Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

@Tåkefyrste skal ikkje prate høgt om å kunne skilje mellom islam og muslimsk-assosierte. Han fortel at "islam er ein skadelig ideologi," men det er konsekvent dei muslimsk-assosierte menneskene han angriper i begrunnelsen for kvifor islam er skadelig.

Spesielt kva han seie om dei sikter også ut ganske spesifikt nokre meir avgrensede etniske grupper.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.Duklain skrev (På 26.10.2020 den 17.33):

Må være lite rasisme i Norge, da hovedtråden om rasisme på forumet primært handler om en semantisk tolkning av et ord. 

 

...eller så har folk liten kunnskap om problemet her i Norge, på grunn av at folk går med nesen i sky, og ikke ser hva som foregår under nesen deres.

I Norge blir ikke-hvite dømt til 20% lengre straffer, og blir funnet skyldig 20% oftere, enn hvite -- for tilsvarende forbrytelser med tilsvarende bevismengde.

I Norge er det langt bedre å være hvit med et norsk navn, når det kommer til jobbsøking.

Når det kommer til dating, så må du nesten være hvit og norsk / europeisk minus Øst-Europa / Nord-Amerikansk for å lykkes -- og det handler ikke om preferanse, men om sosiale klasser.

Så kommer vanlig sosial diskriminering; vennskap, utesteder og fest, og diskriminering i idrett, skole og på arbeidsplasser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (17 minutter siden):

...eller så har folk liten kunnskap om problemet her i Norge, på grunn av at folk går med nesen i sky, og ikke ser hva som foregår under nesen deres.

I Norge blir ikke-hvite dømt til 20% lengre straffer, og blir funnet skyldig 20% oftere, enn hvite -- for tilsvarende forbrytelser med tilsvarende bevismengde.

I Norge er det langt bedre å være hvit med et norsk navn, når det kommer til jobbsøking.

Når det kommer til dating, så må du nesten være hvit og norsk / europeisk minus Øst-Europa / Nord-Amerikansk for å lykkes -- og det handler ikke om preferanse, men om sosiale klasser.

Så kommer vanlig sosial diskriminering; vennskap, utesteder og fest, og diskriminering i idrett, skole og på arbeidsplasser. 

Norge ses på som et ganske lite rasistisk land, samtidig så er det nok mer enn nok rasisme, og mange som føler på det i hverdagen. Spørsmålet som er vanskelig å svare på, er hvordan bli kvitt det? 

Skal man gå inn å ta styringen på hvem man kan ansette? Skal man tvinge folk til blinddates? Når det gjelder rasisme i skoler, idrett og arbeidsplasser, så kan det fungere fint med avstraffelse, og dette tror jeg også blir utført, i større og mindre grad, men en del blir sikkert også sett mellom fingrene på. 

Det er vel også bevist, at man har større sjans for å få strengere straff dersom man ser stygg ut, fremfor pen. det er helt utrolig at det er slik, her bør det forskes på hvorfor mennesker er slik, og opplæring i ettertid.  Straffesystemet i norge er også merkelig, man får feks mindre straff dersom det har tatt lang tid å behandle saken... Sikkert veldig alright for pårørende at det er slik. 

Jeg tror aldri vi vil bli kvitt rasisme i alle former helt, men det er mye som kan gjøres for å jobbe mot det, jeg tror også en viktig faktor er tid. Blanding av mennesker og kulturer er nok også viktig, slik at ikke alle innvadrerene bør på østkanten og alle de blenda hvite på vestkanten., det man ikke kjenner, blir fort skummelt

 

 

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (1 time siden):

Det er jo fordi de aller fleste som kritiserer islam offentlig benytter seg av diskrimerende retorikk fremfor å angripe de åpenbare utfordringene uten behov for å ta i bruk diskriminerende ytringer. For de aller fleste som er "opptatt av å kritisere islam" syder det gjennom et generelt hat mot alle mennesker som enten vedkjenner seg religionen eller ser ut som de gjør det.

