Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Morromann skrev (1 time siden):

Nei, det gjorde han ikke. Jeg leste hva han skrev og tolket det ikke slik på noen som helst måte.

Jeg har merket hans arrogant bedreviter-holdning i tilsvar når det kommer til d vitamin lenge og merker han bruker samme teknikk som Tjomlid med flere som skal prøve debunke rollen til kosttilskudd når det kommer til helse.

Jeg velger bare svare med forsking og lar det være med det🙂

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (På 22.11.2020 den 11.16):

Allerede bevist at d vitamin hjelper mot et alvorlig forløp.Bare vent til mer forsking kommer så kan de som følger Tjomlid agendaen  skammelig komme tilbake med en "her tok jeg grundig feil".

Første setning her er vel det springende punktet? Er det bevist at d-vitamin hjelper mot et alvorlig forløp, at de som har d-vitamin-mangel har et alvorligere forløp eller er ingen av delene bevist?

Sitat

Maten i butikker idag inneholder maks 50% av næringene av mat kontra 60-70år siden, det gjelder også mye av det økologiske, kun biodynamisk nærmer seg samme innhold.

Hva er "næringene", og gjelder dette alle? Referanser? Hva er den plausible modellen for at det å plante i takt med månefaser og begrave ku-horn i åkeren gjør maten sunnere?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (18 minutter siden):

Første setning her er vel det springende punktet? Er det bevist at d-vitamin hjelper mot et alvorlig forløp, at de som har d-vitamin-mangel har et alvorligere forløp eller er ingen av delene bevist?

Hva er "næringene", og gjelder dette alle? Referanser? Hva er den plausible modellen for at det å plante i takt med månefaser og begrave ku-horn i åkeren gjør maten sunnere?

-k

Enig at jeg burde ordlagt meg på en annen måte og ikke så bastant med tanke på at det er bevist, alt tyder på er riktig.

Nå er det ganske universal enighet at maten som dyrkes nå ikke er i nærheten av næringsinnholdet som var før spesielt med tanke på protein, calcium, potassium, jern and vitamin B2 and C.

Vet ikke helt hva du mener med ku-horn osv ? Er dette noe rituelle ting så kjenner jeg ikke til det.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (18 minutter siden):

Vet ikke helt hva du mener med ku-horn osv ? Er dette noe rituelle ting så kjenner jeg ikke til det.

https://no.wikipedia.org/wiki/Biodynamisk_landbruk

"Denne formen for landbruk bygger på filosofen Rudolf Steinerstanker om hvordan menneske, nature og kosmos henger sammen, og trosforestillinger i antroposofi.[4]... man bruker en astronomisk kalender for å avgjøre når planting, innhøsting og så videre skal skje, og at man benytter homeopatiske preparater i blant annet kompostering[7]...Utgangspunktet er solens kraft og de rytmiske prosesser, der jorden er en del av et planetsystem med døgnrytmer, månerytmer og årstider. Alt dette har innvirkning på hvordan vekster gror. Ifølge Maria Thun hadde både månens faser og dens rytme over himmelhvelvingen innvirkning."

https://en.wikipedia.org/wiki/Biodynamic_agriculture

"Biodynamic agriculture lacks strong scientific evidence for its efficacy and has been labeled a pseudoscience because of its reliance upon esoteric knowledge and mystical beliefs.[9]...

A humus mixture prepared by filling a cow's horn with cow manure and burying it in the ground (40–60 cm below the surface) in the autumn. It is left to decompose during the winter and recovered for use as fertilizer the following spring."

