Gå til innhold

Underbevisst Rasist


Anbefalte innlegg

5 hours ago, Subara said:

Det finnes ganske mange som opplever at livet ikke ble slik de hadde tenkt seg, og som ikke utvikler rasistiske holdninger av den grunn, derfor kan det være vanskelig å forstå. Både den universitetsutdannete og søppeltømmeren kan havne hos NAV og bli ett offer. Men kanskje er det lettere for folk med utdannelse å finne mening når livet går dem i mot. De har mer ressurser i utgangspunktet, og kan gå over til å dyrke hobbiene sine istedenfor å føre regnskap over våre nye landsmenns privilegier.

Å ta avstand fra enkelte grupper kan fort bli til å ta alle over en kam. Hudfarge avgjør om man ønsker å bli nærmere kjent med noen. Det rammer ekstra hardt siden den ikke kan byttes ut. Uansett hvor mye man har jobbet for å integrere seg eller er født norsk, vil den alltid henge ved. 

Godt sagt.

Jeg er nok litt mer optimistisk. Jeg ser på barn som vokser opp i to kulturer som en stor ressurs. De innehar en helt unik kompetanse. Verden har blitt mindre enn før pga sosiale medier og hyppigere reiser til utlandet. Det flerkulturelle samfunnet har kommet for å bli og det gjelder å ha fokus på det positive. Ved å være åpen og interessert kan man lære mer om eks. mattradisjoner, musikk og la seg berike av alt det spennende som verden har å by på.

Hva skjer vist en av de kulturene blir majoritet i fremtiden? Hva stopper dem evt fra å kjøre full flertallsdemokrati og tvinge alle til å assimilere seg til dem? 

Hva skjer i en evt krig, når man har 200 kulturer som skal samarbeide? 

 

Hvordag vil en evt sultkatastrofe se ut med 200 kulturer om beinet? 

 

Hvordan vil parlamentarisme se ut når ingen kultur er majoritet? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, Thorbjørn_lien said:

Hva skjer vist en av de kulturene blir majoritet i fremtiden? Hva stopper dem evt fra å kjøre full flertallsdemokrati og tvinge alle til å assimilere seg til dem? 

Hva skjer i en evt krig, når man har 200 kulturer som skal samarbeide? 

 

Hvordag vil en evt sultkatastrofe se ut med 200 kulturer om beinet? 

 

Hvordan vil parlamentarisme se ut når ingen kultur er majoritet? 

 

 

Hva har dette med virkeligheten å gjøre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, ism_InnleggNO said:

Hva har dette med virkeligheten å gjøre?

Fødselstall og demografisk utvikling spår fremtiden. Balkaniseringen er på full vei. 

Så spørs det hvor gøy det multikulturelle paradis blir når nøden en gang kommer. At du virker å tro at det aldri vil komme nedgangstider eller tider i stor nød sier vel mer om hvor naiv din virkelighetsforståelse er.

 

 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Thorbjørn_lien said:

Fødselstall og demografisk utvikling spår fremtiden. Balkaniseringen er på full vei. 

Så spørs det hvor gøy det multikulturelle paradis blir når nøden en gang kommer. At du virker å tro at det aldri vil komme nedgangstider eller tider i stor nød sier vel mer om hvor naiv din virkelighetsforståelse er.

Takke meg til multikulturelle samfunn enn et samfunn med slike som deg…

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 3
Lenke til kommentar
25 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Takke meg til multikulturelle samfunn et samfunn med slike som deg…

Når media og politikere sier hopp, hopper du. 

Hvordan er livet når alt du står for og tror er produsert av hovedstrømspolitikk, kultur og media? 

 

Har du noengang hatt en selvstendig tanke eller ide? 

Er det deilig å bare få alle meninger ferdigtygde fra skole, media, kultur og politikere? 

 

Lenke til kommentar

 

Quote

Det finnes ganske mange som opplever at livet ikke ble slik de hadde tenkt seg, og som ikke utvikler rasistiske holdninger av den grunn, derfor kan det være vanskelig å forstå. Både den universitetsutdannete og søppeltømmeren kan havne hos NAV og bli ett offer. Men kanskje er det lettere for folk med utdannelse å finne mening når livet går dem i mot. De har mer ressurser i utgangspunktet, og kan gå over til å dyrke hobbiene sine istedenfor å føre regnskap over våre nye landsmenns privilegier.