Også hjelper det selvfølgelig ikke at det finnes mange rasister og personer som bruker diskriminerende argumentasjon også blant muslimer.

Jeg er uttalt kritisk til alle religioner, i særdeleshet Islam. Når man overlater til en gammel bok eller en vis mann til å avgjøre hvordan man skal agere i et komplekst moderne samfunn så er det nødt til å oppstå problemer. Jo mer kompromissløst man følger de religiøse reglene, jo større problemer.

Den beste løsningen på sikt ville være om vi kvittet oss med religiones åk (kan godt droppe endel *.ismer som er defacto religioner i samme slengen) og greide å enes om fornuft, empati og humane idealer. Veien dit går stort sett ved utdanning, velstand, handel, frihet, inter-kulturelle ekteskap. Ikke ved (anti-)religiøs tvang.

Når vi er villige til å diskutere med hverandre (som de fleste er her inne) ved verdier som er viktige for oss, bryner meninger og antagelser på andre som har tenkt lenge og hardt på samme spørsmål og (i det minste teoretisk) er villig til å endre ståsted så er det håp. Jeg tror at religion (i alle fall den Abrahamske som jeg kjenner best) står i veien for slik personlig utvikling.

Hvilken hudfarge du har, hvor i verden besteforeldrene dine holdt til eller hvorvidt du spiser gris eller bruker samme bestikk til melk og kjøtt har ingen sammenheng med din «verdi» som menneske (som i menneske-verd) og er meg uinteressant i andre sammenhenger enn nysgjerrig og vennlig småprat over et godt måltid.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Norge ses på som et ganske lite rasistisk land, samtidig så er det nok mer enn nok rasisme, og mange som føler på det i hverdagen. Spørsmålet som er vanskelig å svare på, er hvordan bli kvitt det? 

Skal man gå inn å ta styringen på hvem man kan ansette? Skal man tvinge folk til blinddates? Når det gjelder rasisme i skoler, idrett og arbeidsplasser, så kan det fungere fint med avstraffelse, og dette tror jeg også blir utført, i større og mindre grad, men en del blir sikkert også sett mellom fingrene på. 

Det er vel også bevist, at man har større sjans for å få strengere straff dersom man ser stygg ut, fremfor pen. det er helt utrolig at det er slik, her bør det forskes på hvorfor mennesker er slik, og opplæring i ettertid.  Straffesystemet i norge er også merkelig, man får feks mindre straff dersom det har tatt lang tid å behandle saken... Sikkert veldig alright for pårørende at det er slik. 

Jeg tror aldri vi vil bli kvitt rasisme i alle former helt, men det er mye som kan gjøres for å jobbe mot det, jeg tror også en viktig faktor er tid. Blanding av mennesker og kulturer er nok også viktig, slik at ikke alle innvadrerene bør på østkanten og alle de blenda hvite på vestkanten., det man ikke kjenner, blir fort skummelt

 

 

...

Det begynner med likeverd.
Resten faller på plass av seg selv.

Aksept, toleranse, og tiltrekning handler faktisk mest om folk sin ansette klassetilhørighet, og å fjerne sosial / økonomisk segregering mellom samfunnsklassene og samfunnsgruppene løser problemene.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

...

Det begynner med likeverd.
Resten faller på plass av seg selv.

Aksept, toleranse, og tiltrekning handler faktisk mest om folk sin ansette klassetilhørighet, og å fjerne sosial / økonomisk segregering mellom samfunnsklassene og samfunnsgruppene løser problemene.
 

Joa, men hvordan komme dit? det er ikke så enkelt.

Lenke til kommentar

Først når Koranbrenninger ikke fører til voldshendelser - da er de ikke lenger nødvendige for å beskytte borgerrettighetene. 



Om din hyotetiske 5-årige sønn slår alle som har på seg røde gensere fordi han ikke liker fargen rød;
da er ikke løsningen å prøve å lovinnføre forbud mot røde gensere og kritisere alle som kler seg slik. 
Løsningen er at man lærer sønnen å ikke slå folk som går i rødt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (9 minutter siden):

Først når Koranbrenninger ikke fører til voldshendelser - da er de ikke lenger nødvendige for å beskytte borgerrettighetene. 



