Gå til innhold

Underbevisst Rasist


Anbefalte innlegg

Det viktigste er å ikke annarkjenne folk som snakker om underbevisst rasisme. Hvis du forsvarer deg så er du en rasist og hvis du prøver å tilpasse deg så vil du bli tvunget til å adoptere deres meninger for å ikke bli kalt rasist. Om du ikke engang svarer, så må de igjennom andre mennesker for å angripe deg.

Et stort problem er at bedrifter har en tendens til å legge seg flat for folk som kaller dem rasist, fordi de er redd for å tape penger. Her må man svare med samme mynt, boikott firmaer som legger seg flat. Om de taper penger uansett hva de velger å gjøre, så kommer mange bedrifter til å stå opp for det vanlige folk mener er fornuftig istedenfor å legge seg flat for radikale bevegelser eller f.eks. regimet i Kina.

I spillebransjen har det vært relativt suksessfult med en del spill som Witcher 3 og Kingdom Come Deliverance som nektet å tilpasse spillene sine og bedriftene som faktisk ble woke har elendige salgstall.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Camlon said:

Det viktigste er å ikke annarkjenne folk som snakker om underbevisst rasisme. Hvis du forsvarer deg så er du en rasist og hvis du prøver å tilpasse deg så vil du bli tvunget til å adoptere deres meninger for å ikke bli kalt rasist. Om du ikke engang svarer, så må de igjennom andre mennesker for å angripe deg.

Et stort problem er at bedrifter har en tendens til å legge seg flat for folk som kaller dem rasist, fordi de er redd for å tape penger. Her må man svare med samme mynt, boikott firmaer som legger seg flat. Om de taper penger uansett hva de velger å gjøre, så kommer mange bedrifter til å stå opp for det vanlige folk mener er fornuftig istedenfor å legge seg flat for radikale bevegelser eller f.eks. regimet i Kina.

I spillebransjen har det vært relativt suksessfult med en del spill som Witcher 3 og Kingdom Come Deliverance som nektet å tilpasse spillene sine og bedriftene som faktisk ble woke har elendige salgstall.

Jeg tror nok du har litt for høye tanker om dine meningsfeller. De fleste av oss bryr oss ikke om den slags posering og klarer å se argumentene som argumenter, ofte velbegrunnede sådan. Dersom du ikke klarer å argumentere uten at du fremstår som en rasist er det kanskje på tide å gå i deg selv og undersøke hva slags holdninger du egentlig har…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, ism_InnleggNO said:

Jeg tror nok du har litt for høye tanker om dine meningsfeller. De fleste av oss bryr oss ikke om den slags posering og klarer å se argumentene som argumenter, ofte velbegrunnede sådan. Dersom du ikke klarer å argumentere uten at du fremstår som en rasist er det kanskje på tide å gå i deg selv og undersøke hva slags holdninger du egentlig har…

Ingen kommer til å gå i seg selv fordi de har blitt anklaget som rasist av ism_innlegg, jeg tror nok du har litt for høye tanker om deg selv.

Spesielt ikke når du tror det er rasisme å hovedsakelig prate om hvite mennesker i norske historietimer. :rofl:

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Morromann skrev (23 timer siden):

Du spurte rett ut om jeg syntes det var greit med at en politimann dreper et annet menneske. Det er så avskyelig bedkylning at det er under min verdighet å svare på . Men nå ønsker jeg at de tre eller 4 innleggene jeg skrev i denne tråden slettes for jeg angrer på at jeg skrev noe. Jeg har rapportert de inn.

Jeg mener det er krast å spørre om jeg støtter politidrap ja.i aller høyeste grad 

Å være klar i hva man definerer som "amerikanske konspiratoriske vrangforestillinger." er fint før man forsetter.. 

