Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Atib Azzad skrev (4 timer siden):

Jeg tror man fort sammenligner pærer og bananer, her.

Det er en fjasete tanke-rekke fra min side rundt et tema som kan være følsomt og vanskelig.

Sitat

Når dyr er i fangenskap benytter man seg gjerne av muligheten til å avle frem ønsket effekt, enten det er større jur, mindre horn, mindre agressivitet, raskere vekst, etc.
Naturen gjør på en måte det samme, men hensikten er ikke rask profitt, snarere tilpassning til omgivelsene.
Villaksen har tilpasset seg omgivelsene i tusenvis av år, når man blander denne med oppdrettslaks, hvis formål ikke er mye utover å fete seg, og forhåpentligvis ikke (oppdrettsfisk har høyest dødelighet av alle de såkalte produksjonsdyrene.)
kan resultatet bli at villaksen blir sløvere og mindre oppmerksom, og føre til lavere overlevelse. (I tilegg til alle sykdommene, og lakselusen, oppdrettslaksen fører med seg.)
Villaksen er merket som sårbar på rødelisten, og oppdrettslaksen sies å være den største grunnen. (Andre vesentlige faktorer er global oppvarming, overfiske, forurensning, og vannkraftreguleringer)

Man drev med dette under slaveriet også, avlet frem for ulike formål, som oftest kun for flere slaver, men tidvis også med spissfokus innen skjønnhet eller styrke. (Uten at jeg kan uttale meg om hvor utbredt eller suksessfullt det var.)
Nation of Islam har også en ganske fantastisk opprinnelseshistorie for den hvite mann, hvor han er resultatet av Yakubs selektive avlingseksperimenter.

Den store faktoren for hvorvidt en undergruppe utgjør en trussel mot en annen, er vel hvorvidt en av gruppene har blitt behandlet slik at de ikke lenger egentlig er levedyktige utenfor fangenskap og risikerer å degenerere den andre gruppen.
Samtidig er det vel ganske store forskjeller innad i de ulike artene, for hvor avvikende, eller forenelige undergruppene er med hverandre.

I dyr og plante-verdenen så er «F1-hybrider» en bra ting. Man tar to separate linjer (som kanskje er innavlet/hardt styrt mot spesifikke mål), og så lager man en hybrid mellom de to. Det skal gi mange av fordelene med styrt avl, men unngå mange av ulempene. Dessverre bare i en generasjon.

Sånn sett kan man tenke seg at stikk i strid med de tradisjonelle rasistenes ideal om segregering, så er det å finne partnere på tvers av populasjoner en ypperlig strategi for å dempe evt uheldige mutasjoner som gir sykt avkom dersom det er tilstede hos både mor og far.

Jeg antar at det er en intuitiv versjon av dette som ligger til grunn når mennesker synes å ha en seksuell preferanse for «fremmede», enten dette var en annen bygd eller noen fra andre steder på planeten.

 

«Domestiserings-teorien» sier forøvrig at hunder er dummere enn ulver fordi vi mennesker har verdsatt andre egenskaper enn intelligens når vi har avlet på dem. En lignende teori finnes om mennesket: Neanderthaler måtte kanskje løse mange problemer daglig som var et spørsmål om liv eller død. Vi moderne mennesker har oppvarmede hus, biler med cruise-controll og en rekke hjelpemidler som lar oss være «dumme». Det er langt viktigere at vi lar oss døse ned av press om religion, konsumerisme, company policy eller hva enn sosialt system som premierer lydighet over initiativ. Eller at vi jobbet 13 timer daglig på åkeren med monotont muskel arbeid uten å spørre oss selv om det var rett av høvdingen å drikke øl mens vi svettet ute og ordnet korn.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tåkefyrste skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/rampelys/i/eKzxgQ/kritiserer-norske-tegneserier-fantasiloesheten-plager-meg

Disse 2 rasistene mener vi har for mange hvite tegneserier i Norge.

