Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

18 minutes ago, 0laf said:


nya-fall.png

Husk at antall påviste smittede ikke er det samme som antall faktiske smittede.

Her har jeg tatt antall påviste smittede som prosent av antall testede og det begynte å toppe seg rundt uke 13/14.

2007433520_Screenshotfrom2020-05-2200-26-35.png.4614436a8beef24c5c9c58670d98a843.png

Altså vil kurven av faktiske smittede ha omtrent samme form som kurven over:

414733691_Screenshotfrom2020-05-2200-35-30.thumb.png.35914e85f723b46d86c6a98481c4a37a.png

^disse tallene er for Sverige som helhet. Stockholm ligger litt "foran kurven".

Grunnen til at jeg brukte antall intensivvårdsfall for å lage poenget mitt er at antallet som havner på intensiven er ikke avhengig av hvor mange som har blitt testet. Antall påviste smittede er det. De rakk altså ikke å få testet smittetoppen fordi de ikke fikk opp testkapasiteten raskt nok.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bakstrever skrev (10 minutter siden):

Husk at antall påviste smittede ikke er det samme som antall faktiske smittede.

Her har jeg tatt antall påviste smittede som prosent av antall testede og det begynte å toppe seg rundt uke 13/14.

2007433520_Screenshotfrom2020-05-2200-26-35.png.4614436a8beef24c5c9c58670d98a843.png


Dette er det de i Sverige kaller "körsbärplockning".

At antallet prosent positive tester gikk ned fra uke 13 til i dag, kommer av at testkapasiteten er tredoblet på samme perioden, fra 12349 opp til 32600 siste uke.

Før dette fikk ikke en gang de med alvorlige symptomer eller helsepersonell testet seg.
I uke 13 var det knapt nok de som lå for døden som ble testet.

nye.png

Når man altså går fra 12349 tester i uken, til 32600 tester i uken, så er ikke en reduksjon på noen få prosent på antallet som tester positivt særlig overraskende, det er fremdeles langt flere som tester positivt i dag, enn det var i uke 13.

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er noe nedgang i antall pasienter med påvist COVID-19 på intensiven i Sverige.
Det er for eksempel kun meldt om 1 ny innleggelse i dag, mens det var 9 i går, de reelle tallene er trolig 40-50, slik at det er et etterslep.

Antall nye smittetilfeller ser ikke ut til å gå ned, antallet døde holder seg forholdsvis stabilt, med en liten nedgang.
Svensker leser også nyheter, å ser at Sverige nå er det mest dødelige landet i verden fra COVID-19, forhåpentligvis holder da stadig flere seg hjemme, slik at det blir en naturlig nedgang etterhvert, uten strenge tiltak.

Så langt er det ingenting som tyder på at smittespredningen har avtatt i særlig stor grad i Sverige, slik at ligger det færre på sykehus, så er det minst tre mulige årsaker til det;

a) Færre blir lagt inn, de dør på sykehjem i stedet, eller så er de som smittes nå friskere enn de som ble smittet tidligere?

b) Færre av de som legges inn testes. Jeg har ikke totalt antall personer lagt inn på intensiven, det står ikke i IVA-register på noen enkel måte, kun de som er bekreftet smittet av SARS-CoV-2 står oppført i egen del i registeret, der står det akkurat nå 350 personer, som er en nedgang fra toppen på rundt 500 med bekreftet smitte.

c) Tegnell og Bakstreveren har rett, det går strålende i Sverige, snart er alle immune å de vil ligge lysår foran alle andre land.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (8 minutter siden):

Men kan man stole på de tallene som sverigestan offentliggjør?

Nei !

Det spekuleres en hel del i om mange kommuner ikke rapporterer inn dødsfall på sykehjemmene, og også unngår å teste de eldre som blir syke, nettopp for å "pynte på" koronastatistikken for kommunen.

