Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

knutinh skrev (53 minutter siden):

Det er berikende å ha forskjellige folkedrakter, forskjellig mat og forskjellig musikk.

Å ha forskjellig syn på om det er ok å halshugge lærere på gata fordi du ikke liker læreplanen deres er problematisk.

Man må komme til en slags enighet om det grunnleggende.

-k

Du får det til å høres ut som at muslimer ikke vet forskjell på riktig og galt, og at hver og en vil kunne begå bestialske drap. Drapet på læreren var et islamistisk terrorangrep. Vi har bare hatt terror fra høyreekstreme i Norge. Håper vi slipper mer av begge deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (16 timer siden):

Også typiskt at nokon siterer ei definisjon uten å lese kva det faktiskt innebærer. Her er Oxford si definisjon om rasisme.

https://www.lexico.com/definition/racism

På grunn av basis av deltakelse i ei etnisk gruppe. Ja... kanskje det kan vera relevant å lese kva etniske grupper er da?

https://www.lexico.com/definition/ethnic_group

19 People Whose Struggle Will Make You Play A Tiny Violin

Så de som kaller amerikanere dumme, feite rednecks er rasister?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (8 timer siden):

Du får det til å høres ut som at muslimer ikke vet forskjell på riktig og galt. ...

«Potensialet» til å bli terrorist finnes nok i alle grupper. Unge menn som ikke opplever å bli verdsatt, et behov for å «ta igjen» mot en overgripende overmakt (reell eller innbilt), en historie med kriminell eller psykisk lidelse, grooming av kyniske bakmenn fysisk eller på nett.

Poenget mitt var at «egenart» og segregering som bevarer kultur-uttrykk kan være «bra» eller «dårlig». Selve definisjonen av «riktig og galt» er i seg selv et kultur-uttrykk. Jeg synes at du skal oppføre deg ihht min definisjon av riktig og galt. Du synes at jeg skal oppføre meg ihht din definisjon av riktig og galt. Hvis våre definisjoner skiller seg kraftig så må noen jenke seg, eller så blir det vanskelig å leve sammen.

Det er helt greit å ikke like at noen tegner guddommen din. Det er en del av vår kultur at man er uenig og diskuterer og krangler. Det er greit å skrive kronikker og krangle på facebook og gå i protesttog med det som mål å gjen-innføre blasfemi-paragrafen. Fram til du har fått gjennomslag så må du akseptere at noen tegner noe du ikke liker uten å true eller slå eller drive med terror. Selv om det strengt tatt er lov å sympatisere med terrorister så er det en holdning som vil gjøre det vanskelig å fungere godt i samfunnet vårt.

Flere «ledende» aktører og det store flertall viser lovende tendenser. Det er å håpe at selv-erklærte muslimer som i framtiden driver med trussel eller terror i religionens navn blir utstøtt og taper-erklært av en nært enstemmig menighet.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

 ..Selve definisjonen av «riktig og galt» er i seg selv et kultur-uttrykk. Jeg synes at du skal oppføre deg ihht min definisjon av riktig og galt. Du synes at jeg skal oppføre meg ihht din definisjon av riktig og galt. Hvis våre definisjoner skiller seg kraftig så må noen jenke seg, eller så blir det vanskelig å leve sammen...

..Selv om det strengt tatt er lov å sympatisere med terrorister så er det en holdning som vil gjøre det vanskelig å fungere godt i samfunnet vårt...

Angående det grusomme drapet på den franske læreren, er spørsmålet om man skal dele ut kollektiv skyld når slike angrep skjer. Det er like skrekkelig for enhver muslim av god vilje som det er for oss, sier en katolsk biskop. Religion og politikk kan både brukes og misbrukes og gi grunnlag for irrasjonell fanatisme. Islamistisk terrorisme øker hatet mot muslimer generelt, og det er heller ikke vanskelig å forstå etter en slik handling. Det handler ikke om å sympatisere med terrorister, sympatien ligger i at det går utover alle fredelige muslimer i verden, uavhengig av etnisk bakgrunn og nasjonalitet, om de er troende eller ikke.

Når man mener at "riktig og galt " i det store og hele er en kulturforskjell, blir det vanskelig å leve sammen.

