Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tilbygg i sameie


Gjest 6859e...b78

Anbefalte innlegg

Gjest 6859e...b78

Hei! 

Har nylig flyttet inn i en tomannsbolig hvor eiendommen er et sameie og hver bolig er en eierseksjon (boligseksjoner). Slik jeg forstår det, uten noen forkunnskaper om juss, så eier jeg og naboen tomta boligene er plassert på 50/50. Altså, jeg har like mye rett på å bruke eiendommen som grenser til hans seksjon og omvendt. Sjekket litt på nett og finner ingen antydninger at tomta er seksjonert utenom boligseksjonene. 

Greia er at naboen har bygget en garasje/terrasse i tilknytning sin seksjon. Dette tilbygget er da selvfølgelig plassert på sameiets eiendom. Jeg har ikke fått noen varsling om at tilbygget skal bygges, og synes dette er veldig rart. Er dette lovlig, da jeg mener naboen har reist et tilbygg og utvidet sin eierseksjon på bekostning av vår felles tomt, og burde ikke jeg måtte godkjenne slike endringer? I tillegg bør jo eiendommen muligens reseksjoneres?

PS! Siden jeg kun har bodd i boligen i et par dager har jeg ikke rukket å spurt naboen angående sameiet og evt. vedtekter.

Anonymous poster hash: 6859e...b78

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har null peiling på jussen rundt dette, men så lenge garasjen og terrassen er på "hans" side av delelinja, kan jeg ikke se noe direkte problem.

Av egen erfaring fra min forrige bolig som var leilighet i en sameid firemannsbolig, fikk vi nabovarsel fra en nær nabo utenfor sameiet da han skulle bygge på huset, hvor han trengte underskrifter fra alle i sameiet, men det blir jo ikke helt det samme siden det ikke var en av de som bodde i selve sameiet.

Lenke til kommentar

Ettersom naboen har bygd garasje, og du berre har budd nokre dagar i sameiget, så må du ta utgangspunkt i at naboen har fått løyve frå den forrige eigaren. Du gjer det svært vanskeleg for deg sjølv å være i eit sameige om du går rett i konflikt om ein ting som du burde ha sett og sjekka opp i før du kjøpte deg inn i sameiget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er egentlig planen videre her, hva vil du ha ut av en evt. konflikt/klage?
Selv om det ikke er delelinje, så vil det ofte være mest praktisk for alle parter at man bruker tomten som grenser til sin del av bygget, gitt at de er ca like store..

 

Jeg antar både garasje og tilbygg stod der under visning?

Lenke til kommentar

Så du har nettopp kjøpt en leilighet i en tomannsbolig, og du har problemer med at naboen har fått lov å bygge garasje på sin del av eiendommen av tidligere eier? Det høres ut som du er i ferd med å bli naboen fra helvete om du fortsetter på dette sporet. Dette er helt innenfor hva du må akseptere når du skal dele bygning med andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 6859e...b78

La meg omformulere meg litt. Bygget er helt nytt, så ingen tidligere eier som kan ha godkjent dette. Tilbygget blir reist i disse dager, så megler hadde neppe kjennskap til dette. Hovedgrunnen til at jeg spør er at jeg føler et visst ansvar ovenfor naboen, da jeg selv ikke kjenner godt nok til hvordan sameie fungerer, men blitt fortalt av bekjentskaper at det er en del formelle ting som skal i boks for at slike ting skal godkjennes. Jeg har ingen hensikter om å stanse byggingen, men ønsker å forhindre en evt. rivning dersom det er eventuelle formelle saker som må være i orden da dette skal meldes inn til kommunen. Jeg gjør dette i forsøk å heller være en god nabo kontra en nabo fra helvetet. Jeg må bare være ærlig å si at dette er min første bolig, så er rimelig blank på dette. 

Anonymous poster hash: 6859e...b78

Lenke til kommentar

Kanskje bare prate med naboen om du forsøker å hjelpe?
Om det er greit for deg at naboen bygger ser jeg ikke helt hvorfor du skal blande deg inn så mye, er naboen sitt problem om naboen må rive, har byggingen startet er det gjerne uansett for sent.

Forstår ikke helt greia med å melde/sjekke med kommunen osv om det ikke er for å stoppe byggingen..

Lenke til kommentar

Det er vel berre å spørja naboen korleis han planlegger dette, gitt det står på sameie tomta. Då kan dykk alltids finna ut om det er ei misforståelse eller ei.

Ikkje "er dette lovleg," men f.eks spørsmål som "eg trur han står på sameie-tomta, er det tiltenkt at eg har tilgang?" og liknande (ikkje beste eksempel, men). Unngå å fremstå anklagende, men som ærleg nysgjerrig og interessert.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Gjest 6859e...b78
mobile999 skrev (9 timer siden):

Er du sikker på at det blir garasje?

Blir tilbygget mer eller mindre enn 15 kvadratmeter?

Blir nok betydelig større enn 15 kvm. 

Anonymous poster hash: 6859e...b78

Lenke til kommentar
Gjest 6859e...b78

Takk for tips. Legger denne ballen dø med å stole på at naboen har utført dette etter boka, tross de kommentarene jeg har fått fra bekjentskap. Kan evt. spørre dersom anledningen  byr seg da naboen kommer hjem fra ferie.

Anonymous poster hash: 6859e...b78

Lenke til kommentar

Dersom sameieget har eigne vedtekter så har du vell fått dei samband med at du kjøpte deg inn i sameiget?

Alle sameiger skal ha vedtekter, så om dette manglar så må dykk få det på plass.

Ettersom påbygget snart skal byggast så er det ekstra viktig å få gjennomført generalsforsamling for å vedta vedtektene.
Utgangspunktet er at fellesområdet er felleseige og skal gi alle sameigarane lik bruksrett.
Det vil være eit poeng å få brakt på det reine om sameiget gjennom vedtektene skal gi eksklusiv bruksrett, om denne garasja blir ein del av felleseiget med lik bruksrett eller kva som tenkt.

Dersom tomta er foholdsvis lik så kan det være hensiktsmessig å gi begge andelseigarane eksklusiv bruksrett til den delen av fellestomta som ligg nærmast kvar bustad. Men når det gjeld bygging av garasje så er det typisk slik at det ofte ikkje er plass til å bygge fleire garasjer på den same tomta.

Det trådstarter bør passe på i denne samanhengen er nok fyrst og fremst at naboens garasje ikkje gjer at trådstarter ikkje sjølv kan bygge garasje i framtida, eller at garasjen på anna måte gjer din del av sameiget mindre attraktivt. Det er ikkje utan grunn til at mange sameiger også bygger fellesgarasje/carport der alle i sameiget kan parkere uavhengig av kvar på tomta dette blir bygd.

Lenke til kommentar

Hvis en eiendom er seksjonert så er det truffet et kommunalt seksjoneringsvedtak. Seksjoneringsvedtaket skal omfatte hele eiendommen (dvs. en hel eiendom med et gårds- og bruksnr). Dette kan du be kommunen om kopi av. 

Seksjoneringsvedtaket vil vise hva som er din seksjon og hva som er hans seksjon. Resten av arealet er fellesområder. Skal det bygges på fellesområder kreves årsmøtebeslutning med to tredjedels flertall. Skal fellesområder tillegges én seksjon er det i realiteten et salg av fellesområdene, som krever to tredjedels flertall eller enstemmighet, avhengig av hvor vesentlig betydning salget har for sameiet. 

I tillegg er det forbudt for seksjonseiere å ha varig enerett til fellesområder, så styret må kreve reseksjonering slik at området blir en del av hans seksjon. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...