Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (12 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor så mange her svarer "skal ihvertfall vente et år for å være helt sikker". For de av oss som ikke er i risikosonen er det ikke aktuelt overhodet å få vaksinen før det har gått et år. Det har de vært klare på siden dag 1 så det er ikke en gang noen problemstilling her.

"før det har gått et år" vet du (vi) egentlig ikke noe om.

det er utallige vaksiner som på veldig kort tid kan bli ferdige, så før enn et år frem, kan scenario være at man nærmest får kastet vaksiner etter seg, og det pushes ut både på off. og private klinikker.

Faktisk kan det bli overfylte lagre, og skiten må evt. kastes. Det er jo ikke småtteri i volum som EU og USA har forhåndsbestilt. Men de kan ikke være sikre på hvor mange som vil ha nåla i armen, basert på hva folk svarer i spørreundersøkelser. Mange svarer nok ja fordi det er ubekvemt å svare nei, for da blir det oppfølgingspørsmål av typen "hvorfor ikke" osv.

dette "fenomenet" gjelder nok både ved spørreundersøkelser og hva folk svarer i dagliglivet, i møte med kjente på gata, hos tannlegen, etc. "det er lettest å svare ja" så er du liksom en del av "ansvarlige" flokken.

blant helsepersonell er nok ja-prosenten 90% på papiret, men kanskje bare 40% i virkeligheten.

så ikke sikkert at vaksiner blir mangelvare, kanskje tvert om.

Lenke til kommentar

Kommer nok ikke til å ta den med engang det kommer ut. Hasteprodusert ny vaksineteknologi uten aning av langtidsvirkninger er litt for usikkert for meg. Vil nok vente en stund før jeg eventuelt vurderer på nytt. Tar forsåvidt andre vaksiner regelmessig (influensa, pneumokokk), så er ikke full antivax.

Lenke til kommentar
3 hours ago, .berZerk said:

Kommer nok ikke til å ta den med engang det kommer ut. Hasteprodusert ny vaksineteknologi uten aning av langtidsvirkninger er litt for usikkert for meg. Vil nok vente en stund før jeg eventuelt vurderer på nytt. Tar forsåvidt andre vaksiner regelmessig (influensa, pneumokokk), så er ikke full antivax.

Når vaksinen blir tilgjengelig for Ola Nordmann så vet man godt hvilke bivirkninger som oppstår og hvor ofte. 

MRNA er dessuten brukt i Zika-vaksinen uten at det er rapportert ukjente alvorlige bivirkninger 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Benbjo said:

Når vaksinen blir tilgjengelig for Ola Nordmann så vet man godt hvilke bivirkninger som oppstår og hvor ofte. 

MRNA er dessuten brukt i Zika-vaksinen uten at det er rapportert ukjente alvorlige bivirkninger 

Det vet man ikke, trenger ikke å se lenger tilbake enn til svineinfluensa vaksinen. Det er ingen aning om langtidsbivirkninger, som det er med alle medisiner som kommer ut. Det man vet er at det ikke er rapportert alvorlige bivirkninger på de 22000 som er i Pfizer studien hittil, det kan komme senere eller med flere som prøver vaksinen. Det kan også ikke komme noen alvorlige bivirkninger, men det er heller tvilsomt.

Endret av .berZerk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 timer siden):

MRNA er dessuten brukt i Zika-vaksinen uten at det er rapportert ukjente alvorlige bivirkninger

det eksisterer ingen Zica-vaksine, man kan ikke gå til en lege, sykehus eller vaksineklinikk og få en zica-vaksine, før man f.eks. skal reise til tropiske strøk.

derimot har det vært flere vaksiner-kandidater som har nådd phase 2, men ingen av de har pr. nå nådd helt frem og fått endelig godkjenning av myndighetene.

forøvrig sies det at utviklingsarbeidet mer eller mindre bremset opp, fordi forekomsten av zica-virus gradvis har falt kraftig i berørte geografiske områder i verden.

Med andre ord, du kan ikke "friskmelde" eller ufarligjøre" mRNA brukt i vaksiner, med ditt eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor lang tid tar det normalt å utvikle en vaksine? Rundt 10 år? 

Å skulle masse-vaksinere nordmenn med en ny og ukjent medisin, uten god kjennskap til alle bivirkninger er skummelt! Vi skal ha respekt for at vaksiner kan medføre uheldige bivirkninger. Derfor er det veldig viktig at forskere får brukt nok tid på å saumfare og etterforske alle mulige eventualiteter. 

Noen må være prøvekanin, slik er det med all medisin. ;) Andre må få placebo, og så må man undersøke i x antall måneder/år. Å skulle masse-vaksinere en hel befolking – eller en hel klode for den dell – virker som galskap! 

