Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Atib Azzad skrev (19 minutter siden):

Det er jo akkurat denne tendensen man ønsker å fjerne eller minimere, da det i praksis utgjør systemisk rasisme.
Om kvotering er den beste metoden for dette, er jeg ikke overbevist om, men å gjøre ingenting, og avfeie andres vanskeligheter i arbeidsmarkedet med en forklaring om at det bare er sånn det er, fungerer heller ikke så godt.
(Med forbehold om jeg har mistolket utsagnet ditt, formuleringen din fremstår litt forhastet.)

Jeg er usikker på hvor stor denne faktoren er. Jeg finner anekdotene om «Ali» som skifter navn til «Petter» og lettere får jobb som såpass overbevisende at jeg tror at det er en forskjell statistisk sett. Men hvor stor er den?

Videre: hvis en forskjellsbehandling er velbegrunnet, gir det da mening å ta den opp i denne sammenhengen? Når bilforsikring er dyrere for menn på 22 i Oslo enn kvinner på 55 i Oppdal så er det fordi forsikringsselskapene bruker mye energi på demografisk profilering. Er det umoralsk på lik linje med rasisme å gi dama i Trøndelag billigere forsikring?

Når Marissa Meyers i Yahoo kikket på VPN loggene og sammenstilte det med hvor mange som hadde hjemmekontor så kom det er forbud mot hjemmekontor. Var det et usaklig slag mot de som bodde langt borte fra kontoret?

Når tollere er grundigere i sin undersøkelse av single unge menn fra midt-østen enn Olga på 55 fra Oppdal så er det kanskje basert på vel fundert statistikk. Men jeg kan love at det føltes urettferdig for kollegaen min som havnet i feil gruppe og fikk temmelig grundig gjennomgang hver gang han fløy - uten at han noensinne hadde gjort noe galt (såvidt jeg vet). Er det galt? Rasisme?

 

Hvis en arbeidsgiver har hatt folk på intervju og ansatte med ikke-vestlige navn og av ulike grunner har vært misfornøyd, er det da rart om de hever terskelen for slike i framtida? Er det moralsk sett verre enn om de gjør det samme mot overvektige, blondinner, småbarnsforeldre, introverte, de som har/ikke har ex.phil eller noe annet?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

 

 

Hvis en arbeidsgiver har hatt folk på intervju og ansatte med ikke-vestlige navn og av ulike grunner har vært misfornøyd, er det da rart om de hever terskelen for slike i framtida? Er det moralsk sett verre enn om de gjør det samme mot overvektige, blondinner, småbarnsforeldre, introverte, de som har/ikke har ex.phil eller noe annet?

-k

Fordommer er ganske like, moralsk sett, men fordommer baserte på noe vedkommende ikke kan endre er verre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (10 minutter siden):

Fordommer er ganske like, moralsk sett, men fordommer baserte på noe vedkommende ikke kan endre er verre

En småbarnsfar kan ikke praktisk endre på familiestatusen sin på lang tid.

»Fordommer» høres veldig negativt ut, men hva om arbeidsgiveren har erfart at 30-åringer med små barn ofte er ustabil arbeidskraft som kommer sent, drar tidlig og er sliten på jobb. Er det umoralsk å nøle med å ansette flere slike?

Jeg stiller spørsmålstegn ved at vi skal pålegge arbeidsgivere å se bort fra egne holdninger innen noen områder (enten det er teite fordommer eller god begrunnet empiri), men ikke andre. Kan man ikke like gjerne pålegge dem at jobbsøknader skal behandles uten navn, bilde, alder, kjønn, bosted og studiested?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
17 minutes ago, knutinh said:

Jeg er usikker på hvor stor denne faktoren er. Jeg finner anekdotene om «Ali» som skifter navn til «Petter» og lettere får jobb som såpass overbevisende at jeg tror at det er en forskjell statistisk sett. Men hvor stor er den?

