Gå til innhold

Underbevisst Rasist


Anbefalte innlegg

34 minutes ago, jjkoggan said:

Noe som diskriminerer noe etniske grupper mer enn andre er systemisk rasisme selv om det Ikke påvirker bare en etnisk grupper

Det kommer vel også litt ann på hva hensikten er og slik.

 

34 minutes ago, jjkoggan said:

jim Crow lovene Ofte påvirket ikke bare svarte, men også fattige hvite fordi begge grupper ikke kunne lese. Aksepterer du det som systemisk rasisme?

Selvsagt er ufordelaktige lover/handlinger som har til hensikt å ramme en etnisk gruppering rasistisk - selv også når de utilsiktet rammer andre som ikke er medlem av denne etniske grupperingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det minst interessante er jo hva du definerer deg som selv.

Vi alle bærer jo på fordommer og biaser i større og mindre grad, og ofte vil disse være ubevisste, og kun i det man blir gjort oppmerksom på det vil man faktisk innse det selv.

Så ja, det er definitivt mulig å bære på rasistiske holdninger selv om man ikke er en rasist per definisjon. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Morromann said:

Jeg forstår ikke det der med "afro-amerikanske navn". Afro-amerikanere har da i all hovedsak engelske navn(unntakene er vel helst de som har konvertert til islam og tatt arabiske navn), men USAs svarte har for det meste i gjennomsnitt vil jeg tro, mer typiske anglo-amerikanske navn enn gjennomsnittet hos den hvite befolkningen hvor man finner både tyske, nederlandske, skandinaviske, italienske, greske, polske og jødiske etternavn? Så det der med "afro-amerikanske" navn skjønner jeg ikke helt.

Det er fornavnene som teller.  Her er de topp ti svarte navn idag, som nesten ikke eksisterer blant hvite

Girls Boys
1.Beyonce 1.Demarco
2.Jayla 2.Dion
3.Ayana 3.Chikae
4.Zari 4.Deion
5.Laqueta 5.Malik
6.Aisha 6.Darius
7.Kimani 7.Deon
8. Kayla 8.Demond
9.Shaniqua 9.Elon
10.Imani 10.Taye

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, jallajall said:

Det kommer vel også litt ann på hva hensikten er og slik.

 

Selvsagt er ufordelaktige lover/handlinger som har til hensikt å ramme en etnisk gruppering rasistisk - selv også når de utilsiktet rammer andre som ikke er medlem av denne etniske grupperingen.

Hvis resultatet er at Etniske grupper diskrimineres, er det systemisk rasisme, uansett begrunnelsen (per definisjon)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 23.6.2020 den 9.01):

Ubevisst rasisme betyr da at man internt har gjort seg opp meninger om andre raser.

Om du blir overrasket over at en farget mann eller kvinne snakker kristiansand-dialekt, er det et mildt eksempel på forhåndsdømming, som ikke skader noen.

Ville ikke sett på det som "forhåndsdømming" eller "litt uskyldig rasisme".
Jeg bodde 4 år med 2 familier fra Etiopia i studentboliger i Oslo(vi delte kjøkken), og jeg viste en del interesse for språket, slik at jeg kan telle til 10 og noen basale ord og fraser på Amharisk.

Når jeg var på ferie i Jerusalem, spiste på en lokal etiopisk resturant, og snakket uttalemessig flytende amharisk(i ca 10 sekunder) før jeg må avsløre at jeg slett ikke kan særlig mye av språket, så ble de veldig glade og overrasket over at jeg snakket språket deres.

Jeg ser ikke på det som rasisme eller forhåndsdømming(i negativ forstand). Det er særdeles få hvite menn som snakker amharisk, og enda færre som vanker i en bortgjemt kombinert etiopisk resturant+bolig i jerusalem. Statistisk sett har de helt lov til å være overrasket.

