Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (6 minutter siden):

De hadde også et best case og et middel case scenario, men det gikk visst seerne og media hus forbi. Fredrik Solvang kombinerte tallet 2,2 millioner med CFR dødsraten 7% fra Nord-Italia (de mest oppdaterte tall på det tidspunktet, og statistisk mest representative). Gunhild Nyborg svarte at ja, i verste fall kan det skje, forutsatt at tallene dine er riktige og representative for oss (noe sånt, husker ikke ordrett, men ordrett finner du som sagt ved å se programmet på nytt)

Interessant nok har også best-case scenarioet til FHI vist seg å være helt på viddene overdrevet. 

Alt ved denne sykdommen har vært fullstendig blåst ut av alle proporsjoner fra dag 1. Noe som også er en av grunnene til at jeg selvsagt ikke vil røre en vaksine. 

Simen1 skrev (6 minutter siden):

Det blir jo litt for dustete etterpåklokt å komme slepende i ettertid med at "er du helt dum som trodde Rosenborg ville vinne Eliteserien 2019, det gjorde de jo ikke - din dust!"

Nei, det blir som å gjøre narr av dem som trodde at jorden kom til å gå under i 2012 på grunn av en Maya-kalender.  

Endret av Carltondance
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg savner fortsatt dokumentasjon på disse påstandene dine:

Carltondance skrev (48 minutter siden):

Hvorfor skal jeg ta en vaksine mot en sykdom som er helt ufarlig for mitt vedkommende? 

Carltondance skrev (48 minutter siden):

Vanlig influensa er mer skadelig og mer dødelig for personer under 60 år.

Har du tenkt til å dokumentere, eller bare ignorere og late som du kan heve deg over fakta?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg savner fortsatt dokumentasjon på disse påstandene dine:

Har du tenkt til å dokumentere, eller bare ignorere og late som du kan heve deg over fakta?

Jeg har til gode å se dokumentasjon på at et eneste menneske under 40 har dødd av Covid-19 uten å ha svært alvorlige bakenforliggende årsaker. 

Når det gjelder dødelighet:

image.png.dab969ef7d3ccb68893b0e436637b609.png

Lenke til kommentar
Carltondance skrev (3 minutter siden):

Interessant nok har også best-case scenarioet til FHI vist seg å være helt på viddene overdrevet. 

Pandemien er ikke over.

Worldometeret dokumenterer at ca 58 millioner er smittet hittil, ca 40 millioner friskmeldt og 1,4 millioner døde. Det betyr at bare rundt 1% av verdens befolkning er smittet hittil. Et worst case scenario kan altså potensielt bety ~100 ganger flere smittede. Dødsraten (CFR) er på 3,5%. Gjør vi matten der også så snakker vi om potensielt ~270 millioner døde. Selv om vi modererer det en del pga mørketall, så er potensialet i et worst case scenario temmelig mørkt. Worst case i mars var at "hele" verden smittes før det kommer noen vaksine, eller at det aldri kommer noen vaksine.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Pandemien er ikke over.

Worldometeret dokumenterer at ca 58 millioner er smittet hittil, ca 40 millioner friskmeldt og 1,4 millioner døde. Det betyr at bare rundt 1% av verdens befolkning er smittet hittil. Et worst case scenario kan altså potensielt bety ~100 ganger flere smittede. Dødsraten (CFR) er på 3,5%. Gjør vi matten der også så snakker vi om potensielt ~270 millioner døde. Selv om vi modererer det en del pga mørketall, så er potensialet i et worst case scenario temmelig mørkt. Worst case i mars var at "hele" verden smittes før det kommer noen vaksine, eller at det aldri kommer noen vaksine.

Hvordan kan dødsraten være på 3,5 % når den i Norge ikke engang er på en tidel av dette? 

Er det en annen sykdom vi har her til lands, liksom? 

Lenke til kommentar
Carltondance skrev (6 minutter siden):

Jeg har til gode å se dokumentasjon på at et eneste menneske under 40 har dødd av Covid-19 uten å ha svært alvorlige bakenforliggende årsaker. 

Siden jeg ikke tror du kan ha vært så avkoblet fra virkeligheten de siste 9 månedene så tror jeg det handler om selektiv omgang med fakta. Omtrent som Trump roper fake news til alt han ikke liker.

Sykehusleder: Unge og friske rammes blindt

Carltondance skrev (6 minutter siden):

Når det gjelder dødelighet:

Det der ser ut som noe du kan ha plukket opp i et eller annet ekkokammer. Det mangler nemlig viktig informasjon om antall smittede. Influensa: ca 30% av befolkningen årlig, dvs rundt 1 500 000 mennesker, der det i følge din tabell gir 900-1700 dødsfall årlig.