Sitat

Nå er det ganske universal enighet at maten som dyrkes nå ikke er i nærheten av næringsinnholdet som var før spesielt med tanke på protein, calcium, potassium, jern and vitamin B2 and C.

https://no.wikipedia.org/wiki/Økologisk_landbruk

"Påstander om at økologisk mat er sunnere eller generelt bedre for miljøet er utbredte, men har lite vitenskapelig grunnlag.[4] Ifølge Vitenskapskomiteen for mattrygghet er det ikke grunnlag for å påstå at økologisk mat er bedre eller dårligere for helsen enn konvensjonelt produsert mat. Det er heller ikke grunnlag for å påstå det er forskjeller i nivået av miljøgifter mellom økologisk og konvensjonelt dyrkede matplanter.[5][6]"

 

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Jeg må være ærlig her; jeg synes du utviser en ganske arrogant bedreviter-holdning her og kommer lett med insinueringer og tillegger andre meninger de overhodet ikke har. DaniNichi har overhodet ikke kommet med med noen konspirasjons- eller alternative teorier, har overhodet ikke skrevet at vitaminer er en mirakelkur mot sykdommer og aldeles ikke noe cumbaya eller regnbuer.


Da har jeg sikkert misforstått, jeg leste i en tråd om vaksiner, en påstand om at det var bevist at vitamin D ga et mildere forløp av COVID-19?
  

DaniNichi skrev (På 22.11.2020 den 11.16):

Allerede bevist at d vitamin hjelper mot et alvorlig forløp.


Ingenting er bedre!

Dersom et lett tilgjengelig og ufarlig kosttilskudd gjør at man ikke får alvorlig forløp av COVID-19, så tar jeg det gjerne, samtidig tar jeg gjerne også dokumentasjon på den påstanden, Morromann kan jo begynne, siden han hevder dette er korrekt informasjon?
 

Morromann skrev (4 timer siden):

Det er jo en grunn til at opptak av vitamin D er vanlig å sjekke under regelmessige blodprøver. At noen kan sitte her i fullt alvor å skrive at det er vås å mene at vitamin D er viktig for immunforsvaret og at immunforsvaret ikke foebrygger virusinfeksjoner er så utrolig at jeg knapt kan fatte hva jeg leser. 


Når man først snakker om å tillegge andre meninger, så har vel ikke jeg hevdet noe av dette, tvert i mot, jeg skrev at det ikke er noe problem å ta vitamin D, og at det kanskje også har en effekt på infeksjon av SARS-CoV-2, dog tvilsomt foreløpig, men at det ikke er bevist.
Det er min mening, jeg endrer den med glede dersom dere kan lenke til disse bevisene?

Personlig finner jeg det lite taktfullt å fremme udokumenterte påstander om at vitamintilskudd skulle gi mildere forløp av COVID-19 i en tråd om vaksiner.

At korrekt inntak av vitaminer er viktig for immunforsvaret er åpenbart, jeg har aldri hevdet noe annet, men er tvilsom til at inntak av vitamin D har noen større betydning for hvor syk man blir dersom man blir smittet av SARS-CoV-2, men ser frem til å bli grundig arrestert av alt beviset dere skal legge frem om dette ?

Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):
Sitat

Nå er det ganske universal enighet at maten som dyrkes nå ikke er i nærheten av næringsinnholdet som var før spesielt med tanke på protein, calcium, potassium, jern and vitamin B2 and C.

https://no.wikipedia.org/wiki/Økologisk_landbruk

"Påstander om at økologisk mat er sunnere eller generelt bedre for miljøet er utbredte, men har lite vitenskapelig grunnlag.[4] Ifølge Vitenskapskomiteen for mattrygghet er det ikke grunnlag for å påstå at økologisk mat er bedre eller dårligere for helsen enn konvensjonelt produsert mat. Det er heller ikke grunnlag for å påstå det er forskjeller i nivået av miljøgifter mellom økologisk og konvensjonelt dyrkede matplanter.[5][6]"

det det egentlig handler om er at mange produkter har tapt seg mht. næringsinnehold fra si femti år siden, frem til i dag.

https://www.nettavisen.no/nyheter/alt-var-bedre-for/2868244.html

drivhus tomater og paprika smaker jo absolutt ingenting, hvis man sammenligner med ting som har vokst ute i jord, ett annet minus i tillegg til mindre næringsinnehold.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (16 minutter siden):

drivhus tomater og paprika smaker jo absolutt ingenting

Siden vi er i Norge, kan det være at alternativet til drivhusdyrking er.. absolutt ingenting?  I en del tilfeller. Synes små tomater er mest smakfulle, f.eks. cherrytomater som trolig kommer fra drivhus, er veldig smakfulle. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (5 timer siden):


Da har jeg sikkert misforstått, jeg leste i en tråd om vaksiner, en påstand om at det var bevist at vitamin D ga et mildere forløp av COVID-19?
  



