Gå til innhold

Underbevisst Rasist


Anbefalte innlegg

21 minutes ago, jjkoggan said:

Gjør det lønnsomt for arbeidsgivere å ansette minoriteter (blant annet).  Utjevn utdannelse og inntektsforskjeller, 

Joda, det vil fungere. Synd at det var hva demokratene ønsket å gjøre før, mens nå fokuserer de på "defund the police!!!" og "check your privilige".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Camlon said:

Joda, det vil fungere. Synd at det var hva demokratene ønsket å gjøre før, mens nå fokuserer de på "defund the police!!!" og "check your privilige".

Du må utdanne deg litt mer om hva de fleste demokrAter støtter. Hør på Sanders,Warren, Buttigieg ..,.osv.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
28 minutes ago, jjkoggan said:

Du må utdanne deg litt mer om hva de fleste demokrAter støtter. Hør på Sanders,Warren, Buttigieg ..,.osv.  

Demokratene består av 2 grupper. Vi har den mer moderate gruppen som er ansiktet til det demokratiske partiet som Biden. Til og med Sanders begynner å havne i den moderate gruppen. Jeg har aldri hatt noe problem med moderate Demokrater som Biden, Clinton og Obama.

Men de som egentlig styrer partiet nå er aktivistene og radikale politikerene, og fra dem hører jeg bare "defund the police", "check your privilige" og "affirmative action" som løsninger. De moderate Demokratene implementerer ikke sine løsninger lenger, men velger istedenfor å implementere halvparten av hva de radikale ønsker.

Jeg kan se den samme tendensen her, ekstreme brukere som Red Frostraven sier "konservative støtter innerst inne slaveri" og moderate brukere klapper han på ryggen.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Camlon said:

Demokratene består av 2 grupper. Vi har den mer moderate gruppen som er ansiktet til det demokratiske partiet som Biden. Til og med Sanders begynner å havne i den moderate gruppen. Jeg har aldri hatt noe problem med moderate Demokrater som Biden, Clinton og Obama.

Men de som egentlig styrer partiet nå er aktivistene og radikale politikerene, og fra dem hører jeg bare "defund the police", "check your privilige" og "affirmative action" som løsninger. De moderate Demokratene implementerer ikke sine løsninger lenger, men velger istedenfor å implementere halvparten av hva de radikale ønsker.

Jeg kan se den samme tendensen her, ekstreme brukere som Red Frostraven sier "konservative støtter innerst inne slaveri" og moderate brukere klapper han på ryggen.

Lederen til partiet (Biden)støtter ikke «defund The police».  Det er også flere forskjellige meninger om hvauttrykket egentlig betyr

Demokratene består av mange mer enn 2 grupper, forresten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
30 minutes ago, jjkoggan said:

Lederen til partiet (Biden)støtter ikke «defund The police».  Det er også flere forskjellige meninger om hvauttrykket egentlig betyr

Demokratene består av mange mer enn 2 grupper, forresten. 

Det er fordi han er en del av den moderate gruppen.

Men hva gjør demokratene der de har makt, de kutter i politibudsjettene og demotiverer politiet. Å demotivere poltet er et kutt i seg selv, fordi det fører til lavere effektivitet. Er alle de byene ledet av ekstremister?

https://www.nytimes.com/2020/06/07/nyregion/deblasio-nypd-funding.html
https://www.latimes.com/california/story/2020-06-19/lapd-cuts-city-council
https://www.11alive.com/article/news/local/protests/atlanta-mayor-bottoms-on-defunding-police/85-bd8370a6-2a9b-48c5-a1ca-7d4cd85f37b4
https://slate.com/news-and-politics/2020/06/minneapolis-city-council-pledges-disband-police-department.html

Ellers så legger jeg merke til at du ikke svarte på delen om "konservative støtter innerst inne slaveri". Du ignorerte det når han skrev det også. Det er nøyaktig det samme som moderate Demokrater gjør, og det er hvorfor ektremistene kan styre partiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Camlon said:

Det er fordi han er en del av den moderate gruppen.

 

Moderate har mest makten. I et topartisystem finnes det mange varianter, moderate holder mest makt generelt sett 
 

Quote

Ellers så legger jeg merke til at du ikke svarte på delen om "konservative støtter innerst inne slaveri". Du ignorerte det når han skrev det også. Det er nøyaktig det samme som moderate Demokrater gjør, og det er hvorfor ektremistene kan styre partiet.