 

Man kan gjerne kalle det for forhåndsdømming, for de gjorde seg jo opp en mening om meg basert på statistikk, om at det var tilnærmet 0 sansynlighet for at jeg kunne språket deres - men folk som snakker om ubevisst "forhåndsdømming og rasisme" snakker om det som et problem en må få bukt med. Det er det ikke - helt greit og lovlig å bli overrasket over dette.

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, ism_InnleggNO said:

Det er enkelte kommuner som gir tilskudd til førerkort for flyktninger. Dette er ikke folk fra "trange kår", det er folk som kommer til Norge og ikke eier nåla i veggen.

Flyktninger kan også få engangstilskudd til andre ting som for eksempel å faktisk skaffe seg en seng eller sofa. Ja det er sant. At folk "fra trange" kår er sure og misunnelig på mennesker som har mindre enn dem selv er så skammelig at jeg mangler ord, men bunner nok mest i uvitenhet og kunnskapsløshet. Og når man har det trangt har man sikkert nok med seg selv. At andre nordmenn ikke får de samme tilskuddene er fordi disse faktisk har mer å rutte med selv om de er "fra trange kår". Så kan man saktens diskutere om "mer" er nok, men det er en helt annen (og viktig) diskusjon som ikke angår flyktninger.

Å ikke eie nåla i veggen gjelder også de andre som du snakker ned. De lever på bostøtte og sosialstønad og snur på hver krone. Har aldri råd til ferie eller noe som helst av det andre ser som normalt i hverdagen. Å ha råd til klær et par ganger i året er luksus.

De har absolutt ikke mer å rutte med. En helt vanlig vrangforestilling.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Red Frostraven said:

Nei.
Ingen i middelklassen eller overklassen misunner asylsøkerene noe.
Og politikken er avgjort av disse menneskene -- og arbeiderene har sluttet å engasjere seg i sin egne skjebne, og har tydd til USA sin kultur ved å anse seg selv som "midlertidig redusert middelklasse-medlemmer", som bare er litt unna å en bedre jobb hvor de tjener tjue tusen mer i måneden og slipper å jobbe så hardt, og stemmer på partiene som ikke tjener deres sak som medlemmer av arbeiderklassen.

Det er ekstremt flaut å være arbeiderklasse i vestlige land, så folk regner seg heller som middelklasse, selv om de åpenbart ikke kvalifiserer.

Dette forsterker problemene betydelig -- og igjen kommer klasse og følelser inn, og folk blir konservative, og legger skylden for sin manglende suksess på alle andre enn de skyldige.

Ingen misunner asylsøkere, flyktninger eller økonomiske flyktninger noe. Her putter du ord i munnen på meningsmotstandere.
Folk er opprørt på forskjellsbehandlingen og da de som står for den.

Komplekser til arbeiderklasse i vestlige land er flaut i seg selv. Det er ingenting galt med å være arbeiderklasse men jøjje så mye fjas, drama og tull dette mindreverdihetskomplekset skaper i samfunnet. 

Jeg snakker ikke om folk som har sliter med mindreverdighetskomplekser men de som faktisk sliter med å få hverdagen til å gå rundt og "ikke eier nåla i veggen" som det er snakket om. De bryr seg ikke en døyt om hva en eller annen professor mener om klasseskille, de bryr seg bare om å kunne leve et liv uten søvnløse netter fordi man ikke vet hvordan man skal få betalt strømregninga og husleia samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Snikpellik said:

Sikter på kun hvite, hva snakker du om? Vi snakker her om en rekke studier som har funnet bevist at personer med minoritetsnavn/utenlandske navn har langt mindre sjanse for å få jobbintervjuer, noe som også er en vanlig oppfatning. Du må gjerne kalle det å «demonisere hvite», men da er det du som må svare for en meget alternativ virkelighetsoppfatning, ikke forskerne.

