Gå til innhold

Erfaringer med brukt elbil og kW?


grovetussen

Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (2 minutter siden):

Nei, det er direkte feil. Da vet du bare ikke hvordan leasing fungerer. Leasingselskapet skal jo selvfølgelig ha betalt for å «låne» deg bilen.

Den betalingen sikrer leasingselskapet seg ved å forsikre seg om at du betaler litt mer en verdifallet. Kjøper du en bil til 700.000 kr (de fleste elbilene er fullfinansiert )og låner pengene, så pluss på renter og avdrag  (penger etter skatt) oppå verditapet. Kun taxi koster mer pr kjørte km. 

En brukt diesel koster en brøkdel å bruke. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Roy hansen skrev (4 minutter siden):

Går du opp noen hakk, til tesla, audi, jaguar osv, så er verditapet minst 10-12.000 kr I mnd de første 2-3 årene. 

Vis meg disse bilene, for de vil jeg kjøpe!

Roy hansen skrev (1 minutt siden):

Den betalingen sikrer leasingselskapet seg ved å forsikre seg om at du betaler litt mer en verdifallet. 

Det er jo igjen bare direkte feil. Les deg opp på hvordan leasing virker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er noen veldig gode poenger her. Man kan regne seg bort på en elbil også selv om man tror man sparer 5 tusen i måneden på drivstoff. Fordelene er jo på vei bort i full fart, er vel ca 5 måneder til bomringen her i byen tar betalt for batteri biler nå, halv takst. Og selv om man kjører litt blir det ikke mange tusen i året i bom med en fossil heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Det er noen veldig gode poenger her. Man kan regne seg bort på en elbil også selv om man tror man sparer 5 tusen i måneden på drivstoff. Fordelene er jo på vei bort i full fart, er vel ca 5 måneder til bomringen her i byen tar betalt for batteri biler nå, halv takst. Og selv om man kjører litt blir det ikke mange tusen i året i bom med en fossil heller.

Det vil aldri svare seg å kjøpe ny bil, elektrisk eller ikke. Det er jo helt på trynet å sammenligne en gammel, brukt diesel med en flunka ny elektrisk. Du må sammenligne to sammenlignbare modeller i samme prisklasse. Det er da det blir «billig» med elbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja det er når man sammenligner ny El mot ny Fossil at man ser forsjellene.

Når jeg bestilte min bil så drev jeg å sammenligna litt med en Golf man da fikk til samme pris.

Model 3 Performance - Stappet med teknologi, 600 hestekrefter og "billig" drivstoff, samt ikke noe service nødvendig.

VW Golf - 300 hestekrefter, mye eldre teknologimessig, dyrt drivstoff (bensin), Må ofte på service. 

Begge kostet 500 tusen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (8 minutter siden):

Du må sammenligne to sammenlignbare modeller i samme prisklasse. Det er da det blir «billig» med elbil.

Ok?

Vi har hatt elbil I norge noen år nå, men ingen brukte elbiler å oppspore som har gått over 200.000 km...

Derfor blir det helt legitimt å sammenligne en dieselbil til 25.000 kr med en tesla som har tapt seg 400.000 kr på 4 år og ikke gått halvparten så langt som dieselbilen med dobbel kjørelengde. Hvem tør å kjøpe en brukt elbil uten garanti med 150.000 på speedometeret? Din definisjon på billig er jeg veldig nysgjerrig på 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Roy hansen said:

Ok?

Vi har hatt elbil I norge noen år nå, men ingen brukte elbiler å oppspore som har gått over 200.000 km...

Ligger en Model X ute på finn med 250 000km på telleren, og mange Model S med rundt 200 000.

Elbiler med god rekkevidde har ikke vært på veien så lenge enda.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Roy hansen said:

....og de blir nok liggende?

Tja, Bjørn Nyland solgte sin Model X med rundt 250 på telleren ganske greit.

Det er jo i tillegg en bil som har blitt "misshandlet" på mange måter for å lage YouTube videoer. 

Elbiler er veldig simple. Motorene varer omtrent evig, og så lenge batteriet er bra så burde det ikke være spesielt skummelt.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):
Complexity skrev (5 minutter siden):

Tja, Bjørn Nyland solgte sin Model X med rundt 250 på telleren ganske greit.

Det er jo i tillegg en bil som har blitt "misshandlet" på mange måter for å lage YouTube videoer. 

Elbiler er veldig simple. Motorene varer omtrent evig, og så lenge batteriet er bra så burde det ikke være spesielt skummelt.