At korrekt inntak av vitaminer er viktig for immunforsvaret er åpenbart, jeg har aldri hevdet noe annet, men er tvilsom til at inntak av vitamin D har noen større betydning for hvor syk man blir dersom man blir smittet av SARS-CoV-2, men ser frem til å bli grundig arrestert av alt beviset dere skal legge frem om dette ?

 

"Dere". Det her er hersketeknikker; det vet du veldig godt og det synes du kan holde deg for god til. Ingen her har skrevet at vitamin D alene forhindrer alvorlig sykdom så  slikt kan du bare spare deg for her og nå. Jeg har heller ikke skrevet et ord om kosgtiltskudd.

Et vennlig råd: prøv å vær litt mer respektfull mot de du debatterer mot. Ikke kom med latterliggjøring om "kumbaya og regnbuer". Det er ingen her som har påstått at vitamin D er en mirakelkur og derfor kommer heller ingen til å legge frem slik dokuementasjon. Det er du som med vilje har lest folks meninger feil. Av og til er det en god ide å ikke ha piggene ute hele tiden om noen skulle stille spørsmål som kanskje du ikke er enig i. Ingen synes det er noe trivelig med bedreviterholdninger.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (På 23.11.2020 den 9.23):

Blant ikke-vestlige innvandrergrupper har det blitt gjort nye studier som bekrefter tidligere funn om urovekkende lav vitamin D-status, hvor en betydelig andel har nivåer under 25 nmol/l og nesten  alle har nivåer under 50 nmol/l

En konsekvens av at de har en mørkere hudfarge (som trenger mer sollys for å få nok D-vitamin?), at de spiser lite makrell i tomat og kanskje heller ikke drikker melk? (visse varer er tilsatt vitamin D). 

Husker at det også ble sagt at D-vitamin kunne redde folk fra svineinfluensaen i 2009-2010-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Ingen her har skrevet at vitamin D alene forhindrer alvorlig sykdom så  slikt kan du bare spare deg for her og nå.


Det er vel sitert noen ganger nå, men siden du ikke har fått det med deg, så svarer jeg på ...
  

DaniNichi skrev (På 22.11.2020 den 11.16):

Allerede bevist at d vitamin hjelper mot et alvorlig forløp.Bare vent til mer forsking kommer så kan de som følger Tjomlid agendaen  skammelig komme tilbake med en "her tok jeg grundig feil".

 

Lenke til kommentar
0laf skrev (På 23.11.2020 den 11.46):

Det finnes ingenting sikkert i dag som tyder på at det å ta vitamin D har noen som helst effekt på risikoen for å bli smittet eller alvorlig syk, og inntil det foreligger sikre data, så forholder jeg meg til virkeligheten, ikke regnbuer og kombaja !

 

Har du hørt om Dr. Zemmelweiss? 

Han oppdaget at det var en sammenheng mellom håndhygiene og smittespredning. Og prøvde derfor å få leger og sykepleiere til å vaske hendene sine. 

Men han klarte ikke å bevise hva som var årsaken til dette, og ble derfor latterliggjort og hånet for sine "latterlige" påstander. 

 

Hvis du ikke mener at det er noen sammenheng mellom D-vitamin og sykdom - hvorfor tror du da det er personer med mørk hud som er mest utsatt for denne sykdommen her i Nord-Europa (og i USA)? Og samtidig, hvorfor er ikke de samme folkegruppene i nærheten av å være like utsatt i f.eks. Afrika?  

 

Lenke til kommentar
Carltondance skrev (33 minutter siden):

Har du hørt om Dr. Zemmelweiss? 

