Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rudde skrev (44 minutter siden):

Leste du abstraken til artikkelen? Dette er ikke konspirasjon teori, det er sånn de lager vaksiner i vesten. Det å si "fase 3, fase 3!" er heller ingen argument. Det er faktisk helt ubetydelig. "Fase 3" sier overhode ingenting om langvarig effekter av den, men sett vekk i fra det, så er det kanskje den mest akselererte vaksinen i moderne tid. Hvorfor tror de de gir den "midlertidig godkjennelse", tror du at den gies "midlertidig" betyr at den har gått gjennom alle nødvendige tester for å anse noe som trygt som ting som blir godkjent, men ikke midlertidig?

De fleste her vil heller ta den mikroskopiske risikoen med å få en sjelden langtidseffekt av vaksinen enn å ta sjansen på å dø av viruset eller blir langvarig skadet som er minst 1000 ganger større enn å bli skadet av vaksinen.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Rudde said:

Leste du abstraken til artikkelen? Dette er ikke konspirasjon teori, det er sånn de lager vaksiner i vesten. Det å si "fase 3, fase 3!" er heller ingen argument. Det er faktisk helt ubetydelig. "Fase 3" sier overhode ingenting om langvarig effekter av den, men sett vekk i fra det, så er det kanskje den mest akselererte vaksinen i moderne tid. Hvorfor tror de de gir den "midlertidig godkjennelse", tror du at den gies "midlertidig" betyr at den har gått gjennom alle nødvendige tester for å anse noe som trygt som ting som blir godkjent, men ikke midlertidig?

Hva er poenget ditt? Den er rushet dermed farlig? 

Vaksinen(e) får midlertidig godkjennelse fordi fase 3 (og potensielt 4) ikke er ferdige. 

Det er en missoppfatning at fase 3 historisk sett har tatt lang tid pga at man skal finne ut om vaksinen er trygg. Hovedgrunnen er at man skal finne ut av om vaksinen er effektiv. Når man ikke er i en situasjon hvor titusenvis smittes hver dag så tar dette naturligvis lang tid. 

Deretter må man se på hvor lenge vaksinen er beskyttende. Dette kan også ta svært lang tid. 

En vaksine hadde ikke fått midlertidig godkjennelse om den var utrygg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (3 timer siden):

 

Om du ønsker å ta vaksinen, så kan hverken jeg eller noen andre her inne stoppe deg fra å gjøre det :)

 

Jeg har skrevet tidligere at hvis det var eks GSK som kom med vaksinen hadde jeg ikke tatt den.

Nei på lik linje som jeg vil at du skal ha friheten til å ikke ta den 🙂

 

 

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Det kommer nok til å bli mange nok insentiver til å ta vaksinen, så flere av de som er skeptiske vil ende med å ta den. Det kan blant annet gi tilgang på fotballkamper, konserter, unntak fra en drøss av koronatiltak, og ikke minst fri reise uten karantene. Jeg kommer nok til å ta den så snart den blir tilgjengelig for oss som er bakerst i køen, og har samme tiltro til at helsemyndighetenes anbefaling om (evt.) å ta vaksinen. På samme måte som om legen min ville gitt meg medisiner som jeg ikke aner hva består av, grunnet en sykdom hen forteller meg at jeg har fått. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

2009, paralleller til dagens for/mot

Artig å registrere at argumentene FOR å ta vaksinen stort sett er nøyaktig det samme. 

Og at de som ikke ønsker å ta den blir møtt med nøyaktig samme latterliggjøring og hån, fra de medisinske ekspertene som "bare vil oss vel". 

Min vaksineskepsis er ikke mindre nå!   

Lenke til kommentar
0laf skrev (21 timer siden):


Da burde jo regjeringen sende ut gratis D-vitamin til hele folket, det ville spart milliarder for sykehusene?