Både i Norge, USA og andre land er det gjort mange studier på dette. Hva er tull med det? Man kan ikke bare avfeie all forskning som tull bare fordi man misliker hva den kommer frem til. BUFDIR til eksempel er en statlig instans, ikke «religiøse ideologer». 

La oss si at dette faktisk stemmer. Jeg lurer da på hvorfor alle arbeidsplasser jeg har vært innom har rimelig 50/50 på etnisiteter. Men det får så være, det er nok bare inbilt. Det som er synd er at kvotering som er et faktisk problem er akseptabelt.

Har du prøvd å søke jobb i Japan, Thailand, Pakistan, Sør-Korea, Vietnam, Jordan osv.? Det er klin umulig å få jobb om man er hvit med et typisk vestlig navn. I eks. thailand går man ut og sier at det er fordi man ønsker å sikre egne innbyggere jobb før utlendinger, men ingen kaller det rasisme. Hadde en norsk bedrift sagt det samme hadde det vært høyre ekstremisme, rasisme og hitler-jugend stempler ute å gå med en gang.

Denne kaninkokingen er mildt sagt trist. Rasisme gjøres til et stort problem her når vi i all hovedsak har et større problem med jevnt over overfladisk diskriminering.

Rasisme er høyst levende og et virkelig et problem i andre land enn Norge. Om man da ser bort fra blind vold fra fargede mot hvite, som faktisk er rasisme.

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til dette med økt støtte til flykninger og asylsøkere, så er vel hensikten at disse skal kunne ha muligheten til å etablere seg tilfredstillende, til tross for årsakssammenhengen som har ført dem hit.
(Jeg antar det evt. vil motvirke ghettofisering og utenforskap i en eller annen grad også (avhengig av hvor godt tiltaket fungerer.))
Tanken er at disse stiller dårligere enn de vanskeligstilte som allerede er borgere, og trenger ytterligere oppfølging og støtte, da det er krevende å ettablere seg i ett fremmed land, samt at man gjerne har emosjonell og fysisk bagasje (avhengig av omstendighetene.).

Hvorvidt dette fungerer etter hensikten eller ikke, er jo en helt legitim diskusjon, hvor jeg ikke sitter på noen videre innsikt.
Men å skulle vri dette tiltaket til å handle om at 'norske' vanskeligstilte diskrimineres mot av staten, bør falle på egen urimelighet, jeg er helt åpen for at sosialtilbudet bør økes, men det er ikke nyttig å skulle omfordele ressurser fra de som allerede har (nest?) minst.

28 minutes ago, Theo343 said:

Har du prøvd å søke jobb i Japan, Thailand, Pakistan, Sør-Korea, Vietnam, Jordan osv.? Det er klin umulig å få jobb om man er hvit med et typisk vestlig navn. I eks. thailand går man ut og sier at det er fordi man ønsker å sikre egne innbyggere jobb før utlendinger, men ingen kaller det rasisme. Hadde en norsk bedrift sagt det samme hadde det vært høyre ekstremisme, rasisme og hitler-jugend stempler ute å gå med en gang.

Og Nord-Koreanske fengsler er ikke som norske fengsler?
Hva mener du å oppnå med denne relativiseringen?
Jeg er ingen tilhenger av at mange vestlige varer produseres under slaveri-lignende forhold, men jeg tillater ikke dermed megselv å bli mer slave-behandlet i egen jobb.
Det er bra å beholde perspektiv, men å bare plukke ut ekstreme tilfeller andre steder for å radere en diskurs, ser jeg ikke helt hensikten med.
 

Endret av Atib Azzad
kommafeil
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

Og Nord-Koreanske fengsler er ikke som norske fengsler?
Hva mener du å oppnå med denne relativiseringen?

Hæ? Hvor snakker jeg om nord-korea?
 

Quote

Jeg er ingen tilhenger av at mange vestlige varer produseres under slaveri-lignende forhold, men jeg tillater ikke dermed megselv å bli mer slave-behandlet i egen jobb.

