Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hapi70 skrev (36 minutter siden):

Antivaxere er idioter ja, mhm, idioter som ikke vil risikere dette: https://www.facebook.com/brant.griner.7/videos/900291584041455

Det er en video fra facebook postet av en mann som filmer moren sin etter Pfizer-vaksinen, hun sliter med skjelvinger og klarer nesten ikke gå, legene har ingen svar. Profilen hans er ekte.
Syns disse videoene og historiene renner inn nå, føler meg ikke akkurat som en idiot.

Og dette har skjedd så lenge det har fantes vaksiner, man har en rett til å beskytte seg mot dette:

 

Det er nettopp derfor man sitter 15 minutter etter vaksinasjon slik at man kan få hjelp. 

Sitat

Medisinsk fagdirektør Steinar Madsen i Statens legemiddelverk er kjent med at coronavaksinen er forbundet med høyere forekomst av alvorlige allergiske reaksjoner enn tidligere vaksiner.

- Det ser ut som om 1 av 100 000 får allergisk sjokk, såkalt anafylaksi, som følge av Pfizer-vaksinen. Det betyr at dersom hele den norske befolkningen blir vaksinert, vil man se rundt 50 tilfeller av dette, sier Madsen.

Han viser til at alvorlige allergiske reaksjoner er svært sjeldent etter vaksinasjon.

- Det inntreffer vesentlig hyppigere ved vanlige medisiner, som antibiotika, sier Madsen.

Legemiddelverkets mann trekker fram en studie i Journal of Advanced Pharmaceutical Technology and Research, hvor det går fram at anafylaksi på grunn av penicillin forekommer hos 1 av 10 000 pasienter - altså ytterligere ti ganger hyppigere enn ved coronavaksinen.

- Sånn sett er det ingen grunn til at folk skal frykte å ta coronavaksinen. Allergiske reaksjoner ved vaksine er noe vi har beredskap for. Dette kan vi. Det er derfor man må sitte på legekontoret og vente i 20 minutter etter vaksinasjon. Kommer det en svært sjelden allergisk reaksjon, blir en automatisk andrenalinsprøyte satt med en gang. Det virker. Behandlingen er god, sier Madsen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/1-av-100-000-far-allergisk-sjokk/73244607

Jeg tar mye heller sjansen på å være en av 50 som går allergisk sjokk som alle overlever enn å være 1 av 100 som dør av koronaviruset. Døde i Norge delt på Smittede i Norge. 

511/57736=0.00885=0.88% eller nesten 1 av 100 registerte smittede i Norge er døde. 

Å ligge å hikste etter luft i timesvis, mens man sakte blir kvelt av væske i lungenev er mye værre. 

Dere antivaxere er generelt dårlig på risikoforståelse. 

 

Endret av Kryptodebunker
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (9 minutter siden):

Dere antivaxere er generelt dårlig på risikoforståelse. 

Du kjenner ikke alle. Mener selv å ha hatt en alvorlig variant av Covid, som jeg ble helbredet fra med hjelp fra oven. Regner med at en vaksine mot samme sykdom, er kraftige saker. 

Men tråden heter Skal du ta vaksinen? Jeg går dermed ut fra at ønsker å ta vaksinen hvis du får mulighet til det.

Lenke til kommentar

Statistikk og risiko er vrient. Man skulle kanskje tro at vi mennesker enkelt velger rasjonelle valg basert på tallgrunnlaget. But guess what! Mennesker er irrasjonelle!

Våres handlinger farges i stor grad av følelser. En ny haste-godkjent vaksine gir for noen følelser som frykt, engstelse, usikkerhet, og så videre. Videre hjelper jo ikke media på; der de cherry-picker ut sære enkelt-hendelser og lett utelater tall/statistikk for å samtidig forklare risiko/sannsynlighet. 😠

Jeg kan forstå at en del folk ikke ønsker å ta vaksinen.

Oppsiden er at med knapphet på vaksine, vil «anti-vaksere» gjøre at deg og meg rykker stadig frem i køen. Kanskje får vi vår dose i stedet?

(Og om vi sluttet med å kaste bort dyrebare doser på folk over 90 år, hadde vi også rykket kjappere frem i køen. Ærlig talt -- hva er poenget med å vaksinere folk som har kort kort tid igjen, uansett?) 

