Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tok svineinfluensavaksinen i 2009 og angret i ettertid. Jeg følte meg litt hysterisk. uten at jeg helt visste hva jeg var "redd" for da. 

Men jeg er litt delt i om jeg skal ta koronavaksinen eller ikke. Jeg var dausjuk i tre uker etter at jeg kom hjem fra Madrid (som da var episenteret for korona) i mars. Men da var alt såpass nytt at testkapasiteten ikke var der. Jeg fikk bare beskjed om å isolere meg. 

Kanskje er jeg immun nå. Så først må jeg utelukke det. Personlig liker jeg ikke medisiner og alt som er laget på en lab som skal inn i kroppen. Jeg liker og tro at kroppen min kan ordne slike ting på egen hånd; og dermed blir naturlig sterk. Jeg romantiserer nok tanken på at det naturlige skal ordne opp. Jeg er absolutt ikke motstander av vaksiner! Men her er det mye politikk, penger og en kultur for at det skal finnes en kur mot alt her i verden. Kanskje er det min "lille" protest mot "the big corps" som tross alt er ekstremt mektige. 

Men samtidig har jeg et solidarisk ansvar slik at vi oppnår en folkeimmunitet. Da må ganske mange bli vaksinert. Det vil være ganske egoistisk av meg å ikke gjøre det, av denne "romantiske tankegangen" som nevnt over. Det er mange som med god grunn er redd for å få korona. Jeg vil aldri tilgi meg selv dersom jeg plutselig ble en smittebærer. 

Samtidig har jeg ingen nærkontakter, jeg har ingen kontakt med andre mennesker gjennom jobben - og lever veldig isolert. Et liv jeg har valgt selv.

Så jeg er usikker hva jeg skal. Men jeg vil nok avvente litt. Dersom Bent Høie innstendig ber flere om å vaksinere seg, så er ikke jeg vanskelig å be. Men jeg er ikke den som står først i køen. 

Lenke til kommentar

Jeg har mindre kontakt med omverden enn folk flest, og veier da kost/nytten slik at jeg nok venter litt.. Hjemmekontor, netthandel og gode rutiner.

Jeg vil nok vaksinere barna først, siden de er mindre forsiktige og har mye kontakt på skole/fritidsaktivitet. Samboeren har sjeldent hjemmekontor og bør nok også vaksineres tidligere. Dette medfører jo at min risiko minker betraktelig også.

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Kris85 said:

Dersom Bent Høie innstendig ber flere om å vaksinere seg, så er ikke jeg vanskelig å be.

1 hour ago, WiiBoy said:

eg vil nok vaksinere barna først, siden de er mindre forsiktige og har mye kontakt på skole/fritidsaktivitet. Samboeren har sjeldent hjemmekontor og bør nok også vaksineres tidligere

Det finnes mye informasjon om vaksiner på nettet, god og dårlig. Ikke min plass å fortelle hva du bør velge, men etter det jeg vet så er Corona vaksinen noe annet enn tidligere vaksiner. Ikke vil dem få nok tid å teste om den er sikker eller effektiv heller. Å ta den fordi andre sier du bør det uten å ha undersøkt noe om det kan kanskje få konsekvenser senere du vil angre på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Betroz said:

Det finnes mye informasjon om vaksiner på nettet, god og dårlig. Ikke min plass å fortelle hva du bør velge, men etter det jeg vet så er Corona vaksinen noe annet enn tidligere vaksiner. Ikke vil dem få nok tid å teste om den er sikker eller effektiv heller. Å ta den fordi andre sier du bør det uten å ha undersøkt noe om det kan kanskje få konsekvenser senere du vil angre på.

 

Jo, det er jo _akkurat_ det testfasene er til for. Det vi derimot ikke får vite sikkert er hvor lenge beskyttelsen varer. Det vil potensielt ta mange år å finne ut av. 

Vaksiner fungerer ikke på det måten at man ettervirkninger mange år etterpå. Dette er feilinformasjon. Bivirkninger oppstår innen kort det. Kroppen bryter ned virkemidlene i vaksiner raskt. Det er ikke slik at det forblir i kroppen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Betroz said:

Det finnes mye informasjon om vaksiner på nettet, god og dårlig. Ikke min plass å fortelle hva du bør velge, men etter det jeg vet så er Corona vaksinen noe annet enn tidligere vaksiner. Ikke vil dem få nok tid å teste om den er sikker eller effektiv heller. Å ta den fordi andre sier du bør det uten å ha undersøkt noe om det kan kanskje få konsekvenser senere du vil angre på.

 

Jeg har på ingen måte kompetanse, eller tid, til å overprøve/etterprøve det helsemyndighetene, forskere og vitenskapsfolk kommer frem til, så jeg har tillit til de. Jeg tror også at myndigheten er veldig klar over de enorme konsekvensene bivirkninger vil ha på kort og lang sikt. Feiler de her vil neste behov for massevaksinering bli ekstremt vanskelig.


Jeg vil dog ikke vaksinere meg en måned tidligere kun fordi jeg vil ta en "trygg" tur på puben/kino/konsert. Det haster ikke for meg, så jeg lar de som må ha kontakt med mennesker ta vaksinen først, så tar jeg min etter hvert.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (5 minutter siden):

 


Jeg vil dog ikke vaksinere meg en måned tidligere kun fordi jeg vil ta en "trygg" tur på puben/kino/konsert. Det haster ikke for meg, så jeg lar de som må ha kontakt med mennesker ta vaksinen først, så tar jeg min etter hvert.

Igjen; det er ingen problemstilling; for om du ikke er i risikosonen vil du IKKE få vaksinen "en måned tidligere". Det har de vært krystallklare på. Skjønner ikke hvorfor alle må gjenta dette. Om du ikke er i risikosonen står du helt bakerst i kløen og det vil ta minst et år før det er aktuelt for deg overhodet, selv om du hypotetisk hadde ønsket det.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Benbjo said:

Okei? Interim-resultater fra fase 3 tyder på 92% effektivitet 

Siste jeg leste var at den maskerer symptomene, men dreper ikke viruset. Igjen, det er mye motstridende informasjon der ute. Bra og greit å stole på vitenskapen i seg selv, men ikke nødvendigvis de som jobber og får betalt av legemiddelindustrien. De må signere en NDA som gjør at hvis dem finner ut noe negativt om vaksinen, så kan de ikke snakke til media om det.

Bill Gates på vegne av WHO, har ved flere anledninger sagt at verden vil aldri gå tilbake til det normale før alle eller de fleste mennesker på Jorda er vaksinert. Akkurat det der tror jeg han mener og er planen.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...