Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Folk maser om rasisme, men mesteparten av rase-volden går motsatt vei. Ifra fargede mot hvite.

I USA f.eks er raten er 9,5 til 1. Jeg ser ikke bort ifra at den er lignende, eller verre, i Norge og Vest-Europa. I land i Latin-Amerika og Sør-Afrika likeså.

Vi snakker hele tiden om rasisme i form av ord og diskriminering, men hva med VOLD? Hvorfor snakker vi aldri om det faktum at langt fler hvite er ofre for svart vold verden over. Hvorfor er vold mot hvite normalisert, og hvorfor forklarer man det alltid med sosioøkonomi? Hvorfor blir tilnærmet null svarte, verden over, tiltalt for rasistisk vold mot hvite, når de begår så mye mer av det? Det virker som om noen tror at rasist er noe kun hvite kan være. Og det er rasistisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thorny skrev (1 time siden):

Folk maser om rasisme, men mesteparten av rase-volden går motsatt vei. Ifra fargede mot hvite.

I USA f.eks er raten er 9,5 til 1. Jeg ser ikke bort ifra at den er lignende, eller verre, i Norge og Vest-Europa. I land i Latin-Amerika og Sør-Afrika likeså.

Vi snakker hele tiden om rasisme i form av ord og diskriminering, men hva med VOLD? Hvorfor snakker vi aldri om det faktum at langt fler hvite er ofre for svart vold verden over. Hvorfor er vold mot hvite normalisert, og hvorfor forklarer man det alltid med sosioøkonomi? Hvorfor blir tilnærmet null svarte, verden over, tiltalt for rasistisk vold mot hvite, når de begår så mye mer av det? Det virker som om noen tror at rasist er noe kun hvite kan være. Og det er rasistisk.

Det finnes opplagt rasister i alle kulører. Etter alle solemerker så er Norge historisk og globalt svært lite rasistisk av oss. Andre kulturer og tider tenker ikke nødvendigvis på rasisme som noe man bør kvitte seg med.

Hvis en hvit mann slår en svart mann så bør det normalt tiltales som vold. Så også om en svart mann slår en hvit, on en hvit slår en hvit eller en svart slår en svart. Vold er vold, uansett avsender, mottaker og intensjoner. Noen slår fordi de ikke liker trynet ditt, andre fordi de er rusa eller vil ha mobilen din..

I noen tilfeller så gir det juridisk mening å snakke om rasisme, på samme måte som terrorisme. I de tilfellene hvor (f.eks) volden er ment som, eller fungerer som et maktmiddel mot en gruppe langt utover de som konkret var involvert i episoden.

Hvis noen målrettet banker opp f.eks. homofile så trenger de ikke å gjøre dette veldig mange ganger (dvs pådra seg få dommer) før de effektivt har innskrenket friheten til en stor gruppe mennesker. Det taler for å behandle slikt på en egen måte juridisk.

Hvis naboen min fikk bank av en svart mann så ville ikke jeg føle noen spesiell frykt ovenfor andre svarte menn etterpå, friheten min er uendret, og jeg ser ikke behovet for å ta i bruk hat-paragrafer. Hvis derimot en religiøs gruppe (uavhengig av hudfarge) dreper en lærer for å ha vist en tegning de ikke liker så gir det en avskrekkende effekt på min utøvelse av ytringsfriheten, dette taler for å ta i bruk spesielle juridiske virkemidler for å få bukt med slike aktører.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/8/2020 at 4:47 PM, knutinh said:

Å drepe er problematisk i mange kulturer. Men reguleres ikke alltid likt.

For vikingene så var det visstnok viktig å besvare en fornærmelse ved å gå holmgang. Da kunne en av partene dø, men innenfor kontrollerte former. Jeg antar at for vikingene så var dette et «godt» system, og de ville reagere hoderystende på at jeg godtar at noen kommer med en sleivbemerkning uten å ville drepe dem for det. 

https://forskning.no/arkeologi-historie/vikingene-talte-ikke-fornaermelser/407260

En hoderystende stor andel Amerikanere (48%) mener at tortur kan være nyttig i kampen mot terrorisme:

https://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/01/26/americans-divided-in-views-of-use-of-torture-in-u-s-anti-terror-efforts/

-k

Og når all motstand mot et regime i ytterste konsekvens kan stemples som terrorisme så går vi en spennende fremtid i møte.