På finn.no er det 4.700 elbiler. Kun 38 stk har gått over 150.000 km. eller bare 200 har gått over 100.000 km.

Dette er en god pekepinn på svære berg med elbilvrak I nær fremtid. 

 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Roy hansen said:

En elbil er mer enn motor. Hvor lønnsomt er det å reparere oppladbar elektronikk generelt? 

Da det gjelder elbil kan du jo lese litt her hvordan de prisene er: 

https://www.tv2.no/a/10129837/

Tja, er en inverter der og men er veldig simple saker. Utrolig mye simplere enn en fossilmotor.

Og man før helt sykt mye krefter fra dem, og de er utrolig effektive.

Hvor holdbar er en vanlig motor med 600 hestekrefter? Skal vel uansett godt gjøres å finne en bil med så mye power til samme pris.

Og en to år gammel artikkel med synsing?..

Forøvrig tror jeg vi sporer veeeldig av her. Trådstarter er ute etter en brukt billig elbil så kansje vi burde hjelpe med det istede?

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får faktisk en citigo e til 159 900, - da riktignok uten vinterhjul og noe særlig utstyr - men om den er verdt 0 om 5 år og du kjører 100k km på de årene er så er ikke totalregnestykket så ille - og da har du NY bil med garanti osv... 

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Ja jeg tror de VAG trillingene kommer til å selge bra i året som kommer. Meget konkurransedyktig bil som dekker manges basisbehov. Den vil nok også knuse noe av markedet for de brukte bilene som er 3-4 år gamle med lignende rekkevidde som forsøkes solgt til høyere priser enn disse nye bilene er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk TS nokon gong skikkelig svar før ein Roy hansen byrja dra tråden over på kor mykje han hater elbil eller?

Personleg vil eg berre påpeke at ioniq frå før veil 2018 et sted hadde høgare montert baksete, då pga plassering av batteri. Dette blei bedre etterpå, men kan framleis vera litt lavt under taket for nokre menneske. Når det er sagt syns eg min 2019 modell køyre godt. Den har nok neppe like mykje effekt som Tesla, nei, men den er god å kjøra, og gasser på komfortabelt bra - spesielt i forhold til bensin eller diesel. Spesielt med å berre tråkke pedalen.

Men ioniq er nok ikkje innen budsjettet. Ikkje på finn. Null av dem under 100 høvdinger der når eg søke.

Egentleg ganske labert utvalg under 100 høvdinger genrelt.

  • BMW i3 frå 2014 - den eneste i3en under 100 høvdinger. Litt traustig rekkevidde på 130 km i denne tida i følge wikipedia. Om du teste den må du vera obs på å sjå rekkevidda når den er full-lada, og vurdere. WLPT er i følge finn 170 km.
  • Nissan Leaf har frå seinast 2015 og tidligere til under 100 høvdinger. Eg ville anbefalt å holda augene med 2014/15 modellen om noko, gitt at rekkevidda går opp ganske kontinuerlig i dei årene her. Wikipedia anslår 135 km rekkevidde i 2014/15 modellene. Men finn artikler som f.eks denne påstår 200 km, som er mykje meir tolererbart. 

I denne prisklassen er det kanskje verdt å vurdere hybrid i staden, ala Toyota Prius. 

Lenke til kommentar

Jeg hadde seriøst vurdert en sånn til 179’

lav rente, ingen servicekostnader og garanti. Tror ikke bilholdet blir så mye dyrere enn å kjøre en gammel elbil

https://www.seat.no/biler/elbil/mii-electric?seacmp=Modell_Mii_elbil:GOOGLE:Mii:seat+mii:NA:NA&dns=true&gclid=CjwKCAiAvonyBRB7EiwAadauqfHombrQ9BteCBU5L9JupRPVXyNj5ufURN9txvGo43qqzHHEtOFy0BoCQCIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

er noen i3 eiere som skal slite med å få solgt tøysebilen sin til prisen de ønsker

Lenke til kommentar

Ser ut som vinterdekk og en "Kickscooter" er inkludert og.

Så til prisen får man faktisk en del bil for pengene der.

Men den er vel rimelig verdiløs om 5 år så Roy blir vel å slakte den og. Bedre å kjøpe seg en gammel dieselbil og betale blodpris til verksted for å holde den på veien.

(Man gjør nok ikke det om man ikke gjør ett veldig dumt kjøp da, som å gå for en Audi som må ha nytt registerkjede eller noe som koster 50 tusen, men alikevell)

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...