så det går helt fint :) Vi relativt unge og friske mennesker står jo bakerst i køen. Noe som har vist seg å være ett problem, for de folkene de starter med, de dør ganske ofte. Og da starter vaksine død konspirasjonene... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ser ikke ut som du er 80 år, så det går helt fint :) Vi relativt unge og friske mennesker står jo bakerst i køen. Noe som har vist seg å være ett problem, for de folkene de starter med, de dør ganske ofte. Og da starter vaksine død konspirasjonene... 

Jeg befinner meg nok ikke i tinnfolie kategorien, men har en generell skepsis mot medisinering vedrørende bivirkninger. At andre som ikke er i risikogruppen velger å stille seg fremst i køen er jo bra for oss som er litt mer skeptiske. :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Jeg befinner meg nok ikke i tinnfolie kategorien, men har en generell skepsis mot medisinering vedrørende bivirkninger. At andre som ikke er i risikogruppen velger å stille seg fremst i køen er jo bra for oss som er litt mer skeptiske. :) 

Ja det er mange "friske" som er langt fremme i køen også, helse personell feks. I tillegg har en jo de som ønsker å få tatt vaksinen ASAP, meg selv inkludert. Da jeg reiser mye i jobb sammenheng og ønsker å komme i gang så snart som mulig. Så det skal nok ordne seg :) Men, det blir nok mer restriksjoner på dette etterhvert, så plutselig ønsker en å stå fremst på listen likevel :)

Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 time siden):

Vel i følge Dr Tom Cowan

Jeg stoler mer på medisinsk råd fra selv Dr. Jeremy Clarkson enn jeg stoler på råd fra en som går godt for pseudovitenskap som homøopati og antroposofisk medisin (krystaller og slik vas) som  Dr. Tom Cowan tydeligvis gjør. Poenget mitt er at fordi noen har en doktorgrad betyr det ikke automatisk at de vet hva de snakker om ;) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Jeg stoler mer på medisinsk råd fra selv Dr. Jeremy Clarkson enn jeg stoler på råd fra en som går godt for pseudovitenskap som homøopati og antroposofisk medisin (krystaller og slik vas) som  Dr. Tom Cowan tydeligvis gjør. Poenget mitt er at fordi noen har en doktorgrad betyr det ikke automatisk at de vet hva de snakker om ;) 

Så sant så sant. Er man utdannet pilot er man så absolutt langt bedre rustet til å være kaptein på et fly enn et vanlig menneske, men fly styrter jo også og selv om det ikke alltid er pilotfeil som er årsaken, så er det vel en eller annen ingeniør ett sted som har gjort en feil. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 timer siden):

Jeg befinner meg nok ikke i tinnfolie kategorien, men har en generell skepsis mot medisinering vedrørende bivirkninger. At andre som ikke er i risikogruppen velger å stille seg fremst i køen er jo bra for oss som er litt mer skeptiske. :) 

Jeg har ingen problemer med å forstå og respektere argumentasjonen, men lurer allikevel på tankegangen din.

Jeg er helt enig med deg i at det er fornuftig med en viss skepsis mot medisinering og bivirkninger som følge av det - men hvis man ønsker å ta en fornuftig avgjørelse må jo disse mulige bivirkningene veies opp mot de mulige skadevirkningene av ikke å ta medisinen (i dette tilfellet korona-vaksinen).

Så siden du ønsker å vente med vaksinen, er det enten fordi du har tatt et følelsebasert valg, hvor du egentlig ikke har veid fordeler mot ulemper, eller fordi du har vurdert disse mot hverandre og kommet fram til at de sannsynlige bivirkningene av vaksinen er like ille eller verre enn det som sannsynligvis skjer deg om du ikke tar vaksinen.

Mitt spørsmål er derfor på hvilken måte du har vurdert disse to mot hverandre, og hvilken kunnskap du har bruk til å konkludere - eller om det først og fremst er et følelsebasert valg?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (49 minutter siden):

Jeg har ingen problemer med å forstå og respektere argumentasjonen, men lurer allikevel på tankegangen din.

