Gå til innhold

Underbevisst Rasist


Anbefalte innlegg

1 minute ago, DjSlayer said:

Tullestudier, spar meg for alle ideer om "white privilege", "white guilt" og "Subconsius Racism", alle disse ideene er rasistiske i seg selv, svært rasistiske.

Det er de selvsagt ikke. Det er mange gode studier, men det krever selvsagt at man kan litt om vitenskap for å forstå hva studiene faktisk forteller om samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Dette er helt korrekt, men det skjer ikke bare ift. hudfarge. Det samme holdninger kan få grobunn i et samfunn med samme hudfarge men mot de man kjenner mindre osv. "Vi og mine venner er viktigere enn deg og dine venner" m.m.

Slike holdninger finnes hos alle mennesker så lenge det kommer en trussel som er relevant, noe man bla. har sett under corona tiden nå.

Anti-rasisme må jobbes med der det er mest relevant og hvor man har de største utfordringene. Det er ikke lenger her i vesten akkurat som vi ikke lenger har den store kjønnsdiskrimineringen (den kampen vant man på 70-tallet). 

Men det er kanskje mer behagelig å kjempe den kampen her i Norge og male ting oppetter veggen fremfor å ta kampen i et land hvor det er mye større fare forbundet med det uansett hvor man snur seg enn å hause opp et par desillusjonerte individer i Norge?

Problemet er at det ikke er en kamp som kan 'vinnes'.

Det er en kamp mot en del av menneskets natur -- en natur som alltid vil finnes, og aldri kan bekjempes -- så lenge instinktene våre består.
Det er en del av mennesker som gjenoppstår og forsterkes dagen frykt, sult, økonomisk uro, og egoisme øker.

Og kampen tas i disse andre landene -- men det er en total mangel på politisk vilje fra circa halve befolkningen, som bare ønsker å bruke pengene 'våre' på folk fra eget land, og ønsker at andre skal ofre sine private midler for å kjempe for andres rettigheter, som i effekt gjør at menneskene som donerer penger ut av landet blir fattigere mens nasjonalistene blir rikere og oppnår større politisk makt innad i landet.

...kampen kan ikke vinnes uten politisk vilje i regjeringen, og minst nøytralitet i regjeringen i landene som skal hjelpes.

DjSlayer skrev (7 minutter siden):

Tullestudier, spar meg for alle ideer om "white privilege", "white guilt" og "Subconsius Racism", alle disse ideene er rasistiske i seg selv, svært rasistiske.

Vi skal spare deg fra vitenskap og undersøkelser som er representative for befolkningen med så liten feilmargin at de ikke kan ignoreres..?

Eh.
Da er det nok heller bedre at du lar være å delta i debatten.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, ism_InnleggNO said:

Det er de selvsagt ikke. Det er mange gode studier, men det krever selvsagt at man kan litt om vitenskap for å forstå hva studiene faktisk forteller om samfunnet.

Og når man går tom for gode argumenter så tyr man til hersketeknikker. Det er nok bare ISM som kan litt om vitenskap her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quote

Problemet er at det ikke er en kamp som kan 'vinnes'.

Det er en kamp mot en del av menneskets natur -- en natur som alltid vil finnes, og aldri kan bekjempes -- så lenge instinktene våre består. Det er en del av mennesker som gjenoppstår og forsterkes dagen frykt, sult, økonomisk uro, og egoisme øker.

Holdninger kan endres, selvsagt kan de det. Om du i din oppvekst blir indoktrinert med at du fra japan er overlegen alle andre så vil det bli en del av din holdning ovenfor de utenfra. I Japan blir man som hvit ofte møtt med ganske påfallende rasisme, men det visste du kanskje? Men når det gjelder "survival of the fittest" aka "min stamme mot din stamme" type scenarioer så spiller hudfarge ingen rolle.

Om man vinner kampen eller ei, så er det helt feil sted å ta kampen der den har kommet lengst, man bør ta den der ingen ser ut til å tørre å ta den. Eller kampen ingen ser ut til å tørre å ta.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 minutter siden):

Holdninger kan endres, selvsagt kan de det. Om du i din oppvekst blir indoktrinert med at du fra japan er overlegen alle andre så vil det bli en del av din holdning ovenfor de utenfra. Men når det gjelder "survival of the fittest" aka "min stamme mot din stamme" type scenarioer så spiller hudfarge ingen rolle.

Det forutsetter at personen er eller blir liberal / progressiv nok til å frasi seg sin overlegenhet og erkjenne at andre er likeverdige -- frasi seg konservative holdninger.