Lenke til kommentar
On 11/12/2020 at 3:26 PM, Baranladion said:

Hva galt har BLM gjort i Norge, annet enn å sette fokus på at det faktisk finnes rasisme i mange former her? De hadde jo en fredelig demonstrasjon, som vel vitner om akkurat det jeg hevder, at rasisme ikke er ett kjempeproblem i Norge. Allikevel er det et stort problem, selvom det er mindre enn andre steder.  Så lenge man blir behandlet annerledes pga fargen i huden, eller ett annerledes navn, så finnes det rasisme, uansett om den er av liten eller stor alvorlighetsgrad. 

 

Problemet er når man begynnet å kategorisere problemer alle kan oppleve i hverdagen som rasisme, noe jeg mistenker skjer i stor stil i land som Norge.
- "Jeg sliter med  å få jobb etter utdannelsen min" - velkommen til manges verden
- "Jeg gikk ikke rett fra skolegang til godt betalt jobb"
- "Jeg har sendt hundrevis av søknader men får ingen intervjuer"
- "Jeg fikk tilsnakk av en sur gammel dame"
- "Folk ser stygt på meg på gata"
- "Folk er frekke med meg"
- "Jeg føler meg diskriminert i enkelte situasjoner"
- "Noen andre enn meg fikk lønnsforhøyelsen eller forfremmelsen"
- "Jeg kom ikke inn på nattklubben etter bare noen drinker"
. "Hun ville ikke danse med meg"
- "hun ville ikke liggee med meg"
.- "Jeg fikk tilsnakk av bussjåfør"
- "Jeg ble utsatt for blind vold"
- "Jeg ble bedt om å være stille"
- "Jeg fikk sparken fordi jeg er inkompetent til stillingen"
- "Andre i bedriften har sladret til sjefen om at jeg ikke gjør jobben min"
- "Naboen snakket til barna mine"
- "Barna mine blir mobbet på skolen"
- "Jeg ble ikke ansatt pga. for svak språklig muntlig fremstilling"
Hvis det å holde foredrag for kunder er en viktig egenskap så er det viktig å kunne språket godt og ha en tydelig og god språklig fremstilling. 
Jeg kjenner mange etnisk norske som får strykkarakter på dette og dermed ikke en slik jobb eller slike oppdrag. Mange har også for dårlig engelsk til å holde foredrag på tvers av landegrenser og får ikke engels språklige oppdrag etter dårlige tilbakemeldinger. Det er ikke rasisme men et krav til stillingen.

Og en laaaang rekke hverdagslige ting man opplever uavhengig av hudfarge men som enkelte kan ha en tendens til å stemple som rasisme og selv begår maktmisbruk i form av alvorlige beskyldninger og mulige konsekvenser.

Jeg har på flere arbeidsplasser sett andre være nødt til å jobbe dobbelt og jobbe seg syke fordi fjotten som ikke gjør jobben sin og opptar en stilling samt hever like god lønn tilfeldigvis er mørkhudet og sjefen ikke tør stramme han opp på grunn av at beskyldninger om rasisme med fagforening i ryggen henger løst i luften. Slik gjør meg litt forbanna, men da er jeg vel rasist. Jeg avskyr slike mennesker i arbeidslivet, uavhengig av hudfarge. og har opplevd de i alle hudfarger.

Så en sak jeg vet få tør snakke om fordi man feilaktig blir stemplet som rasist eller FRP velger. Noe som sier litt om galskapen man har begynt å nå i dette.

Det er like mye systemisk rasisme når man som hvit etnisk ikke får en jobb med bedre kvalifikasjoner og egenskaper fordi arbeidsgiveren  (via andre på arbeidsplassen) avslører at de var ute etter noen med en annen hudfarge for å utjevne etnisitetsprosenter av politiske årsaker. Jeg tipper det finnes enorme mørketall her og spesielt i enkelte institusjoner som nok har påtatt seg "et større samfunnsansvar for god integrering". Så ser man ikke at man da faktisk bedriver rasisme  mot etnisk hvite.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Og når all motstand mot et regime i ytterste konsekvens kan stemples som terrorisme så går vi en spennende fremtid i møte.

Hva mener du? I et demokrati så kan man «yte motstand mot et regime» vha stemmeseddelen.