-k

Jeg vet heller ikke størrelsen på faktoren.
Også har jeg ingen fullgode svar på det du spør om, men dersom du regelmessig nedprioriteres og mistenkeliggjøres på grunn av helt kosmetiske faktorer, oppleves det nok blodig urettferdig, og deligitimerer potensielt idéen om at alle er like verdifulle.
Slike tendenser kan også virke forsterkende for negativ atferd, dersom du opplever at alle allerede vurderer deg som kriminell, senker det kanskje terskelen for å agere i tråd med forventningene, samt at flokk-mentaliteten hos mennesker i varierende grad tillater at andres definisjon av en selv har makt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 minutt siden):

Jeg vet heller ikke størrelsen på faktoren.
Også har jeg ingen fullgode svar på det du spør om, men dersom du regelmessig nedprioriteres og mistenkeliggjøres på grunn av helt kosmetiske faktorer, oppleves det nok blodig urettferdig, og deligitimerer potensielt idéen om at alle er like verdifulle.
Slike tendenser kan også virke forsterkende for negativ atferd, dersom du opplever at alle allerede vurderer deg som kriminell, senker det kanskje terskelen for å agere i tråd med forventningene, samt at flokk-mentaliteten hos mennesker i varierende grad tillater at andres definisjon av en selv har makt.

Problemet er forstemmende, men min erfaring er altså at man leter grundig for å _prøve_ å finne kvinner og minoriteter å ansette, og å utfordre egne stereotyper. Altså det motsatte av det som beskrives. Antagelig betyr det at bildet er sammensatt og at det finnes flere subkulturer i Norge.

Jeg tror at det er kjipt å være sykelig overvektig, og jeg tror at denne gruppen får kjipere behandling av arbeidsgivere og mindre sympati fra «de som bryr seg» enn kvinner og fremmedkulturelle. Så kan man si at feite folk har «skylda selv», men det er ikke sikkert det er noe enklere enn det er for en muslimsk kvinne å bryte med tradisjoner for burka.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 minutter siden):

En småbarnsfar kan ikke praktisk endre på familiestatusen sin på lang tid.

»Fordommer» høres veldig negativt ut, men hva om arbeidsgiveren har erfart at 30-åringer med små barn ofte er ustabil arbeidskraft som kommer sent, drar tidlig og er sliten på jobb. Er det umoralsk å nøle med å ansette flere slike?

Jeg stiller spørsmålstegn ved at vi skal pålegge arbeidsgivere å se bort fra egne holdninger innen noen områder (enten det er teite fordommer eller god begrunnet empiri), men ikke andre. Kan man ikke like gjerne pålegge dem at jobbsøknader skal behandles uten navn, bilde, alder, kjønn, bosted og studiested?

-k

I et land som norge, med mange små bedrifter og selvstendig næringsdrivende, så vil ikke slike pålegg bli tatt godt imot.  Som sagt tidligere, skal man være ansvarlig for ansettelser, så bør det investeres tid og penger i å lære seg hvordan man gjør de rette valgene. 

Å basere en ansettelse på antakelser, stereotyper eller magefølelse er problemet, og det hemmer mer enn det gagner. Feil ansettelser koster bedrifter ekstremt mye penger, og grunnen til feilansettelser er ikke fordi de ansatte er en sliten tobarnsfar i 30 åra, en kvinne i 20 åra som blir gravid, eller heter Mohammed. Feilansettelser skjer fordi den som ansetter ikke kan jobben sin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, knutinh said:

Problemet er forstemmende, men min erfaring er altså at man leter grundig for å _prøve_ å finne kvinner og minoriteter å ansette, og å utfordre egne stereotyper. Altså det motsatte av det som beskrives. Antagelig betyr det at bildet er sammensatt og at det finnes flere subkulturer i Norge.