Igjen så tilfører du disse menneskene holdninger og meninger de ikke nødvendigvis har. 
- misunnelse
- rasistiske holdninger
- lavt utdannet

Hva i alle dager får deg til å tro at de ikke har klart å få seg en utdannelse i Norge og hvordan får du frustrasjon mot politikere til å bli rasisme?  

Livet ikke blir som man hadde tenkt seg? Hvordan forklarer du en 7 åring som ikke forstår hvorfor mor ikke får hjelp til å ha mat i kjøleskapet og varme klær til vinteren fordi de ikke tilhører riktig gruppe mennesker? Begynner du da med "livet ble nok ikke som du hadde tenkt deg"? Eller en 18-åring som har brukt sine forrige 6 år på å jobbe for hjelpe mor å fø sin mindre bror og som nå ikke får økonomisk bistand til å ta førerkort, så han kan bidra med i en 100% stilling - fordi han ikke tilhører riktig gruppe mennsker? 

Quote

Å ta avstand fra enkelte grupper kan fort bli til å ta alle over en kam. Hudfarge avgjør om man ønsker å bli nærmere kjent med noen. Det rammer ekstra hardt siden den ikke kan byttes ut. Uansett hvor mye man har jobbet for å integrere seg eller er født norsk, vil den alltid henge ved. 

Så det skulle da være helt utenkelig at de sammen menneskene hadde nære venner av en annen hudfarge, noe som selvsagt er helt feil. De har venner fra flere bakgrunner og kulturer. Det dreier seg ikke om hudfarge men skjev disponering av midler og diskriminering av grupper man ikke ønsker å vedkjenne seg (tar seg ikke ut på papiret). Det er jo helt klart folk med slike holdninger som du utviser her som forsøker å gjøre dette til rasisme.

Hvor er logikken i at de som er frustrert over skjev økonomisk bistand blandt enkelte grupperinger fører til at man tar alle over en kam? Det virker som et ønskescenario for å male rasisme opp etter veggen når det ikke er det som er saken i det hele tatt.

Det blir det samme som å mene at alle som har opplevd å miste familiemedlemmer under bombing av Irak blir terrorister. Folk klarer å tenke selv og der er trist at de som ikke har bakkekontakt med forholdene generaliserer.
 

Quote

Jeg er nok litt mer optimistisk. Jeg ser på barn som vokser opp i to kulturer som en stor ressurs. De innehar en helt unik kompetanse. Verden har blitt mindre enn før pga sosiale medier og hyppigere reiser til utlandet. Det flerkulturelle samfunnet har kommet for å bli og det gjelder å ha fokus på det positive. Ved å være åpen og interessert kan man lære mer om eks. mattradisjoner, musikk og la seg berike av alt det spennende som verden har å by på.

Jeg er ennå mer optimistisk og ser at folk som har vokst opp under diskriminering av egne politikere er intelligente nok til å forstå at det er politikken som er problemet. De utdanner seg på tross av all motgang de har møtt under oppveksten under "fattigdommen i Norge vi ikke liker å vedkjenne oss og lage statistikk på" og kan være med på å skape en forståelse på at ikke all frustrasjon er rasisme.

Men jeg forstår også at de fleste ikke snakker om dette for da blir man lynraskt stemplet som rasist.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
On 6/22/2020 at 11:24 PM, Fezzy1 said:

Jeg fikk høre i dag at mange av oss i det norske samfunnet er underbevisste rasistiske selv om vi er greie mennesker ellers. Men hvis jeg selv ikke anser meg selv som rasist hvorfor har da noen en selverklært rett til å kalle meg "underbevisst rasist" hvis jeg skulle være så uheldig å si noen feil ord eller gjøre noe som andre anser som rasistisk? Eller er jeg en rasist da? 

Mennesker har en innebygd og underbevisst aversjon mot alt som er fremmed, det som kalles fremmedfrykt. Dette er ikke det samme som rasisme, sistnevnte er å tro at noen etnisiteter er grunneleggende overlegne og mere verd enn andre.