Tror ikke disse to tullingene har lest norske tegneserier. Er veldig mange "multikulturelle" tegneserier. Leste mye norsk tegneserie før, men mange ble for woke og pk for meg. Kollektivet var en bra "multikulturell" tegneserie der en av hovedkarakterene er muslim. Men du hadde dårlige pk tegneserier som Zofies verden, og en annen tegneserie jeg ikke kan huske navnet på, men husker at tegnestilen var så dårlig at man kunne tro at det var tegnet av et barn. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det med svarte mennesker og deres desperate behov for å "kjenne seg igjen" i medier? Og hvorfor er det kun svarte som mener dette er et problem? Du hører aldri asiater, arabere eller latinamerikanere klage om dette, eller om "mangfold" generelt. Jeg vil faktisk si det er på grensa til rasistisk hvis det er hudfargen som avgjør hvorvidt du kan kjenne deg igjen i en fiktiv karakter eller ikke, og det er ihvertfall rasistisk å påpeke at noe er "for hvitt".

Også var det dette med mangfold da. Er det liksom meninga at en film eller serie skal bli bedre kun fordi skuespillerne har forskjellige hudfarger? Jeg pleier som regel å trekke frem Band of Brothers som et eksempel på at dette bare er tull. Der er 99% av rollene hvite menn, men det er likevel en av tidenes beste serier. Ville Lord of the Rings blitt bedre om det var med flere svarte? Svaret er såklart nei. Dette betyr naturligvis ikke at jeg har noe imot mangfold, men når man setter det over å fortelle en engasjerende historie så prioriterer man feil og det går som regel alltid utover kvaliteten til produktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (1 time siden):

Hva er det med svarte mennesker og deres desperate behov for å "kjenne seg igjen" i medier? Og hvorfor er det kun svarte som mener dette er et problem? Du hører aldri asiater, arabere eller latinamerikanere klage om dette, eller om "mangfold" generelt. Jeg vil faktisk si det er på grensa til rasistisk hvis det er hudfargen som avgjør hvorvidt du kan kjenne deg igjen i en fiktiv karakter eller ikke, og det er ihvertfall rasistisk å påpeke at noe er "for hvitt".

Også var det dette med mangfold da. Er det liksom meninga at en film eller serie skal bli bedre kun fordi skuespillerne har forskjellige hudfarger? Jeg pleier som regel å trekke frem Band of Brothers som et eksempel på at dette bare er tull. Der er 99% av rollene hvite menn, men det er likevel en av tidenes beste serier. Ville Lord of the Rings blitt bedre om det var med flere svarte? Svaret er såklart nei. Dette betyr naturligvis ikke at jeg har noe imot mangfold, men når man setter det over å fortelle en engasjerende historie så prioriterer man feil og det går som regel alltid utover kvaliteten til produktet.

Blir du helt OK hvis bare hvit menn ses på TV ? Ser du ingen verdi i å fortelle  historier som hele landets befolkning kan kjenne seg igjen i? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (6 timer siden):

Hva er det med svarte mennesker og deres desperate behov for å "kjenne seg igjen" i medier? Og hvorfor er det kun svarte som mener dette er et problem? Du hører aldri asiater, arabere eller latinamerikanere klage om dette, eller om "mangfold" generelt. Jeg vil faktisk si det er på grensa til rasistisk hvis det er hudfargen som avgjør hvorvidt du kan kjenne deg igjen i en fiktiv karakter eller ikke, og det er ihvertfall rasistisk å påpeke at noe er "for hvitt".

Også var det dette med mangfold da. Er det liksom meninga at en film eller serie skal bli bedre kun fordi skuespillerne har forskjellige hudfarger? Jeg pleier som regel å trekke frem Band of Brothers som et eksempel på at dette bare er tull. Der er 99% av rollene hvite menn, men det er likevel en av tidenes beste serier. Ville Lord of the Rings blitt bedre om det var med flere svarte? Svaret er såklart nei. Dette betyr naturligvis ikke at jeg har noe imot mangfold, men når man setter det over å fortelle en engasjerende historie så prioriterer man feil og det går som regel alltid utover kvaliteten til produktet.