Du trenger ikke seg lengre enn til Polen, Storbritannia, USA, Russland, Australia og Sverige for å se hvor ekstremt raskt toleranse kan snu til intoleranse -- selv uten at de har noen som helst problemer med gruppene de begynner å diskriminere; se Polen og Russland.

Og igjen flere av landene har selvforskyldte problemer som ikke handler om innvandring, som USA og Storbritannia, som har hatt stagnasjon i lønnsutviklingen til arbeiderklassen, som blir mer og mer rasistiske selv om problemene deres skylder høyrepolitikk -- eller at overklassen vinner mer og mer av overskuddet fra arbeidet som arbeiderklassen utfører -- ikke innvandring.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Red Frostraven said:

Det forutsetter at personen er eller blir liberal / progressiv nok til å frasi seg sin overlegenhet og erkjenne at andre er likeverdige -- frasi seg konservative holdninger.

Du trenger ikke seg lengre enn til Polen, Storbritannia, USA, Russland, Australia og Sverige for å se hvor ekstremt raskt toleranse kan snu til intoleranse -- selv uten at de har noen som helst problemer med gruppene de begynner å diskriminere; se Polen og Russland.
Og igjen flere av landene har selvforskyldte problemer som ikke handler om innvandring, som USA og Storbritannia, som har hatt stagnasjon i lønnsutviklingen til arbeiderklassen, som blir mer og mer rasistiske selv om problemene deres skylder høyrepolitikk, ikke innvandring.

I et "hunger games" scenario så vil folk begynne å snu seg mot hverandre ja. Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er høyrepolitikk som kan forårsake rasisme men fordelspolitikk, kvoteringspolitikk og forskjellsbehandlingspolitikk som er typisk venstre politikk. Dette er veldig enkel psykologi. Om man eks. forskjellsbehandler immigranter ift. sosialstønad, bostøtte og annet som så skaper sinne og frustrasjon hos andre grupper som ikke får den samme hjelpen.
 


Dette kan være med på å skape det andre observerer og oppfatter som rasisme men i bunn og grunn så er det frustrasjon rettet mot forskjellsbehandling. Broren som slår søsteren fordi hun fikk den siste isen osv.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Theo343 said:

Og når man går tom for gode argumenter så tyr man til hersketeknikker. Det er nok bare ISM som kan litt om vitenskap her.

Du er velkommen til å vise hvor jeg påstår det. Jeg står riktignok ved påstanden om at man avfeier alle disse studiene som "tullestudier" så er det lite trolig at man kan noe om vitenskap, men det er en helt annen påstand enn du prøver å få det til - sånn apropos hersketeknikk osv…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, ism_InnleggNO said:

Du er velkommen til å vise hvor jeg påstår det. Jeg står riktignok ved påstanden om at man avfeier alle disse studiene som "tullestudier" så er det lite trolig at man kan noe om vitenskap, men det er en helt annen påstand enn du prøver å få det til - sånn apropos hersketeknikk osv…

I og med at du ikke siterte innlegget så kan jeg ha trodd du siktet til noe annet ja.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Theo343 said:

I et "hunger games" scenario så vil folk begynne å snu seg mot hverandre ja. Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er høyrepolitikk som kan forårsake rasisme men fordelspolitikk og forskjellsbehandlingspolitikk som er typisk venstre politikk. Dette er veldig enkel psykologi, man forskjellsbehandler immigranter ift. sosialstønad, bostøtte og annet som skaper sinne og frustrasjon hos andre grupper som ikke får denne hjelpen.

Dette er en påstand høyreekstremister liker å komme med, men det er faktisk ikke sant at man forskjellbehandler innvandrere. De har akkurat de samme rettighetene som alle andre nordmenn.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Dette er en påstand høyreekstremister liker å komme med, men det er faktisk ikke sant at man forskjellbehandler innvandrere. De har akkurat de samme rettighetene som alle andre nordmenn.

Det beviser for meg hvor lite du kan om denne problemstillingen. Det å kalle noen høyreekstrem basert på faktakunnskap (jeg jobber med innvandring) gidder jeg ikke en gang bli provosert av for det beviser at du ikke diskuterer basert på fakta og ikke har tilgang til fakta.

For å ta et veldig enkelt eksempel som du nok like faktaløst kommer til å avfeie så ble det på 80 og 90-tallet innført et program for at innvandrere skulle få betalt førerkort da man ønsket å se om dette ville forenkle integrering og føre til at man enklere kom ut i arbeidslivet. Nordmenn som kom fra trange kår søkte støtte under det samme programmet via trafikkskolene men fikk avslag da dette programmet ikke gjaldt dem. Jeg kjenner thaier i dag som bekrefter at ordningen fortsatt finnes i annen form da det ble litt blest rundt det den gang.


