Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (17 minutter siden):

Din tur til å dokumentere dine påstander!

Simen1 skrev (44 minutter siden):

Jeg savner fortsatt dokumentasjon på disse påstandene dine:

Har du tenkt til å dokumentere, eller bare ignorere og late som du kan heve deg over fakta?

Ignoransen din fremtvinger dessverre et ultimatum: Enten dokumenterer du påstandene dine - eller så er du et nett-troll som bør ignoreres!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (16 minutter siden):

Finnes ganske god dokumentasjon nå på at svært mange smittede får skader på ulike organer.

Det er vel ikke helt det samme som at de kommer til å slite resten av livet 🙂

Mange som har fått skader av overdreven bruk av respiratorer, noe som også sannsynligvis var en sterkt medvirkende årsak til de relativt høye dødstallene i vår.   

 

Edit: Ser at jeg har nådd maksgrensen for innlegg for i dag. Takk for diskusjonen, og ha en flott og vaksinefri kveld 😃

Endret av Carltondance
Lenke til kommentar
Carltondance skrev (3 minutter siden):

Dersom du ser på grafen fra i vår så korrelerte dødsfall og smittetilfeller ganske tett. 


Det som er vanskelig å se på de små bildene, er at smitten startet å øke rundt 10. mars, mens dødsfallene startet rundt 27. mars.
Smittetoppen var rundt 1. april, toppen på dødsfall var rundt 11. april, 10 dager senere.

Vi ser vel noe av det samme nå, smitten begynte å øke kraftig rundt 26. oktober, dødsfallene begynte å stige 12. november.

Det ser ut som det er færre som dør nå, i forhold til antall smittede, det er bra, men begge kurvene er oppadgående, så det er for tidlig å si sikkert enda, inntil de begge har snudd kraftig ned igjen.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (7 minutter siden):

Dette er det enkelt å avkrefte. Antall dødsfall nå er på nivå med april. Det betyr at vi finner ca dobbelt så mange nå som i våres. 


I så fall mener du at de kanskje finner 20% av de som er smittet, altså dobbelt så mange som de 10% de fant i våres?

Jeg vet ikke hva fasiten er, men FHI hevder altså at deres epidemiologiske modeller antyder at de finner 40%, jeg antar de baserer det på en rekke ting, blant annet raten for positivitet i prøvene osv ?

Lenke til kommentar
0laf skrev (11 minutter siden):

... men begge kurvene er oppadgående, så det er for tidlig å si sikkert enda, inntil de begge har snudd kraftig ned igjen.


Og for ordens skyld, FHIs modeller viser nå at toppen vil nås i mars/april, før det går noe særlig nedover igjen, men man venter et noe lavere R-tall, slik at spredningen ikke blir like kraftig, selv om R-tallet trolig vil ligge over 1 i en lengre tid nå, men dette er ting som nok er svært vanskelig å spå, det kommer helt an på hvordan befolkningen opptrer over høytiden osv.

https://www.fhi.no/contentassets/e6b5660fc35740c8bb2a32bfe0cc45d1/vedlegg/alle-nasjonale-rapporter/national_regional_model_17_november.pdf
 

Sitat

National forecasting:
In one week, we estimate 1.800 new cases per day (95%CI 1.100-2.500), and a prevalence (total number of infected people in Norway) of 10.000 (95% CI 7.000-14.000).

Hospitalisations and patients on ventilator treatment in one week are estimated to be 190 (median 95% CI 140-250) and 19 (median 95% CI 10-30), respectively; the corresponding three-week projections are (95% CI 165 - 370) and (95% CI 16 - 41). We see a clear increasing trend.

Note: Our model has over-estimated hospitalisations in recent weeks.
A long-term scenario projection with the current R suggests a peak in March/April 2021.

 

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 17.11.2020 den 0.33):

Er du vaksinert og har immunitet får ikke viruset formere seg i deg da du er immun, dermed er du heller ikke smittebærer.

Det var en som la ut denne lenken hvor innholdet ikke er fullt så optimistisk.