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (5 minutter siden):

Du kjenner ikke alle. Mener selv å ha hatt en alvorlig variant av Covid, som jeg ble helbredet fra med hjelp fra oven. Regner med at en vaksine mot samme sykdom, er kraftige saker. 

Men tråden heter Skal du ta vaksinen? Jeg går dermed ut fra at ønsker å ta vaksinen hvis du får mulighet til det.

Til du får tatt en antistoff test er det bare tro og håp. Mest sannsynlig bare influensa eller forkjølelse. Ja jeg ville tatt vaksinen i morgen om jeg fikk muligheten. Men jeg er i midten av 20 årene og frisk så jeg får nok ikke muligheten før langt ute på høsten en gang. 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
18 minutes ago, Kryptodebunker said:

Det er nettopp derfor man sitter 15 minutter etter vaksinasjon slik at man kan få hjelp. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/1-av-100-000-far-allergisk-sjokk/73244607

Jeg tar mye heller sjansen på å være en av 50 som går allergisk sjokk som alle overlever enn å være 1 av 100 som dør av koronaviruset. Døde i Norge delt på Smittede i Norge. 

511/57736=0.00885=0.88% eller nesten 1 av 100 registerte smittede i Norge er døde. 

Å ligge å hikste etter luft i timesvis, mens man sakte blir kvelt av væske i lungenev er mye værre. 

Dere antivaxere er generelt dårlig på risikoforståelse.

Men dette er ikke allergisk sjokk, legene har ingen svar på hva som har skjedd med henne sier sønnen. Kvinnen i videoen om svineinfluensaen fikk heller ikke anafylaktisk sjokk, hun fikk en lammelse.

Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (4 minutter siden):

Men dette er ikke allergisk sjokk, legene har ingen svar på hva som har skjedd med henne sier sønnen. Kvinnen i videoen om svineinfluensaen fikk heller ikke anafylaktisk sjokk, hun fikk en lammelse.

Overlevde hun?
Hvor mange døde av influensa`en?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Kryptodebunker said:

Å ligge å hikste etter luft i timesvis, mens man sakte blir kvelt av væske i lungenev er mye værre. 

Dere antivaxere er generelt dårlig på risikoforståelse. 

Du og andre her inne bruker tall og statestikk til å forsvare egen frykt for døden i en situasjon som ikke krever det. Det virker for meg som du antar at hvis du får Covid, så vil du garantert lide en slik grusom død. Istedenfor å ta vaksinen, så kan det heller være mer gunstig for deg å snakke med en psykolog for å jobbe med frykten din,  og ikke minst : ikke tro på all frykt propagandaen fra media!

6 hours ago, qualbeen said:

Og om vi sluttet med å kaste bort dyrebare doser på folk over 90 år, hadde vi også rykket kjappere frem i køen. Ærlig talt -- hva er poenget med å vaksinere folk som har kort kort tid igjen, uansett?

Hva er poenget med å vaksinere unge mennesker som overlever dette fint med influensa liknende symptomer, for et virus de ikke har renset ut og isolert? PCR testen finner RNA fragmenter fra alle mulige ting btw...og ikke noe "SARS-COV-2".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (14 minutter siden):

Du og andre her inne bruker tall og statestikk til å forsvare egen frykt for døden i en situasjon som ikke krever det. Det virker for meg som du antar at hvis du får Covid, så vil du garantert lide en slik grusom død. Istedenfor å ta vaksinen, så kan det heller være mer gunstig for deg å snakke med en psykolog for å jobbe med frykten din,  og ikke minst : ikke tro på all frykt propagandaen fra media!

Hva er poenget med å vaksinere unge mennesker som overlever dette fint med influensa liknende symptomer, for et virus de ikke har renset ut og isolert? PCR testen finner RNA fragmenter fra alle mulige ting btw...og ikke noe "SARS-COV-2".

Du har en urasjonell frykt for vaksiner. Ingen under 70 år dør av vaksinen. Mange under 70 år vil dø av viruset. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 minutt siden):

Det stemmer iallefall ikke, da det allerede har vært noen dødsfall, riktignok blandt de eldre. Flere vil det bli i tiden fremover, også blandt de unge.

