Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Jeg må helt ærlig si at diskriminering (ikke kjønn) er et vesentlig større problem i samfunnet i dag en rasisme. Men den diskusjonen tar jeg ikke her. PC er også lammende på mange områder, man kan ikke diskutere faktiske problemer av frykt for å bli stemplet.

Jeg støtter ikke demonstrasjonen da den for meg er opertunistisk og hyklerisk.


EDIT:
"Jeg må helt ærlig si at diskriminering (ikke kjønn) er et vesentlig større problem i det vestlige samfunnet i dag en rasisme".

I andre deler av verden er rasisme og kjønnsdiskriminering høyst levende.

Endret av Theo343
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (2 minutter siden):

Hvis folk er så godt kjent med smittevernreglene, hvorfor står de tettpakket og puster på hverandre foran Stortinget?

For noen naut. Hva gjør vi hvis det kommer et kraftig oppbluss fordi disse posørene er så opptatt av å demonstrere over noe som skjedde i USA og som er irrelevant for oss?

Jeg mener allerede at regjeringen bør få i stand et krisemøte sammen med Oslos byregjering for å iverksette drakoniske tiltak for Oslo og iverksette en karantene for Oslo etter modell av Italia, Spania, UK og New York men at resten av Norge må slippe. 

Men jeg er redd det ikke skjer. Erna blir presset til å unnskylde en uttalelse om noe i USA som ikke angår oss, men å bagatellisere at regjeringen hennes har sviktet smittevernet med å tillate dermonstrasjonen i Oslo beklager hun ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, 0laf said:

Smittevernoverlege i Oslo ikke bekymret:

Smittevernoverlege i Oslo, Tore Steen, tror derimot at folk er så kjent med smittevernrådene at de velger å holde seg hjemme dersom de føler seg dårlige.

- Folk er godt kjent med disse smittevernreglene nå, ett av dem er nettopp å holde seg hjemme dersom man har symptomer på luftveisinfeksjon.

Jeg tror folk vil følge dette rådet, også de som er ute og demonstrerer i dag.
 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=34767

--

Vet ikke smittevernoverlegen i Oslo at det finnes asymptomatisk og presymptomatisk smitte?

At han tror tullinger som virkelig ønsker å delta i disse demonstrasjonene, som ikke har noen form for solidaritet ovenfor eldre og syke i samfunnet som kan blir hardt rammet av COVID-19, ville holdt seg hjemme dersom de hostet litt, er desillusjoner.

Det er vel også disse som er mest smittsomme... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Liten notis:

Storbritannia nådde i dag offisielt over 40,000 døde av Covid-19. Det reelle tallet er trolig en god del høyere.

Dødstallene synker ikke særlig raskt. Fortsatt dør det flere hundre hver dag, i dag 357. 

Over 100 dødsfall hver dag siden 23. mars, de fleste dagene godt over 400.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (33 minutter siden):

Smittevernoverlege i Oslo ikke bekymret:

Smittevernoverlege i Oslo, Tore Steen, tror derimot at folk er så kjent med smittevernrådene at de velger å holde seg hjemme dersom de føler seg dårlige.

- Folk er godt kjent med disse smittevernreglene nå, ett av dem er nettopp å holde seg hjemme dersom man har symptomer på luftveisinfeksjon.

Jeg tror folk vil følge dette rådet, også de som er ute og demonstrerer i dag.
 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=34767

--

Vet ikke smittevernoverlegen i Oslo at det finnes asymptomatisk og presymptomatisk smitte?

At han tror tullinger som virkelig ønsker å delta i disse demonstrasjonene, som ikke har noen form for solidaritet ovenfor eldre og syke i samfunnet som kan blir hardt rammet av COVID-19, ville holdt seg hjemme dersom de hostet litt, er desillusjoner.

Det har du rett i(no hard feelings for old posts;)). Det ville ikke overrakse meg om det er noen som har fått diagnosen som har gitt fanden som har møtt opp også. Jeg ser ikke noen annen positiv løsning på dette at de stenger ned Oslo i to uker nå umiddelbart kun for å være på den sikre siden. Neimen om vi som ikke bor i Oslo og holder oss unna dette smittehølet skal straffes for dette.

