Gå til innhold

Erfaringer med brukt elbil og kW?


grovetussen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om det er mange som har vært borti de ulike 2-3-4-5-6 år gamle elbilene, jeg ser det er veldig stor forskjell på f.eks leaf med 80kw, leaf med 24kw, mitsubish med 35kw, renault med 22 kw, vw up med 60kw, og mange andre forskjellige.

Er det noen som er absolutt å styre unna, eller andre ting å være obs på bruktmarkedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse kW som skrives er noe som kommer opp automatisk når man skriver annonser. I de fleste tilfeller er det motoreffekt det er snakk om (Leaf 80 kW, Mitsu 35 kW, Up 60 kW). I andre tilfeller har man på ett eller annet vis blandet sammen batterikapasitet og angitt det feilaktig som kW (Leaf 24, Renault 22). 

Hva skal du bruke bilen til og hva bør den maks koste, så kan jeg gi deg noen tips om valg av bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

BMW i3 og en greit behandlet Leaf, VW E-up etc burde være innenfor da.

Har selv 30km til jobb, og kjører i3 fra 2014 med 12-15mil rekkevidde på sommer og 8-10mil om vinteren. Har ikke hatt trøbbel med rekkevidde på denne, og har kjørt 90.000km nå siden 2014. Fortsatt tilsvarende rekkevidde på den. Er nesten ikke hurtigladet foruten de fem gangene jeg har vært på service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
grovetussen skrev (2 timer siden):

Arbeidsplassen skal flytte til sommeren, ca 35km unna der jeg bor, så den må jo minst ha rekkevidde frem og tilbake pluss en romslig sikkehetsmargin til uforutsette ting. Hadde tanker om å komme under 100k. 

På finn.no er det priskrig på brukte el-biler 

Stakkars de som kjøpte ny el-bil for 3-7 år siden. Da vi vet at verditapet er den største kostnaden ved å eie bil, ser man at pris pr kjørte km er skyhøy pga det enorme verditapet på disse 3-7 år gamle elbilene. 

Ut fra det du skriver ser det ut som du kun skal ha bil for transport mellom hjem og jobb. Er du fornøyd med 2-3 seter bare, så kan jo en Peugeot Partner Electric være praktisk? Reise innom IKEA, kjøre søppel, frakte litt mer enn poser fra kiwi. ..Utvalget er uansett enormt I prisklasse 70-100.000

Men går det ikke buss/tog eller kollektiv transport mellom hjemmet og jobben?

Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (13 minutter siden):

På finn.no er det priskrig på brukte el-biler 

Stakkars de som kjøpte ny el-bil for 3-7 år siden. Da vi vet at verditapet er den største kostnaden ved å eie bil, ser man at pris pr kjørte km er skyhøy pga det enorme verditapet på disse 3-7 år gamle elbilene. 

Ut fra det du skriver ser det ut som du kun skal ha bil for transport mellom hjem og jobb. Er du fornøyd med 2-3 seter bare, så kan jo en Peugeot Partner Electric være praktisk? Reise innom IKEA, kjøre søppel, frakte litt mer enn poser fra kiwi. ..Utvalget er uansett enormt I prisklasse 70-100.000

Men går det ikke buss/tog eller kollektiv transport mellom hjemmet og jobben?

Ja det kan virke som om folk slåss om å bli kvitt biler, virker ikke så veldig dyrt for relativt nye biler, jeg har ikke særlig erfaring med disse. Vi har en Toyota Prius 2015, og jeg grøsser ved å tenke på hva jeg kan få for den ved salg.. Jeg bruker firmabil per nå, men er usikker på hvor lenge den avtalen holder :) Tenker at det muligens vil være rimeligere å skaffe meg en billig elbil, siden vi av og til har bruk for en bil nr 2, barnehage og aktiviteter på kvelden osv.

Jo, teknisk sett går det jo buss, men det innebærer tre-fire bytter og mer enn dobling av reisetid, så det er ikke særlig aktuelt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

TS blander sammen hestekrefter og batteristørrelse. Det gjør også annonsørene på finn.

I ditt tilfelle vil nok de fleste elbiler klare å få deg frem og tilbake på jobb, men ikke mer enn det. Du bør velge en bil med minst 28 kWh batteri som da vil klare 14 mil på vinteren om batteriet ikke er svekket. En gammel Leaf med svekket batteri vil ha problemer med strekningen tur/retur på vinteren.