2 millioner er døde av korona og 93 milioner har hatt korona. Det blir 2/96=0,0215=2.15%= 1 av 50 døde!

Vaksinen fører kun til død for en promille av de på 80+ som ville dødd av koronaviruset, forkjølelse eller influensa. 

Sitat

Har undersøkt 13 dødsfall: Vanlige bivirkninger kan ha bidratt til dødsfall hos de svakeste

Bivirkninger som er ufarlige for de fleste kan ha bidratt til enkelte av dødsfallene blant de svakeste pasientene som har fått Pfizer-vaksinen, ifølge Legemiddelverket.

– Vi ser ikke noe alarmerende med disse tallene. Alle dødsfall er hos eldre og skrøpelige personer med underliggende sykdommer, sier Madsen.

 

Legemiddelverket har tidligere advart om at flere kommer til å dø med - men ikke nødvendigvis av - vaksinen: Sykehjemsbeboere er de som har blitt først prioritert i vaksinekøen, og på norske sykehjem der mange er alvorlig syke dør det i gjennomsnitt rundt 350 - 400 personer per uke.

Det som også har kommet frem i det som hittil er gjennomgått, er at de vanlige og vanligvis milde bivirkningene kan ha gitt et mer alvorlig utslag hos de sykeste. Dette har man også tatt læring av, sier Madsen.

– Dette kan ha bidratt til noen av disse dødsfallene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dlvXGz/har-undersoekt-13-doedsfall-vanlige-bivirkninger-kan-ha-bidratt-til-doedsfall-hos-de-svakeste

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det vært et ekte, farlig virus som smittet hyppig der ute - så hadde vi ikke sittet her og diskutert om det finnes eller ikke. Regjeringen hadde heller ikke trengt å holde pressekonferanser der de fremlegger reglene vi må følge... Folk hadde sett og erfart det selv i store mengder, helt av seg selv! Viruset er så farlig at vi må teste folk for å se om de har det...

Jeg satt ikke å snakket slikt om tidligere vaksiner, gjorde jeg vel....nei. Det er denne Covid vaksinen JEG snakker om.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 minutt siden):

Det stemmer iallefall ikke, da det allerede har vært noen dødsfall, riktignok blandt de eldre. Flere vil det bli i tiden fremover, også blandt de unge.

Hvordan vet du at yngre vil dø av vaksinen fremover? Nå forventer vel Israel å få vaksinert de fleste over 16 år innen utgangen av mars, så vi får ja raskt svar på det. Ikke minst sammenlignet med statistikken vi har på Covid19, som det nå er god statistikk på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 minutt siden):

Hadde det vært et ekte, farlig virus som smittet hyppig der ute - så hadde vi ikke sittet her og diskutert om det finnes eller ikke. Regjeringen hadde heller ikke trengt å holde pressekonferanser der de fremlegger reglene vi må følge... Folk hadde sett og erfart det selv i store mengder, helt av seg selv! Viruset er så farlig at vi må teste folk for å se om de har det...

Jeg satt ikke å snakket slikt om tidligere vaksiner, gjorde jeg vel....nei. Det er denne Covid vaksinen JEG snakker om.

Jeg skulle ønske jeg kunne spore ip adressen din og sette deg i ett bur og få alle på jernbanetorget til å hoste på deg en dag. Så ville du raskt se at koronaviruset er ekte. 

Å tro på en øglemann istedenfor alle verdens myndigheter og virus forskere tyder på alvorlige vrangforestillinger. Du er syk Betroz søk hjelp. 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (7 timer siden):

 

(Og om vi sluttet med å kaste bort dyrebare doser på folk over 90 år, hadde vi også rykket kjappere frem i køen. Ærlig talt -- hva er poenget med å vaksinere folk som har kort kort tid igjen, uansett?) 

Menneskelig levealder blir stadig høyere og det er ikke lenger uvanlig å passere et tresiferet antall år; gubben til dronning Elisabeth for eksempel blir 100 nå i juni og han har jo blitt vaksinert nylig og later til å være still going strong. Men jeg er enig om du mener at det er meningsløst å vaksinere mennesker som er dødsyke og har fått beskjed fra legen til og med at de har kort tid igjen å leve. Uansett alder forøvrig.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...