Det er mange inkl du og RF jeg har kranglet med om noe saker men ikke gidder å gjøre det lengere

  • Liker 3
Lenke til kommentar
28 minutes ago, jjkoggan said:

Det er mange inkl du og RF jeg har kranglet med om noe saker men ikke gidder å gjøre det lengere

Det handler ikke om å gidde å krangle, det handler om at du og flere andre ikke tør å kritisere dine politiske venner når de skriver noe de er uenig i. Selv her så sier du ingenting om du er enig eller ikke, garantert fordi du ikke er enig.

Den samme tankegangen i USA er årsaken til at de ekstreme har tatt over både Demokratene og Republikanerene. Når man ikke tør å kritisere noen for å være for ekstrem så er det lett for ekstremistene å ta kontroll over partiet.

Trump er et godt eksempel på dette, men det samme er på vei til å skje hos Demokratene.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Camlon said:

Det handler ikke om å gidde å krangle, det handler om at du og flere andre ikke tør å kritisere dine politiske venner når de skriver noe de er uenig i. Selv her så sier du ingenting om du er enig eller ikke, garantert fordi du ikke er enig.

Den samme tankegangen i USA er årsaken til at de ekstreme har tatt over både Demokratene og Republikanerene. Når man ikke tør å kritisere noen for å være for ekstrem så er det lett for ekstremistene å ta kontroll over partiet.

Trump er et godt eksempel på dette, men det samme er på vei til å skje hos Demokratene.

Du tar feil. Jeg har kritisert RF om hans ekstreme meninger mange ganger men etterhvert så gir jeg meg, akkurat som mange andre jeg er uenige i, inkludert deg

Ekstremistene har ikke «tatt» over, deres leder er moderat.  Agendaen deres blir bare litt mer til venstre enn før fordi noe av ekstremistene i partiet skriker høyest nå, men det blir ingen ekstreme lover som kommer fram.  

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 6/26/2020 at 6:14 PM, Atib Azzad said:

 

Quote

Nei, hvorvidt det har funket eller ikke, mangler jeg kompetanse til å si noe om.
Men gitt at det var riktig, at innvandrerne stod ovenfor ett større trappetrinn, enn fastboende, så er det jo mulig at du ville vært enda mer forfærdet over disse forholdende, dersom støtten var mindre.
Uten å gå videre inn på dette nå, synes jeg du er vel liberal med begrepet ghettofisering, når du mener samtlige av disse stedene er rammet av dette.
Også virker det jo samtidig som du annerkjenner at disse områdene virker fattige eller uattraktive, så hvordan er det forenelig med ideén du så ut til å fremme tidligere; At de 'fremmede' får for mye?

Jeg ser ut til å annerkjenne at disse områdene virker fattige eller uattraktive? Nå putter du ord i munnen på andre og det blir jo bare merkelig. Årsaken til at jeg nevnte disse områdene er fordi de har blitt skrevet om ifb. med ghettoproblematikk i media.

 

Quote

Ingen sier vel det er akseptabel rasisme å jage noen på bakgrunn av hudfarge?
(Men jeg mistenker kanskje at du mener å peke på hvordan rasismen er mer ødeleggende, dersom den begås av aktører i en maktstilling, for det er vel åpenbart at rasisme begått av noen med anledning til å undertrykke deg, er værre enn det motsatte?
For eksempelets del, tar jeg utgangspunkt i at disse jagerne på stovner var flere personer, altså at de hadde makt i tall, og dermed anledning til å undertrykke med rasismen sin, men dersom man sier at kameraten din syklet ned til byen, tok på seg politiuniformen, og undertrykket videre, så er vennen dins makt, større enn deres makt, og dermed potensielt mer ødeleggende.
Jeg vet ikke om dette kommuniserer det tydelig, men jeg mistenker kanskje at det er disse ulike maktbalansene som har gitt folk ideen om at man påstår rasisme bare 'går den ene veien', for det er jo uakseptabelt uansett, men det er viktig å ta forhold til når man skal se på hvor ødeleggende rasismen er.)

Jeg peker på at rasisme og alle former for diskriminering er ødeleggende uansett hvilken form den har. Igjen, du trenger ikke tolke ord i munn på meg. Det jeg sier er det jeg mener.

Maktmisbruk er forkastelig uansett hvilken form den tar. En sjef som overarbeider en ansatt. Maktmisbruk fra politiet uavhengig av hudfarge. Maktmisbruk fra overformynderiet, leger osv. Listen kan gjøres så lang du vil ha den.