Jeg har enorm respekt for vaksiner og medisiner, og sørger for at mine barn følger vaksinasjonsprogrammet til punkt og prikke. Ja, meg selv også, selvsagt. Men til forskjell fra Covid-19, snakker jeg nå om godt utprøvde og gjennomtestede vaksiner, hvor man kjenner til bivirkninger – samt har mot-medisin mot noen av de værste reaksjonene som kan oppstå! 

Så min prioriteringsliste blir helt annerledes. Det må først og fremst baseres på ekte frivillighet! (Og ikke den form for frivillighet hvor f.eks. arb.giver forventer at du tar den. Hvis ikke...). Deretter til de personene som forskerne mener har mest effekt. Tror ikke menigmann skal sitte og drodle frem en perfekt liste/rekkefølge. Til det har vi ikke nok kunnskap på hverken hvordan sykdommen eller vaksinen virker. 

---

Gitt at vaksinen virker, og at du tar en dose uten bivirkninger. Da blir du ikke syk av viruset – men vaksinene stopper deg jo ikke fra å motta viruset. Du vil bli smittet. Men til forskjell fra (noen) andre, klarer kroppen å oppdage og bekjempe viruset selv. Men du vil bli smittet. Hvor fort er viruset ute av kroppen igjen? Kan man selv være smittebærer? 

Hjelper ikke mye med vaksine til sykepleiere, hvis alle rundt de allikevel blir smittet og syke …! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (14 minutter siden):

Gitt at vaksinen virker, og at du tar en dose uten bivirkninger. Da blir du ikke syk av viruset – men vaksinene stopper deg jo ikke fra å motta viruset. Du vil bli smittet. Men til forskjell fra (noen) andre, klarer kroppen å oppdage og bekjempe viruset selv. Men du vil bli smittet. Hvor fort er viruset ute av kroppen igjen? Kan man selv være smittebærer? 

Hjelper ikke mye med vaksine til sykepleiere, hvis alle rundt de allikevel blir smittet og syke …! 

Er du vaksinert og har immunitet får ikke viruset formere seg i deg da du er immun, dermed er du heller ikke smittebærer.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (6 timer siden):

Hvor lang tid tar det normalt å utvikle en vaksine? Rundt 10 år? 

 

Vaksinen mot svineinfluensa tok ikke 10 år! Dog - hsitoriene om bivirkningene kjenner vi jo godt til så det ER forståelig at folk er sketiske om det nå skal vise seg at corona-vaksinen har tatt enda kortere tid å utvikle.

....skjønt mange i diskusjonen later til å tro at coronavaksinen er klar allerede. Slik går det når media får forme falske inntrykk. Vaksinen er ikke klar. Media lager kjempeoverskrifter når de får høre at vaksinen SANNSYNLIGVIS er 90% klar. Men ingenting er egentlig klart før prosjektet med å utvikle vaksinen ER ferdig OG vaksinen har fått godkjent-stempel fra de fleste seriøse nasjoner. Og der er ingen vaksiner i dag  - bortsett fra Putin-vakisnen som vi ikke hører noe særlig om da.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Så fort det er en vaksine godkjent i EU/Norge, og jeg får mulighet til å ta den, så kommer jeg til å ta den. Jeg er ung, frisk og i brukbar form, trives mye bedre ved å jobbe på kontoret vs hjemmefra og hater å kjøre bil gjennom Oslo for å komme til og fra kontoret da det var mulig, og når det blir mulig igjen. Om alle skal sitte og tenke "Jeg venter og ser det an" så blir det få vaksinerte her til lands.

Da møkk-blekka Dagbladet hauset opp litt vaksinehysteri her i helgen, påsto de at så mange som 300 kan ha fått narkolepsi av svineinfluens-vaksinen, som 2,2 millioner tok. Det gir en prosentandel på rundt 0.013%. Hittil i Norge har 1% av de bekreftet smittede dødd. Statistikk på senplager for de som ikke er dødd finnes det lite, til ingenting av enda.

Jeg vet hvilke odds jeg hadde tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
25 minutes ago, koots said:

"Jeg venter og ser det an" så blir det få vaksinerte her til lands.

Kanskje de som venter litt og ser det an, har levd lenger enn deg og har da mer livsvisdom å basere det valget på ;)

Den tilliten mange har til systemet og legemiddelindustrien vil komme tilbake og bite folk i ræva en dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (4 minutter siden):

Kanskje de som venter litt og ser det an, har levd lenger enn deg og har da mer livsvisdom å basere det valget på ;)

Den tilliten mange har til systemet og legemiddelindustrien vil komme tilbake og bite folk i ræva en dag.

