Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (1 minutt siden):

Men du kommer uansett ikke til å få lov å ta den FØR de som er i risiskosonen så DET er en uaktuell problemstilling.

Vaksiner har ikke 100% virkningsgrad. Dessuten er det ikke alle som kan ta vaksine. Og med risikosone så mener jeg alle som kan ha økt risiko, ikke bare eldre og syke. For eksempel røykere og overvektige har høyere risiko enn enn unge og aktive.

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (12 timer siden):

Tøv. Hvorfor skulle Bill Gates chippe helt tilfeldige folk? Er det ikke mer sannsynlig at Elon Musk ville funnet på noe slikt?

 

Konspirasjonsteorier er noe en må forsøke å utrydde. Det er farlig for samfunnet. De må myndighetene argumentere bort. Man må begynne å tenke logisk når man får en konspirasjonteori i hodet.

 

Eller spøkte du?

Ironi er ein vanskeleg ting, spesielt på nettet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (20 timer siden):

Antallet som sier de skal ta koronavaksine har falt fra 72% til 64%

https://www.nrk.no/norge/synkende-vilje-til-a-vaksinere-seg-mot-koronaviruset-i-norge-1.15179260

for egen del mistenker jeg at selv 64% er urealistisk høyt antall. Jeg tror mange svarer ja uten å mene det.

I praksis ville 64% utgjort at rundt 3,5 millioner nordmenn tar koronavaksinen, det har jeg ingen tro på.

 

Mesteparten av nordmenn er nok positive til vaksinering generelt sett.

Eg trur nok at mykje av grunnen til at folk svarer som dei gjer er at forutsetningane var uklare.
Tidleg i pandemien var det nok mange som var positive til vaksinen fordi dei såg på dette som ein muligheit til å få gå tilbake til normalen. No etterkvart som den nye normalen har fått satt seg så er det nok fleire som også tenker som slik at dei lever fint med dei restriksjonane som korona har ført til.

Korleis ei eventuell vaksine blir lansert vil nok også ha svært stor betydning. Sjølv om dei aller fleste i norge er positive til vaksiner så er det heilt naturleg å være skeptisk til å injisere heilt ny vaksine som ikkje har blitt testa for langtidsvirkningar.

Dersom det blir reint frivillig og ein rein dugnadsaksjon å ta vaksinen så vil det nok være færre som tek vaksina enn om det også følger med "fordelar" i form av fritak for karantenekrav ved utenlandsreiser, muligheit til å yrkesutøving, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (13 minutter siden):

Takk for det 🙂 Grunnen til at jeg spurte er at det har kommet motstridende meldinger om dette, slik det også nevnes i artikkelen.

Spoiler

Røyking er en risikofaktor det har kommet motstridene funn om i sammenheng med covid-19.

I april fjernet derfor Folkehelseinstituttet (FHI) røyking fra risikolisten for alvorlig sykdomsforløp ved covid-19. Årsaken var at studier ikke hadde vist en sikker sammenheng mellom røyking og alvorlig forløp av covid-19.

En studie, her omtalt av Nettavisen, antydet til og med at det å røyke kan være fordelaktig om du blir smittet av covid-19.

Forskerne ved NTNU kan tilbakevise at røykere er beskyttet fra alvorlig covid-19 og sykehusinnleggelse.

De finner tvert imot en klar og tydelig sammenheng mellom det å røyke og et alvorlig sykdomsforløp.

 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 11.9.2020 den 13.12):

Skeptisk... Husker Pandemrix. De mente jo de hadde testet den godt nok også, men det greiene med narkolepsi var så sjelden at man ikke oppdaget det før man begynte å vaksinere i stor skala. 

Generelt, ting som utvikles så fort som mulig har sjelden det beste utgangspunktet for å være feilfritt. 

Men jeg tar den sikkert uansett. 

Den vaksinen fremkalte vel ikke ny narkolepsi hos noen, men fremskyndet den hos noen personer.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, tommyb said:

Ja, vi har sett den, men det står fint lite om røyking der - de snakker mest om overvekt.

Quote

Forskerne ved NTNU kan tilbakevise at røykere er beskyttet fra alvorlig covid-19 og sykehusinnleggelse.

De finner tvert imot en klar og tydelig sammenheng mellom det å røyke og et alvorlig sykdomsforløp.

Hvis det er en klar og tydelig sammenheng, kan de ikke da fortelle oss noe om den sammenhengen? Det må finnes noen tall det går an å sitere.

Lenke til kommentar
On 10/3/2020 at 5:05 PM, LangtGjesp said:

Ja, vi har sett den, men det står fint lite om røyking der - de snakker mest om overvekt.

Hvis det er en klar og tydelig sammenheng, kan de ikke da fortelle oss noe om den sammenhengen? Det må finnes noen tall det går an å sitere.

Det var da fritt fram for å følge lenken til studien, da. Jeg skal til og med legge ved en direktelenke her: https://www.ahajournals.org/doi/pdf/10.1161/CIRCULATIONAHA.120.050753

For enkelthets skyld kan dere scrolle til bunnen av studien, der er det en odds/ratio-figur for de forskjellige testgruppene. Den ser grimmere ut for røykere enn overvektige. Tolkingen av odds og standardavvik kan jeg ikke hjelpe dere med, det husker jeg ikke fra Statistikk-faget, men det hjelper noe å lese forklaringen over figuren.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, tommyb said:

Det var da fritt fram for å følge lenken til studien, da. Jeg skal til og med legge ved en direktelenke her: https://www.ahajournals.org/doi/pdf/10.1161/CIRCULATIONAHA.120.050753

Skal innrømme at jeg overså lenken nederst. Hvis forskning.no ønsker å påvirke folk, burde de tatt med noen tall i artikkelen, i hvert fall grafene for BMI og Smoking.

Lenke til kommentar
Sitat

Trump-regjeringen forhindrer nye retningslinjer fra FDA som nærmest ville gjort det umulig å få en vaksine ut på markedet før presidentvalget.

Mat- og legemiddeltilsynet (FDA) i USA planla nye retningslinjer som anbefaler vaksineutviklere å følge opp testpasienter i minst to måneder etter at de er ferdige med det frivillige vaksineprogrammet.

En rådgiver i Det hvite hus bekrefter mandag at denne anbefalingen stanses, og la til at Trump-administrasjonen «ikke så noen klinisk eller medisinsk begrunnelse» for FDAs foreslåtte tilleggskrav.

(NTB)

Jeg liker dårlig at vaksinesikkerhet blir politikk.

https://www.dagbladet.no/studio/usa-valg-2020/633?post=44689

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...