Man har gjort psykologiske eksperimenter av typen å vise en gruppe med forskjellige etnisiteter men med uniformt antrekk, sammen med en person av samme etnisitet som den man viser det til, men med bekledning som skiller seg ut. Da er man mest mistenksom ovenfor personen av samme etnisitet som seg selv men som har forskjellig bekledning.

Det er derfor vi er mindre "rasistiske" enn vi var på 80-90 tallet nå som det er flere innvandrere her. Siden vi er noenlunde flinke på integrering i Norge så vil en innvandrer etterhvert bli sett på som en av oss på samme vis som en eliteserie-spiller innleid fra Ghana blir sett på som fullverdig lagmedlem.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Theo343 said:

Jeg er ennå mer optimistisk og ser at folk som har vokst opp under diskriminering av egne politikere er intelligente nok til å forstå at det er politikken som er problemet. De utdanner seg på tross av all motgang de har møtt under oppveksten under "fattigdommen i Norge vi ikke liker å vedkjenne oss og lage statistikk på" og kan være med på å skape en forståelse på at ikke all frustrasjon er rasisme.

Men jeg forstår også at de fleste ikke snakker om dette for da blir man lynraskt stemplet som rasist.

Nå til dags så er rasisme blitt et overbrukt moteord som er mot sin hensikt å benytte seg av slik en gjør, en bare vektlegger forskjellene ved å ta det i bruk.

Det finnes sikkert sanne rasister ala "white supremacists" i Norge men de er det få av de og PST passer sikkert på de.

Alt dette snakket om at er slik og slik handling rasistsisk gjør bare at mange som ikke er rasister blir alt for bevisste på hva de sier og blir unødvendig foriktige på hvordan en oppfører seg ovenfor innvandrere for ikke å tråkke noen på tærne. Denne reservertheten vil bli oppfattet av en innvandrer via kroppsspråk mm og kan da oppfattes som rasistisk (!)

 

Jeg har som regel for meg selv at jeg snakker med innvandrere som jeg møter som om de hadde bodd i Norge hele livet og er fullt ut kjent med norsk kultur. Jeg snakker til de på min vanlige dialekt som til og med nordmenn kan slite med å skjønne. Dette er både for å gi signal til de og til meg selv at jeg ser på dem som en hvilken som annen person her i landet og vil gi de samme behandling og ha samme forventninger. Om de ikke da kan så mye norsk ennå så kan jeg legge om til å snakke på engelsk eller østlending uansett.

Endret av tjavel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Thorbjørn_lien said:

Hva skjer vist en av de kulturene blir majoritet i fremtiden? Hva stopper dem evt fra å kjøre full flertallsdemokrati og tvinge alle til å assimilere seg til dem? 

Hva skjer i en evt krig, når man har 200 kulturer som skal samarbeide? 

 

Hvordag vil en evt sultkatastrofe se ut med 200 kulturer om beinet? 

 

Hvordan vil parlamentarisme se ut når ingen kultur er majoritet? 

 

 

Det er tvilsomt at noen fremmed kultur får flertall i Norge men dette vil ta generasjoner og det tar ikke mer enn en generasjon for innvandrer å forstå verdien med nord-Europeiske kulturen med høy tillit til myndighetene og til hverandre.

Å så tvil om innvandreres hensikter bidrar derimot ikke noe særlig til å opprettholde denne kulturen.

Endret av tjavel
Lenke til kommentar
15 hours ago, Subara said:

Det flerkulturelle samfunnet har kommet for å bli og det gjelder å ha fokus på det positive. 

Jeg vil argumentere at Norge er ikke et flerkulturelt samfunn. Utenfor Oslogryta og noen andre småområder så er det nesten bare hvite folk overalt. Hvis du ikke tror på meg, søk "ansatte tromsø" på Google Images og tell hvor mange ikke-hvite du ser. Norsk kultur er også fullstendig overlegen og andre kulturer har ingen makt politisk eller kulturelt.

Innvandringen av andre kulturer har vært lav siden 2016 og er nå ikke-eksisterende. Med dagens tempo så kommer ikke Norge til å bli et flerkulturelt samfunn på lang tid. På en måte så har FRP allerede fått hva de vil ha.