Dersom man leser "alternative medier" (les: blogginnlegg fra trim-Kari) så er det kanskje "bevist" at D-vitamin hjelper, for alle oss andre, så er det foreløpig noe tynt med forskning, med noen rapporter som hevder at de har sett en effekt av D-vitamin, men det er fremdeles svært svært usikkert.

 

Du kan fornekte det åpenbare så mye du vil..

 

Blant ikke-vestlige innvandrergrupper har det blitt gjort nye studier som bekrefter tidligere funn om urovekkende lav vitamin D-status, hvor en betydelig andel har nivåer under 25 nmol/l og nesten  alle har nivåer under 50 nmol/l (22; 23; 24; 25). 

https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/vitamin-d-i-norge-behov-for-tiltak-for-a-sikre-god-vitamin-d-status/Vitamin D i Norge – Behov for tiltak for å sikre god vitamin D-status.pdf/_/attachment/inline/b307f785-c4cc-4fde-aec1-ebc86fdd0b4f:829f3ad84cbdf0322f46b3f44d1c6fc14f151a97/Vitamin D i Norge – Behov for tiltak for å sikre god vitamin D-status.pdf

 

 

Vitamin D level is markedly low in severe COVID-19 patients. Inflammatory response is high in vitamin D deficient COVID-19 patients. This all translates into increased mortality in vitamin D deficient COVID-19 patients. As per the flexible approach in the current COVID-19 pandemic authors recommend mass administration of vitamin D supplements to population at risk for COVID-19.

https://www.nature.com/articles/s41598-020-77093-z

 

Study finds over 80 percent of COVID-19 patients have vitamin D deficiency

https://www.endocrine.org/news-and-advocacy/news-room/2020/study-finds-over-80-percent-of-covid19-patients-have-vitamin-d-deficiency

 

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Du kan fornekte det åpenbare så mye du vil..

 

At ikke Vitamin D brukes som en åpenbar forklaringsmodell og forebyggende tiltak mot Vitamin D er nærmest utrolig. 

Men det skyldes legemiddelindustriens ekstremt strenge krav til vitenskapelige årsaksmodeller (heldigvis slipper vaksinene dette 🙄🙄🙄). 

Korrelasjon aksepteres ikke som kausalitet, uansett hvor åpenbar korrelasjonen er. 

Endret av Carltondance
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (18 timer siden):

De fleste her vil heller ta den mikroskopiske risikoen med å få en sjelden langtidseffekt av vaksinen enn å ta sjansen på å dø av viruset eller blir langvarig skadet som er minst 1000 ganger større enn å bli skadet av vaksinen.

Sjansen for at jeg både får Covid uten vaksine og at jeg dør for det er jo mindre enn de som fikk varig men (MR) fra hjernehinnebetennelsen vaksinen jeg refererte til. Dette faktorer ikke inn min helse og unge alder. Noe som ville redusert sjansen enda mer. 

Men hvis meg gjerne hvordan du kom frem til "1000 ganger større"

Lenke til kommentar
DKC skrev (2 minutter siden):

Er i risikogruppen og er en av de som da blir prioritert til å ta vaksinen først. Kommer likevel til å vente. Noen gamlinger får ta den før meg for å se om den er sikker, er ikke så lysten på å være forsøkskanin. 

Om det mot formodning skulle dukke opp noe studiene som har blitt gjort nå ikke har fanget opp vil det først bli noe som kommer frem etter flere år. Så med mindre du tenker å vente noen år med å ta vaksinen er det like greit å få tatt den så fort en får muligheten. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Om det mot formodning skulle dukke opp noe studiene som har blitt gjort nå ikke har fanget opp vil det først bli noe som kommer frem etter flere år. Så med mindre du tenker å vente noen år med å ta vaksinen er det like greit å få tatt den så fort en får muligheten. 

Det samme sa de vel om svineinfluensavaksinen. Der mistet jeg smakssans i 6 måneder. Går ikke på samme smell to ganger. 