Du har utallige tilsvarende eksempler på støtte til kjøp av innventar, leilighet osv. hvor det forskjellsbehandles. Men jeg er fullstendig klar over at venstreekstreme liker å avfeie det på samme måte som høyreekstreme liker å avfeie at holocaust fant sted. For de som levde det var det virkelig. Dere er like håpeløse uansett hvilken retning gaslightingen rettes.

Freak.no?

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Hvordan målte man dette? Hvor mange kandidater var med i studien osv? Var kandidatene fordelt over hele USA eller kun visse regioner. Hvordan er studien relevant for Norge?

Samt la oss bli litt realistiske og inkludere følgende hvis også bilde er inkludert i tillegg til navn. Hvor ofte velger de å ringe tilbake til den som er mer attraktiv enn den som er mindre attraktiv uavhengig av hudfarge.

Jeg har selv sittet og sett på ledere gå igjennom søknadsbunker for kandidater hvor følgende blir lagt til side (som i mindre interessant):

- overvektige legges vekk til fordel for ikke-overvektige
- mindre attraktive legges vekk til fordel for mer attraktive
- eldre legges vekk til fordel for yngre
- mindre pent smil legges vekk til fordel for penere smil

Jeg har tom. sittet og hørt en avdelingsleder si "kan vi ikke velge han med en bedre hårmanke".
Ved en annen annledning "Ta han som sa han likte fotball". Javel? Så det er greit?
Samt jeg var rimelig sikker en periode at én leder kun ansatte vakre kvinner i aldersgruppen 25-30. Vi snakker særdeles vakre.

Og du tror rasisme er det vi sliter mest med i vesten i dag? Det diskrimineres over hele linja, men det er kanskje ikke like politisk korrekt å snakke om? Får ikke like mange instagram likes om man poster til forsvar av disse?

Mennesker velger basert på preferanse, det har ingenting med rasisme å gjøre. It stinks, but thats how it is.
All lives matter og all diskriminering suger uavhengig av kategori. Én sak er ikke viktigere enn den andre.

Rasisme er i dag et størst problem utenfor vesten. I vesten sliter vi mest med god gammeldags diskriminering, og da snakker jeg ikke om kjønnsdiskriminering.

Det ble ingen bilde, 5000 CV’ene ble sendt til Boston og Chicago områdene. Påstanden er at rasediskriminering er en av flere faktorer som påvirker hvem som får intervjuer men denne gangen er navnet er den eneste forskjellen 

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

I et "hunger games" scenario så vil folk begynne å snu seg mot hverandre ja. Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er høyrepolitikk som kan forårsake rasisme men fordelspolitikk og forskjellsbehandlingspolitikk som er typisk venstre politikk.

Jeg har sett facebook-postene.

"Svarte stjeler jobbene våre og får 20 000 i trygd og egen bolig de ikke må betale for uten å gjøre noe og ikke lærer seg norsk, mens norske eldre sulter på gamlehjem!"

Men det er propaganda.
Og ja -- propaganda, ikke politikken som sørger for bedre integrering -- skaper rasisme og fordommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Red Frostraven said:

Jeg har sett facebook-postene.

"Svarte stjeler jobbene våre og får 20 000 i trygd og egen bolig de ikke må betale for uten å gjøre noe og ikke lærer seg norsk, mens norske eldre sulter på gamlehjem!"

Men det er propaganda.
Og ja -- propaganda, ikke politikken som sørger for bedre integrering -- skaper rasisme og fordommer.

Politikken skaper den hjerneløse og ukritiske propagandaen som andre utbasunerer og samtidig tråkker på og ødelegger legitimiteten til de som faktisk har opplevd dette.

De som har levd dette ønsker hverken å stå bak den hjerneløse propagandaen og ei heller bli bagatellisert av de som er mener at deres virkelighet er usann fordi den kan settes i sammenheng med uttalelser fra et ståsted som har liten troverdighet.

Som en som har snakket med folk på begge sider i mange år så vet jeg at problemet finnes, men det er ikke politisk korrekt å snakke om det og noe man helst feier under teppet da det ikke tar seg godt ut i dagslys. De i rette posisjoner er livredde for å snakke om det fordi det kan være politisk selvmord så lett som "høyreekstrem" stemplet sitter i det norske samfunnet.