Det handler vel dels om å få en plass i offentligheten - som bygdetamp så setter jeg pris på at NRK eksponerer folk for forskjellige dialekter. Det gjør at det er litt enklere å snakke dialekt uten at Oslo-folk kan be meg om å «snakke skikkelig».

Tildels handler det nok også om å støtte mørke skuespilleres arbeidsmarked.

I en tv-serie om vikinger så er det vel historisk korrekt om skuespillerne er lyse i huden. I en tv-serie om Jesus så er det tilsvarende korrekt om han er ganske mørk. I en serie om storby-liv i Norge i dag så vil man forvente at andelen mørke omtrent tilsvarer andelen mørke i det virkelige Norge. Ikke i hver enkelt scene, men midlet over tid og over flere serier. Ikke bare rent visuelt, men at karakteren deres reflekterer spennet av mennesker som lever i Norge med mørk hud.

Jeg tror ikke at det er rett at vi aldri hører arabere klage på dette. Jeg er enig i at graden av frustrasjon over opplevd under-representasjon virker å være ujevnt fordelt mellom forskjellige folkeslag. Kanskje skyldes det at mennesker fra Peru opplever mindre diskriminering i Norge, eller kanskje skyldes det at de (få) Nordmennene som kommer derfra kommer fra og flytter inn i en helt annen «sosio-økonomisk kontekst» som gir dem andre forutsetninger for å takle det  Norske samfunnet?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Kjøleskap said:

Hva er det med svarte mennesker og deres desperate behov for å "kjenne seg igjen" i medier? Og hvorfor er det kun svarte som mener dette er et problem? Du hører aldri asiater, arabere eller latinamerikanere klage om dette, eller om "mangfold" generelt. Jeg vil faktisk si det er på grensa til rasistisk hvis det er hudfargen som avgjør hvorvidt du kan kjenne deg igjen i en fiktiv karakter eller ikke, og det er ihvertfall rasistisk å påpeke at noe er "for hvitt".

Også var det dette med mangfold da. Er det liksom meninga at en film eller serie skal bli bedre kun fordi skuespillerne har forskjellige hudfarger? Jeg pleier som regel å trekke frem Band of Brothers som et eksempel på at dette bare er tull. Der er 99% av rollene hvite menn, men det er likevel en av tidenes beste serier. Ville Lord of the Rings blitt bedre om det var med flere svarte? Svaret er såklart nei. Dette betyr naturligvis ikke at jeg har noe imot mangfold, men når man setter det over å fortelle en engasjerende historie så prioriterer man feil og det går som regel alltid utover kvaliteten til produktet.

Det mest komiske er serier hvor man ser at man følger en politisk agenda ved å ha "en av hver hudfarge/etnisitet og hårfarge + kjønn". Det blir bare "try hard" cringe.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (11 timer siden):

Blir du helt OK hvis bare hvit menn ses på TV ? Ser du ingen verdi i å fortelle  historier som hele landets befolkning kan kjenne seg igjen i? 

Det er nok her en ikke må blande sammen historier og hudfarger. Du kan fortelle den samme historien med mennesker med forskjellige hudfarger i hovedrollen uten at en nødvendigvis vil kjenne seg mer igjen. En kan samtidig forteller historier som mange vil kjenne seg igjen i, uavhengig av hudfarge. Det er nok her det går et skille mellom de som vil ha frem disse historiene uavhengig av hudfarge og tror at gode historier og budskap i seg selv vil vinne frem og kunne stå på egne ben, og de som legger stor vekt på etnisitet og kjønn i seg selv. 

