Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, RaptorStrike said:

Aldri forstått denne retorikken om at fordi det er verre andre steder så kan vi bare la samfunnet vårt forfalle av den grunn.

Det slår meg også at brorparten at de som har en mening om innvandrere, ikke har noen i omgangskretsen sin, og i hvert fall ikke bor i Oslo.

Mange av dei som bur i Oslo det eg har sett, men det er vel kanskje derfor dei er så på tampen av å koke over... Nokre av dei her er ikkje lange vegen frå nervøst sammenbrudd slik dei prate om utlendinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (14 minutter siden):

Mange av dei som bur i Oslo det eg har sett, men det er vel kanskje derfor dei er så på tampen av å koke over... Nokre av dei her er ikkje lange vegen frå nervøst sammenbrudd slik dei prate om utlendinger.

Hehe OK. Det handler kanskje om hvilken innstilling man har til andre mennesker.

Personlig vurderer jeg mennesker som individer, jeg liker eller misliker dem ut i fra deres handlinger og utsagn, ikke ut i fra hvordan de ser ut eller hvilken kultur de kommer fra.

Det har tjent meg vel mtp at jeg har bodd i mange forskjellige land.

Lenke til kommentar
Just now, RaptorStrike said:

 

Eg merker at eg har kjenninger her i Haugesund som er ufine om "utlendinger"... 😔

Budde på Furuset i eit par måneder. Kollegaer hadde forklart at boligprisene var ein del lavere fordi, vel, rasisme - det er mykje "utlendinger" som bur i området. Trist at haldninga er slik. Var mykje pent å sjå der - inklusivt dei som bur der.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 minutter siden):

I Norge bør vi bestrebe oss til å bekjempe all rasisme, uansett hudfarge til offer/utøver. 
Det er også helt klart viktig å skille mellom ting som faktisk er rasisme og det som ikke er rasisme. 
Å kritisere en religion som islam f.eks er definitivt ikke rasisme. 
 

Absolutt ingen har sagt at det å kritisere islam som religion er rasisme.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, debattklovn said:

I Norge bør vi bestrebe oss til å bekjempe all rasisme, uansett hudfarge til offer/utøver. 
Det er også helt klart viktig å skille mellom ting som faktisk er rasisme og det som ikke er rasisme. 
Å kritisere en religion som islam f.eks er definitivt ikke rasisme. 

Du er virkelig ikkje rette personen til å vurdere kva som er rasisme eller ikkje. Seinast forrige side krangla du framleis om kva du synser er definisjonen av rasisme, og så...

...så slutta du å svare. Det er... interessant at du meine du har nokon form for autoritet i å vurdere disse tingene, spesielt sida eg også veit me har forklart til deg personlig om kva definisjonen er, og kvifor den er det, og likevel flyr du mot all logikk på dette.

Då byrje me ikkje prate om all rasismen du sjølv har ytret utover trådene her heller.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (3 minutter siden):

Ja ikke sant. Men hylekoret her inne er raskt ute med rasismeanklagene om man våger å fornærme den store profeten deres.

Nope. Igjen viser du et ekstremt vridd syn på virkeligheten (litt som han oransje kompisen din?) 

Ingen har sagt at religionskritikk er rasisme. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Tåkefyrste said:

Ja ikke sant. Men hylekoret her inne er raskt ute med rasismeanklagene om man våger å fornærme den store profeten deres.

Du er heller ikkje i ein posisjon til å vurdere kva som er rasisme eller ikkje. Igjen veit eg at eg sjølv har forklart deg kva definisjonen er, og kvifor den er slik den er i dag. Faktiskt erkjente du at du sjølv er rasist per dei definisjonene.

Men alt det har du glemt no?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Du er heller ikkje i ein posisjon til å vurdere kva som er rasisme eller ikkje. Igjen veit eg at eg sjølv har forklart deg kva definisjonen er, og kvifor den er slik den er i dag. Faktiskt erkjente du at du sjølv er rasist per dei definisjonene.

Men alt det har du glemt no?

Nå må du huske på at Tåkefyrste og Debattklovn synes det å kalle alle muslimer for pedofile terrorister er religionskritikk da 🙄 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (Akkurat nå):

I det store og det hele, jo. Rasismekortet blir dratt med en gang man kritiserer islam. 

Nei, det gjør det ikke. Slutt å spre usannheter for å fremme ditt eget ekstreme syn på virkeligheten, hvor du tror alle som ikke hater Islam på lik linje som deg er for alt som Islam står for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (9 minutter siden):

Eg har mistenke at tråden vil bli stengt for "persondiskusjon," men altså no har jo @debattklovn og @Tåkefyrste erklært at dei er autoriteter på å vurdere kva som er rasisme. Er det ikkje då umogleg å unngå nemne historikken til brukerne, som aktivt har blitt fortalt igjen og igjen om disse tingene, men berre gjentar seg likevel uten skam?

Håper ikke snøflaket føler seg krenket. Jeg føler det absolutt er relevant og at det ikke er noen persondiskusjon. 

 

Det er de som kommer med påstanden at man blir kalt rasist fordi man kritiserer islam. Noe som er reinspikka tull. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (15 minutter siden):

I det store og det hele, jo. Rasismekortet blir dratt med en gang man kritiserer islam. 

Kommer ikke det litt an på hvordan man kritiserer Islam? Jeg mener for eksempel at det ikke er rasistisk å si at Islam er kritikkverdig med tanke på at kvinnesyn ofte er et problem, og at jeg syns det å klikke i vinkel over en tegning er merkelig

Men jeg mener det imidlertid er rasistisk å for eksempel si at alle muslimer er pedofile terrorister (vet ikke om det ble sagt eller ikke)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, BakaBerg said:

Kommer ikke det litt an på hvordan man kritiserer Islam? Jeg mener for eksempel at det ikke er rasistisk å si at Islam er kritikkverdig med tanke på at kvinnesyn ofte er et problem, og at jeg syns det å klikke i vinkel over en tegning er merkelig

Jo, selvfølgelig. Det er også en viktig forskjell på islam og muslimer.

Quote

Men jeg mener det imidlertid er rasistisk å for eksempel si at alle muslimer er pedofile terrorister (vet ikke om det ble sagt eller ikke)

Helt enig. 

Lenke til kommentar
BakaBerg skrev (53 minutter siden):

Men jeg mener det imidlertid er rasistisk å for eksempel si at alle muslimer er pedofile terrorister (vet ikke om det ble sagt eller ikke)

Hva med mange muslimer er pedofile terrorister?
Eller Noen muslimer er pedofile terrorister?

Hvor går grensen? Begge utsagnene er jo fakta, men det sier ingenting om andelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BakaBerg skrev (3 timer siden):

Men jeg mener det imidlertid er rasistisk å for eksempel si at alle muslimer er pedofile terrorister (vet ikke om det ble sagt eller ikke)

Nei, islam er ikke en rase. Følgelig kan ingenting du sier om islam være rasistisk.

Det du sier er imidlertid opplagt feil, nedlatende, stygt, krenkende, totalt upassende ting å si.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (3 timer siden):

Absolutt ingen har sagt at det å kritisere islam som religion er rasisme.. 

Drunkenvalley har hevdet at meningsmotstanderne i en tråd her inne var rasister: 

Siden han eller hun på tross av flere oppfordringer nektet å utdype hvem av oss det gjaldt så er det et åpent spørsmål hva som gjør deg til en rasist i disse menneskenes øyne.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...