Hva mener du med å bli slave-behandlet i egen jobb? At man jobber under forhold som bryter norsk arbeidsmiljølov? Det gjelder mange uavhengig av hudfarge og har ikke med rasisme å gjøre.

 

Quote

Det er bra å beholde perspektiv, men å bare plukke ut ekstreme tilfeller andre steder for å radere en diskurs, ser jeg ikke helt hensikten med.

Radere en diskurs? Det er meget relevant å sammenligne norske forhold som her kritiseres med faktiske forhold i andre land. Det kan heller se ut som det er ønsker om å hause opp problematikk som er minimal på norsk arena kontra en del andre land i andre verdensdeler hvor man virkelig trenger denne innsatsen

 

Quote

Når det kommer til dette med økt støtte til flykninger og asylsøkere, så er vel hensikten at disse skal kunne ha muligheten til å etablere seg tilfredstillende, til tross for årsakssammenhengen som har ført dem hit.
(Jeg antar det evt. vil motvirke ghettofisering og utenforskap i en eller annen grad også (avhengig av hvor godt tiltaket fungerer.))

Det er forståelig at man ønsker å hjelpe flyktninger som kommer til landet under vanskelige forhold. For dem er livet i krise. Men det må ikke gå på bekostning av hvordan man hjelper egne borgere. I enkelte venstremiljøer forsøker man å nekte for at disse forholdene eksisterer for å slippe å forholde seg til dem (ikke like politisk salgbart).

Ellers har politikken blitt praktisert siden 80-tallet og når jeg ferdes gjennom strømmen, stovner, groruddalen, etterstad,  ensjø, tøyen, grønland, holmlia (søndre nordstrand) osv. så virker det ikke som om den politikken har motvirket ghettofisering i det hele tatt?

En kamerat på sykkeltur inn i Oslo ble jaget fra noen høyblokker på stovner fordi han var hvit. Dette er akseptabel rasisme? Han forsøkte å henvende seg til noen der fordi han ville finne rett vei.

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Theo343 said:

Hæ? Hvor snakker jeg om nord-korea?

Jeg ville bare illustrere hvor unyttig det er å skulle relativisere diskusjonen, særlig når det fremdeles er så svevende hva vi egentlig diskuterer, folk ser ut til å være uenig om begreper, statistikk, filosofi, og direkte fysiske forhold, om hverandre.
At hvite folk blir ekskludert fra arbeidsmarkedet i thailand hjelper ikke til å oppklare noe som helst på nåværende tidspunkt.

Quote

Hva mener du med å bli slave-behandlet i egen jobb? At man jobber under forhold som bryter norsk arbeidsmiljølov? Det gjelder mange uavhengig av hudfarge og har ikke med rasisme å gjøre.

Jo, men les innlegget mitt i kontekst av seg selv da, jeg mente bare å illustrere at det var lite nyttig å dra inn thailand;
For å si det samme, bare med thailand som eksempel, gjør ikke rasisme i thailand, rasisme i norge mer akseptabelt, man bør selvsagt være bevisst at det finnes mer ekstreme forhold andre steder, men det bør ikke relativisere bort de forholdene man selv befinner seg í.
Det er fult mulig å lide, selv om noen andre lider mer, jeg er ikke negativ til å bruke et globalt perspektiv, jeg forstår bare ikke helt hva du ønsker å oppnå med det her.
Som en liten notis til din kommentar der, er jeg enig i at mange finner seg i forhold som bryter med arbeidsmiljøloven, og jeg vil påstå det er lettere å utnytte de som allerede er marginalisert på et eller annet vis.

Quote

Radere en diskurs? Det er meget relevant å sammenligne norske forhold som her kritiseres med faktiske forhold i andre land. Det kan heller se ut som det er ønsker om å hause opp problematikk som er minimal eller ikke-eksistererende på norsk arena.

