Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

0laf skrev (8 minutter siden):


Jeg fornekter det ikke, det begynner å komme noe data på at vitamin D kan ha noe med sykdomsforløp fra SARS-CoV-2 å gjøre, men å hevde at det er kuren alle venter på, bare man tar noen piller med vitaminer kjøpt på Rimi så går det bra liksom, det stemmer ikke.

Det finnes ingenting sikkert i dag som tyder på at det å ta vitamin D har noen som helst effekt på risikoen for å bli smittet eller alvorlig syk, og inntil det foreligger sikre data, så forholder jeg meg til virkeligheten, ikke regnbuer og kombaja !

Ingen har noen gang nevnt noe om en kur, hørt om forebygge ? Hørt om redusere skader ? Hørt om preventive tiltak ? 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (3 minutter siden):

Ingen har noen gang nevnt noe om en kur, hørt om forebygge ? Hørt om redusere skader ? Hørt om preventive tiltak ? 


Du hevdet jo at det var bevist at vitamin D hjalp mot alvorlig forløp.  

DaniNichi skrev (På 22.11.2020 den 11.16):

Allerede bevist at d vitamin hjelper mot et alvorlig forløp.


Det er åpenbart feil, det er ikke bevist, og det er foreløpig veldig lite som tyder på at det er tilfelle, utover anekdoter, men kanskje man med tiden får mer data på dette, slik at man virkelig kan se om vitamin D har noen betydning.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):


Du hevdet jo at det var bevist at vitamin D hjalp mot alvorlig forløp.  


Det er åpenbart feil, det er ikke bevist, og det er foreløpig veldig lite som tyder på at det er tilfelle, utover anekdoter, men kanskje man med tiden får mer data på dette, slik at man virkelig kan se om vitamin D har noen betydning.

Du får sitte på gjerdet vente på noe som aldri vil bli forsket på nok til at du blir overbevist da ingen tjener noe på det så hvem skal sponse forskingen ? 

Er nesten umulig gjøre annen forsking enn hva som er gjort til nå ved måle d vitamin serum hos de som er syke så sette en konklusjon utifra det.

Alt tyder på at de med høy vitamin d status har mindre alvorlig forløp av ikke bare covid-19, men også alt fra forkjølelse virus til vanlig influensa.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 minutter siden):

Du får sitte på gjerdet vente på noe som aldri vil bli forsket på nok til at du blir overbevist da ingen tjener noe på det så hvem skal sponse forskingen ?


Hva med Trond Mohn, han kan sponse forskningen?

Mohn ernæringsforskningslaboratorium ved Universitetet i Bergen har forsket på vitamin D i årevis, og har noen av verdens fremste eksperter på området.
De har også sett på dataene, og hvorvidt vitamin D kan ha noen effekt mot COVID-19.
Så langt har de ikke funnet noen ting som tyder på det, og de er generelt skeptiske til at vitamin D skulle ha noen betydning for en slik virusinfeksjon.

https://forskning.no/immunforsvaret-vitaminer/kan-d-vitamin-beskytte-deg-mot-covid-19/1678137

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (9 minutter siden):


Hva med Trond Mohn, han kan sponse forskningen?

Mohn ernæringsforskningslaboratorium ved Universitetet i Bergen har forsket på vitamin D i årevis, og har noen av verdens fremste eksperter på området. De har også sett på dataene, og hvorvidt vitamin D kan ha noen effekt mot COVID-19, så langt har de ikke funnet noen ting som tyder på det, og de er generelt skeptiske til at vitamin D skulle ha noen betydning for en slik virusinfeksjon.

Hvis du tror at Jutta Dierkes er noe autoritet på området så tar du grundig feil.

Du på lik linje som henne skjønner jo ikke at vi snakker ikke om folk med normal nivåer skal få noe bra effekt av evnt øke eller tilføre noe mer.

Har du normale nivåer av d vitamin trenger man ikke supplere noe som helst, hva vi snakker om her er de som har nærmest total mangel på d vitamin i kroppen noe dessverre mange har.

Herregud skal det være så vanskelig forstår.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (11 minutter siden):

Har du normale nivåer av d vitamin trenger man ikke supplere noe som helst, hva vi snakker om her er de som har nærmest total mangel på d vitamin i kroppen noe dessverre mange har.


Men dette må da være usedvanlig enkelt å finne ut av, selv jeg skulle klart å bevise om dette stemmer eller ikke med en enkel studie som undersøker om alle som blir alvorlig syke eller dør av COVID-19 har total mangel på D-vitamin, det er en veldig enkel blodprøve.