Jeg har ikke mer å legge til. Det er egne tråder for temaet, ser jeg.

Endret av Subara
  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, Drunkenvalley said:

Ah, flott. Rasistiske utsagn om kor rasistiske store mengder mennesker er.

Dette er renspikka tullprat og skitsnakk. Finn ein bedre ljug.

Ikke uenig i det du sier her, men det gjelder jo også motsatt vei. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger folk jeg kjenner har blitt kalt rasister uten at vi er i nærheten av å være det. Da er vel disse som sier det rasister er de ikke?

Jeg opplevde en gang en stor reaksjon fordi jeg fortalte om en gang jeg ble utsatt for rasisme som hvit. De mente jeg var rasist som fortalte om denne hendelsen. Ganske absurd spør du meg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (11 timer siden):

Ah, flott. Rasistiske utsagn om kor rasistiske store mengder mennesker er.

Dette er renspikka tullprat og skitsnakk. Finn ein bedre ljug.

Er det løgn art svarte mennesker hater hvite? Hva veit du om det? Er du en sånn som tror det bare går en vei? Da er du utrolig naiv. Rasismen går begge veier,. det burde du vite. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (46 minutter siden):

Angående det grusomme drapet på den franske læreren, er spørsmålet om man skal dele ut kollektiv skyld når slike angrep skjer.

Det burde ikke være et spørsmål. Kollektiv skyld er uheldig.

Sitat

Islamistisk terrorisme øker hatet mot muslimer generelt, og det er heller ikke vanskelig å forstå etter en slik handling.

Helt klart. En mulig strategi bak terrorisme er nettopp å øke hatet mot vanlige muslimer, polarisere oss og dermed få en større pool av kandidater til ekstremisme i neste runde.

Sitat

Det handler ikke om å sympatisere med terrorister, sympatien ligger i at det går utover alle fredelige muslimer i verden, uavhengig av etnisk bakgrunn og nasjonalitet, om de er troende eller ikke.

Det er en fornuftig form for sympati. Alle som lever fredelige og anstendige liv fortjener å bli behandlet godt.

Sitat

Når man mener at "riktig og galt " i det store og hele er en kulturforskjell, blir det vanskelig å leve sammen.

Hva mener du? For noen er homofili en helt forferdelig ting som må straffes (typisk moral-konservative), for andre er det helt greit. Er det ikke kulturforskjeller som gjør at vi ser så forskjellig på det?

-k
 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

Hva mener du? For noen er homofili en helt forferdelig ting som må straffes (typisk moral-konservative), for andre er det helt greit. Er det ikke kulturforskjeller som gjør at vi ser så forskjellig på det?

Dårlig moral - ondskap som kulturforskjell. Gamle tradisjoner kan henge igjen avhengig av hvor mye et samfunn er modernisert bla. Utsatthet for radikalisering. Men når det kommer til det grunnleggende, vet mennesker forskjell på "riktig og galt" - det gode og det onde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (14 timer siden):

Du får det til å høres ut som at muslimer ikke vet forskjell på riktig og galt, og at hver og en vil kunne begå bestialske drap. Drapet på læreren var et islamistisk terrorangrep. Vi har bare hatt terror fra høyreekstreme i Norge. Håper vi slipper mer av begge deler.

Det er ingen tvil om at terror fra Islamister foregår hyppigst. Hvordan skal vi kunne stoppe dem? Og at 80% av muslimer støtter terror er skremmende. Vi er alt for naive i Norge. Vi må stoppe all terror med alle midler. Terrorister må knuses. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (3 timer siden):

...Men når det kommer til det grunnleggende, vet mennesker forskjell på "riktig og galt" - det gode og det onde.

Å drepe er problematisk i mange kulturer. Men reguleres ikke alltid likt.

For vikingene så var det visstnok viktig å besvare en fornærmelse ved å gå holmgang. Da kunne en av partene dø, men innenfor kontrollerte former. Jeg antar at for vikingene så var dette et «godt» system, og de ville reagere hoderystende på at jeg godtar at noen kommer med en sleivbemerkning uten å ville drepe dem for det. 

https://forskning.no/arkeologi-historie/vikingene-talte-ikke-fornaermelser/407260

En hoderystende stor andel Amerikanere (48%) mener at tortur kan være nyttig i kampen mot terrorisme:

https://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/01/26/americans-divided-in-views-of-use-of-torture-in-u-s-anti-terror-efforts/

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (2 timer siden):

Og noen har blitt utsatt for et overgrep fra en homofil voksen mann.