Om din hyotetiske 5-årige sønn slår alle som har på seg røde gensere fordi han ikke liker fargen rød;
da er ikke løsningen å prøve å lovinnføre forbud mot røde gensere og kritisere alle som kler seg slik. 
Løsningen er at man lærer sønnen å ikke slå folk som går i rødt. 

Forstår hva du mener, men så var det hva som fungerer i praksis. Kanskje prøve og se om det finnes en annen fremgangsmåte hvis det man gjør ikke fører til mer dialog eller endring. 

Også får man heller brenne koraner og gjøre narr av profeten etter hvert. 

 

 

Eksemplet ditt ga forresten ingen mening for meg, for jeg ønsker ikke at det skal være ulovlig å brenne hellige bøker eller å tulle med religiøse skikkelser.

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
Psykake skrev (23 minutter siden):

I min, sikkert altfor enkle verden, tenker jeg at en god start må være å ikke brenne koraner kun for å provosere. 

Selvsagt. Det kreves minimalt med tankekraft, for å forstå at provokasjon er det absolutt dårligste middelet, dersom man ønsker å få noen til å endre sin mening.  Dette skjønte den muslimske menigheten, som inviterte sian inn til samtale... Det de gjorde der, har nok en ekstremt mye større påvirkning på hvordan sian vil bedrive sine demoer, kontra det de voldelige idiotene gjorde det under sian sin demo i Oslo. 

Så, dersom sian ønsker å få større støtte, så vil jeg klart anbefale de å slutte å brenne koraner.... Derfor synes jeg det er fint at man kan brenne koranener, bilbler,  eller bilde av stortinget osv uten at man skal bli straffeforfulgt for det. Når man bruker slike virkemidler så lyser det så utrolig godt opp hva slags standpunkt man har, og hvor drevet man er av et hat. Det gjør det enkelt for normale mennesker å skjønne at den gjengen der er ikke bra. 

 

 

Lenke til kommentar

Koranbrenning har ingenting med hat å gjøre. Det har alt med ytringsfrihet og frihet generelt, å gjøre. 

SIAN gjør med sine provokasjoner en tjeneste for alle som verdsetter sin ytringsfrihet og frihet i Norge. 

De blir slått i hodet og får egg kastet på seg slik at vanlige borgere som en gang kommer til å provosere noen med vilje eller uten vilje i fremtiden - kanskje slipper å bli slått i hodet. Og kanskje kan de bruke sin ytringsfrihet uten å bli slått ned som SIAN ble. 



 

Endret av debattklovn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (7 minutter siden):

Koranbrenning har ingenting med hat å gjøre. Det har alt med ytringsfrihet og frihet generelt, å gjøre. 

SIAN gjør med sine provokasjoner en tjeneste for alle som verdsetter sin ytringsfrihet og frihet i Norge. 

De blir slått i hodet og får egg kastet på seg slik at vanlige borgere som en gang kommer til å provosere noen med vilje eller uten vilje i fremtiden - kanskje slipper å bli slått i hodet. Og kanskje kan de bruke sin ytringsfrihet uten å bli slått ned som SIAN ble. 



 

Spar meg a. Du vet like godt som meg at et toppmedlem i SIAN ble dømt for hatefulle ytringer. At du mener samme person er en ærlig forkjemper for ytringsfriheten er tull. 

 

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

...eller så har folk liten kunnskap om problemet her i Norge, på grunn av at folk går med nesen i sky, og ikke ser hva som foregår under nesen deres.

I Norge blir ikke-hvite dømt til 20% lengre straffer, og blir funnet skyldig 20% oftere, enn hvite -- for tilsvarende forbrytelser med tilsvarende bevismengde.

I Norge er det langt bedre å være hvit med et norsk navn, når det kommer til jobbsøking.