Noen ganger kan det virke som om det bare er en enkel teknikk for å la være å snakke om mer kompliserte forhold.
Jeg ønsker ikke å hause opp noen ting, og tror heller ikke denne såkalte 'debatten' ville blitt så 'ekstrem' som flere påstår den har blitt, om folk hadde litt lettere for å bare akseptere at det finnes rasisme i norge også, selv om den ikke nødvendigvis flagges under en svastika.

Quote

Det er forståelig at man ønsker å hjelpe flyktninger som kommer til landet under vanskelige forhold. For dem er livet i krise. Men det må ikke gå på bekostning av hvordan man hjelper egne borgere. I enkelte venstremiljøer forsøker man å nekte for at disse forholdene eksisterer for å slippe å forholde seg til dem (ikke like politisk salgbart).

Igjen; Det er helt rasjonelt og forståelig å ønske seg et styrket sosialhjelp-tilbud, men det er fullstendig bakvendt å kreve at de som har like lite/mindre skal ta den regningen.
Jeg vet ikke hvilke 'forhold' du mener, men dersom det fremdeles er snakk om ideén at 'fremmede' får så mye bedre tilbud enn borgerne, baserer jo denne påstanden seg på en litt misforstått eller ekstrem tolkning av et tiltak som baserer seg på at disse 'fremmede' står værre stilt enn borgerne, når det kommer til å skulle bosette seg i et fremmed land.
Mer equity, enn eqality, om du skjønner? Man tar utgangspunkt i at de ikke stiller likt. Det betyr ikke dermed at staten er 'rasist' mot egne borgere, så jeg forstår om du ikke møter så mye gehør om du presenterer denne påstanden.

Quote

Ellers har politikken blitt praktisert siden 80-tallet og når jeg ferdes gjennom strømmen, stovner, groruddalen, etterstad,  ensjø, tøyen, grønland, holmlia (søndre nordstrand) osv. så virker det ikke som om den politikken har motvirket ghettofisering i det hele tatt?

Nei, hvorvidt det har funket eller ikke, mangler jeg kompetanse til å si noe om.
Men gitt at det var riktig, at innvandrerne stod ovenfor ett større trappetrinn, enn fastboende, så er det jo mulig at du ville vært enda mer forfærdet over disse forholdende, dersom støtten var mindre.
Uten å gå videre inn på dette nå, synes jeg du er vel liberal med begrepet ghettofisering, når du mener samtlige av disse stedene er rammet av dette.
Også virker det jo samtidig som du annerkjenner at disse områdene virker fattige eller uattraktive, så hvordan er det forenelig med ideén du så ut til å fremme tidligere; At de 'fremmede' får for mye?

Quote

En kamerat på sykkeltur inn i Oslo ble jaget fra noen høyblokker på stovner fordi han var hvit. Dette er akseptabel rasisme? Han forsøkte å henvende seg til noen der fordi han ville finne rett vei.

Ingen sier vel det er akseptabel rasisme å jage noen på bakgrunn av hudfarge?
(Men jeg mistenker kanskje at du mener å peke på hvordan rasismen er mer ødeleggende, dersom den begås av aktører i en maktstilling, for det er vel åpenbart at rasisme begått av noen med anledning til å undertrykke deg, er værre enn det motsatte?
For eksempelets del, tar jeg utgangspunkt i at disse jagerne på stovner var flere personer, altså at de hadde makt i tall, og dermed anledning til å undertrykke med rasismen sin, men dersom man sier at kameraten din syklet ned til byen, tok på seg politiuniformen, og undertrykket videre, så er vennen dins makt, større enn deres makt, og dermed potensielt mer ødeleggende.
Jeg vet ikke om dette kommuniserer det tydelig, men jeg mistenker kanskje at det er disse ulike maktbalansene som har gitt folk ideen om at man påstår rasisme bare 'går den ene veien', for det er jo uakseptabelt uansett, men det er viktig å ta forhold til når man skal se på hvor ødeleggende rasismen er.)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Alle mennesker er rasister i bunn. Å si noe annet er ignorant og/eller naivt. Senere kan man skille mellom de som handler basert på rasisme, og de som ikke gjør det. De som bruker all energi på å overbevise hverandre om hvor lite/anti- rasistiske de er, og de som holder seg for god for slikt spill. 'Sosiale medier' plattformen - Twitter er et godt eksempel på sosiale sfærer hvor alle klapper hverandre på skulderen over hvor rettskafne de er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

La oss si at dette faktisk stemmer.