Jeg tror at det er kjipt å være sykelig overvektig, og jeg tror at denne gruppen får kjipere behandling av arbeidsgivere og mindre sympati fra «de som bryr seg» enn kvinner og fremmedkulturelle. Så kan man si at feite folk har «skylda selv», men det er ikke sikkert det er noe enklere enn det er for en muslimsk kvinne å bryte med tradisjoner for burka.

-k

Ja, jeg har som sagt ingen innsikt i hvor stort eller lite problemet er.

Hvilken gruppe som høster størst sympati fra almuen, handler kanskje mer om hvilke narrativer som er mest salgbare, fremfor vanskelighetsgrad.
Pedofile møter tilsynelatende minimalt med sympati, og er vel kanskje dagens mest marginaliserte gruppe, likevel er det noe mer begrunnelse som redegjør for voldsomme fordommer mot folk som overspiser, eller tenner på barn, enn at noen har gal farge på kroppen.
Uten å påstå at diett eller perversiteter/legning, er en god grunn til å nedvurdere noen, så er det i det minste noe man har gjort eller tenkt, hudfarge er ikke en aktivitet eller filosofi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

Er det forsket nok på hvorfor minoriteter har høy arbeidsledighet? Jeg tror ikke det, og jeg tror det kunne vært veldig lurt å sette fokus på. Å skylde på systematisk rasisme osv, er ganske ufair, så sant det ikke er riktig selvfølgelig. dette skaper igjen ett ekstra press, der folk kan bli presset til å ansette en med feil kvalifikasjoner.

For å svare dere alle i tråden. Nei å velge bort noen pga etnisitet er feil og ikke en bagatell. Men jeg mener at utlending ikke får jobb = rasisme. Er feil. Det er flere grunner til dette. Noen invaderegrupper har høyere arbeidsledighet enn andre grupper og dette skyldes nok kort botid og at de enn det skyldes rasisme. De to største innvandrergruppene i Norge, Polakker og Lithauere har eksenplevis lav arbeidsledighet, dette er selvfølgelig pga de kommer som arbeidsinnvandrere, og kommer lettere i jobb fordi de kommer til en jobb i Norge.

Jeg står også for det jeg skrev at valg av ansatt basert på etnisitet finner man i flere grupper, og er ikke noe sær (etnisk)-norsk. Det vil ikke si at jeg synes at det er ok, uansett hvem som bedriver det. 

Nisser over skog og hei er rasistisk? Instagrambruker Rasisme i Norge, kan ta seg en bolle, og slutte å bli krenket på andres vegne. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Leiferen skrev (3 timer siden):

Heldigvis tar Dplay rasisme på alvor og fjerner den rasistiske serien Nissene over skog og hei fra sine strømmetjenester. Rasisten Espen Eckbo spiller en karakter, Ernst Øyvind, hvor han har gjort seg selv mørk i huden. Så sent som i 2011 visste selvsagt Eckbo godt at man noen år senere ville stemple alle som har drevet med black face-opplegg som rasister av verste sort. Bra at Dplay tar et oppgjør med TVNorges brune fortid!

https://www.vg.no/rampelys/i/39B6Be/avpubliserer-nissene-over-skog-og-hei-etter-kritikk-for-blackface-karakter

 

Triste greier. Lurer på hvor mange som egentlig blir oppriktig krenket av denne serien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 time siden):

For å svare dere alle i tråden. Nei å velge bort noen pga etnisitet er feil og ikke en bagatell. Men jeg mener at utlending ikke får jobb = rasisme. Er feil. Det er flere grunner til dette. Noen invaderegrupper har høyere arbeidsledighet enn andre grupper og dette skyldes nok kort botid og at de enn det skyldes rasisme. De to største innvandrergruppene i Norge, Polakker og Lithauere har eksenplevis lav arbeidsledighet, dette er selvfølgelig pga de kommer som arbeidsinnvandrere, og kommer lettere i jobb fordi de kommer til en jobb i Norge.

Jeg står også for det jeg skrev at valg av ansatt basert på etnisitet finner man i flere grupper, og er ikke noe sær (etnisk)-norsk. Det vil ikke si at jeg synes at det er ok, uansett hvem som bedriver det. 