Han oppdaget at det var en sammenheng mellom håndhygiene og smittespredning. Og prøvde derfor å få leger og sykepleiere til å vaske hendene sine. 

Men han klarte ikke å bevise hva som var årsaken til dette, og ble derfor latterliggjort og hånet for sine "latterlige" påstander. 


Den sammenligningen holder ikke vann. 

Semmelweis kunne ikke bevise sine påstander, fordi man ikke viste hva bakterier var på den tiden, eller at de kunne smitte på den måten.
Det er altså slik, at det er bakterier som er årsaken til at man skal vaske hendene. For de fleste virus har det ingen nytte.

Dog, for SARS-CoV-2, som har et beskyttende fettlag som løses opp med såpe, så kan det være nyttig å vaske hendene, selv om det så langt fremstår som om kontaktsmitte er uhyre sjeldent.

I dag vet vi veldig godt hva vitamin D er.
Vi har svært enkle tester for å finne ut om man har for mye eller for lite vitamin D.
Vitamin D er tilgjengelig over disk de fleste steder, og er generelt ufarlig.

Dersom man ønsket å finne ut hvilken effekt vitamin D hadde på COVID-19, så ville det vært trivielt, alle vektorer er kjent, vi vet hvordan man utfører studier av den typen osv.
 

Carltondance skrev (33 minutter siden):

Hvis du ikke mener at det er noen sammenheng mellom D-vitamin og sykdom - hvorfor tror du da det er personer med mørk hud som er mest utsatt for denne sykdommen her i Nord-Europa (og i USA)? Og samtidig, hvorfor er ikke de samme folkegruppene i nærheten av å være like utsatt i f.eks. Afrika?  


Jeg har aldri hevdet at vitamin D ikke kan være årsak til både det ene og det andre, jeg argumenterer mot påstanden om at det er bevist at vitamin D fører til et mildere forløp av COVID-19.
Jeg registrer at ikke du heller har noen dokumentasjon på dette?

Det kan være mange årsaker til at mørkhudede er mer utsatt.
Det kan være annen genetikk som har betydning, eller at mørkhudede ofte jobber i utsatte yrker, samles i større grupper, med familie, religiøst osv. eller det kan være at vitamin D har en betydning.

Ser man på Norge og Sverige, så har det i overvekt vært mørkhudede som har vært rammet, og smittesporing viser at det nettopp skyldes familiesamlinger, religiøse møter og den slags, som virker langt mer sannsynlig enn at vitamin D har noen betydning.

For å stille et spørsmål tilbake, hva med mørkhudede i Iran, Brasil, India, Peru, Chile m.fl. hvor folk generelt har mørkere hud enn i Nord-Europa, og hvor det er mer enn nok sol, men hvor de likevel har blitt hardt rammet av COVID-19?

Hvorfor er ikke disse beskyttet av vitamin D?

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):

Den sammenligningen holder ikke vann. 

Semmelweis kunne ikke bevise sine påstander, fordi man ikke viste hva bakterier var på den tiden, eller at de kunne smitte på den måten.
Det er altså slik, at det er bakterier som er årsaken til at man skal vaske hendene. For de fleste virus har det ingen nytte

Sammelikningen er nøyaktig den samme, og det skriver du jo her. 

Han kunne ikke bevise påstandene sine, selv om han hadde rett. For du er enig i at han hadde rett, selv om han ikke kunne bevise hvorfor han hadde rett? 

 

På samme måte er det høyst sannsynlig at Vitamin D hjelper mot covid-19, uten at man helt klarer å bevise hvorfor. 

 

Fordi det er faktisk slik at man fremdeles ikke har svaret på alt her i verden.  

 

Lenke til kommentar
Carltondance skrev (Akkurat nå):

Sammelikningen er nøyaktig den samme, og det skriver du jo her. 

Han kunne ikke bevise påstandene sine, selv om han hadde rett. For du er enig i at han hadde rett, selv om han ikke kunne bevise hvorfor han hadde rett? 