Quote

Jeg vet ikke hvilke 'forhold' du mener, men dersom det fremdeles er snakk om ideén at 'fremmede' får så mye bedre tilbud enn borgerne, baserer jo denne påstanden seg på en litt misforstått eller ekstrem tolkning av et tiltak som baserer seg på at disse 'fremmede' står værre stilt enn borgerne, når det kommer til å skulle bosette seg i et fremmed land.
Mer equity, enn eqality, om du skjønner? Man tar utgangspunkt i at de ikke stiller likt. Det betyr ikke dermed at staten er 'rasist' mot egne borgere, så jeg forstår om du ikke møter så mye gehør om du presenterer denne påstanden.

Jeg forstår selvsagt dette og kjenner til årsakene til at det er slik. Kommer man med 1 sekk på ryggen med 2 barn til landet så trenger man en annen oppfølging enn de som har et sted å bo og mat på bordet.

Men det er likevel viktig å ikke glemme de som allerede bor her når de trenger hjelp og noe de opplever som diskriminerende i flere sammenhenger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Jeg forstår selvsagt dette og kjenner til årsakene til at det er slik. Kommer man med 1 sekk på ryggen med 2 barn til landet så trenger man en annen oppfølging enn de som har et sted å bo og mat på bordet.

Men det er likevel viktig å ikke glemme de som allerede bor her når de trenger hjelp og noe de opplever som diskriminerende i flere sammenhenger.

Man skal selvsagt ikke glemme de som allerede bor her når de trenger hjelp, der har politikerne en jobb å gjøre så det ikke skapes misunnelse overfor svakerestilte grupper (som prøver å bli en del av flokken) slik at de blir syndebukker i feilslått politikk. Jeg hørte fra en som måtte ta turen til sosialkontoret hvor lite han fikk. Trygdeutbetaleringer holdes lave for at det skal lønne seg å jobbe.

Man hører ikke så ofte lenger om eldre damer som gir av det lille de har for å hjelpe noen som har enda mindre, kanskje det var noe som ble lært bort på søndagsskolen. Mulig vi lever i en grådighetskultur. Grådighet og/eller misunnelse er visst to av dødssyndene i katolisismen som ikke gjør oss til bedre mennesker. At man først må klare seg selv før man kan hjelpe andre, blir ikke helt feil det heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Subara said:

Man skal selvsagt ikke glemme de som allerede bor her når de trenger hjelp, der har politikerne en jobb å gjøre så det ikke skapes misunnelse overfor svakerestilte grupper (som prøver å bli en del av flokken) slik at de blir syndebukker i feilslått politikk. Jeg hørte fra en som måtte ta turen til sosialkontoret hvor lite han fikk. Trygdeutbetaleringer holdes lave for at det skal lønne seg å jobbe.

Man hører ikke så ofte lenger om eldre damer som gir av det lille de har for å hjelpe noen som har enda mindre, kanskje det var noe som ble lært bort på søndagsskolen. Mulig vi lever i en grådighetskultur. Grådighet og/eller misunnelse er visst to av dødssyndene i katolisismen som ikke gjør oss til bedre mennesker. At man først må klare seg selv før man kan hjelpe andre, blir ikke helt feil det heller. 

Det er ikke snakk om misunnelse (som da er rettet mot de som får hjelpen) men forargelse mot de som forskjellsbehandler (gir utilstrekkelig hjelp til enkelte utvalgte grupper utenfor nevnte).

Forholdsvis viktig å forstå at det ikke er misunnelse. Ingen misunner noen som får hjelpen de trenger.

I tilfellene jeg nevner vart det snakk om eks. uføre mødre som hadde så lite å leve for at de slet med ting som andre fikk hjelp til. Det var ikke snakk om enkeltvise sosialstønad betalinger. På 80-90 tallet var det ikke uvanlig at man kunne gå mange år om ikke tiår på sosialstønad. Det er vanskelig å leve slik med barn.

Det var snakk om at de ikke hadde råd til klær, mat, billige møbler (seng, sofa) og mye annet mens de så at andre fikk denne hjelpen, ergo er det ikke snakk om misunnelse, men frustrasjon mot de som forvalter midlene som skal hjelpe de som trenger det.

