Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Jeg har blitt mye mer positiv til vaksinene nå som det er utført store tester og ingen har blitt syke så langt. Samtidig er det viktig at man spør seg selv hva disse resultatene faktisk betyr. 

Hvis vi vil finne prosent andelen (X) som får alvorlige bivirkninger av en vaksine, hvor stor må studien være før vi kan bestemme
X +- 0.01*X? Når har vi gjort nok tester til å fastslå X med høy sikkerhet? Hvis vi antar at sannsynligheten for å bli syk er et tilfeldig tall for hver person som deltar, i hvor mange tester av 40 000 personer vil vi forvente å finne minst en syk hvis vi utfører 10 tester? Det vil avhenge av sannsynligheten for at enkelt personer blir syke. 

Det er ikke rett frem å tolke disse tallene, man må holde tunga rett i munnen når man driver med statistikk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, IT-Henrik said:

Kjenner jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til en vaksine som en frisk ung person.

På en side forstår jeg viktigheten av folkeimmunitet for de som ikke er så heldig som meg (og som gjerne ikke kan ta vaksinen i det hele). Og på den andre siden så er jeg ikke komfortabel med den risikoen jeg potensielt utsetter meg for med å ta en relativt lite dokumentert vaksine, Pandemrix ferskt i minne.

Hadde definitivt hjulpet å visst forholdet mellom risiko i forhold til vaksiner kontra varig mén fra covid. Om statistikken sier at Covid er langt farligere for meg enn vaksiner historisk sett har vært, så hadde det gjort valget lettere.

Som en ung frisk person burde du ta den. Ihvertfall om du er interessert i å komme tilbake til et relativt normalt samfunn så fort som mulig.

Lenke til kommentar

uvisst scenario; personer som vaksinerer seg kan likevel smitte andre.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/39JlOA/fhi-kan-faa-vaksiner-som-gjoer-at-faerre-doer-men-ikke-stopper-coronasmitten

det nevnes ikke spesifikke vaksine-navn eller hvorvidt det bare er en hypotese.

viser det seg dog å stemme, er det dårlig nytt mht. forventningen at korona-restriksjoner i samfunnet kan oppheves bare vi kom godt i gang med vaksine-utrullingen. Og at en vaksine evt. kunne føre til personlige ekstra-goder i form av at vedkommende kan reise utenlands, slippe karantene, osv.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (32 minutter siden):

uvisst scenario; personer som vaksinerer seg kan likevel smitte andre.


Det høres helt fullstendig usannsynlig ut, å ville vel være helt unikt i vaksinesammenheng, om vaksinen effektivt beskyttet mot sykdom, men at man likevel var smittsom.

Når antistoffer mot viruset finnes i kroppen, vil de normalt bekjempe viruset før symptomer oppstår, og også før viruset formerer seg nok til at den smittede utgjør noen som helst reell smittefare.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (44 minutter siden):

Det høres helt fullstendig usannsynlig ut, å ville vel være helt unikt i vaksinesammenheng, om vaksinen effektivt beskyttet mot sykdom, men at man likevel var smittsom.

hvorfor sier han det da? men vi får se, mulig det bare er worst-case scenario.

dog er det også nevnt andre steder. slet litt med hvilke søke-begrep å benytte, men fant et par sider:

The Lancet: [...]"However, the impact of these COVID-19 vaccines on infection and thus transmission is not being assessed. Even if vaccines were able to confer protection from disease, they might not reduce transmission similarly."

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31976-0/fulltext

 

Q: "If a person is vaccinated against COVID-19, will they still be able to spread the virus to susceptible people?"

A: "If an individual is vaccinated and they are protected from infection, they will not transmit the virus to someone else. But, it is expected that COVID-19 vaccines may protect against severe infection, but not necessarily prevent mild or asymptomatic infection. If this is the case, a vaccinated person could still spread the virus if they are infected. This is why it is expected that even after a vaccine becomes available, people will need to use masks and practice social distancing measures for some time."

https://www.chop.edu/centers-programs/vaccine-education-center/making-vaccines/prevent-covid#

det står forøvrig også å i VG-artikkelen, at data om i hvilken grad vaksinerte kan være smittespredere, skal fremgå av dokumentasjonen fra Phase-3, til myndighetene.

Lenke til kommentar

Jeg er en ung, frisk person og vil selvfølgelig aldri i verden ta denne vaksinen. 

Hvorfor skal jeg ta en vaksine mot en sykdom som er helt ufarlig for mitt vedkommende? 

Vanlig influensa er mer skadelig og mer dødelig for personer under 60 år. Og jeg tar ikke influensavaksine heller. 

 

Noterer meg at det er mange sauer her som uten å nøle vil ta denne hastevaksinen som er produsert av noen av de verste rovkapitalister i verden. Vel bekomme! Kjør på, ingen skal hindre dere i det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Carltondance said:

Hvorfor skal jeg ta en vaksine mot en sykdom som er helt ufarlig for mitt vedkommende? 