Lenke til kommentar
13 hours ago, jjkoggan said:

Blir du helt OK hvis bare hvit menn ses på TV ? Ser du ingen verdi i å fortelle  historier som hele landets befolkning kan kjenne seg igjen i? 



95% av Norge ER hvitt. Å gi svarte 50% representasjon er 900% overrepresentasjon og gir ikke et korrekt og representativt bilde av befolkningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (2 timer siden):

Det er nok her en ikke må blande sammen historier og hudfarger. Du kan fortelle den samme historien med mennesker med forskjellige hudfarger i hovedrollen uten at en nødvendigvis vil kjenne seg mer igjen. En kan samtidig forteller historier som mange vil kjenne seg igjen i, uavhengig av hudfarge. Det er nok her det går et skille mellom de som vil ha frem disse historiene uavhengig av hudfarge og tror at gode historier og budskap i seg selv vil vinne frem og kunne stå på egne ben, og de som legger stor vekt på etnisitet og kjønn i seg selv. 

Jeg mener hudfarge er viktig i seg selv og at det finnes gode historier hvor etnisitet er hovedtemaet.   Det er viktig at folk av alle etnisititer ser for eksempel at sjefen i historien ikke er alltid hvite menn og det er også viktig at gode  historier som viser  andre erfaringer og perspektiver enn hvite menns perspektiv og erfaringer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, jjkoggan said:

Du svarte ikke spørsmålet.  Helt OK hvis alle er hvite menn?


Ja og nei. Det er naturlig at i et homogent land som Norge hvor nesten alle er hvite, så er nesten alle hvite. Men det bør ikke skje på kunstig eller konstruert vis heller.

Det de fleste er enige om at vi ønsker er vel noe som gjenspeiler virkeligheten i størst mulig grad. Uten å ty til stereotyper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thorny skrev (6 minutter siden):


Ja og nei. Det er naturlig at i et homogent land som Norge hvor nesten alle er hvite, så er nesten alle hvite. Men det bør ikke skje på kunstig eller konstruert vis heller.

Det de fleste er enige om at vi ønsker er vel noe som gjenspeiler virkeligheten i størst mulig grad. Uten å ty til stereotyper.

Hva du anbefaler er status quo,  hvis det finnes meget få minoriteter i topp stillinger idag, burde filmene reflektere det for det er jo virkeligheten.  Forstår jeg deg rett?  

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (18 minutter siden):

Jeg mener hudfarge er viktig i seg selv og at det finnes gode historier hvor etnisitet er hovedtemaet.   Det er viktig at folk av alle etnisititer ser for eksempel at sjefen i historien ikke er alltid hvite menn og det er også viktig at gode  historier som viser  andre erfaringer og perspektiver enn hvite menns perspektiv og erfaringer

Igjen så blir dette å blande litt. Det finnes gode historier der etnisitet er hovedtema og der noen erfaringer og perspektiver er interessante å trekke frem. Der er vi helt enige.

Det er noe helt annet enn å kunstig presse gjennom at noen skal utgjøre en større andel av besetningen i en film der etnisitet ikke er relevant. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, jjkoggan said:

Hva du anbefaler er status quo,  hvis det finnes meget få minoriteter i topp stillinger idag, burde filmene reflektere det for det er jo virkeligheten.  Forstår jeg deg rett?  


Jupp. Det er ingenting galt med "manglende representasjon" i et land hvor 95% er hvite. Godt over 5% av mediepersoner er ikke-hvite. De er per  idag overrepresentert.

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (6 minutter siden):

Igjen så blir dette å blande litt. Det finnes gode historier der etnisitet er hovedtema og der noen erfaringer og perspektiver er interessante å trekke frem. Der er vi helt enige.

Det er noe helt annet enn å kunstig presse gjennom at noen skal utgjøre en større andel av besetningen i en film der etnisitet ikke er relevant. 

En kunstig press er nødvendig hvis minoriteter skal se på dem selv som viktige deltagere i samfunnet.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...