Jeg er helt enig med deg i at det er fornuftig med en viss skepsis mot medisinering og bivirkninger som følge av det - men hvis man ønsker å ta en fornuftig avgjørelse må jo disse mulige bivirkningene veies opp mot de mulige skadevirkningene av ikke å ta medisinen (i dette tilfellet korona-vaksinen).

Så siden du ønsker å vente med vaksinen, er det enten fordi du har tatt et følelsebasert valg, hvor du egentlig ikke har veid fordeler mot ulemper, eller fordi du har vurdert disse mot hverandre og kommet fram til at de sannsynlige bivirkningene av vaksinen er like ille eller verre enn det som sannsynligvis skjer deg om du ikke tar vaksinen.

Mitt spørsmål er derfor på hvilken måte du har vurdert disse to mot hverandre, og hvilken kunnskap du har bruk til å konkludere - eller om det først og fremst er et følelsebasert valg?

Godt spørsmål :) 

Jeg tenker litt sånn at denne vaksinen er laget i hui og hast. Jeg har ikke 100% klokketro på at denne er testet slik andre vaksiner gjort. Jeg tenker da mest på bivirkningene. Ikke at man blir stiv i armen en time etterpå etc. men bivirkninger som kan dukke opp senere som ingen vet om ennå. Jeg tror ikke det er farlig å ta den, men jeg anser meg selv som såpass frisk og oppegående samt at jeg er ganske forsiktig og følger korona reglene så langt det lar seg gjøre. Ikke har jeg barn heller. 

Derfor er faren for at jeg smitter andre som er svake svært liten. å skulle jeg smitte noen som er "svake" så må dette evt. skje en sjelden gang jeg er i matbutikken etc. Da mener jeg kanskje at de "svake" burde ta sin del av ansvaret og holde seg hjemme.

Så valget mitt ble gjort ut fra informasjonen jeg sitter med, samt at jeg ikke helt stoler 100% på det "eksperter" sier. Spesielt ikke når det er penger inne i bildet. Jeg sier ikke at dem tar feil, men jeg sier at jeg lever best med meg selv hvis jeg følger egen magefølelse.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (54 minutter siden):

...

Så valget mitt ble gjort ut fra informasjonen jeg sitter med, samt at jeg ikke helt stoler 100% på det "eksperter" sier. Spesielt ikke når det er penger inne i bildet. Jeg sier ikke at dem tar feil, men jeg sier at jeg lever best med meg selv hvis jeg følger egen magefølelse.

Takk for svar ☺️

Tankene dine er ikke veldig langt fra mine egne, selv om jeg ikke er i tvil om at jeg skal ta vaksinen når jeg får anledning til det (gitt informasjonen vi har i dag). 

Jeg er helt med på at man ikke kan stole 100% på det medisinselskapene sier, men jeg tror allikevel at norsk helsevesen o.l. gjør så godt de kan og ikke har noen annen agenda enn samfunnets beste, og at det å stole på anbefalinger derfra er det beste vi kan gjøre. 

Det som dermed tipper meg over i et klart "Ja" til å ta vaksinen, er altså at jeg tror at norske helsemyndigheter vil vårt beste, og at jeg legger vekt på det samfunnsansvaret jeg har i å bidra med mitt ved å følge anbefalingene.

Lenke til kommentar
Gjest f9d38...21c

Da er jeg vaksinert, har ikke falt om død og når jeg gikk på rød man kom det ikke PST i helikopter så mistenker at 5g sporinga i min dose må være defekt. 😲

Anonymous poster hash: f9d38...21c

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 19.1.2021 den 9.53):

Er det noe som er godt utprøvd det siste året så er det viruset covid19. Vi vet veldig mye om bieffektene av det og det ser ikke bra ut.

Hvor har du årstallet 2023 fra?

Fra Pfeizer. Det står i dokumentene at den siste fasen av de kliniske testene varer i 2 år.

Lenke til kommentar
Gjest f9d38...21c
Benbjo skrev (8 minutter siden):

Ja, dette er for å se hvor lenge beskyttelsen varer 

+1

Man avslutter ikke arbeidet bare fordi man har fått godkjent og lansert et medikament.

Anonymous poster hash: f9d38...21c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...