Og egentlig er det bra. Det er fint å bli beriket av alt det spennende som verden har å by på, men å ha helt ulike kulturer i et samfunn fører normalt til problemer, fordi de ulike kulturene ønsker ulike samfunn. Tipper at mange av dere ikke ønsker å bytte fredelige Norge med flerkulturelle USA nå?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvis man med et pennestrøk hadde slettet ordet "rassisme" fra ordboken og latt være og diskutere det, så hadde alt gått så mye enklere. 

Det blir litt som med Pride paraden. Jeg har overhodet ikke noe i mot homser og kjenner flere, men jeg forstår ikke behovet for å gå i tog for å naturliggjøre legningen. Det blir jo bare enda mer unaturlig hvis man hele tiden skal påpeke hvor "normalt" det er å være homse ved å gå i tog og kle seg som tullinger. 

Kan man ikke bare være mørkhudet, homse, Muslim eller fandens oldemor uten å kokkelere så mye rundt dette? 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Camlon said:

Jeg vil argumentere at Norge er ikke et flerkulturelt samfunn. Utenfor Oslogryta og noen andre småområder så er det nesten bare hvite folk overalt. Norsk kultur er også fullstendig overlegen og andre kulturer har ingen makt politisk eller kulturelt.

Slik jeg ser det så er det samhold og evne til å yte for samfunnet når det trengs som er viktig med den norske kulturen i denne sammenhengen. Religion eller hva de spiser til middag er egentlig ikke så viktig så lenge man har fått med seg hovedbudskapet om hva som holder Norge sammen som samfunn. Hadia Tajik kan hende blir statsminister i Norge selv om hun er muslim, vi bryr oss ikke om det for vi forstår at hun så klart vet og lever etter grunnprinsippene av hva som får landet til å fungere som det gjør.

Det forstår også en muslim som bruker hijab men det ville vi ikke tillat hos en statsminister siden vi ikke blander politikk og religion her til lands og hijaben ville vært et religiøst signal i den sammenhengen.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, tjavel said:

Slik jeg ser det så er det samhold og evne til å yte for samfunnet når det trengs som er viktig med den norske kulturen i denne sammenhengen. Religion eller hva de spiser til middag er egentlig ikke så viktig så lenge man har fått med seg hovedbudskapet om hva som holder Norge sammen som samfunn. Hadia Tajik kan hende blir statsminister i Norge selv om hun er muslim, vi bryr oss ikke om det for vi forstår at hun så klart vet og lever etter grunnprinsippene av hva som får landet til å fungere som det gjør.

Det forstår også en muslim som bruker hijab men det ville vi ikke tillat hos en statsminister siden vi ikke blander politikk og religion her til lands og hijaben ville vært et religiøst signal i den sammenhengen.

Enig. Hadia Tajik ble født i Norge og vokste opp i en liten bygd i Norge. Idag ser jeg ingen forskjell på henne og andre kvinner i Arbeiderpartiet.

Når nordmenn slipper innvandre inn i Norge så tipper jeg at de vil ha folk som Hadia Tajik, ikke kvinner med Hijab som nekter å håndhilse på menn og kjønnsteriliserer sine dattere. For å kunne få det til, så må innvandringen være på et lavt nivå sånn at nye innvandre kan vokse opp steder hvor norsk kultur er i majoritet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tjavel skrev (9 timer siden):

Mennesker har en innebygd og underbevisst aversjon mot alt som er fremmed, det som kalles fremmedfrykt. Dette er ikke det samme som rasisme, sistnevnte er å tro at noen etnisiteter er grunneleggende overlegne og mere verd enn andre.

Mulig at ordet rasisme burde hatt flere synonymer og graderinger.

Jeg mener at man trenger ikke hverken mene eller tro at noen etnisiteter er grunnleggende overlegne og mer verdt enn andre, men det ligger likevel i oss som en del av kulturarven pga kolonitiden og maktbalansen i verden.  Man kan ha et standpunkt om at alle raser er jevnbyrdige og at vi tilhører menneskerasen, men det finnes en rangering likevel. Martha Louise jobber med seg selv for å endre disse holdningene.

Fremmedfykten kan virke som den innimellom gir seg utslag i konspirasjonsteorier.