Lenke til kommentar
On 6/22/2020 at 11:24 PM, Fezzy1 said:

Jeg fikk høre i dag at mange av oss i det norske samfunnet er underbevisste rasistiske selv om vi er greie mennesker ellers. Men hvis jeg selv ikke anser meg selv som rasist hvorfor har da noen en selverklært rett til å kalle meg "underbevisst rasist" hvis jeg skulle være så uheldig å si noen feil ord eller gjøre noe som andre anser som rasistisk? Eller er jeg en rasist da? 

Idioti, du aksepterer selvsagt ikke å få slike tullete stempler kastet på deg.

Det er i grunn rasistisk å gå rundt å kaste rasist stemplet på folk. Kaninkokere.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Theo343 skrev (22 minutter siden):

Det er i grunn rasistisk å gå rundt å kaste rasist stemplet på folk. Kaninkokere.

Det er ihvertfall idiotisk, ja. 

Rasisme beskriver handlinger og holdninger. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
17 hours ago, DaniNichi said:

ethnics is USA er Indianere, om Amerikanere tror etnisk i USA er hvite så er det enda et tegn på at sukker inntaket må reduseres.

Men ethnics betyr generelt "etnisk minoritet".  I Alaska bor det forøvrig eskimoer som visstnok kom inn ganske så sent - men før hvite.

Ellers bruker en vel "indigenous people" om urbefolkning - også i USA? Eller "natives"?   Dette er vel forøvrig en slags  indirekte innrømmelse av at etnisitet og røtter er viktige for mennesker generelt og store forlkevandringer endrer samfunn (raskt) og en bør vel godta at dette oppleves forskjellig blant folk - selv om en kan komme langt med dobbelt-moral ?
Endret av lada1
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (11 timer siden):

Å være klar i hva man definerer som "amerikanske konspiratoriske vrangforestillinger." er fint før man forsetter.. 

Jeg forklarer ingenting for noen sopm kommer med såpass avskyelige og hårreisende beskyldninger om at jeg SGTØTTER rasistiske drap. Det er så frastøtende, avskyelig og ondskapsfullt å spørre om at jeg ikke kommer til å svare under noen omstendighet.

'

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Morromann skrev (4 minutter siden):

Jeg forklarer ingenting for noen sopm kommer med såpass avskyelige og hårreisende beskyldninger om at jeg SGTØTTER rasistiske drap. Det er så frastøtende, avskyelig og ondskapsfullt å spørre om at jeg ikke kommer til å svare under noen omstendighet.

Men siden du har spurt meg om det er det vel i orden om jeg spør deg aom du støtter at arabiske militser i dag as we speak holder svarte som slaver og driver slavemarkeder i Libya?

Det er på tide å ta det litt med ro. 

Mitt innlegg var satt på spissen, men det betyr ikke at du skal forsette med å hisse deg opp. 

Jeg ønsker som sagt å vite hva du mener med utsagnet jeg refererte til. 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg har noe mer å tilføre. De som forstår hva jeg snakker om forstår det. Og de som ikke forstår vil ikke forstå heller. Jeg ønsker ikke jnoen polarisert opphetet debatt slik det er på større nivå i land det ikke er naturlig å sammenligne oss med så jeg har ikke noe mer å tilføye her. Jeg ønsker ingen skyttergravskrig men kan gi linker til folk jeg er helt enig i, og om man mener de støtter politidrap så dem om det:

http://www.rasjonalitet.no/jeg-er-ikke-delaktig-drapet-pa-george-floyd/?fbclid=IwAR0-Zwdt_cm0-xKlg42p-K5VDTbZtEmnek8BPXLTaPeJHvrvbuROD4IHdk8

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/K3dzK6/hvorfor-er-frontene-saa-steile-i-rasismedebatten

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/70W9OV/ikke-antirasist-nok

https://www.dagbladet.no/kultur/rasismens-metoo/72561691

Du får spørre disse kronikkørene om de støtter rasitiske politidrap i USA da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mennesker i demokratier er ansvarlige for hva politikerene de stemmer på gjør, moralsk sett -- om det er klart velgerene burde forstått hva politikken disse partiene innebærer -- selv om de ikke blir holdt ansvarlig rent juridisk.