Så vidt jeg har forstått, er det ingen seriøse forskere som har sett på dette, trolig fordi man vet at D-vitamin ikke egentlig har egenskaper som kan påvirke en virusinfeksjon i særlig stor grad, og det er heller ingenting som tyder på at det er slik.

Det kunne likevel vært greit om det ble forsket mer på, så det ble avkreftet en gang for alle, sammen med hydroxyklorokin-våset.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (35 minutter siden):


Av de som 170 000 ungdommene som fikk vaksine for meningokokker i 1998, så er det vel rundt 150 som mener de har fått ME eller lignende sykdommer i ettertid.

Det skulle bli 0.088%.

Er virkelig risikoen for at du blir smittet av SARS-CoV-2, så liten ?
Er virkelig risikoen for at du dør dersom du blir smittet, så liten ?

Noe i overkant av 0.6% av befolkningen har vært smittet så langt.
Risikoen din øker etter hvert som smitten i samfunnet øker, slik at den ligger nok høyere enn 0.6%, generelt sett.
Den samme risikoen reduseres selvfølgelig betydelig ut i fra hvordan man oppfører seg, er man kun hjemme, å ikke omgås folk, er nok risikoen særdeles liten.

Risikoen for død dersom man blir smittet, for en nordmann, er nok rundt 0.4%.
Det tallet kommer av at 300'ish av 30k'ish med bekreftet smitte har dødd, altså 1%. FHI hevder at 40% av tilfeller nå blir funnet ved testing, slik at risikoen for død totalt sett, inkludert smittetilfeller som ikke er bekreftet, ligger på rundt 0.4%.

Den risikoen synker betydelig med lavere alder og god allmennhelse, men det er godt stykke ned til 0.088% ?
Selv for unge friske mennesker er nok ikke risikoen så liten.

Det er i overkant av 300 saker fra hjernehinne betennelse vaksinen. Hvis risikoen min for å få sykdommen med 0,4% dødelighet er 0,6% så er det 0,0024%, ganske langt under 0,088%.

Lenke til kommentar
Rudde skrev (16 minutter siden):

Hvis risikoen min for å få sykdommen med 0,4% dødelighet er 0,6% så er det 0,0024%, ganske langt under 0,088%.


Okey, lykke til!

Risikoen for mange andre i samfunnet er dog høyere. Desto flere som er vaksinert, desto mindre blir risikoen, både for deg og for de som er i risikogrupper.

Lenke til kommentar

Finnes det noen tall på hvor mange som har fått varige*) men fra Covid 19, og hvorvidt dette fordeler seg forskjellig aldersmessig fra dødeligheten?

-k

*)Det er selvsagt begrenset hvor langt tidsrom vi kan måle på, siden de første tilfellene kom for rundt et år siden.

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Rudde said:

Hvis risikoen min for å få sykdommen med 0,4% dødelighet er 0,6% ...

Hei, 

har ikke følgt med på utvekslingen deres, men hva er denne 0,6%-risikoen vi snakker om her, hvor kommer det tallet fra og hva beskriver det?

Smittsomheten til Covid regnes som høyere enn influensa, som de fleste av oss har hatt. I USA, som på ingen måte er "ferdig infisert" har man i følge worldometers 38 037 infeksjoner per 1 million innbyggere. Det er allerede 3,8% av innbyggerne. De har allerede i underkant av 0,08% dødsfall på hele befolkningen (794 per million) og det tallet vil bare øke etterhvert som resten av befolkningen blir eksponert. Så 0,0024% stemmer i alle fall ikke for den amerikanske befolkningen. Derfor tror jeg du må se på den 0,6-prosenten din eller gi oss en definisjon på hva den viser.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dødeligheten er vel sterkt forbundet med kvaliteten på pleie, som igjen er forbundet med hvor hardt belastet helsevesenet er.

Litt satt på spissen: hvis alle andre tar vaksinen og ikke du, så får du både glede av flokk-immuniteten som de andre gir deg, og at hvis du skulle bli smittet så har antageligvis helsevesenet folk og utstyr nok til å gi deg ypperlig behandling.

Hvis de fleste ikke tar vaksine og smitteverntiltakene feiler så kan vi få ganske mange døde som ideelt sett kunne ha vært behandlet men pga at vi kke har uendelig kapasitet i helsevesenet så rekker vi det ikke før de dør.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (9 timer siden):


Men dette må da være usedvanlig enkelt å finne ut av, selv jeg skulle klart å bevise om dette stemmer eller ikke med en enkel studie som undersøker om alle som blir alvorlig syke eller dør av COVID-19 har total mangel på D-vitamin, det er en veldig enkel blodprøve.