Hvis du mener voldelig motstand så er det vanskelig å gi et objektivt svar. Hvis landets ledelse har liten støtte i befolkningen, utsetter folket for lidelse og ikke har frie valg så kan det være rett å styrte dem med (om nødvendig) vold. Hvis man lever i et demokrati og prøver å trumfe igjennom sitt syn ved å bruke vold mot sivile og demokratisk valgte politikere så er det terrorisme.

Akkurat grensegangen mellom de to kan være vanskelig å enes om.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Problemet er når man begynnet å kategorisere problemer alle kan oppleve i hverdagen som rasisme, noe jeg mistenker skjer i stor stil i land som Norge.
- "Jeg sliter med  å få jobb etter utdannelsen min" - velkommen til manges verden

Det er enten en slags umodenhet eller et utslag av et samfunn som premierer sutring. Det er ikke unikt for de som mener seg utsatt for rasisme, men gjelder også kjønn, dialekt, alder og alle mulige andre «demografiske attributter».
 

Det bør nevnes at det fremdeles finnes genuin rasisme blant arbeidsgivere i Norge. Når noen står fram og viser til at de har sendt 200 jobbsøknader uten å få komme på intervju så kan det altså enten skyldes at arbeidsgivere er rasister, eller at søknaden er for dårlig. Hvis de byttet navn på søknaden og kommer rett inn så er det en ganske opplysende anekdote.

 

Sitat

Det er like mye systemisk rasisme når man som hvit etnisk ikke får en jobb med bedre kvalifikasjoner og egenskaper fordi arbeidsgiveren  (via andre på arbeidsplassen) avslører at de var ute etter noen med en annen hudfarge for å utjevne etnisitetsprosenter av politiske årsaker. Jeg tipper det finnes enorme mørketall her og spesielt i enkelte institusjoner som nok har påtatt seg "et større samfunnsansvar for god integrering". Så ser man ikke at man da faktisk bedriver rasisme  mot etnisk hvite.

Positiv forskjellsbehandling av antatte undertrykkede med en skjelden hudfarge _er_ rasisme. Det er rasisme av en helt annen karakter enn den guttegjengen som banker en gutt fordi han har mørk hud, men det er fremdeles rasisme.

Jeg er generelt negativ til positiv forskjellsbehandling av minoriteter. Det skaper friksjon og man fyller stillinger med andre enn den best kvalifiserte. Det ville ha vært pussig om jeg fikk ekstra-poeng ved opptak til studiet fordi jeg slumper til å være oppvokst i et av de dårligst stilte (sosio-økonomisk) fylkene i landet.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

Det bør nevnes at det fremdeles finnes genuin rasisme blant arbeidsgivere i Norge. Når noen står fram og viser til at de har sendt 200 jobbsøknader uten å få komme på intervju så kan det altså enten skyldes at arbeidsgivere er rasister, eller at søknaden er for dårlig. Hvis de byttet navn på søknaden og kommer rett inn så er det en ganske opplysende anekdote.

Ikke uenig og sier ikke at det ikke forekommer på samme måte som det forekommer diskriminering av på andre faktorer hvor rasisme er den verste formen.

Quote

 

Positiv forskjellsbehandling av antatte undertrykkede _er_ rasisme. Det er rasisme av en helt annen karakter enn den guttegjengen som banker en gutt fordi han har mørk hud, men det er fremdeles rasisme.

Jeg er generelt negativ til positiv forskjellsbehandling av minoriteter. Det skaper friksjon og man fyller stillinger med andre enn den best kvalifiserte. Det ville ha vært pussig om jeg fikk ekstra-poeng ved opptak til studiet fordi jeg slumper til å være oppvokst i et av de dårligst stilte (sosio-økonomisk) fylkene i landet.

 

Fullstendig enig og det forekommer dessverre selv i miljøer med ganske tøffe ansettelseskrav. "Bør vi ikke få inn en kvinne? Eller kanskje en med annen etnisitet" i møter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Det er enten en slags umodenhet eller et utslag av et samfunn som premierer sutring. Det er ikke unikt for de som mener seg utsatt for rasisme, men gjelder også kjønn, dialekt, alder og alle mulige andre «demografiske attributter».
 

Det bør nevnes at det fremdeles finnes genuin rasisme blant arbeidsgivere i Norge. Når noen står fram og viser til at de har sendt 200 jobbsøknader uten å få komme på intervju så kan det altså enten skyldes at arbeidsgivere er rasister, eller at søknaden er for dårlig. 

