Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Camlon skrev (4 timer siden):

Hvis viruset lekket fra et kinesisk labrotorium, hva skal man bruke informasjonen til?

Kina har ingenting å tjene på å innrømme noe som helst, fordi den informasjonen vil bare bli brukt til å straffe Kina, det vil komme nye teorier om at Kina designet et virus for å ta livet av verden og flere land vil kreve kompensasjon.

Vi kommer mest sannsynlig aldri til å finne ut hva som egentlig skjedde, og for å unngå en ny kald krig så er det trolig det beste.

Jeg velger ikke å gi slik spekulative innspill noe oxygen. Vi har alle visst at Kina har rapportert og behandlet folket sitt anderledes enn oss (rett eller galt får folk i Kina si noe om), men påstander om bevisst produduksjon av COVID-19 er spekulativt og tilbakevist mange ganger. Derav velger jeg ikke å gi slike teorier oppmerksomhet.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det noen statistiske analyser av hvor hardt land rammes av corona korrelert med faktorer som:

- Fattigdom

- Klimasone

- Kapitalistisk vs sosialistisk styresett

- Liberalistisk vs autoritært styresett

- D-vitamin i kroppen (soltimer vs mørk hud)

- Antibiotikaresistens

- Luftkvalitet

- Dominerende transportsystem i byene (gående, sykler, metroer, biler etc)

Det hadde vært interessant å se om det er faktorer som skiller seg kraftig ut, eller antatte sammenhenger som er overraskende fraværende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her ser vi hvor kvalmende og motbydelig sewlvsentrerte de som vil ha demonstrasjon er:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K30Ezy/laa-an-til-kjempedemonstrasjon-i-oslo-gaar-ut-mot-helsemyndighetenes-raad

Han sutrer over at han ikke får samlet titusenvis av personer i demonstrasjonen han vil sette i gang. Her ser vi at egoet og meg, meg,meg-mentaliteten står over det å sørge for at vi har en pandemi under kontroll. Det er til å spy av rett og slett. At de som arrangerer slikt har en slik selvmedlidende holdning og "jeg gir faen i om eldre mennesker dør av corona"-holdning er nok en grunn til å sky dette arrangementet som pesten. Fyttegrisen!

– Det lå an til å være en demonstrasjon av en gigantisk dimensjon. Det ville sendt et kjempebudskap i forhold til det som er kjernen av saken, som er rasisme, undertrykkelsesmekanismer og det er strukturell rasisme som både er her og i USA, sier Katembo til VG.

Ja, og så å sette hele smittesituasjonen tre måneder tilbake i tid og gjøre helsevesents og befolkningens innsats helt forgjeves. Jeg har lyst å skrive noe her, men det egner seg ikke på trykk. Men jeg får heller uttrykke det privat det jeg har lyst å skrive.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

Korona påvirker luktesansen: – Vi ber folk lukte på banan

Forskere ved Kongsberg sykehus har funnet ut at luktesansen svekkes av koronaviruset. Ved enkelte tilfeller er dårligere luktesans det eneste symptomet på at man har covid-19.

PNhG6m0Qo6dFTC1C8C0c6AHR9wiFqQECIvh9O0zQTESTER LUKTESANSEN: Anestesisykepleier Cecilie Figenschou viser hvordan luktepinnene ser ut.

FOTO: PER HÅKON SOLBERG / NRK
 
Per Håkon SolbergJournalist
 
Benedikte FjellyJournalist
Publisert i går kl. 18:28

 

– Vi observerte veldig tidlig at pasienter med covid-19 hadde nedsatt luktesans. Viruset setter seg fast på luktesystemet i nesen, sier Gernot Ernst, overlege ved Kongsberg sykehus og prosjektleder for studien.

Nedsatt lukteevne kan være et tidlig symptom på koronasmitte, og i enkelte tilfeller det eneste symptomet man får gjennom sykdomsforløpet.

 

nsKTHgrnRS82QEDxdNt-CgkyNv365ruBB8NS-Uu-
Overlege Gernot Ernst leder studien om luktesans og koronavirus.
FOTO: PER HÅKON SOLBERG / NRK

En forskningsgruppe som består av sykehusansatte, fastleger og en professor ved Universitetet i Oslo, kartlegger nå rundt 200 personer. Gjennom blant annet telefonintervjuer skal de finne ut hvordan luktesansen deres har blitt påvirket av koronaviruset.

– Vi ber folk om å lukte på noe som de har hjemme. Det er kaffe, banan og såpe som egner seg. Når vi undersøker disse personene etterpå, bruker vi avansert utstyr som vi har her på sykehuset. Da ser vi om de er i stand til å skille mellom ulike lukter, sier han.