Det som da er trist er at det fører til slik tullete propaganda som gjør at ingen tar det seriøst. Men dessverre er det sannhet i det.

Forskjellsbehandling forekommer og i enkelte grupperinger i samfunnet vil det skape harme. På samme måte som det skaper harme i denne leiren om noen diskrimineres på basis av hudfarge. Når man ikke tør snakke om forskjellsbehandlingen blir det til et undertrykt harme som igjen i worst case kan skape rasisme og verve mennesker til høyreekstreme miljøer på samme måte som det motsatte verver til venstreekstreme miljøer.



 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Holdninger kan endres, selvsagt kan de det. Om du i din oppvekst blir indoktrinert med at du fra japan er overlegen alle andre så vil det bli en del av din holdning ovenfor de utenfra.

Å bli indoktrinert med at man er overlegen andre er ikke alltid så dumt hvis det fører til personlig styrke , "overlevelse" og at man aldri gir opp. Men noen ganger kan det gå for langt, det har vi sett eksempler på i historien. Et mer sympatisk trekk synes jeg å ikke se ned på andre.

Theo343 skrev (3 minutter siden):

Om man eks. forskjellsbehandler immigranter ift. sosialstønad, bostøtte og annet som så skaper sinne og frustrasjon hos andre grupper som ikke får denne hjelpen.
Dette kan være med på å skape det andre observerer og oppfatter som rasisme men i bunn og grunn så er det frustrasjon rettet mot forskjellsbehandling.

Håper det bare er det, frykten for å miste privilegiene, at det ikke skal bli nok til alle. Først å hegne om sin egen flokk. Men vi har internasjonal forpliktelse til å hjelpe feks flyktninger. Det var mange som var glade for Marshallhjelpen, svenskesuppe og danskesuppe under 2. verdenskrig.

Jeg tenker at mange innvandrere ikke vet hvilke rettigheter de har og går glipp av en del av den grunn. Spesielt etter at man har gått mer over til digitale tjenester istedenfor personlig fremmøte på NAV-kontorene .

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At nordmenn, briter og amerikanere ikke tjener nok penger på arbeidet sitt til å leve gode tilfredsstillende liv, i arbeiderklassen og for uføre, har alt å gjøre med politikk og økende lønnsforskjeller og høyrepolitikk i vestlige samfunn -- og ingenting å gjøre med asylsøkere.

https://www.dagsavisen.no/debatt/var-norske-livslogn-1.1280486

Men at folk faller for enkleste mulige unnskyldning fra høyresiden, at det er venstresidens feil, hjelper ikke saken deres.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Red Frostraven said:

At nordmenn, briter og amerikanere ikke tjener nok penger på arbeidet sitt til å leve gode tilfredsstillende liv, i arbeiderklassen og for uføre, har alt å gjøre med politikk og økende lønnsforskjeller og høyrepolitikk i vestlige samfunn -- og ingenting å gjøre med asylsøkere.

https://www.dagsavisen.no/debatt/var-norske-livslogn-1.1280486

Men at folk faller for enkleste mulige unnskyldning fra høyresiden, at det er venstresidens feil, hjelper ikke saken deres.

Du forsøkte selv å skylde på høyrepolitikk, vel da må man se på hvilke partier som satt ved makten når de forskjellige programmene ble etablert. Så enkelt er det.

Økende forskjeller skaper mer polarisering og ustabilitet det er en selvfølge, men det skaper også misnøye mot de områder man ser det bedrives forskjellsbehandling på samme måte som man mener at en farget ikke får mulighet til å komme på intervju.

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Subara said:

Jeg tenker at mange innvandrere ikke vet hvilke rettigheter de har og går glipp av en del av den grunn. Spesielt etter at man har gått mer over til digitale tjenester istedenfor personlig fremmøte på NAV-kontorene .

Og det samme gjelder mange ikke-innvandrere som snur på krona og ikke har mental kapasitet til overs for å sette seg inn i dette og går glipp av mye man kunne fått av hjelp. De får ikke nødvendigvis den samme bistanden til å sette seg inn i det som en med språklige utfordringer.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Red Frostraven said:

Ja -- folk liker enkle løsninger, selv om disse ikke har noenting å gjøre med problemene man faktisk har.

Å kalle det for et klasseskille problem er defintivt forenklende. Man har klasseskille elementer i det ja og at høyrepolitikk ikke gjør den delen av det bedre er jeg enig i. Men det er mer sammensatt enn klasseskille og lønnsforskjeller.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...