Lenke til kommentar
DKC skrev (7 minutter siden):

Er i risikogruppen og er en av de som da blir prioritert til å ta vaksinen først. Kommer likevel til å vente. Noen gamlinger får ta den før meg for å se om den er sikker, er ikke så lysten på å være forsøkskanin. 

Livet er som å være en forsøkskanin. "Kommer jeg til å dø i en trafikk-ulykke hvis jeg kjører til bestemor nå?". Vi tar en drøss av valg hver dag som har betydning for liv og helse. Mange av disse valgene er notorisk dårlige ("kommer jeg til å bli mer lykkelig av en øl til? Ja, det tror jeg").

Det er vanskelig for meg å regne ut den faktiske sannsynligheten (og usikkerheten) forbundet med å ta en vaksine eller ikke ta det. Begge valgene har konsekvenser for meg og resten av samfunnet. Jeg er en forsøkskanin i begge tilfeller, spørsmålet er bare om jeg skal være en forsøkskanin som selv designer eksperimentet, eller overlate det til fagfolk.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DKC skrev (47 minutter siden):

Det samme sa de vel om svineinfluensavaksinen. Der mistet jeg smakssans i 6 måneder. Går ikke på samme smell to ganger. 

Det er selvfølgelig kjipt for de som opplever bivirkninger, men slik er det med alle legemidler. Statens Legemiddelverk sin statistikk sier at av de over d2 millioner vaksinerte med svineinfluensa vaksinen ble det rapportert 7 tilfeller av totalt tapt luktesans og 15 tilfeller av totalt tap av smakssans, Videre 108 tilfeller totalt med endring på smak/luketesans. 

108 av over 2 millioner er forsvinnende lite, men det er selvfølgelig ingen trøst for de som ble rammet. 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 timer siden):

Du kan fornekte det åpenbare så mye du vil.


Jeg fornekter det ikke, det begynner å komme noe data på at vitamin D kan ha noe med sykdomsforløp fra SARS-CoV-2 å gjøre, men å hevde at det er kuren alle venter på, bare man tar noen piller med vitaminer kjøpt på Rema så går det bra liksom, det stemmer ikke.

Det finnes ingenting sikkert i dag som tyder på at det å ta vitamin D har noen som helst effekt på risikoen for å bli smittet eller alvorlig syk, og inntil det foreligger sikre data, så forholder jeg meg til virkeligheten, ikke regnbuer og kombaja !

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Rudde skrev (2 timer siden):

Sjansen for at jeg både får Covid uten vaksine og at jeg dør for det er jo mindre enn de som fikk varig men (MR) fra hjernehinnebetennelsen vaksinen jeg refererte til. 


Av de som 170 000 ungdommene som fikk vaksine for meningokokker i 1998, så er det vel rundt 150 som mener de har fått ME eller lignende sykdommer i ettertid.

Det skulle bli 0.088%.

Er virkelig risikoen for at du blir smittet av SARS-CoV-2, så liten ?
Er virkelig risikoen for at du dør dersom du blir smittet, så liten ?

Noe i overkant av 0.6% av befolkningen har vært smittet så langt.
Risikoen din øker etter hvert som smitten i samfunnet øker, slik at den ligger nok høyere enn 0.6%, generelt sett.
Den samme risikoen reduseres selvfølgelig betydelig ut i fra hvordan man oppfører seg, er man kun hjemme, å ikke omgås folk, er nok risikoen særdeles liten.

Risikoen for død dersom man blir smittet, for en nordmann, er nok rundt 0.4%.
Det tallet kommer av at 300'ish av 30k'ish med bekreftet smitte har dødd, altså 1%. FHI hevder at 40% av tilfeller nå blir funnet ved testing, slik at risikoen for død totalt sett, inkludert smittetilfeller som ikke er bekreftet, ligger på rundt 0.4%.

Den risikoen synker betydelig med lavere alder og god allmennhelse, men det er godt stykke ned til 0.088% ?
Selv for unge friske mennesker er nok ikke risikoen så liten.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...