Sitat

Man burde stille spørsmålet om vaksinen vil stoppe pandemien. Man burde understreke at 90-95 prosent effekt gjelder hindret sykdomsutvikling, ikke virusspredning, sier han.

https://www.tv2.no/a/11784905/

Det er ikke snakk om bivirkninger, men at vaksinen bare har oppnådd en av tre ideelle målsetninger.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Subara said:

Det var en som la ut denne lenken hvor innholdet ikke er fullt så optimistisk.

https://www.tv2.no/a/11784905/

Det er ikke snakk om bivirkninger, men at vaksinen bare har oppnådd en av tre ideelle målsetninger.

– Men de vaksinene som nå søkes hastegodkjent bidrar ikke til å hindre smittespredning, sier Traavik.

Dette vet vi jo strengt tatt ikke enda. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Simen1 said:

Ignoransen din fremtvinger dessverre et ultimatum: Enten dokumenterer du påstandene dine - eller så er du et nett-troll som bør ignoreres!

Gi oss linker til god og vertifiserbar dokumentasjon på :

  • at Corona viruset (SARS-Cov2) finnes, jeg vil ha den komplette genetiske koden
  • at de har tatt dette viruset ut av syke mennesker, renset og isolert det, for så å satt det inn i helt friske mennesker, der de friske menneskene blir syke på samme måte, og der de kan igjen ta ut det samme viruset.
  • Avkreft også teorien som sier at den påståtte genetiske sekvensen de påstår er SARS-Cov2, ikke er kromosom 8 i det menneskelige DNA - at den genetiske materialen som PCR testen finner, ikke er genetisk materiale som er laget i vår egen kropp, og ikke noe fremmed "virus".

Burde være lett for deg dette Simen, du som kjenner fakta?

Lenke til kommentar

Har fått høre at en del eldre faktisk tar tre vaksiner denne vinteren, influensavaksine, vaksine mot lungebetennelse, og koronavaksine. Blir nesten en medisinsk cocktail, spesielt for dem som har tablettdispenser og tar 3-4 ulike medisiner morgen og kveld. 

Jeg kommer ikke til å gjøre noe for å få noen av disse vaksinene. Og regner med at en del leger og sykepleiere vil nekte å ta vaksinen som kommer, slik de nektet å ta Pandemrix i 2010. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (14 minutter siden):

Har fått høre at en del eldre faktisk tar tre vaksiner denne vinteren, influensavaksine, vaksine mot lungebetennelse, og koronavaksine. Blir nesten en medisinsk cocktail, spesielt for dem som har tablettdispenser og tar 3-4 ulike medisiner morgen og kveld. 

Jeg kommer ikke til å gjøre noe for å få noen av disse vaksinene. Og regner med at en del leger og sykepleiere vil nekte å ta vaksinen som kommer, slik de nektet å ta Pandemrix i 2010. 

Hva er problemet med denne medisinke "cocktailen" som du så fint kaller det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Benbjo said:

Spørs om noen gidder å bruke så mye tid på å svare, da fakta i 2020 er subjektivt og trosbasert. Man kan velge å tro eller ikke. Sannsynligheten for at du flytter målstengene, ignorerer svarene eller ikke godtar kildene er svært stor.

Min erfaring tilsier at når folk først har fått en overbevisning er det umulig å vende dem. Uansett hvor mye fakta som kommer på bordet 

Meget bra observert, og noe jeg har lagt merke til selv. Tro det eller ei, men jeg mener faktisk at vitenskap bør være objektiv, og derfor fakta. Vi lever dessverre i en verden der leger/doktorer kan forvrenge fakta basert på økonomisk insentiv eller politisk tilhørighet.

Ingen her inne vet med sikkerhet hva den kommende corona vaksinen inneholder, eller hva langtidseffekten blir. Vi kan velge å tro på legemiddelselskapet som lager den, eller ikke. Virker som alle legger alle egga i èn kurv, og med det mener jeg vaksine. Ingen eller veldig få iallefall, har snakket om hvordan vi mennesker selv kan styrke vårt eget immunforsvar med sunt kosthold, trening og være ute i sola. Ikke bare det, men hva med å stille spørsmål til om den sunne maten vi får fra butikkene, virkelig er så sunn som vi tror, eller inneholder for mye kjemikalier og tungmetaller.