Ingen i Norge, utenom amerikanere med stemmerett, er ansvarlige for å stemme på det republikanske partiet og deres politikk.

...men i Norge og andre europeiske land finnes det politikere med lignende meninger og politikk, og folk tenker kanskje litt lite på hva partiene de stemmer for gjør av skade mot minoriteter, om bare de selv får store nok belønninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, lada1 said:

Men ethnics betyr generelt "etnisk minoritet".  I Alaska bor det forøvrig eskimoer som visstnok kom inn ganske så sent - men før hvite.

Ellers bruker en vel "indigenous people" om urbefolkning - også i USA? Eller "natives"?   Dette er vel forøvrig en slags  indirekte innrømmelse av at etnisitet og røtter er viktige for mennesker generelt og store forlkevandringer endrer samfunn (raskt) og en bør vel godta at dette oppleves forskjellig blant folk - selv om en kan komme langt med dobbelt-moral ?

Vi amerikanere bruker uttrykket Native Americans om urbefolkningen.  En "native"  er noen som har bodd et sted i lang tid, uansett etnisitetet.  Indigenous People er uttrykket som kanaderne bruker mest.

 

Amerikanere generellt er interserte i deres etniske røtter men bare på et overfladisk nivå for det meste.  Jeg har røtter i England, Irland og Tyskland men har mer tilknytning  og vet mye mer om Norge enn de min etnisk opprinnelsene, selv om jeg har truffet en del av mine engelske slektninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, Red Frostraven said:

Mennesker i demokratier er ansvarlige for hva politikerene de stemmer på gjør, moralsk sett -- om det er klart velgerene burde forstått hva politikken disse partiene innebærer -- selv om de ikke blir holdt ansvarlig rent juridisk.

Ingen i Norge, utenom amerikanere med stemmerett, er ansvarlige for å stemme på det republikanske partiet og deres politikk.

...men i Norge og andre europeiske land finnes det politikere med lignende meninger og politikk, og folk tenker kanskje litt lite på hva partiene de stemmer for gjør av skade mot minoriteter, om bare de selv får store nok belønninger.

Men ikke ignorer at meninger om regulering av innvandring lett kan forveksles med holdninger til minoriteter. Man må kunne søke etter konsensus og ikke satse bare på å "markere" seg politisk og henge ut "motstandere" som skal overvinnes eller settes i skammekroken. Slik sett kan retorikken i f.eks. FrP oppfattes som mindre splittende enn mye av retorikken på "venstresiden".

Det er forøvrig naturlige utfordringer i forbindelse med å flytte til fremmede samfunn. Retorisk spørsmål: du venter vel ikke at du skal gli friksjonsløst og glatt  inn i f.eks. asiatiske samfunn? Er kinesere rassister dersom du og dine barn ikke blir oppfattet som kinesere selv etter lang botid i Kina - og de kanskje opplever at du maser om at de skal respektere din forskjellighet?  Kanskje du ville oppleve utfordrinegr i karrieren da? Kankje bli møtt med spørsmål om hvor du kommer fra?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
14 hours ago, jjkoggan said:

Vi amerikanere bruker uttrykket Native Americans om urbefolkningen.  En "native"  er noen som har bodd et sted i lang tid, uansett etnisitetet.  Indigenous People er uttrykket som kanaderne bruker mest.

 

Amerikanere generellt er interserte i deres etniske røtter men bare på et overfladisk nivå for det meste.  Jeg har røtter i England, Irland og Tyskland men har mer tilknytning  og vet mye mer om Norge enn de min etnisk opprinnelsene, selv om jeg har truffet en del av mine engelske slektninger.

Siden du sikkert har andre erfaringer enn meg: er det mange/store områder i USA der du ville være redd fordi du er hvit (som jeg tipper at du er)?

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Red Frostraven said:

Idioter finnes i alle verdens land.
Jeg liker å forholde meg til ikke-idiotene -- menneskene som ikke bryr seg om kultur eller religion, men rett og galt, og som evner å forstå og skille rett og galt på tross av normer og kulturer.