Sett med helt egoistiske øyne må det være fordi du ønsker at samfunnet skal komme tilbake til normalen i løpet av kortest mulig tid. Er man litt mindre egoistisk bør man også tenke på at man trenger en høy andel vaksinerte for at flokkimuniteten skal fungere, og at du da er med på å beskytte de som er mer sårbare enn deg.

Forøvrig har det vel vist seg at sykdommen slett ikke er ufarlig selv om du ikke nødvendigvis dør av den. Der er en god del som får senskader.

Endret av Reg2000
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Carltondance skrev (8 minutter siden):

Vanlig influensa er mer skadelig og mer dødelig for personer under 60 år.

Velkommen til forumet. Her inne har vi tradisjon for å dokumentere våre påstander for å opparbeide troverdighet. Du må gjerne begynne med å dokumentere dine.

Carltondance skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skal jeg ta en vaksine mot en sykdom som er helt ufarlig for mitt vedkommende? 

Det gjelder denne påstanden også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (17 minutter siden):

Sett med helt egoistiske øyne må det være fordi du ønsker at samfunnet skal komme tilbake til normalen i løpet av kortest mulig tid. Er man litt mindre egoistisk bør man også tenke på at man trenger en høy andel vaksinerte for at flokkimuniteten skal fungere, og at du da er med på å beskytte de som er mer sårbare enn deg.

De som er "sårbare" er jo allerede vaksinerte (edit: når vaksinen blir tilgjengelig for allmennheten så klart).

Så hva er da problemet?

Samfunnet kommer tilbake til normalen så snart folk ikke orker mer av maktkåte politikere. Ikke før. 

Endret av Carltondance
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Carltondance skrev (1 minutt siden):

De som er "sårbare" er jo allerede vaksinerte.

Fake news. Vaksinene er ikke offentlig tilgjengelige i Norge ennå og det er ennå en stund til de blir det. Sårbare (i Norge) er altså ikke vaksinerte mot corona. Er det dette nivået du har tenkt å legge deg på framover?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Fake news. Vaksinene er ikke offentlig tilgjengelige i Norge ennå og det er ennå en stund til de blir det. Sårbare (i Norge) er altså ikke vaksinerte mot corona. Er det dette nivået du har tenkt å legge deg på framover?

Argumentet til vedkommende jeg svarte var at man måtte vaksinere seg for å beskytte de "sårbare". 

Men når vaksinen blir tilgjengelig for allmennheten er disse gruppene allerede vaksinerte. Var det mer du ikke forstod? 

Noe forteller meg at du er en av dem som trodde på hun som mente at 150.000 nordmenn kom til å dø før sommeren. 

 

Endret av Carltondance
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Carltondance said:

De som er "sårbare" er jo allerede vaksinerte.

Så hva er da problemet?

Samfunnet kommer tilbake til normalen så snart folk ikke orker mer av maktkåte politikere. Ikke før. 

Det er alltid endel som ikke kan ta vaksiner, og vaksiner gir ikke 100% beskyttelse.  Derfor er det viktig at en stor andel av befolkningen tar dem for å oppnå flokkimmunitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Carltondance skrev (22 minutter siden):

Argumentet til vedkommende jeg svarte var at man måtte vaksinere seg for å beskytte de "sårbare". 

Men når vaksinen blir tilgjengelig for allmennheten er disse gruppene allerede vaksinerte. Var det mer du ikke forstod? 

Mange sårbare er ikke i stand til å ta vaksiner.

Carltondance skrev (22 minutter siden):

Noe forteller meg at du er en av dem som trodde på hun som mente at 150.000 nordmenn kom til å dø før sommeren. 

"Hun" heter Fredrik Solvang og FHI. På det tidspunktet Fredrik Solvang tolket FHI og la ordene i munnen på Gunhild Nyborg så var dette worst case scenariet riktig ut fra den kunnskapen som eksisterte om corona da. Se gjerne programmet på nytt om du ikke forsto det. FHI sitt worst case scenario var at 2,2 millioner nordmenn kunne komme til å bli smittet. De hadde også et best case og et middel case scenario, men det gikk visst seerne og media hus forbi. Fredrik Solvang kombinerte tallet 2,2 millioner med CFR dødsraten 7% fra Nord-Italia (de mest oppdaterte tall på det tidspunktet, og statistisk mest representative). Gunhild Nyborg svarte at ja, i verste fall kan det skje, forutsatt at tallene dine er riktige og representative for oss (noe sånt, husker ikke ordrett, men ordrett finner du som sagt ved å se programmet på nytt)

Det blir jo litt for dustete etterpåklokt å komme slepende i ettertid med at "er du helt dum som trodde Rosenborg ville vinne Eliteserien 2019, det gjorde de jo ikke - din dust!"

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...