Det er hevet over enhver til at dette dessverre stemmer, og er utbredt i Norge. Fra Barne- ungdoms og familiedirektoratet:
https://bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Etnisitet/arbeidsliv/diskriminering_i_arbeidslivet/

Sitat

Flere studier har dokumentert at det forekommer etnisk diskriminering i det norske arbeidslivet og at dette utgjør et betydelig hinder for tilgangen til arbeidsmarkedet

Noen av funnene fra flere forskjellige studier:

  • Søkere med pakistanske navn har 25 % mindre sjanse for å innkalles til jobbintervju sammenlignet med likt kvalifiserte søkere med norske navn
  • 11% av personer med samisk tilhørighet har opplevd diskriminering i arbeidslivet
  • Levekårsundersøkelsen viser at 16 % av innvandrere oppgir at de har opplevd forskjellsbehandling i arbeidslivet på grunn av sin innvandrerbakgrunn det siste året. Blant innvandrerne fra Iran, Irak, Pakistan og Afghanistan har en stor andel opplevd å bli forskjellsbehandlet, sammenlignet med innvandrere fra de andre landene. Innvandrere fra Sri-Lanka, Eritrea, Bosnia-Hercegovina og Vietnam opplever jevnt over mindre forskjellsbehandling. 
  • En studie som sammenligner diskriminering av muslimer i ansettelsesprosesser i fem vest-europeiske land , tyder på at diskriminering av denne gruppen er større i Norge enn i de andre landene i studien


Vanskeligere å få jobbintervju med utenlandsk navn
Et utenlandsk navn reduserer sannsynligheten for å bli kalt inn til intervju med omlag 25 prosent.
https://forskning.no/ledelse-og-organisasjon-arbeid-institutt-for-samfunnsforskning/vanskeligere-a-fa-jobbintervju-med-utenlandsk-navn/731093

^ alt over er veldokumentert med lenker til studier, kilder og metode. Enjoy.

Bonus:
Skiftet navn for å få jobb
Da Kevin (28) fra Stavanger byttet etternavn, begynte jobbtilbudene å renne inn
Dmitri byttet navn til Victor – fikk intervjuer, men ingen jobb
Byttet navn - fikk jobb
Adriana fikk nei på alle jobbsøknader – helt til hun kalte seg Camilla
Har sendt over 100 søknader – nå vurderer Henri å bytte navn i håp om å få jobb
Tok norskklingende etternavn: Sonja byttet navn for å få jobb
Skiftet navn - fikk jobb
Ingeniøren Quree (29) har søkt 1.000 jobber – har ikke blitt innkalt til ett eneste intervju
Samfunn: Byttet navn - fikk jobb
Anonymitet skal hjelpe søkere med innvandrerbakgrunn til jobbintervju

I hvilke land diskrimineres jobbsøkere mest?

Sitat

En rekke studier har dokumentert diskriminering av ikke-hvite jobbsøkere i de fleste vestlige land. Det finnes imidlertid lite systematisk kunnskap om hvordan diskrimineringen i arbeidsmarkedet varierer mellom ulike land, og om hvordan ulike minoritetsgrupper rammes.

I en ny artikkel i tidsskriftet Sociological Science kartlegger og sammenligner ISF-forsker Arnfinn H. Midtbøen, sammen med kolleger fra universiteter i USA, Storbritannia og Nederland, diskriminering i ansettelsesprosesser i ni land i Europa og Nord-Amerika. (...)