Så vidt jeg har forstått, er det ingen seriøse forskere som har sett på dette, trolig fordi man vet at D-vitamin ikke egentlig har egenskaper som kan påvirke en virusinfeksjon i særlig stor grad, og det er heller ingenting som tyder på at det er slik.

Det kunne likevel vært greit om det ble forsket mer på, så det ble avkreftet en gang for alle, sammen med hydroxyklorokin-våset.

 

Med mer forsking kommer det bare fram mer om positive virkninger, men du sammen andre som tror 5 om dagen vil holde dere friske for forsette med det.

Vi har alle lov være uenig 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (43 minutter siden):

Med mer forsking kommer det bare fram mer om positive virkninger, men du sammen andre som tror 5 om dagen vil holde dere friske for forsette med det.


Det er helt greit å være uenig, det er heller ikke skadelig å ta vitamin D, så fremt man ikke tar alt for mye, så det er bare å kjøre på.

Rapporten sykesøster John viser til, finner ingen sikker effekt av vitamin D i en blindstudie.
Personer med milde symptomer fikk vitamin D, ingen nøkkeltall endret seg nevneverdig fra kontrollgruppen, utover at man så at de som fikk vitamin D testet negativt noe tidligere enn de som ikke fikk det, men det er snakk om forskjeller som er statistisk ubetydelige.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Gjest 6d5e1...40b

Jeg skal ta den når den når alle som skriker høyt om at alle må ta den, og alle ukritiske eldre som virrer rundt er vaksinert. 

Inntil videre stoler jeg på immunsystemet. 

Anonymous poster hash: 6d5e1...40b

Lenke til kommentar

Det er jo flere vaksiner. Jeg vil nevne at den britiske vaksinen sannsynligvis ikke kan brukes av mange av de sykeste, slik jeg forstår det. Den blir rimeligere fordi den er laget på tradisjonelt vis med svekkede, levende virus - men dette er noe som såvidt jeg forstår ikke er forenelig med steroider eller andre medisiner som slår ut immunforsvaret. Hvis jeg antar riktig, betyr det at muskelsyke barn, de som har svekket immunforsvar etter kreftbehandling, eller folk som har hatt organtransplantasjoner ikke kan ta den vaksinen. Desto viktigere at de som er rundt disse er vaksinerte.

Lenke til kommentar
0laf skrev (20 timer siden):


Men dette må da være usedvanlig enkelt å finne ut av, selv jeg skulle klart å bevise om dette stemmer eller ikke med en enkel studie som undersøker om alle som blir alvorlig syke eller dør av COVID-19 har total mangel på D-vitamin, det er en veldig enkel blodprøve.

Så vidt jeg har forstått, er det ingen seriøse forskere som har sett på dette, trolig fordi man vet at D-vitamin ikke egentlig har egenskaper som kan påvirke en virusinfeksjon i særlig stor grad, og det er heller ingenting som tyder på at det er slik.

Det kunne likevel vært greit om det ble forsket mer på, så det ble avkreftet en gang for alle, sammen med hydroxyklorokin-våset.

Jeg må være ærlig her; jeg synes du utviser en ganske arrogant bedreviter-holdning her og kommer lett med insinueringer og tillegger andre meninger de overhodet ikke har. DaniNichi har overhodet ikke kommet med med noen konspirasjons- eller alternative teorier, har overhodet ikke skrevet at vitaminer er en mirakelkur mot sykdommer og aldeles ikke noe cumbaya eller regnbuer. Jeg synes du ofte bidrar med positive svar, men her viser du en arroigant bedreviter-holdning som forsurer debattnivået her inne og det synes jeg du burde spare deg for.

Jeg har ingen problemer med hva DN skriver, det er ikke vaksinenekt og det er ikke hydrokloroxin-ideer. Men kun påpekning av at vitamin D ER bra for immunforsvaret; det står selv på pakninger med D-vitamoiner at det STYRKER IMMUNFORSVARET! Og det er ALLTID brea å ha et godt immunforsvar alltid for alle sykdommer. Og for å gni det inn: jeg sier overhodet IKKE at det betyr at man blir garantert å ikke få viruser eller bli alvorlig syk av å ikke ha et godt immunforsvar, men DET HJELPER! Det er en grunn til at man isolerer risikogrupper og blant de som regnes som risikogrupper er de med SVAKT IMMFINRSVAR! Så dette er enkel logikk; det er alltid bra å ha et godt vitmaninopptak i kroppen og det styrker immunforsvar. Jeg mener; det finnes ingen garanti i livet for at man aldri får kreft. Det er ikke slik at man må røyke tobakk for å få lungekreft for eksempel, det er millioner som aldri har rørt tobakksprodukter og likevel fått lungekreft. Men det virker å ikke røyke, på samme måte som det virker å ha et godt immunforsvar for ikke å bli alvorlig syk av virus- og andre infeksjoner. Det er det han prøver å skrive, så jeg synes du kan spare deg for flåsheter om "kumbaya og regnbuer" og insinuere at andre er på nivå med hydrokloroxin-teroier. 