Når det kommer til dating, så må du nesten være hvit og norsk / europeisk minus Øst-Europa / Nord-Amerikansk for å lykkes -- og det handler ikke om preferanse, men om sosiale klasser.

Så kommer vanlig sosial diskriminering; vennskap, utesteder og fest, og diskriminering i idrett, skole og på arbeidsplasser. 

Er en stund og flere sider siden jeg skrev dette men ok.

Jeg har flere nære venner av utenlands opprinnelse,  og er selv delvis av utenlandsk opprinnelse, tror ingen jeg kjenner vil kjenne seg igjen i din beskrivelse av det norske samfunnet, så dystopisk som du beskriver det er det egentlig ikke. Det med kriminalstatistikken må du nesten legge kilde på for det høres ut som en konspirasjon. Norsk navn på jobbsøknaden er faktisk bevist så der er jeg enig.

Dating har lite med klasser å gjøre, forskjellen mellom fattig og rik er små i Norge, og personlig så mener jeg at, klasser et utdatert og et veldig unyansert sosialistisk syn på en samfunnsstruktur. Forskjellige folk dater forskjellig, men ja mange liker folk som er lik enn selv. Dette er bevist blant annet med at samer gifter seg som oftest med andre samer, men det finnes også samer som gifter seg med folk som er nordmenn eller tilhører en annen folkegruppe. Dette er ikke rasistisk, men mer at like barn leker best. 

Sosial diskriminering blir folk utsatt for uansett bakgrunn, er noen av disse rasistisk motivert? Selvfølgelig, men omfanget er umulig å si. 

 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Det begynner med likeverd.
Resten faller på plass av seg selv.

Aksept, toleranse, og tiltrekning handler faktisk mest om folk sin ansette klassetilhørighet, og å fjerne sosial / økonomisk segregering mellom samfunnsklassene og samfunnsgruppene løser problemene.

Kanskje det til slutt blir en global kultur? Jeg tror ikke det, og så kjedelig hvis alle blir helt like hverandre. Så fint hvis man hadde klart å trekke ut det beste av alle kulturer til berikelse for hverandre.

Sosiale forskjeller blir man vel aldri helt kvitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (4 timer siden):

Kanskje det til slutt blir en global kultur? Jeg tror ikke det, og så kjedelig hvis alle blir helt like hverandre. Så fint hvis man hadde klart å trekke ut det beste av alle kulturer til berikelse for hverandre.

Sosiale forskjeller blir man vel aldri helt kvitt.

Det er berikende å ha forskjellige folkedrakter, forskjellig mat og forskjellig musikk.

Å ha forskjellig syn på om det er ok å halshugge lærere på gata fordi du ikke liker læreplanen deres er problematisk.

Man må komme til en slags enighet om det grunnleggende.

-k

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 1.11.2020 den 18.27):

Rasisme mot hvite blir nedspilt fordi mange samfunnselementer forsøker å hevde tvil om det faktisk er mulig. Faktisk er det svært vanlig på omtrent hele venstresiden. 
https://www.dagbladet.no/kultur/nei-omvendt-rasisme-er-ikke-en-greie/71668846
https://www.vox.com/policy-and-politics/2018/8/3/17648566/sarah-jeong-new-york-times-twitter-andrew-sullivan

https://edition.cnn.com/interactive/2020/us/racism-questions-answers/?active=2

Folk tror på dette narrativet om at svarte ikke kan være rasistiske, som MSM feilaktig trer nedover hodene på dem. 

 

Mange fargede hater hvite mennesker som mange i BLM. De tror at alle hvite er rasister, så feil er det mulig å ta. Vi kan alle bli bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, jae-ols said:

Mange fargede hater hvite mennesker som mange i BLM. De tror at alle hvite er rasister, så feil er det mulig å ta. Vi kan alle bli bedre. 

Ah, flott. Rasistiske utsagn om kor rasistiske store mengder mennesker er.

Dette er renspikka tullprat og skitsnakk. Finn ein bedre ljug.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...