Om jeg kunne nå ut til Erna nå for å gi henne et godt råd ville jeg sagt dette: "du har ligget godt på meningsmålingene nå. Fordi din regjering har taklet dette bra. Ikke ødelegg denne utviklingen med å toe hendene i frykt for at noen uviktige debattanter skal kalle deg rasist".

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Mens Sverige i dag gikk forbi Kina i den tragiske konkurransen om hvem som har flest dødsfall.

Kina, et land med 1.4 milliarder innbyggere, har så langt offisielt registrert 4634 døde, mens Sverige nå har 4639, i følge Worldometer.
Tallene er trolig høyere i begge landene.

Sverige har også sklidd forbi Frankrike i antall døde per mill. innbyggere, og er nå kun slått av Storbritannia, Spania, Italia og Belgia (samt lilleputtnasjonene Andorra og San Marino), som gjør at de har inntatt syvende plassen globalt.

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Verdt å nevne at det var ganske mye folk samlet i Bergen, Kristiansand og mange andre steder i landet også, ikke bare i Oslo. 

Men det var "bagatellmessig" få i forhold til Oslo. Oppmøtet i Oslo var katastrofalt og en hån mot alle de av oss som har ofret så mye vi har gjort i de tre månedene av det som har blitt kalt en dugnad. Det er som om vi blir hånet og ledd av.

STENG OSLO OG DENS GRENSER!

Jeg avventer en reaksjon fra regjeringen. Men jeg holder ikke pusten. Istedenfor beklager Erna en bagatellmessig uttalelse som har fornærmet de som har stelt i stand demonstrasjonen.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Morromann said:

Det har du rett i(no hard feelings for old posts;)). Det ville ikke overrakse meg om det er noen som har fått diagnosen som har gitt fanden som har møtt opp også. Jeg ser ikke noen annen positiv løsning på dette at de stenger ned Oslo i to uker nå umiddelbart kun for å være på den sikre siden. Neimen om vi som ikke bor i Oslo og holder oss unna dette smittehølet skal straffes for dette.

Om jeg kunne nå ut til Erna nå for å gi henne et godt råd ville jeg sagt dette: "du har ligget godt på meningsmålingene nå. Fordi din regjering har taklet dette bra. Ikke ødelegg denne utviklingen med å toe hendene i frykt for at noen uviktige debattanter skal kalle deg rasist".

Tror hun har Facebook profil, elns., er litt usikker da, men.. Hvorfor forsøker du ikke å gi litt innflytelse via sosiale media?

Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Tror hun har Facebook profil, elns., er litt usikker da, men.. Hvorfor forsøker du ikke å gi litt innflytelse via sosiale media?

Takk for tipset. Det vil jeg gjøre, men jeg vil selvfølgelig være saklig og konkret. Følelsene jeg har for det som har skjedd skal jeg holde for meg selv i min egen bolig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

Her skal de lete etter koronavirus i kloakken

Stavanger (NRK): Her skal det tas prøver i avløpsvannet for å måle utbredelsen av koronavirus i befolkningen på Nord-Jæren. – Interessant, mener Folkehelseinstituttet.

OMw2kaDw7X89lc6h2PXOjAgNSbOWCX96i44XDwtUTESTES HER: På sentralrenseanlegget i Mekjarvik, Randaberg renses avløpsvannet fra fem kommuner på Nord-Jæren. Før rensingen skal kloakken korona-testes.
FOTO: KJETIL BIRKEDAL PEDERSEN / IVAR

https://www.nrk.no/rogaland/avlopsverk-pa-nord-jaeren-skal-jakte-korona-i-kloakken-1.15041722

Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

det ironiske og dypt tragiske nå er at desverre kommer til å blusse opp rasisme mot afrikanere i Norge på grunn av denne demonstrasjonen

Hva kommer det av?