Håper bare folk kan leve med konsekvensene av sine valg - ta vaksinen eller ikke. Jeg vet hva jeg velger :)

 

Lenke til kommentar
Betroz skrev (10 minutter siden):

Ingen eller veldig få iallefall, har snakket om hvordan vi mennesker selv kan styrke vårt eget immunforsvar med sunt kosthold, trening og være ute i sola. Ikke bare det, men hva med å stille spørsmål til om den sunne maten vi får fra butikkene, virkelig er så sunn som vi tror, eller inneholder for mye kjemikalier og tungmetaller.


Ingen, eller veldig få, har snakket om vitaminer og sollys, fordi det generelt ikke har noen som helst betydning for hvordan kroppens immunforsvar reagerer på et virus som SARS-CoV-2.

At det kan være bra med vitaminer og sollys vet alle, men at det er noen slags kur mot alvorlig COVID-19 er ønsketekning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Betroz skrev (9 minutter siden):

Ingen her inne vet med sikkerhet hva den kommende corona vaksinen inneholder, eller hva langtidseffekten blir. Vi kan velge å tro på legemiddelselskapet som lager den, eller ikke. Virker som alle legger alle egga i èn kurv, og med det mener jeg vaksine.

Jeg er ikke ekspert på vaksiner eller medisiner så jeg har ikke konkret kunnskap om vaksinen inneholder, eller hvordan den virker. Hadde jeg fått en komplett innholdsfortegnelse med molekylformler så hadde jeg nok heller ikke vært i stand til å forstå hva det er og hvordan det virker. Der må jeg nok bare stole på at fagfolkene vet hva de prater om.

Når det kommer til langtidseffekter så mener jeg det er mindre interessant enn korttidseffekten. Korttidseffekten er at pandemien kan slåes ned og verdensøkonomien komme i balanse igjen, med alt det har å si for jobbsikkerhet og levestandard for folk flest.

Det er jo et utall vaksiner i utvikling og myndighetene har ikke bestemt seg for hvilken vi skal gå for eller om vi skal kombinere flere, så jeg ser ikke den "alle egga i en kurv"-argumentet. Det utallet med vaksiner som utvikles benytter også flere ulike teknikker. Så om én vaksine eller en hel gruppe av vaksiner som benytter en bestemt teknikk, feiler, så er det fortsatt en hel del andre vaksiner under utvikling.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

0laf skrev (3 minutter siden):


Ingen, eller veldig få, har snakket om vitaminer og sollys, fordi det generelt ikke har noen som helst betydning for hvordan kroppens immunforsvar reagerer på et virus som SARS-CoV-2.

At det kan være bra med vitaminer og sollys vet alle, men at det er noen slags kur mot alvorlig COVID-19 er ønsketekning.

 

Allerede bevist at d vitamin hjelper mot et alvorlig forløp.Bare vent til mer forsking kommer så kan de som følger Tjomlid agendaen  skammelig komme tilbake med en "her tok jeg grundig feil".

Maten i butikker idag inneholder maks 50% av næringene av mat kontra 60-70år siden, det gjelder også mye av det økologiske, kun biodynamisk nærmer seg samme innhold.

 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er facinerende hvordan vaksinemotstandere ser forbi hovedeffekten og kun fokuserer på eventuelle bieffekter.

Og hvordan tiltaksmotstandere argumenterer med "jammen økonomien", når det er nettopp tiltak som skal til for å normalisere, redde arbeidsplasser og økonomien. Tiltak spiller på lag med argumentene deres

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (5 minutter siden):

Allerede bevist at d vitamin hjelper mot et alvorlig forløp.


Da burde jo regjeringen sende ut gratis D-vitamin til hele folket, det ville spart milliarder for sykehusene?

Dersom man leser "alternative medier" (les: blogginnlegg fra trim-Kari) så er det kanskje "bevist" at D-vitamin hjelper, for alle oss andre, så er det foreløpig noe tynt med forskning, med noen rapporter som hevder at de har sett en effekt av D-vitamin, men det er fremdeles svært svært usikkert.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...