Jeg er like plaget av umoralske mennesker i Norge som jeg ville vært plaget av dem i Kina.

Obs, snakker du negativt i generelle vendinger om asiater, så er du rassist.

Lenke til kommentar

Det er to typer rasisme -- det ideologiske standpunktet at raser er og skal behandles forskjellig, og handlingen å diskriminere og forhåndsdømme mennesker basert på deres hudfarge, etnisitet eller kultur.

Det er førstnevnte som er rasister, da de inntar et frivillig ideologisk standpunkt, rase-isme.
Det er det andre som er et problem for ikke-rasister -- det at man har fordommer basert på noen sin rase, kultur eller opprinnelsesland.

Det finnes rasistiske kinesere -- og det finnes kinesere som har underbevisste fordommer mot mennesker fra andre kulturer og etnisiteter.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Riktignok anekdotisk.

En stor andel jeg kjenner av de med annen opprinnelse er i en eller annen form rasister.
- Mange fleste thaier jeg kjenner misliker arabere sterkt. Det samme med noen andre sør-øst land.
  De misliker også ofte folk fra øst-europa samt russland.
- Mange arabere jeg kjenner misliker enkelte grupper av asiatere (sør-øst)
- Nesten alle misliker somalere selv en del afrikanere fra andre land som jeg kjenner. De omtaler dem lite pent.
- I en del land i midtøsten (før kuwait og irak krigen) ble vi hvite sterkt mislikt i en del arabiske land.
etc.
- En del spanjoler hadde skandinavere langt oppe i halsen og oppførte seg rasistisk.

Som nordmann som har vokst opp med lærdom om at toleranse og aksept er viktige verdier (også vært FN soldat for formålet) så er det noe som skurrer i dette.

Hvorfor virker demonstrasjoner "mot rasisme" å være hovedsaklig MOT hvite?  Er dette rasisme som kommer til uttrykk på en annen måte?

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Riktignok anekdotisk.

En stor andel jeg kjenner av de med annen opprinnelse er i en eller annen form rasister.
- Mange fleste thaier jeg kjenner misliker arabere sterkt. Det samme med noen andre sør-øst land.
  De misliker også ofte folk fra øst-europa samt russland.
- Mange arabere jeg kjenner misliker enkelte grupper av asiatere (sør-øst)
- Nesten alle misliker somalere selv en del afrikanere fra andre land som jeg kjenner. De omtaler dem lite pent.
- I en del land i midtøsten (før kuwait og irak krigen) ble vi hvite sterkt mislikt i en del arabiske land.
etc.

Som nordmann som har vokst opp med lærdom om at toleranse og aksept er viktige verdier samt
Så hvorfor virker demonstrasjoner "mot rasisme" å være hovedsaklig MOT hvite?  Er dette rasisme som kommer til uttrykk på en annen måte?

Det er ikke bare underbevisst. I mange ikke-vestlige samfunn er reell rasisme  normen - desverre. Som for eksempel i Libya hvor svarte afrikanere fra sør for Sahara eller fra den svarte minoriteten selges som slaver av de arabiske militsene som har tatt kontroll over landet. Men det er det merkelig tyst om fra aktivister i Norge.

De demonstrasjonene du sikter til er et eksempel på amerikanisering og hva sosiale medier mener det er "kult og trendy" å engasjere seg i. Når jeg ser bilder fra demonstrasjonene er det artig å se hvor mange som tar selifer av seg selv(for Ingstagram)med mobiltelefoner hvis komponenter er laget i svettefabrikker hvor det jobbes for....jepp....slavelønn. Moderne hykleri på steroider.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, lada1 said:

Siden du sikkert har andre erfaringer enn meg: er det mange/store områder i USA der du ville være redd fordi du er hvit (som jeg tipper at du er)?

Ikke fordi jeg er hvit, men fordi jeg er privilegert og de er fattige. Ellers har jeg følet meg som jeg følte meg i Norge-usikkert og fremmede med bare ukjente som bor i en annen kultur rundt meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...