– Luktesansen kan si mye om folks helse

Utstyret består av luktepinner som pasientene skal svare på hva lukter. De får fire alternativer å velge mellom. På en av luktepinnene er alternativene røyk, gress, lær og lim, noe som kan være vanskelig å skille fra hverandre.

– Vi har en luktetest som er kaffe med melk. Drikker man ikke kaffe med melk, er det vanskelig å gjenkjenne den.

Ifølge Gernot Ernst er det vanlig å klare ti av tolv riktige og testen er effektiv for å finne ut hvor sensitiv luktesans man har. Selv har han forsket på menneskets lukteevne i mange år. Han mener at luktesansen er undervurdert og at den kan si mye om helsetilstanden vår.

 

Ezh9RPlsCFvU7TG3fTSA7A-Z4tp9jHVFGfsgEv2S
Disse luktepinnene skal teste folks luktesans.
FOTO: PER HÅKON SOLBERG / NRK

– Hvor nedsatt luktesans får man når man er smittet av covid-19?

– Den går dramatisk ned. Noen mister luktesansen fullstendig når man har infeksjonen, sier Ernst.

Nyttig forskning for å følge opp pasienter

Forskerne har allerede gjort en studie i Sverige hvor det har vært mer smitte i befolkningen enn i Norge. På de stedene hvor det var mye koronasmitte, gikk luktesansen i befolkningen betydelig ned.

Ifølge Vestre Viken Helseforetak finnes det ingen kjente tilsvarende studier på sammenhengen mellom koronaviruset og luktesansen. Resultatene av studiene kan få mye å si om hvordan pasienter med mistanke om smitte skal bli fulgt opp.

TESTER LUKTESANSEN: Anestesisykepleier Cecilie Figenschou viser hvordan luktepinnene ser ut.

https://www.nrk.no/osloogviken/korona-pavirker-luktesansen_-_-vi-ber-folk-lukte-pa-banan-1.15040485

Endret av G
Lenke til kommentar
Quote

Ruter bekymret for smittevernet etter hektisk pinsehelg 
Flere linjer er for fulle og passasjerene overholder ikke regelen om en meters avstand.

Quote
 

MP4S3883qdisQlqU6utelA5xjG3ExKjhsB0MUWz1TRENGSEL: Ut til øyene i Oslofjorden var det lange køer. Hovedgrunnen var at Ruter kjørte med redusert kapasitet i båtene på grunn av smittevern.

Quote

– Følger nøye med

Smitteutviklingen i Norge den siste tiden har vært svært positiv.

Helsedirektoratet la likevel fram en rapport nylig som fortalte om dårligere oppslutning om smitteverntiltakene blant hele befolkningen. Ikke bare i Oslo.

https://www.nrk.no/norge/ruter-bekymret-for-smittevernet-etter-hektisk-pinsehelg_-1.15038677

Huff da. Ihvertfall om en følger termene "positive prøvesvar". Hvem vil liksom ha et positivt prøvesvar for kreft, HIV med mere? :p

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

https://www.nrk.no/norge/ruter-bekymret-for-smittevernet-etter-hektisk-pinsehelg_-1.15038677

Huff da. Ihvertfall om en følger termene "positive prøvesvar". Hvem vil liksom ha et positivt prøvesvar for kreft, HIV med mere? :p

Det blir bare blåbær når titusenvis skal samle seg som sild i tønne rundt Stortoinget klokken fire i ettermiddag og sette hele smoiotteutviklingen i Norge tre måneder tilbake i tid og gjøre hele dugnaden forgjeves.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Sexylubb1 said:

Er ikke det der enda et misvisende bilde hvor det ser ut som folk står tettere enn de gjør? 

Personen i hvit skjorte og ryggsekk virker ganske stor da så..

Men, her noe annet goddis:

Quote

Raudt krev ekstra løyving for at nordmenn som skal feriera i Noreg kan reisa med nattog. Verken på Bergensbanen eller Sørlandsbanen er det planlagt nattog denne sommaren.

image.gif.85b95467d3481910b00b063db39f0ad8.gif9bmD-Aq-JS5A9UlWKeaI9Ae_7iUMBjFShLKe_vZu

OPPGITT: Bjørnar Moxnes meiner det er heilt feil tidspunkt å kutte ut nattoga i eit år der dei fleste nordmenn skal feriere heime.

FOTO: TERJE PEDERSEN / NTB SCANPIX
image.gif.e8a9c79028ef0842d79ff72ddd7f8589.gifimage.gif.e8a9c79028ef0842d79ff72ddd7f8589.gifZK0ustMw9zIMhqB4TmzffgKLuVyTUhGqiKknHE_b

PASSASJERSVIKT: Kommunikasjonssjef Nina Hauge Schage seier Vy gjerne vil sette opp att nattoga når passasjertalet kan forsvare det.