– I alle de ni landene vi undersøker, har ikke-hvite søkere klart lavere sannsynlighet for å bli innkalt til jobbintervjuer enn innfødte hvite søkere med lignende kvalifikasjoner.

https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/2019/i-hvilke-land-diskrimineres-jobbsokere-mest.html

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, jjkoggan said:

Hvis resultatet er at Etniske grupper diskrimineres, er det systemisk rasisme, uansett begrunnelsen (per definisjon)

Ikke nødvendigvis.

Hvis for eksempel et basketballag krever at man må være 1,9m høy for å få prøvespille så vil dette åpenbart diskriminere menn fra Øst-Timor. Eller hvis man i et annet tenkt scenario krever at en aktør må være minimum 1,85m grunnet sikkerhetsprotokoller, så vil dette ramme våre venner i Øst-Timor og masse asiater. Hvis det er slik at systemisk rasisme alltid er galt, så vil det da være sikkerhetsprotokollene som er galt, noe som ikke alltid er åpenbart.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hiring bias study: Resumes with black, white, Hispanic names treated the same
The findings, announced last week by the University of Missouri, diverge from the results of a famous study from more than a decade ago that found Lakishas and Jamals were far less likely to get job interviews than Emilys and Gregs.

One of the criticisms of that study was that Lakisha and Jamal can denote socioeconomic status, and that employers may have made assumptions about education and income rather than race.


A New Study On Name Discrimination Suggests Names Signaling Race Are Also Linked To Social Status
We are sending signals of both social class and race when we use names like Lakisha and Jamal

Endret av jallajall
  • Liker 2
Lenke til kommentar
38 minutes ago, jallajall said:

Ikke nødvendigvis.

Hvis for eksempel et basketballag krever at man må være 1,9m høy for å få prøvespille så vil dette åpenbart diskriminere menn fra Øst-Timor. Eller hvis man i et annet tenkt scenario krever at en aktør må være minimum 1,85m grunnet sikkerhetsprotokoller, så vil dette ramme våre venner i Øst-Timor og masse asiater. Hvis det er slik at systemisk rasisme alltid er galt, så vil det da være sikkerhetsprotokollene som er galt, noe som ikke alltid er åpenbart.

 

Det er ikke alltid galt, 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (7 minutter siden):

At en del arbeidsgivere unngår å ansette minoritetet og da spesielt svarte tviler jeg ikke på, men hva skal man gjøre med problemet?

Kalle folk rasister, saksøke dem og rive ned noen statuer? Det vil bare gjøre det verre.

Men nå virker faktisk protestene i USA.
Republikanere som reverserte politireformer kommer sannsynligvis til å støtte samme reformer som de stemte for å reversere, for å få fred igjen.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Red Frostraven said:

Men nå virker faktisk protestene.
Republikanere som reverserte politireformer kommer sannsynligvis til å støtte samme reformer som de stemte for å reversere, for å få fred igjen.

For det første så er dette ikke relevant til det jeg skrev.

Men er målet å få igjennom lover, eller å få et bedre politi? Du vet ingenting om reformene blir en suksess ennå og de tallene vi har sett hitill ser ikke bra ut. Kriminaliteten har økt kraftig i New York, Chicago og andre demokratiske byer.

Baltimore politireformer var ingen suksess og det som skjer nå ligner på hva som skjedde i Baltimore.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Camlon said:

At en del arbeidsgivere unngår å ansette minoritetet og da spesielt svarte tviler jeg ikke på, men hva skal man gjøre med problemet?

Kalle folk rasister, saksøke dem og rive ned noen statuer? Det vil bare gjøre det verre.

Gjør det lønnsomt for arbeidsgivere å ansette minoriteter (blant annet).  Utjevn utdannelse og inntektsforskjeller, 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...