Tilsvarende for corona, pr 13.11 var 25 300 smittede. Du synes ikke det er vesentlig å ta med i tabellen? Eller er det ubehagelige fakta som du velger å ignorere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Carltondance skrev (9 minutter siden):

Hvordan kan dødsraten være på 3,5 % når den i Norge ikke engang er på en tidel av dette? 

Er det en annen sykdom vi har her til lands, liksom? 

CFR (case fatility ratio) dødsrate er antall dødsfall delt på antall bekreftet (dokumenterte) smittede. Tallene finner du i linken jeg ga deg. De er godt dokumentert med videre linker til helsemyndighetenes offisielle tall i et utall land.

Din tur til å dokumentere dine påstander!

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Siden jeg ikke tror du kan ha vært så avkoblet fra virkeligheten de siste 9 månedene så tror jeg det handler om selektiv omgang med fakta. Omtrent som Trump roper fake news til alt han ikke liker.

Da bør det ikke være et problem å linke til ett eneste tilfelle der en ellers frisk ung person har dødd av corona i dette landet. Ettersom media har kjørt livedekning av alle dødsfall så bør det være en smal sak

Det at unge mennesker lå i respirator var for øvrig fake news. Altså EKTE fake news. Ooops.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/03/25/195662495/vestre-viken-avviser-at-unge-utenfor-risikogrupper-ligger-i-respirator-budstikka-beklager

Simen1 skrev (3 minutter siden):

Tilsvarende for corona, pr 13.11 var 25 300 smittede. Du synes ikke det er vesentlig å ta med i tabellen? Eller er det ubehagelige fakta som du velger å ignorere?

Du vet at de som er registrert smittet kun er en brøkdel av alle som rent faktisk er smittet? 

Lenke til kommentar
Carltondance skrev (10 minutter siden):

Hvordan kan dødsraten være på 3,5 % når den i Norge ikke engang er på en tidel av dette? 


Norge har klart seg vesentlig bedre enn mange andre land, slik at i Norge er CFR rundt 1%, altså 305 døde av 31 000'ish bekreftet smittede.

Fra 20 til 40 år, er risikoen for å dø rundt 0.2%. Det er åpenbart en lav risiko, men langt høyere enn for influensa (0.01%).

COVID-CFR-by-age.png

Så er det slik at WHO fremdeles anslår at 15-20% av smittede for et mer alvorlig forløp, uansett alder, hvor man blir alvorlig syk, noen også over mange måneder, slik at risikoen for å dø er nok kanskje ikke det man som ung og frisk bør bekymre seg mest, risikoen for alvorlig syk, med langvarige problemer, er langt større.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

CFR (case fatility ratio) dødsrate er antall dødsfall delt på antall bekreftet (dokumenterte) smittede. Tallene finner du i linken jeg ga deg. De er godt dokumentert med videre linker til helsemyndighetenes offisielle tall i et utall land.

Så hvorfor ligger vi i Norge på en brøkdel av dette 🙂 Har du en god forklaring? 

Lenke til kommentar
Carltondance skrev (Akkurat nå):

Nå ramler jo dødeligheten som en stein. Så hva som blir fasiten til slutt får vi nå se på:

Det er i så fall gode nyheter, men det grafen egentlig viser, er at dødsfallene er i stigende trend, samtidig som smitten stiger.

Dødsfall kommer generelt minst 2-3 uker etter smitte, mange gange etter måneder med sykdom og respirator, slik at trenden er neppe nedadgående, men det gjenstår å se.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Carltondance said:

Heftig å vite at de kommer til å slite resten av livet allerede etter et par måneder 😏. Dokumentasjon? 

Finnes ganske god dokumentasjon nå på at svært mange smittede får skader på ulike organer. Stor studie viste at blant de med organskader var kun 1/6 innlagt. Når vi vet at innleggelsesraten er på 2-3% så får vi at antall smittede som får skader på organer etter gjennomført sykdom er 10-20%

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Carltondance skrev (15 minutter siden):

Heftig å vite at de kommer til å slite resten av livet allerede etter et par måneder 😏. Dokumentasjon? 

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/long-term-effects.html
https://www.mayoclinic.org/coronavirus-long-term-effects/art-20490351

Livslangt vet man jo ikke, men slikt som arrvev i lungene, hjerteinfarkt/skader på hjertet og hjerneslag er noe som gjerne er permanente skader uavhengig av årsak.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...