Også kan man ha motstand mot å dele med "fremmede" av redsel for at det ikke skal bli nok til egen flokk.

Lenke til kommentar
tjavel skrev (8 timer siden):

Alt dette snakket om at er slik og slik handling rasistsisk gjør bare at mange som ikke er rasister blir alt for bevisste på hva de sier og blir unødvendig foriktige på hvordan en oppfører seg ovenfor innvandrere for ikke å tråkke noen på tærne. Denne reservertheten vil bli oppfattet av en innvandrer via kroppsspråk mm og kan da oppfattes som rasistisk (!)

For å komme med et eksempel på noe som kan virke sårende, men som var i god hensikt, kan være å spørre "hvor kommer du fra" som det første du sier til en person med en annen hudfarge for å innlede en samtale. Men folk er forskjellige, noen ønsker nettopp å snakke om hjemlandet sitt.

I eksempelet er det kanskje til et barn eller en ungdom som er født og oppvokst i Norge med foreldre som ikke har vestlig kultur. Barnet er i en sårbar alder og ønsker aller mest å være lik alle andre for ikke å skille seg ut for å få venner, for å bli helt norsk, være en del av det samfunnet hun lærer om på skolen. Spørsmålet "hvor kommer du fra"  er vel egentlig ikke så inkluderende, barnet blir minnet på at det er annerledes, hudfarge og kanskje klær og hordan det er hjemme.

En ungdom jeg kjenner som er blanding av hvit og asiat fikk høre at hvis du gifter deg med en afrikaner så blir det komplett. Med andre ord at hun da vil ha alle raser og verdensdeler presentert i familien. Dette var bare sagt for å være hyggelig av en voksen mann. Han synes at alle hudfargene/rasene er jevnbyrdige i denne verden, som er et fint standpunkt å ha. Men han hadde feks ikke sagt til en hvit ungdom at jeg synes du skulle gifte deg med en afrikaner. Samtidig er det litt påtrengende og privat tema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (6 timer siden):

Jeg vil argumentere at Norge er ikke et flerkulturelt samfunn. Utenfor Oslogryta og noen andre småområder så er det nesten bare hvite folk overalt. Hvis du ikke tror på meg, søk "ansatte tromsø" på Google Images og tell hvor mange ikke-hvite du ser. Norsk kultur er også fullstendig overlegen og andre kulturer har ingen makt politisk eller kulturelt.

Innvandringen av andre kulturer har vært lav siden 2016 og er nå ikke-eksisterende. Med dagens tempo så kommer ikke Norge til å bli et flerkulturelt samfunn på lang tid. På en måte så har FRP allerede fått hva de vil ha.

Og egentlig er det bra. Det er fint å bli beriket av alt det spennende som verden har å by på, men å ha helt ulike kulturer i et samfunn fører normalt til problemer, fordi de ulike kulturene ønsker ulike samfunn. Tipper at mange av dere ikke ønsker å bytte fredelige Norge med flerkulturelle USA nå?

Det har du rett i.

Høyre sørger nok for at innvandringen holdes på et lavt nivå og Arbeiderpartiet hadde omtrent like streng politikk da de regjerte. Jeg husker da Jonas Gahr Støre var utenriksmininster, hvordan han omtalte folk med flerkulturell bakgrunn i fine ordelag og med respekt, det motsatte av ordlyden til mange Frp-ere. Så jeg mener at å endre på språkbruken kan ha noe for seg hvis man ikke vil assosiert med  rasisme.

Jeg har ikke oversikten over hva som skjer i USA, men storparten av de flerkulturelle er vel kanskje etterkommere av slavene som burde ha vært bedre stilt nå. Og latin-amerikanere. Men det var indianerne som eide landet opprinnelig, lærte jeg på skolen, så her tok virkelig den hvite mann tatt seg til rette.

Lenke til kommentar
tjavel skrev (6 timer siden):

Slik jeg ser det så er det samhold og evne til å yte for samfunnet når det trengs som er viktig med den norske kulturen i denne sammenhengen. Religion eller hva de spiser til middag er egentlig ikke så viktig så lenge man har fått med seg hovedbudskapet om hva som holder Norge sammen som samfunn. Hadia Tajik kan hende blir statsminister i Norge selv om hun er muslim, vi bryr oss ikke om det for vi forstår at hun så klart vet og lever etter grunnprinsippene av hva som får landet til å fungere som det gjør.