Renault Zoe trenger trafo for å lade på 230v strømnett, og trafo kan bli noe tungvind å drasse rundt på da den er tung. Ingen andre elbiler har denne løsningen. Om man derimot har 400v type 2 tilgjengelig på feks. arbeidsplass er Zoe super da den lader raskt og billig. Zoe kan ikke hurtiglades på vanlige hurtigladestasjoner (bortsett fra 2020 modellen).

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (4 minutter siden):

Ja det kan virke som om folk slåss om å bli kvitt biler, virker ikke så veldig dyrt for relativt nye biler, jeg har ikke særlig erfaring med disse. Vi har en Toyota Prius 2015, og jeg grøsser ved å tenke på hva jeg kan få for den ved salg.. Jeg bruker firmabil per nå, men er usikker på hvor lenge den avtalen holder :) Tenker at det muligens vil være rimeligere å skaffe meg en billig elbil, siden vi av og til har bruk for en bil nr 2, barnehage og aktiviteter på kvelden osv.

Jo, teknisk sett går det jo buss, men det innebærer tre-fire bytter og mer enn dobling av reisetid, så det er ikke særlig aktuelt. 

Skjønner det med dobling av reisetid. Prius 2015...mellom 150-180.000...I og med at du skulle ha en bil nr 2 og det måtte være en elbil så tenkte jeg en 3 seter kassebil måtte være praktisk på flere områder. Men da bør du oppi 80.000

Da blir jo spørsmålet hvorfor ikke kjøpe en eu-godkjent diesel til 1/4 av prisen?

Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (5 minutter siden):

Skjønner det med dobling av reisetid. Prius 2015...mellom 150-180.000...I og med at du skulle ha en bil nr 2 og det måtte være en elbil så tenkte jeg en 3 seter kassebil måtte være praktisk på flere områder. Men da bør du oppi 80.000

Da blir jo spørsmålet hvorfor ikke kjøpe en eu-godkjent diesel til 1/4 av prisen?

Jeg tenkte på drivstoffutgiftene, men kan jo selvsagt kjøpe mye diesel for de pengene som en elbil koster... Godt mulig at det kunne være en enda bedre løsning å kjøpe en billig eu-ok diesel ja.. Jeg får tenke litt på det, man får jo helt sikkert mange helt greie biler som går fra A til B.

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (11 minutter siden):

Jeg tenkte på drivstoffutgiftene, men kan jo selvsagt kjøpe mye diesel for de pengene som en elbil koster... Godt mulig at det kunne være en enda bedre løsning å kjøpe en billig eu-ok diesel ja.. Jeg får tenke litt på det, man får jo helt sikkert mange helt greie biler som går fra A til B.

Utvalget I prisklasser 20-25.000 på brukte eu-godkjente diesel er stort. Føler meg nokså sikker på at du er godt fornøyd med priusen. Selv har jeg hatt 2 Toyota diesel. De får du ikke slitt ut. Den siste jeg hadde har nå gått 700.000 ifølge ny eier. Drivstoff utgifter er uansett kun 20% av kostnadene ved bil. Sjelden du får kjørt en diesel over 0,5 pr mil. Videre er jo ikke strøm til elbil gratis heller... En elbil til 80.000 uten garanti kan potensielt tape seg 80.000 over natta om noe skulle ryke. En eu godkjent diesel til 25.000 vil du med stor sannsynlighet kjøre feilfritt med I minst 2 år. 

Jeg kjenner usikkerheten komme da man nevner brukte elbiler uten garanti, med 100.000 kjørte km...kan bli en dyr affære. Det er en elektrisk oppladbar artikkel på 4 hjul. Man kan jo stille det enkle spørsmålet : hvordan er levetid og annenhåndsverdi på brukte elektriske oppladbare artikler? Det som var nytt I fjor, hvor gammelt er det I dag? 

Lykke til med valg av bil

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (1 time siden):

Det vet jeg ikke ennå, det skulle visst være noen parkeringsplasser med mulighet for lading, men det er en del som er litt oppe i luften ennå. Der jeg bor er det samme stedet, det er jobben som flytter :)

Tror jeg ville begynt med å få klarlagt muligheten for saktelading på jobb. For det åpner opp for så mange flere elbiler innenfor ditt prisområde. Lykke til uansett. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leaf er veldig gambling ettersom veldig mange ødelegger batteriene sine totalt ved å fullade dem hele tiden. Batteriene har heller ikke aktiv kjøling eller varming så de får ekstra misshandling av det.