På samme måte er det høyst sannsynlig at Vitamin D hjelper mot covid-19, uten at man helt klarer å bevise hvorfor. 

Fordi det er faktisk slik at man fremdeles ikke har svaret på alt her i verden.  


Dette forsto du ikke.

Semmelweis kunne ikke bevise sine påstander, fordi selv om van Leeuwenhoek kunne se bakterier i sitt mikroskop noen hundre år tidligere, så fantes ikke mikrobiologi før Pastour etter Semmelweis sin død forsto hvordan bakterier fungerer, og hvordan de formerer seg.

Semmelweis levde altså på en tid når den grunnleggende vitenskapen for å forklare det han så, ikke eksisterte.

Semmelweis sin egen rapport om dette fenomenet, var heller ikke særlig vitenskapelig eller godt fundamentert, og ble derfor i stor grad slaktet av andre vitenskapsmenn, selv om det var tydelig at det å vaske hendene reduserte dødsfall fra bakterier.

Når det kommer til vitamin D, så vet vi i dag alt vi trenger å vite for å kunne bevise at vitamin D har en effekt på COVID-19.

Vi trenger ikke nødvendigvis forstå det, men vi har syke personer, vi har smitte i samfunnet, vi har tester for å se hvilken mengde vitamin D som finnes i pasientene, vi har lett tilgjengelig vitamin D, og vi har kunnskap om å utføre slike studier.

Så langt finnes det ingen bevis for at vitamin D har noen som helst effekt på forløpet av COVID-19.

Det kan godt være det kommer slikt bevis med tiden, men å i dag hevde at noe slikt er bevist, er feil.
Deri ligger poenget, ikke hva som kanskje skulle, kan hende, en gang, noen gang .... når man hevder noe er bevis, så bør det være trivielt å legge frem bevisene, særlig på noe som bør være trivielt å bevise.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (23 timer siden):

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Økologisk_landbruk

"Påstander om at økologisk mat er sunnere eller generelt bedre for miljøet er utbredte, men har lite vitenskapelig grunnlag.[4] Ifølge Vitenskapskomiteen for mattrygghet er det ikke grunnlag for å påstå at økologisk mat er bedre eller dårligere for helsen enn konvensjonelt produsert mat. Det er heller ikke grunnlag for å påstå det er forskjeller i nivået av miljøgifter mellom økologisk og konvensjonelt dyrkede matplanter.[5][6]"

 

Når det kommer til fordelene med spise økologisk er det for min del ikke noe poeng debattere og det er helt OT for tråden.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
0laf skrev (15 timer siden):


Det er vel sitert noen ganger nå, men siden du ikke har fått det med deg, så svarer jeg på ...
  

 

Hjelper da man ser at de med ekstremt lave nivåer er oftere alvorlig syke ifølge all forsking på det til nå.

Aldri sagt det er en kur eller at folk med høye nivåer ikke får alvorlig forløp eller dør.

Lenke til kommentar
Nwader skrev (16 minutter siden):

Her har sofa-forskere i tråden en kilde til data på covid og d-vitamin:


Har blitt lenket tidligere, men har ingen reell betydning.

Det er snakk om kun 40 pasienter, med milde symptomer, eller helt uten symptomer, som fikk vitamin D etter at de ble smittet av SARS-CoV-2.

24 pasienter fikk ikke vitamin D, de andre 16 fikk vitamin D.

Antallet pasienter er for lite til å gi noe som helst statistisk grunnlag for det ene eller andre.
De som fikk vitamin D testet negativ på SARS-CoV-2 noe tidligere enn de som ikke fikk vitamin D.

Forskerne spekulerer i om vitamin D kan føre til mindre smittespredning, ettersom de som fikk dette testet negativt tidligere, men resultatet er svært usikkert, og kan like gjerne være statistisk støy.

Ingenting tyder på at vitamin D førte til noe mildere forløp av sykdommen for pasientene i studien, men så ble  heller ikke de med underliggende sykdommer eller alvorligere symptomer tatt med i denne studien.

 

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...