Alt som er forebyggende er bra - men det betyr ikke at man ikke skal ta hensyn til smittevernsregler selvfølgelig. Og det betyr ikke at man er immun. Men de fleste mennesker har et immunforsvar og jo sterkere immunforsvar jo bedre. Det mener jo selv fastlegen min, men vedkommende er kanskje helt idiot og full av kumbaya og regnbuer?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (20 timer siden):

Hvis du tror at Jutta Dierkes er noe autoritet på området så tar du grundig feil.

Du på lik linje som henne skjønner jo ikke at vi snakker ikke om folk med normal nivåer skal få noe bra effekt av evnt øke eller tilføre noe mer.

Har du normale nivåer av d vitamin trenger man ikke supplere noe som helst, hva vi snakker om her er de som har nærmest total mangel på d vitamin i kroppen noe dessverre mange har.

Herregud skal det være så vanskelig forstår.

Jeg har ingen problemer med å foprstå hva du skriver. Fastlegen min snakker også o m viktigheten av å ha et godt immunforsvar mot ALLE sykdommer og at vitaminer, spesielt vitamin D er en viktig ingrediens i immunforsvaret. Men når noen skal kverulere og vri det til at du mener at vitamin D er en kur mot virussykdommer noe jeg skjønner utmerket godt og ikke har noen problmer med å skjønne at du mener:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

D-vitamin er det stort sett lurt for alle å ta i Norge, spesielt på vinteren. Og spesielt om man er mørkere i huden. Det er vanskelig å få nok D-vitamin når man er lite ute i solen.

Jeg hadde D-vitamin mangel for noen år siden og det var ikke veldig gunstig. Det var nesten slik at jeg var en uke syk hver måned, med type kraftig forkjølelse/mild influensa. Siden den gang har jeg tatt D-vitamin og har knapt vært syk. (2000 IU per dag.)

D-vitamin er essensielt for et velfungerende immunsystem, så jeg er ikke i det hele tatt i tvil om at det hjelper til større eller mindre grad mot Covid-19. (Kan hende D-vitamin ikke hjelper for folk som ikke har mangel på D-vitamin. Men her i Norge trenger mange mer D-vitamin.)

Når det er sagt, jeg kommer til å ta vaksine, kanskje helst fra Pfizer eller Modena, når disse er tilgjengelige og alle i risikogrupper, helsevesen, osv har fått. Antar det blir nærmere sommeren, om ikke senere. (Skal ikke utelukke at det blir tidligere, gjennom jobb.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

D-vitamin er det stort sett lurt for alle å ta i Norge, spesielt på vinteren. Og spesielt om man er mørkere i huden. Det er vanskelig å få nok D-vitamin når man er lite ute i solen.

Jeg hadde D-vitamin mangel for noen år siden og det var ikke veldig gunstig. Det var nesten slik at jeg var en uke syk hver måned, med type kraftig forkjølelse/mild influensa. Siden den gang har jeg tatt D-vitamin og har knapt vært syk.

D-vitamin er essensielt for et velfungerende immunsystem, så jeg er ikke i det hele tatt i tvil om at det hjelper til større eller mindre grad mot Covid-19. (Kan hende D-vitamin ikke hjelper for folk som ikke har mangel på D-vitamin. Men her i Norge trenger mange mer D-vitamin.)

Når det er sagt, jeg kommer til å ta vaksine, kanskje helst fra Pfizer eller Modena, når disse er tilgjengelige og alle i risikogrupper, helsevesen, osv har fått. Antar det blir nærmere sommeren, om ikke senere. (Skal ikke utelukke at det blir tidligere, gjennom jobb.)

Det er jo en grunn til at opptak av vitamin D er vanlig å sjekke under regelmessige blodprøver. At noen kan sitte her i fullt alvor å skrive at det er vås å mene at vitamin D er viktig for immunforsvaret og at immunforsvaret ikke foebrygger virusinfeksjoner er så utrolig at jeg knapt kan fatte hva jeg leser. Atpåtil at det sammenlignes med trumpistiske ideer om hydrokloroxid.:nei:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...