Morromann skrev (4 timer siden):

Aktivistene ønsker MER rasisme i Norge

Og hvorfor tror du dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (3 minutter siden):

Hva kommer det av?

Og hvorfor tror du dette?

Grunnet den flammende retorikken de bruker. Jeg orker ikke å gå inn på det her men jeg gjenkjenner mye av den språkbruke de bruker....OK, det blir OT. Vi kan ta den diskusjonen i tråden om rasisme i Norge slik at ikke moderatorene stenger denne tråden på nytt. Møt meg i den tråden så forklarer jeg det, OK?

Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (8 minutter siden):

Det er greit å delta i massive folkemengder som protesterer mot noe som skjedde på andre siden av verden, men hvis jeg drar til et svensk kjøpesenter som ligger midt inni skauen hvor det knapt finnes folk så må jeg i karantene i ti dager. Morsom logikk.

Eller om man har en hytte på Finnskogen rett ved grensen og tar en spaserur innom tjernet ved siden av grensestenen på skogstien det står Sverige på for å fiske litt. Det er en mye større forbrytelse enn å stå sild i tønne ved Stortinget med titusener av mennesker og vræle "Black Lives Matter".

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (8 minutter siden):

Det er greit å delta i massive folkemengder som protesterer mot noe som skjedde på andre siden av verden, men hvis jeg drar til et svensk kjøpesenter som ligger midt inni skauen hvor det knapt finnes folk så må jeg i karantene i ti dager. Morsom logikk.


Javisst, du må gjerne stå som sild i tønne i en by med trolig hundrevis av smittede, men du må for Guds skyld ikke dra til Svinesund, Strømstad kommune har nå hele 11 personer med bekreftet smitte, du kan treffe på en av de.

Problemet er selvfølgelig at en åpning av grensen vil føre til mer trafikk begge veier, ikke bare harryhandel, og i andre deler av Västra Götaland er det nå ganske mye smitte.

Etter å ha fulgt med på tallene for kommunene i Sverige, så finner jeg det ganske interessant at de kommunene som er hardest rammet er Borås, hvor Södra Älvsborgs Sjukhus ligger, samt Trollhättan og Vänersborg, hvor Norra Älvsborgs Sjukhus ligger, de to store regionssykehusene i fylket, utover Gøteborg, som nå har en enorm smittespredning.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Erna får kritikk for at hun ikke deltok på dagens demonstrasjon. Hun kunne i det minste delt sin støtte til demonstrasjonen (som så til grader pisser på smittevernsreglene). Faen så mange idioter som finnes. Tror dette fort blir et vendepunkt hvor folk vil bry seg mindre og mindre. De som argumenterte mot at demonstrasjonen skulle avlyses viste til at en rasistisk organisasjon fikk holde en demonstrasjon tidligere (sannsynligvis med et lite antall deltakende), samt at folk strømmer til strender og parker. I neste omgang kan man vise til dagens demonstrasjon på hvorfor man kan bryte smittevernsrådene på ny. Og som flere har nevnt er det ikke de unge deltakerne det vil gå utover hvis/når det vil føre til spredning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Quote

Korona: Kriseledelse brukte hjemme-PC-er åpne for hackerangrep
Da Norge stengte ned, ble deler av kriseledelsen i Helsedirektoratet sendt på hjemmekontor med PC-er som var sårbare for hackerangrep.

Quote

«Det er viktig at arbeidet med sikkerhetsoppdateringer prioriteres», stod det i meldingen fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM).

Men i den norske helsekriseledelsen var det nettopp slike sikkerhetsoppdateringer som manglet.

36 sikkerhetshull i Windows, hvorav 7 ble betegnet som «kritiske», var ikke tettet i 120 PC-er som norske helsebyråkrater i Helsedirektoratet, HELFO og Pasient- og brukerombudet hadde fått med seg når de skulle styre Norge fra hjemmekontor.

https://www.nrk.no/norge/korona_-kriseledelse-brukte-hjemme-pc-er-apne-for-hackerangrep-1.15038678

 

Quote

To skoleelever i Oslo koronasmittet

To elever ved Haugen skole i Oslo har fått påvist koronaviruset. Flere ansatte og elever er satt i karantene.