Nisser over skog og hei er rasistisk? Instagrambruker Rasisme i Norge, kan ta seg en bolle, og slutte å bli krenket på andres vegne. 

Problemet med ditt utsagn er at dersom du mener rasisme spiller en rolle så må du si at utlendinger ikke får jobb pga rasisme, men at det finnes også flere andre faktorer enn rasisme.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er redd antirasister gjør seg selv en bjørnetjeneste om dette er de store sakene de kjemper for. Espen Eckbo spiller flere av karakterene, én av dem er mørk uten at det gjøres noe som helst poeng ut av det, annet enn at han ser annerledes ut enn de 99 andre karakterene hans. "Karaktermakere" lager karakterer som kan være så forskjellig fra seg selv som dem bare ønsker, enten de spiller en åttiåring, tenåring, det motsatte kjønn eller en med annen hudfarge. Nå skal det ikke lenger være lov for en hvit person å spille en svart person under noen omstendigheter, fordi noen assosierer det med en annen tid hvor det ble brukt på en nedsettende og rasistisk måte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (28 minutter siden):

Problemet med ditt utsagn er at dersom du mener rasisme spiller en rolle så må du si at utlendinger ikke får jobb pga rasisme, men at det finnes også flere andre faktorer enn rasisme.  

Er heller omvendt. Det er flere faktorer som spiller inn enn rasisme når utlendinger ikke får jobb, rasisme kan forekomme, men er heller unntak og ikke normen. 

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (1 time siden):

Triste greier. Lurer på hvor mange som egentlig blir oppriktig krenket av denne serien. 

Svaret er dette: INGEN! Klagen kommer ikke fra mørkhudede selv men fra egodyrkende "aktivister" som liker å "gjøre en god gjering" og får likes i sosiale medier. Det var INGEN som klagde på dette i 2011 og heller ikke i årene etterpå men det kommer nå fordi det er trendy og "kult" å bli "krenket" over slikt. Jeg har sett serien flere ganger og det er ikke et snev av rasime der. Dette er syykt og pyskotisk og også en uktirisk import av amerikansk ukultur og psykose. Akkurat denne ene figuren har jeg aldri syntes var så morsom men at de fjerner HELE serien for det er i overkant sinnsykt. Har aldi sett på makan til psykotisk overreaksjon.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Svaret er dette: INGEN! Klagen kommer ikke fra mørkhudede selv men fra egodyrkende "aktivister" som liker å "gjøre en god gjering" og får likes i sosiale medier. Det var INGEN som klagde på dette i 2011 og heller ikke i årene etterpå men det kommer nå fordi det er trendy og "kult" å bli "krenket" over slikt. Jeg har sett serien flere ganger og det er ikke et snev av rasime der. Dette er syykt og pyskotisk og også en uktirisk import av amerikansk ukultur og psykose.

Det er mitt inntrykk også. I den grad en lar seg provosere virker det å være mer fordi det strider med det gjeldende dogmet enn at det er så støtende at Eckbo også spiller en artig mørkhudet person. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (2 minutter siden):

Det er mitt inntrykk også. I den grad en lar seg provosere virker det å være mer fordi det strider med det gjeldende dogmet enn at det er så støtende at Eckbo også spiller en artig mørkhudet person. 