Positiv forskjellsbehandling av antatte undertrykkede _er_ rasisme. Det er rasisme av en helt annen karakter enn den guttegjengen som banker en gutt fordi han har mørk hud, men det er fremdeles rasisme.

 

Nå har jo Norge nå et generelt dårlig arbeidsmarked og høy arbeidsledighet i forhold til andre land. Slik er det og har det vært lenge. Var selv arbeidsledig en stund, og søkte 120 stillinger og av disse ble jeg kontaktet til to jobbintervju (har norsk navn), i de resterende jobbene fikk jeg ofte beskjed at det var hundrevis av søkere, og dette kunne være stillinger på 100% ned til 30%. Jeg sier ikke at det ikke finnes rasisme i Norge, men er man utlending og ikke får jobb så er nok ikke hovedgrunnen at man er utlending, men at man konkurrerer i et veldig tøft jobbmarkedet. 

 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (2 timer siden):

Nå har jo Norge nå et generelt dårlig arbeidsmarked og høy arbeidsledighet i forhold til andre land. Slik er det og har det vært lenge. Var selv arbeidsledig en stund, og søkte 120 stillinger og av disse ble jeg kontaktet til to jobbintervju (har norsk navn), i de resterende jobbene fikk jeg ofte beskjed at det var hundrevis av søkere, og dette kunne være stillinger på 100% ned til 30%. Jeg sier ikke at det ikke finnes rasisme i Norge, men er man utlending og ikke får jobb så er nok ikke hovedgrunnen at man er utlending, men at man konkurrerer i et veldig tøft jobbmarkedet. 

 

Får ikke de med norske navn mer jobbintervjuer enn utenlandske navn når CVen ellers er identiske (unntatt navnet)?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (5 minutter siden):

Får ikke de med norske navn mer jobbintervjuer enn utenlandske navn når CVen ellers er identiske (unntatt navnet)?

Hvis jeg hadde hetet Ali så er det selvfølgelig mulig at jeg hadde fått 0 intervjuer isteden for 2 (var vell en undersøkelse på det for noen år siden). Men jeg sier at hvis en innvandrere ikke får jobb er ikke det samme som at det er automatisk er rasisme. Selvfølgelig er det nok arbeidsgiver som velger ansatte egen etnisitet, slik er det nok over hele verden og i alle grupper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (51 minutter siden):

Hvis jeg hadde hetet Ali så er det selvfølgelig mulig at jeg hadde fått 0 intervjuer isteden for 2 (var vell en undersøkelse på det for noen år siden). Men jeg sier at hvis en innvandrere ikke får jobb er ikke det samme som at det er automatisk er rasisme. Selvfølgelig er det nok arbeidsgiver som velger ansatte egen etnisitet, slik er det nok over hele verden og i alle grupper. 

Grunnen til at noen får jobbintervjuer skyldes flere faktorer, en av dem er etnisitet.  Det gjelder ikke bare ens navn, men også institusjonelle rasisme som bidro til ens bosted/utdannelsen/forbindelser blant annet.

Det blir ingen alvorlige som hevder at det er bare en faktor men når konkurransen er stort som du hevder, kan det godt være den største faktoren 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (9 minutter siden):

Grunnen til at noen får jobbintervjuer skyldes flere faktorer, en av dem er etnisitet.  Det gjelder ikke bare ens navn, men også institusjonelle rasisme som bidro til ens bosted/utdannelsen/forbindelser blant annet.

Det blir ingen alvorlige som hevder at det er bare en faktor men når konkurransen er stort som du hevder, kan det godt være den største faktoren 

Når man skal ansette noen så tar man en viktig avgjørelse med tynt grunnlag. Siden den som ansetter bare får vite utfallet av de man velger, ikke de man velger bort så bør man være obs på selvforsterkende effekter.

Døgnet har bare så mange timer, og man vil gjerne kalle inn dem man har størst tro på slipper igjennom intervjuet og ender opp som en produktiv ansatt. Det er naturlig å prøve å utnytte all tilgjengelig informasjon til å gjøre ansettelsen mest mulig bra/effektiv for arbeidsgiver. Det er også naturlig å overvurdere egen evne til å vurdere denne informasjonen.

Min erfaring fra liberale, høyt utdannede arbeidsplasser er at man er bevisst på etnisitet og kjønn, og aktivt ønsker å øke mangfoldet i så måte på arbeidsplassen, men sliter med å finne kandidatene. Jeg kan tenke meg at situasjonen for lagerarbeidere er forskjellig, men det vet jeg ikke.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Mr.Duklain said:

Selvfølgelig er det nok arbeidsgiver som velger ansatte egen etnisitet, slik er det nok over hele verden og i alle grupper. 