Synes du vaksiner mot rabies er noe tull også? Louis Pasteur brukte ikke 10 år på den første rabiesvaksinen han utviklet men hans pionerarbeidet har definitivt reddet ganske mange menneskeliv i og med at rabies er 100% dødlig for de som utvikler det.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (10 minutter siden):

Kanskje de som venter litt og ser det an, har levd lenger enn deg og har da mer livsvisdom å basere det valget på ;)

Den tilliten mange har til systemet og legemiddelindustrien vil komme tilbake og bite folk i ræva en dag.

Saklig argument.

Jeg vet også utmerket godt at jeg har null utdanning innenfor medisin og farmasi, og sitter på veldig lite kunnskap som gjør meg i stand til å ta slike vurderinger, så jeg må stole på de som har utdanning og erfaring med dette. På akkurat samme måte som jeg må stole på bilprodusenter og mekanikere for at bilen min er så trygg å kjøre som den kan bli, akkurat som jeg stoler på togstyringsystemer som hindrer kollisjoner, jeg stoler på pilotene i et fly, jeg stoler på at maten inneholder kun det som står på innholdsfortegnelsen. Jeg har hverken kunnskap eller utstyr til å etterprøve mye av dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som mange vaksineskeptikarar drar frem med svineinfluensavaksina er at dei meiner at risikoen for seinskader var for stor til å at dei meiner at risikoen ved vaksine var mindre enn risikoen ved sjukdom.
Svineinfluensaen var ein pandemi som smitta omtrent 900 000 og tok livet av 29 nordmenn, sjukdommen var med andre ord svært smittsom og råka mange med dødelegheita var ikkje så stor. Den umiddelbare faren med svineinfluensaen var fyrst og fremst at svært stor andel av befolkninga kunne ha blitt influensasjuke samtidig med akutt feber og hoste, og at viktige samfunnsfunksjonar kunne bryte saman om mange vart sjuke den same veka.
Koronaen har til samanlikning har smitta litt i underkant av 30 000 og tatt livet av nesten 300 nordmenn (fram til no), kor mange som har fått ein eller anna grad av varig redusert arbeidskapasitet er ikkje kartlagt.

Enkel matematikk tilseier at samfunnsnytten av ei koronavaksine er så stor at bivirkningane må ramme svært mange før ein kan ha råd til å ikkje vaksinere befolkninga.

Vaksina kjem heilt sikkert til å blir rulla ut i form av frivillig tvang. I fyrste omgang vil vaksina gå til risikogruppene som står i fare for å døy eller bli alvorleg skada av koronasmitte, deretter blir den rulla ut til resten av samfunnet basert på risikogrupper og samfunnsviktige yrkesgrupper.
Den frivillige tvangen kjem til å ligge i at dei som ikkje har blitt vaksinerte må fortsette å være underlagt smittevernstiltak etter smittevernslova.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Kjenner jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til en vaksine som en frisk ung person.

På en side forstår jeg viktigheten av folkeimmunitet for de som ikke er så heldig som meg (og som gjerne ikke kan ta vaksinen i det hele). Og på den andre siden så er jeg ikke komfortabel med den risikoen jeg potensielt utsetter meg for med å ta en relativt lite dokumentert vaksine, Pandemrix ferskt i minne.

Hadde definitivt hjulpet å visst forholdet mellom risiko i forhold til vaksiner kontra varig mén fra covid. Om statistikken sier at Covid er langt farligere for meg enn vaksiner historisk sett har vært, så hadde det gjort valget lettere.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, IT-Henrik said:

Kjenner jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til en vaksine som en frisk ung person.

På en side forstår jeg viktigheten av folkeimmunitet for de som ikke er så heldig som meg (og som gjerne ikke kan ta vaksinen i det hele). Og på den andre siden så er jeg ikke komfortabel med den risikoen jeg potensielt utsetter meg for med å ta en relativt lite dokumentert vaksine, Pandemrix ferskt i minne.

Hadde definitivt hjulpet å visst forholdet mellom risiko i forhold til vaksiner kontra varig mén fra covid. Om statistikken sier at Covid er langt farligere for meg enn vaksiner historisk sett har vært, så hadde det gjort valget lettere.

Du får veie risikoene opp mot hverandre. Sannsynligheten for å dø/bli svært syk/får varige skader er langt høyere enn sannsynligheten for risikoen ved vaksinen. 

Mer enn 40.000 mennesker har fått vaksinen til Moderna/Pfizer - det er ikke meldt om noen alvorlige bivirkninger. 

Det er å anta at det vil være bivirkninger av vaksinen som det er for _alle_ legemidler, men 0/40.000 er gode odds. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...