Leaf bruker og en annen plugg for hurtilading enn alle andre merker (Chademo, mens andre bruker CCS) det kan bety utfordringer på lengere turer.

Så Leaf ville jeg holdt meg unna med mindre du finner en latterlig god deal eller noe. 

Ville nok slengt på litt mere cash og kjøpt en Hyundai Ioniq f.eks. Mye bedre bil.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Roy hansen said:

https://www.vg.no/nyheter/i/3JgWeP/forbrukerraadet-advarer-mot-blodpriser-paa-stroem

Lurer på om de som kjøper el-biler er klar over pris pr km når man regner med faktorer som pris på strøm og verditap? 

Man slipper jo å betale for bensin/diesel da. Og veiavgift osv (intill videre) så fortsatt lønnsomt.

Brukte ca en tusenlapp i måneden på Diesel på min gamle bil (og den var ganske gjerrig).

Etter jeg kjøpte elbil har jeg brukt ca 350kr på "drivstoff" siden September i fjor.

Har man mulighet til å lade på jobb slipper man som oftest veldig billig unna.

I tillegg slipper man å betale for service. I mitt tilfelle utførte jeg servicen selv på min gamle bil så ble ikke så kostbart men for andre kan det fort bli 7-9000kr i året bare der.

 

Verditap er det på alle biler. Tror ikke en ny Golf til 500 tusen taper seg noe mindre enn en ny Tesla til 500 tusen.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Man slipper jo å betale for bensin/diesel da. Og veiavgift osv (intill videre) så fortsatt lønnsomt.

Brukte ca en tusenlapp i måneden på Diesel på min gamle bil (og den var ganske gjerrig).

Etter jeg kjøpte elbil har jeg brukt ca 350kr på "drivstoff" siden September i fjor.

Har man mulighet til å lade på jobb slipper man som oftest veldig billig unna.

I tillegg slipper man å betale for service. I mitt tilfelle utførte jeg servicen selv på min gamle bil så ble ikke så kostbart men for andre kan det fort bli 7-9000kr i året bare der.

 

Verditap er det på alle biler. Tror ikke en ny Golf til 500 tusen taper seg noe mindre enn en ny Tesla til 500 tusen.

Elbilen er den store vinneren – mens dieselbilene taper. Det har vært den etablerte sannheten i det norske bilmarkedet de siste årene.

I nybilmarkedet har elbilene tatt store markedsandeler, mens biler med «bare» diesel- eller bensinmotor har mistet mye salg.

Men i bruktmarkedet er ikke situasjonen like entydig. Her er nemlig situasjonen for elbilene drastisk endret det siste året. Og plutselig kan en dieselbil være mer attraktiv og oppnå bedre pris, enn en sammenlignbar elbil.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/11/08/195625176/na-er-dieselbilen-mer-verdt-enn-elbilen

Verditapet alene på elbiler varierer fra 35-40 kroner pr mil for elbiler. Kun verditapkostnader. 

Hvorfor tror du det koster 12.000 kr I mnd å lease en audi etron du kan kjøre 55.000 på 24 mndr? Pris pr kjørte km = kr 5,20 /52 kr mila I kun leasing kostnader. Firma tar selvfølgelig høyde for et verditap på minst 200.000. 

Da du snakker om at du hadde 1.000 kr I drivstoff utgifter tidligere??men 10-12.000 kr hver mnd I kun verditapkostnader er du villig til å betale??

Kjøpte man ny elbil for 3-7 år siden...Ja da er det kun taxi som har vært dyrere fremkomstmiddel. 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Roy hansen said:

du snakker om at du hadde 1.000 kr I drivstoff utgifter tidligere??men 10-12.000 kr hver mnd I kun verditapkostnader er du villig til å betale?? 

Grunnen til at jeg bytta til Elbil var ikke relatert til kostnad, tenkte bare å nevne det siden folk påstår det er så dyrt å lade dem.

Jeg hadde en helt fin billig Dieselbil som var perfekt til meg, men var dum nok til å prøvekjøre en kompis sin Tesla Model 3, og da var man plutselig 500 tusen fattigere.

Men trådstarter skal jo ha en billigere bil en som så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...