Det er jo akkurat denne tendensen man ønsker å fjerne eller minimere, da det i praksis utgjør systemisk rasisme.
Om kvotering er den beste metoden for dette, er jeg ikke overbevist om, men å gjøre ingenting, og avfeie andres vanskeligheter i arbeidsmarkedet med en forklaring om at det bare er sånn det er, fungerer heller ikke så godt.
(Med forbehold om jeg har mistolket utsagnet ditt, formuleringen din fremstår litt forhastet.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heldigvis tar Dplay rasisme på alvor og fjerner den rasistiske serien Nissene over skog og hei fra sine strømmetjenester. Rasisten Espen Eckbo spiller en karakter, Ernst Øyvind, hvor han har gjort seg selv mørk i huden. Så sent som i 2011 visste selvsagt Eckbo godt at man noen år senere ville stemple alle som har drevet med black face-opplegg som rasister av verste sort. Bra at Dplay tar et oppgjør med TVNorges brune fortid!

https://www.vg.no/rampelys/i/39B6Be/avpubliserer-nissene-over-skog-og-hei-etter-kritikk-for-blackface-karakter

 

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (4 minutter siden):

Det er jo akkurat denne tendensen man ønsker å fjerne eller minimere, da det i praksis utgjør systemisk rasisme.
Om kvotering er den beste metoden for dette, er jeg ikke overbevist om, men å gjøre ingenting, og avfeie andres vanskeligheter i arbeidsmarkedet med en forklaring om at det bare er sånn det er, fungerer heller ikke så godt.
(Med forbehold om jeg har mistolket utsagnet ditt, formuleringen din fremstår litt forhastet.)

Det riktige å gjøre, er å utdanne ledere til å forstå hva man skal se etter, hva man skal spørre om og hvordan man skal vurdere kandidater i en jobbsøkeprosess. Dette handler om psykologi, og uten den rette treningen, så vil de aller fleste være farget av enten ett press om å ansette noen fordi de er annerledes, eller ansette noen fordi de er lik seg selv, og er lette å prate med. Det som teller under en god ansettelse er selvsagt ingen av de tingene, men den ansattes evne til å prestere bedre enn de andre kandidatene i jobben. 

det er dette man i hovedsak må se etter, og finne ut av når man vurderer kandidater, alt annet er nesten irrelevant, bortsett fra krav til feks høyde, vekt, språk o.l

Lenke til kommentar

Det kommer nok helt an på. Har man ikke den vanlige bakgrunnen og kontakter i samme nettverk, er det ikke sikkert arbeidsgiver er villig til å ta sjansen.

Mens noen bedrifter satser på nytenking og kreativitet og ønsker mangfold. Å ansette arbeidstakere med mest mulig lik erfaringsbakgrunn over tid, tja, vil bedriften gå fremover?

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (7 minutter siden):

Det er jo akkurat denne tendensen man ønsker å fjerne eller minimere, da det i praksis utgjør systemisk rasisme.
Om kvotering er den beste metoden for dette, er jeg ikke overbevist om, men å gjøre ingenting, og avfeie andres vanskeligheter i arbeidsmarkedet med en forklaring om at det bare er sånn det er, fungerer heller ikke så godt.
(Med forbehold om jeg har mistolket utsagnet ditt, formuleringen din fremstår litt forhastet.)

Jeg tolker innlegget som et forsøk til å minimisere årsaken til at minoriteter har høy arbeidsledighet.  Han mener kanskje rasediskrimininering spiller bare en bitteliten rolle fordi hvite også har det vanskelig å få jobb 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Jeg tolker innlegget som et forsøk til å minimisere årsaken til at minoriteter har høy arbeidsledighet.  Han mener kanskje rasediskrimininering spiller bare en bitteliten rolle fordi hvite også har det vanskelig å få jobb 

Er det forsket nok på hvorfor minoriteter har høy arbeidsledighet? Jeg tror ikke det, og jeg tror det kunne vært veldig lurt å sette fokus på. Å skylde på systematisk rasisme osv, er ganske ufair, så sant det ikke er riktig selvfølgelig. dette skaper igjen ett ekstra press, der folk kan bli presset til å ansette en med feil kvalifikasjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...