Det forstår også en muslim som bruker hijab men det ville vi ikke tillat hos en statsminister siden vi ikke blander politikk og religion her til lands og hijaben ville vært et religiøst signal i den sammenhengen.

Hadia Tajik er først og fremst norsk, siden hun er født og oppvokst i Norge. Hun er sikkert også et forbilde for mange muslimske jenter. De ser at hun har nådd langt og at det er mulig.

Camlon skrev (6 timer siden):

Enig. Hadia Tajik ble født i Norge og vokste opp i en liten bygd i Norge. Idag ser jeg ingen forskjell på henne og andre kvinner i Arbeiderpartiet.

Når nordmenn slipper innvandre inn i Norge så tipper jeg at de vil ha folk som Hadia Tajik, ikke kvinner med Hijab som nekter å håndhilse på menn og kjønnsteriliserer sine dattere. For å kunne få det til, så må innvandringen være på et lavt nivå sånn at nye innvandre kan vokse opp steder hvor norsk kultur er i majoritet.

Kulturforskjeller kan virke urimelige og middelalderske. Men jeg tenker det tar tid å bli integrert. Alle er ikke som Hadia Tajik, hun er jo assimilert.

tjavel skrev (10 timer siden):

Det er tvilsomt at noen fremmed kultur får flertall i Norge men dette vil ta generasjoner og det tar ikke mer enn en generasjon for innvandrer å forstå verdien med nord-Europeiske kulturen med høy tillit til myndighetene og til hverandre.

Å så tvil om innvandreres hensikter bidrar derimot ikke noe særlig til å opprettholde denne kulturen.

Ikke mulig å være uenig, og det sier samtidig noe om vår status i verdenssammenheng. Folk som kommer fra fattige land med stor befolkningstetthet, krig, lite skolegang og dårlig infrastruktur ser nok opp til slike samfunn. Av samme grunn er det fort gjort å se litt ned på dem.

Negative ting i den nord-Europeiske kulturen etter min oppfatning. Ettertiden vil mene at vi ikke tok godt nok vare på foreldrene våre. Nordmenn er vanskelige å komme innpå, nordlendinger er vel de eneste som man uten å nøle kan kalle for gjestfrie hvis jeg går inn for å generalisere litt.

Lenke til kommentar
Thorbjørn_lien skrev (16 timer siden):

Når media og politikere sier hopp, hopper du. 

Hvordan er livet når alt du står for og tror er produsert av hovedstrømspolitikk, kultur og media? 

 

Har du noengang hatt en selvstendig tanke eller ide? 

Er det deilig å bare få alle meninger ferdigtygde fra skole, media, kultur og politikere? 

 

Må for all del ikkje tro din tanke på dette feltet er veldig selvstendig.. Det minner veldig om samme oppgulpet fra ein notoriske høgre ekstrem vi såg i 2011...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Subara said:

Mulig at ordet rasisme burde hatt flere synonymer og graderinger.

Jeg mener at man trenger ikke hverken mene eller tro at noen etnisiteter er grunnleggende overlegne og mer verdt enn andre, men det ligger likevel i oss som en del av kulturarven pga kolonitiden og maktbalansen i verden.  Man kan ha et standpunkt om at alle raser er jevnbyrdige og at vi tilhører menneskerasen, men det finnes en rangering likevel. Martha Louise jobber med seg selv for å endre disse holdningene.

Fremmedfykten kan virke som den innimellom gir seg utslag i konspirasjonsteorier.

Også kan man ha motstand mot å dele med "fremmede" av redsel for at det ikke skal bli nok til egen flokk.

Alt dette er veldig situasjonsbetinget tror jeg, man kan for eksempel i ene øyeblikket være skeptisk til å leie ut bolig til noen som er fra Afrika men i neste velge å se en film med Will Smith i hovedrollen.

Så man er ikke rasistisk i den mere spesifikke betydningen av ordet men man kan ha fordommer mot personer som er utenom det vanlige eller som er fra områder som har dårlig rykte.

Endret av tjavel
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...