Indirekte over tid kan dette også skape fremmedforakt selv om de er klar over at problemet ligger i styre og stell.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Camlon skrev (På 27.6.2020 den 15.09):

Men de som egentlig styrer partiet nå er aktivistene og radikale politikerene, og fra dem hører jeg bare "defund the police", "check your privilige" og "affirmative action" som løsninger. De moderate Demokratene implementerer ikke sine løsninger lenger, men velger istedenfor å implementere halvparten av hva de radikale ønsker.

Hvilke politikere er det -- og hva er kildene dine til din forståelse av deres politikk..?

Hva tror du Defund the Police betyr..?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Indirekte over tid kan dette også skape fremmedforakt selv om de er klar over at problemet ligger i styre og stell.

Hva kan jeg si. Fritt for ikke å være de som blir utsatt for fremmedforakt. Det slipper jeg heldigvis. Politikerne må komme på banen for ikke å nøre opp under den ubevisste rasismen. Alle bør har rett på den hjelpen de trenger uansett ståsted. Men jeg tror ikke flyktninger lever så lukrativt de heller. De fattige burde gå i demonstrasjonstog når ingen taler deres sak, og heller rette sinnet sitt oppover - mot politikerne eller hvite, rike menn, kanskje.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Red Frostraven said:

Hvilke politikere er det -- og hva er kildene dine til din forståelse av deres politikk..?

Hva tror du Defund the Police betyr..?

F.eks. Ocasio-Cortez og Omar ilhan.

Hva Defund the police er kan vi allerede se i flere demokratiske byer. Det betyr å kutte i politibudsjettene fra byer som trenger det mest og bruke det på andre ting samfunnet trenger.

Om man ignorerer den økte kriminaliteten som vi allerede ser, så kommer ikke planen engang føre til mer penger for andre ting, fordi flere vil flytte vekk fra byen.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
8 hours ago, Subara said:

Hva kan jeg si. Fritt for ikke å være de som blir utsatt for fremmedforakt. Det slipper jeg heldigvis. Politikerne må komme på banen for ikke å nøre opp under den ubevisste rasismen. Alle bør har rett på den hjelpen de trenger uansett ståsted. Men jeg tror ikke flyktninger lever så lukrativt de heller. De fattige burde gå i demonstrasjonstog når ingen taler deres sak, og heller rette sinnet sitt oppover - mot politikerne eller hvite, rike menn, kanskje.

Jeg er helt enig med deg og jeg tenker sinnet i størst grad er rettet mot politikere. Men jeg tipper også mange i denne gruppen ikke vet helt hva de skal gjøre og ender opp som eks. FRP velgere i ren frustrasjon. Det forundrer meg ikke om en stor andel i denne gruppen har bidratt til å få FRP til makten og på den måten trodd at ujevnheter i økonomisk bistand skal ryddes opp i. Uten at det er rasisme men ren frustrasjon over tingenes tilstand.

Men et annet problem denne gruppen har er at de blir banket ned av sine egne landsmenn, som aldri har sett denne virkeligheten, så fort de prøver å snakke om det. For dem er dette "Oppdiktet og ren rasisme", gjerne da med tilhørighet til den politiske venstresiden. Det er også en virkelighet mange politiske partier har forsøkt å koste under teppet i mange år og ikke vil vedkjenne seg. Bare se på hvordan man manipulerer tall og statistikk på noe så enkelt som "Tallet på arbeidsledige går ned, det er stadig færre uten jobb" mens virkeligheten er at flere går over på attføring, uføre eller mister stønaden.

Her er det nok store mørketall over folk som har opplevd i tiår å ikke bli vedkjent å eksistere av egne politikere som venstresiden gjerne sveiper inn i gruppen "rasisme" når det absolutt ikke er det. Gruppen prøver å finne et politisk parti som kan tale deres sak, finner ingen og havner i FRP.

Og når det gjelder:

Quote

Indirekte over tid kan dette også skape fremmedforakt selv om de er klar over at problemet ligger i styre og stell.

Det er nok fåtallet i gruppen og de aller fleste sitter med bitterhet og frustrasjon mot politikere men kan ta avstand fra enkelte grupper på samme måte som enkelte ikke liker folk med tatoveringer i ansiktet, uten at det er rasisme av den grunn.

Av de jeg har snakket med så er det enkelte som i tillegg har opplevd blind vold enten selv eller i nær familie. Blind vold (uten rus) som igjen ofte er rasistisk motivert vold (også pga. frustrasjon eller gjengmentalitet?) og kanskje mister jobb og blir uføre som en følge av dette og dermed retter frustrasjonen mot en gruppe som ikke nødvendigvis tilhører de som utførte volden.