FOTO: NSB

https://www.nrk.no/vestland/krev-ekstraloyving-for-a-fa-nattog-i-_koronasommaren_-1.15040893

Digresjon, er det lov å skrive Hverken som Verken på nynorsk (verk betyr ihvertfall på bokmål det å ha vondt)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

PASSASJERSVIKT: Kommunikasjonssjef Nina Hauge Schage seier Vy gjerne vil sette opp att nattoga når passasjertalet kan forsvare det.

He he. Dette er 'privatiseringen' i Norge. Du må gi folk et tilbud FØRST. Dvs et nattog med sovekupeer som har priser som er overkommelige. Det er slik du selger seter. Markedføring for DUMMIES!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (30 minutter siden):

Digresjon, er det lov å skrive Hverken som Verken på nynorsk (verk betyr ihvertfall på bokmål det å ha vondt)


Ja, det er det, i nynorsk brukes ikke "hv...", og i bokmål er begge formene tillatt, selv om jeg personlig også reagerer hver gang jeg ser noen i mediene skrive "verken" i stedet for "hverken", det er nesten like irriterende som når VG skriver "søstra" i stedet for "søsteren" og lignende merkelige former.

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/hverken-eller-verken/

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Digresjon, er det lov å skrive Hverken som Verken på nynorsk (verk betyr ihvertfall på bokmål det å ha vondt)

Kanskje "korkje" gir anledning til å omgå hele (h)verken.
I en setning: "Han fekk korkje vått eller tørt".

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (13 timer siden):

Svært spennede og interessant. Virker som sannheten blir dysset ned. Blir spennende å se om de har rett ang vaksinene - at alle vil feile. 

Mange land er livredde Kina, enten ved at de utsettes for blokade på handel eller på produksjon.

Så mange tør ikke uttale noe negativt, Norge hadde vel en episode for noen år siden som lagde mye ståhei i Kina.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For noen nek disse demonstrantene er. Nå tviler jeg på at det kommer til å bli noen oppblussing av det, pga viruset i praksis er utryddet i Norge, men det er da virkelig ikke noe vits i å risikere noe, for en demonstrasjon som antagelig har absolutt ingen funksjon? Jeg hadde hatt full forståelse for det om det var demonstrasjon mot det norske politiet eller andre norske forhold, da hadde jo faktisk de ansvarlige i det minste registrert misnøyen. Men her risikerer vi smittespredning, for en demonstrasjon mot noen som ikke en gang kommer til å registrere at demonstrasjonen har funnet sted.

Endret av John-B
  • Liker 2
Lenke til kommentar
John-B skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde hatt full forståelse for det om det var demonstrasjon mot det norske politiet eller andre norske forhold, da hadde jo faktisk de ansvarlige i det minste registrert misnøyen.

Det er en demonstrasjon mot norske forhold også, til info. Jeg tror nok også amerikanske myndigheter merker seg støttedemonstrasjoner i mange titalls land verden over.

Nå begynte det akkurat å pøse ned i Oslo, det kan forhåpentligvis gjøre at færrest mulig deltar.

Lenke til kommentar
John-B skrev (12 minutter siden):

For noen nek disse demonstrantene er. Nå tviler jeg på at det kommer til å bli noen oppblussing av det, pga viruset i praksis er utryddet i Norge, men det er da virkelig ikke noe vits i å risikere noe, for en demonstrasjon som antagelig har absolutt ingen funksjon? Jeg hadde hatt full forståelse for det om det var demonstrasjon mot det norske politiet eller andre norske forhold, da hadde jo faktisk de ansvarlige i det minste registrert misnøyen. Men her risikerer vi smittespredning, for en demonstrasjon mot noen som ikke en gang kommer til å registrere at demonstrasjonen har funnet sted.

Det er jo i Oslo da, selve episenteret for corona. FHI sier det er rundt 500 aktivt smittede i Norge og de fleste av disse befinner seg nok i Oslo. Og nå er det spesielt hos minosirtetsbefolkningen det er mest smitte. Så om flere av disse dukker opp nå og bidrar til smitteøkningen - hvordan var nå det med selvoppfyllende profetier? Mange vil da unngå å gå nær afrikanere, ikke av rasistiske grunner, men av frykt for smitte. Og så vil de gå til media og snakke om hvor rasistiske vi er som passer på å ikke gå for nært dem. Vel, slik er det nå. Jeg er glad i foreldrene mine og vil ikke utsette dem for coronasmitte, så om jeg unngår de som kan ha deltatt i massedemonstrasjonen er det derfor, ikke på grunn av rasisme. Om det er noen trøst vil jeg unngå å gå nært de som ser ut som Grünerløkkaraddiser også; de som er sannsynlige deltakere i en slik demonstrasjon. Men for å si det sånn kommer jeg ikke til å sette mine føtter i Oslo på en ganske god stund fremover.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...