De er ikke krenket for fem flate øre. Det er en måte å søke oppmerksomhet på. Man burde ikke gi lillefingeren til slike "aktivister". Heller langefingeren. I tillegg til at de er overamerikaniserter gjennom sosiale medier, Hollywood og Netflix og ikke vet forskjell på norsk og amerikansk historie. Skal vedde på at noen av dem tror det var slaveplantasjer med afrikanske slaver i Norge i gamle dager.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det spørs jo om det virkelig er noen av afrikansk bakgrunn som virkelig er krenket av Eckbos noe mer melaninrike sørlendingkarakter(jeg tenkte alltid sørlending og ikke afikaner da jeg så Ernst Øyvind)eller om det, slik jeg betrakter som 99% sannsynlig er noen selvradikaliserte "hvite" norske ungdommer(bruker hvite i anførselstegn i og med at det ikke finnes hudfarger kun hudpigmenter med variasjon og at dette er mer en politisk enn bilogisk terminologi). Det var for noen år siden noe oppstuss i USA over Warner Bros-tegnefilmfiguren Speedy Gonzales, som "woke"-folket mente var en krenkende stereotyp av mexikanere. Men mexikanerne digga jo "den raskeste musa sør fir Rio Grande" og var ikke krenket i det hele tatt, derfor ble den fredet; seriøst, den eneste "bad guy" i tegnefilmene var den amerikanske katten Sylvester som voktet grensen. De eneste som ble "krenka" var nok "hvite" woke-studenter på campus som er krenket på andres vegne. Kanskje de føler at det gir livet deres mening, ikke vet jeg.

Jeg håper TVNorge får nok klager og kritikk til å innse at de har driti seg ut fullstendig. Skulle ikke forundre meg om det er mobberne på KHIO som står bak. Twitter og Instagram burde forbys.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste er vel ikke aktivister, bare vanlige folk som står opp om morgenen, fremdeles med den samme, mørke hudfargen som dagen før. Selv om noen kunne tenkt seg å bytte den ut for å kunne gå i fred.

Kan det hende at man ikke var bevisst på at ting var krenkende før, for det er først nå de krenkede har begynt å si ordentlig i fra. En del som kaller seg antirasister, gjør det for å lytte til og lære av dem som blir utsatt for hets og anerkjenne at rasisme mot mørke eksisterer. Man kan ikke uttale seg på vegne av andre, så lenge det ikke er våre erfaringer eller vi som har kjent det på kroppen.

Om man kan sammenligne det på noen måte, er det ikke mange som driver med "dum og deilig" vitser om blondiner lenger, uten at jeg har sett Eckbos forestilling. Kvinner har forlangt å bli behandlet med respekt og de har etter hvert blitt hørt.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 minutter siden):

Om man kan sammenligne det på noen måte, er det ikke mange som driver med "dum og deilig" vitser om blondiner lenger, uten at jeg har sett Eckbos forestilling. Kvinner har forlangt å bli behandlet med respekt og de har etter hvert blitt hørt.

Blondinnevitser lever i beste velgående på barneskolen i dag. Så også Norsken Svensken og Dansken. Uten at jeg har noe mot noen av disse gruppene.

Godmodig fjas og selvironi er sånt som beriker livet og relasjoner. Det er inneforstått at det finnes grenser, som avhenger av hvilken relasjon man har, og at disse endrer seg over tid.

Hvis pappaen din har yacht så er det lov å tulle litt med det. Hvis pappen din er uføretrygdet så er det vanligvis ikke greit å tulle med det.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (6 timer siden):

Mens noen bedrifter satser på nytenking og kreativitet og ønsker mangfold. Å ansette arbeidstakere med mest mulig lik erfaringsbakgrunn over tid, tja, vil bedriften gå fremover?

Det er fordeler og ulemper med mangfold.

Hvis bruket har 10 jenter på 35-45 fra Gjøvik så vil antagelig en mann på 20 eller 60 fra Uganda tilføre nye perspektiver. Nye måter å se ting på. Men også en radikalt forskjellig begrepsbruk som kan redusere effektiviteten.

Hvor viktig er det å være kreativ og tenke utenfor boksen, kontra det å kommunisere med en stor felles referanse-ramme? Det kommer antagelig an på oppgavene man skal løse. En gruppe designere som skal lage nye verktøy til kjøkkenet trenger kanskje mest kreativitet, mens industribedriften som skal produsere disse verktøyene heller ønsker enkel kommunikasjon?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...