Men disse årsakene og problemstillingene virker politikere uvillige til å ta tak i. Man ser også ofte i media at rasisme rapporteres -kun- når det er hvite mot fargede og ikke fargede mot hvite som for meg bare er uforståelig. Rasisme eksisterer i høyeste grad begge veier.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (6 minutter siden):

Hva er årsakene til kriminalitet - fra et samfunnsvitenskapelig perspektiv..?

Og hva er løsningen..?

Problemet har ikke blitt løst på over 50 år.

Materialisme  tror jeg er årsaken til kriminalitet og egoisme. Folk er redde for å sulte, og vil helst grafse til seg når mulig.

 

Underbevisst  rasisme kan bli vanskelig å få bukt med.  Er usikker på om det noengang vil fungere optimalt med mix av raser i et samfunn. Det er nok veldig langt fram i såfall.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Red Frostraven said:

Hva er årsakene til kriminalitet - fra et samfunnsvitenskapelig perspektiv..?

Og hva er løsningen..?

Problemet har ikke blitt løst på over 50 år.

Det er mye som har blitt bedre de siste 50 årene, men de siste 10 årene har det begynt å gå feil vei med økt kriminalitet i flere byer og større konflikter mellom etniske grupper.

At politifagforeningene beskytter dårlig politi er absolutt et problem, men reformene må lages i samarbeid med politet. Etter drapet på George Floyd så var politet villig til å gjøre reformer, men den muligheten ble ikke utnyttet. De bør også lære av byer som har vært suksessfulle med å redusere kriminaliteten som New York.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Men et annet problem denne gruppen har er at de blir banket ned av sine egne landsmenn, som aldri har sett denne virkeligheten, så fort de prøver å snakke om det. For dem er dette "Oppdiktet og ren rasisme", gjerne da med tilhørighet til den politiske venstresiden. Det er også en virkelighet mange politiske partier har forsøkt å koste under teppet i mange år og ikke vil vedkjenne seg. Bare se på hvordan man manipulerer tall og statistikk på noe så enkelt som "Tallet på arbeidsledige går ned, det er stadig færre uten jobb" mens virkeligheten er at flere går over på attføring, uføre eller mister stønaden.

Det finnes ganske mange som opplever at livet ikke ble slik de hadde tenkt seg, og som ikke utvikler rasistiske holdninger av den grunn, derfor kan det være vanskelig å forstå. Både den universitetsutdannete og søppeltømmeren kan havne hos NAV og bli ett offer. Men kanskje er det lettere for folk med utdannelse å finne mening når livet går dem i mot. De har mer ressurser i utgangspunktet, og kan gå over til å dyrke hobbiene sine istedenfor å føre regnskap over våre nye landsmenns privilegier.

Theo343 skrev (2 timer siden):

Det er nok fåtallet i gruppen og de aller fleste sitter med bitterhet og frustrasjon mot politikere men kan ta avstand fra enkelte grupper på samme måte som enkelte ikke liker folk med tatoveringer i ansiktet, uten at det er rasisme av den grunn.

Å ta avstand fra enkelte grupper kan fort bli til å ta alle over en kam. Hudfarge avgjør om man ønsker å bli nærmere kjent med noen. Det rammer ekstra hardt siden den ikke kan byttes ut. Uansett hvor mye man har jobbet for å integrere seg eller er født norsk, vil den alltid henge ved. 

Delvis skrev (2 timer siden):

Materialisme  tror jeg er årsaken til kriminalitet og egoisme. Folk er redde for å sulte, og vil helst grafse til seg når mulig.

Godt sagt.

Delvis skrev (2 timer siden):

Underbevisst  rasisme kan bli vanskelig å få bukt med.  Er usikker på om det noengang vil fungere optimalt med mix av raser i et samfunn. Det er nok veldig langt fram i såfall.

Jeg er nok litt mer optimistisk. Jeg ser på barn som vokser opp i to kulturer som en stor ressurs. De innehar en helt unik kompetanse. Verden har blitt mindre enn før pga sosiale medier og hyppigere reiser til utlandet. Det flerkulturelle samfunnet har kommet for å bli og det gjelder å ha fokus på det positive. Ved å være åpen og interessert kan man lære mer om eks. mattradisjoner, musikk og la seg berike av alt det spennende som verden har å by på.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...