Det bekrefter rektor Gry Wikborg ved skolen i Groruddalen overfor VG.

Totalt har nå 2667 personer i Oslo fått påvist koronasmitte. 27 personer i Oslo har fått påvist viruset hittil i juni, viser tall fra Meldingsystem for smittsomme sykdommer (MSIS).

Anders Veberg

https://www.aftenposten.no/koronaviruset?pinnedEntry=13115
 

Quote

Høie reagerer på Dyreparkens Sabeltann-løsning

Helseminister Bent Høie (H) reagerer på Dyreparkens løsning for å kunne spille for 800 personer pr. forestilling, men møter sterk motstand fra kommuneoverlegen.

Dyreparken i Kristiansand meldte i forrige uke at de ved å dele publikum inn i fire grupper på 200 personer kan spille for 800 i hver forestilling i sommer.

– For meg høres det ikke ut som noe som er innenfor regelverket. Du kan ikke dele et arrangement opp i ulike arrangementer. Arrangementsstørrelsen er 50 personer nå og vil gå opp til 200 personer, etter planen 15. juni. Men du kan ikke lage et arrangement opptil tre ganger 200. Det går ikke, sier Høie til VG.

Dyreparken har allerede solgt 30.000 billetter til sommerens forestillinger.

NTB

https://www.aftenposten.no/koronaviruset?pinnedEntry=13117
 

Quote

Dyreparken i Kristiansand planlegger Kaptein Sabeltann-forestillinger med 800 publikummere i grupper på 200. I strid med regelverket, mener Helsedirektoratet.

Dersom Dyreparken ønsker å ha forestillinger, må de derfor forholde seg til taket på 200 personer, slår direktoratet fast.

– Men det er selvsagt mulig å ha flere forestillinger på ulike tidspunkter av døgnet. Så vi anbefaler at man bruker de mulighetene som ligger innenfor forskriften slik at flest mulig kan kose seg med å se på Kaptein Sabeltann også i sommer, understreker den assisterende helsedirektøren.

(NTB)

Alf Ole Ask

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (12 minutter siden):

Erna får kritikk for at hun ikke deltok på dagens demonstrasjon. Hun kunne i det minste delt sin støtte til demonstrasjonen (som så til grader pisser på smittevernsreglene). Faen så mange idioter som finnes. Tror dette fort blir et vendepunkt hvor folk vil bry seg mindre og mindre. De som argumenterte mot at demonstrasjonen skulle avlyses viste til at en rasistisk organisasjon fikk holde en demonstrasjon tidligere (sannsynligvis med et lite antall deltakende), samt at folk strømmer til strender og parker. I neste omgang kan man vise til dagens demonstrasjon på hvorfor man kan bryte smittevernsrådene på ny. Og som flere har nevnt er det ikke de unge deltakerne det vil gå utover hvis/når det vil føre til spredning.

Kanskje slutten på hele lockdown-politikken og at verden nå går inn i den måten man håndterte spanskesyken på. Flere vil bli syke og dø så det beste man kan gjøre er å passe på seg selv mens det hele pågår. Det vil gå over før eller siden. Får håpe det ikke muterer til noe farligere men heller den andre veien. Men smittetallene vil selvfølgelig eksplodere i Norge. Men denne demonstrasjonen betyr slutten på den politikken Norge har ført siden 12.mars og at vi heretter kommer til å opptre som Hviterussland. Det blir kjipt å være gammel dog. Mange eldre var nå så glade for at de kunne besølke barnebarn igjen. Nå har noen selvsentrerte wannabe-amerikanere i Oslo ødelagt alt. Grunnen til at det ikke blir grepet inn mot demonstrasjonen er frykt fra det offentlige er den evige frykten for å bli kalt det grusomme ordet "rasist". Da er man emosjonelt sjakk matt. Rasismebeskyldningene gjør at man kan slippe unna med hva som helst i våre dager.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...