Mange har også blitt utsatt for overgrep fra en heterofil voksen mann. Noen tilogmed fra en voksen kvinne.

Sitat

Nå ser det ut til at det å være homo er stas. Mange som står fram.- 

Det et stas at folk finner kjærligheten. Så lenge alle involverte er voksne og fri så kan de finne sine preferanser akkurat som de vil for min del.

Å se på Jan Thomas fjase med sminke-tips er ikke akkurat min greie, men noen liker det tydeligvis. Bra for dem.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

Mange har også blitt utsatt for overgrep fra en heterofil voksen mann. Noen tilogmed fra en voksen kvinne.

Det et stas at folk finner kjærligheten. Så lenge alle involverte er voksne og fri så kan de finne sine preferanser akkurat som de vil for min del.

Å se på Jan Thomas fjase med sminke-tips er ikke akkurat min greie, men noen liker det tydeligvis. Bra for dem.

-k

Så du forsvarer overgrep når det er utført av en homofil? Er de hellig? Det må være lov å være kritisk. Vi har forskjellige erfaringer. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (12 timer siden):

Så du forsvarer overgrep når det er utført av en homofil? Er de hellig? Det må være lov å være kritisk. Vi har forskjellige erfaringer. 

Nei, jeg sier at overgrep utføres av mange grupper. Jeg tror ikke at homofile begår flere overgrep enn andre, og jeg tror ikke at det at homofile «kommer ut av skapet» gjør at det blir begått flere overgrep.

Jeg anser kampen mot undertrykkelse av homofile som en viktig forlengelse av mitt generelle syn: man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill. Og forøvrig kan man gjøre som man vil.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 6.11.2020 den 22.46):

Kanskje du hadde hatt godt av en slik lykkepille selv? Skal vi bare drite i rasisme, siden det er verre andre steder? Hva positivt bringer det, å være annerledes mot folk, bare fordi de har en annen hudfarge, eller er fra et annet sted enn seg selv? Hva er nytteverdien i det? Burde ikke et mål være å bli kvitt slikt tull, uansett hvor lite eller mye det er av det?

Nei, takk! Lykkepiller er for idioter!
Om du tror BLM har noe grunnlag i Norge er du LIVSFJERN!
God bedring og lykke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Helpless/Green skrev (7 minutter siden):

Nei, takk! Lykkepiller er for idioter!
Om du tror BLM har noe grunnlag i Norge er du LIVSFJERN!
God bedring og lykke til.

Hva galt har BLM gjort i Norge, annet enn å sette fokus på at det faktisk finnes rasisme i mange former her? De hadde jo en fredelig demonstrasjon, som vel vitner om akkurat det jeg hevder, at rasisme ikke er ett kjempeproblem i Norge. Allikevel er det et stort problem, selvom det er mindre enn andre steder.  Så lenge man blir behandlet annerledes pga fargen i huden, eller ett annerledes navn, så finnes det rasisme, uansett om den er av liten eller stor alvorlighetsgrad. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Baranladion skrev (På 12.11.2020 den 15.26):

Hva galt har BLM gjort i Norge, annet enn å sette fokus på at det faktisk finnes rasisme i mange former her?

Det er vanskelig å være uenig i at svarte liv betyr noe. Faktisk akkurat like mye som hvite liv, gule liv, røde liv og hva nå enn slags farge-sjatteringer vi mer eller mindre vilkårlig knytter til ulike grupper av mennesker.

Det et litt vanskelig å synse noe om hva en bevegelse med et positivt navn står for uten mer  kunnskap.

Sitat

Så lenge man blir behandlet annerledes pga fargen i huden, eller ett annerledes navn, så finnes det rasisme, uansett om den er av liten eller stor alvorlighetsgrad. 

Hvis du har et ytre som klassifiserer deg som en «minoritet» så får du positiv forskjellsbehandling på enkelte områder i samfunnet. I følge definisjonen din over så er rasisme en egenskap som bevisst dyrkes i Norge i dag.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...