Et par kommuner er allerede tatt på fersken for å forsøke å mørklegge tallene

https://www.expressen.se/nyheter/chefernas-morklaggning-ville-inte-beratta-om-doda-/


Det er også pussig at de i ene øyeblikket hevder de har verdens beste system for rapportering, samtidig som man ser på rapportene at tallene ofte ikke rapporteres før flere uker senere. Så opptatt kan de umulig være på sykehusene, at ikke en kontordame kan sende inn tallene daglig, de fleste andre land har statistikk i nærmest "real time".

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, 0laf said:

Så langt er det ingenting som tyder på at smittespredningen har avtatt i særlig stor grad i Sverige

Jo det er det. Det tok tid å få opp antallet tester, det tyder på at det har vært store mørketall. Nå tester de bredere og fanger også opp smittede med mindre symptomer som ellers ikke ville blitt fanget opp.

6 minutes ago, 0laf said:

a) Færre blir lagt inn, de dør på sykehjem i stedet, eller så er de som smittes nå friskere enn de som ble smittet tidligere?

Som sagt, så er premisset ditt feil, det er sannsynligvis færre smittede nå.

8 minutes ago, 0laf said:

b) Færre av de som legges inn testes. Jeg har ikke totalt antall personer lagt inn på intensiven, det står ikke i IVA-register på noen enkel måte, kun de som er bekreftet smittet av SARS-CoV-2 står oppført i egen del i registeret, der står det akkurat nå 350 personer, som er en nedgang fra toppen på rundt 500 med bekreftet smitte.

Det er usannsynlig at færre av de som legges inn testes når det uke for uke er flere enn noen gang som testes. De som legges inn er jo de som det er høyest sannsynlighet at blir testet, i alle fall nå som det er mer utbredt testing.

9 minutes ago, 0laf said:

c) Tegnell og Bakstreveren har rett, det går strålende i Sverige, snart er alle immune å de vil ligge lysår foran alle andre land.

Er dette virkelig usannsynlig? På bakgrunn av noen av kommentarene dine i denne tråden virker det nesten som om du har noe imot Sverige generelt og derfor ønsker at det skal gå til helvete med dem.

8 minutes ago, freddy85 said:

Men kan man stole på de tallene som sverigestan offentliggjør?

Ja, mer eller mindre. Omtrent like mye som vi kan stole på tallene fra andre nordiske land vil jeg tro. Om det er over- eller undertelling, så vil det uansett ikke ha så mye å si for selve trenden.

Lenke til kommentar
bakstrever skrev (11 minutter siden):

Er dette virkelig usannsynlig? På bakgrunn av noen av kommentarene dine i denne tråden virker det nesten som om du har noe imot Sverige generelt og derfor ønsker at det skal gå til helvete med dem.


Jeg har ingenting i mot Sverige, jeg er i Sverige nå, men jeg er sterkt uenig i deres koronastrategi.

Men, det er bare å vente å se hva som skjer, det er ingen som kan forutse hvordan det går, men jeg legger dette sitatet i "arkivet", å tar det frem igjen neste måned.
  

bakstrever skrev (2 timer siden):

Sverige har vært på en nedadgående kurve siden begynnelsen av april. Fortsetter nedgangen i samme tempo vil Sverige ha null nye intensivpasienter i midten av juni (Stockholm allerede i slutten av mai/begynnelsen av juni). Sverige er på god vei til å kunne få et helt normalt samfunn med alle råd, tiltak, begrensninger og restriksjoner fjernet i rekordfart.


Dette med at Sverige har "vært på nedadgående kurve siden begynnelsen av april", er åpenbart bare sprøyt dog, alle har sett økningen i Sverige de siste ukene, de nådde toppen av listen for dødelighet per mill. innbygger denne uken, at du tror det har gått nedover i snart to måneder, må bero på dårlig gangsyn eller noe?

Så langt er det så vidt jeg kan se av tallene ingenting som tyder på at det er nevneverdig reduksjon i smittespredningen, tallene er fremdeles skyhøye og stabile, samt at det dør rundt 100 svensker i døgnet.

Dersom du kan se noe annet ut av de tallene, og tror at Sverige er i tipp-topp form om bare noen få uker, så vil jo tiden vise om du har rett eller ikke, eller om du bare har tatt litt vel mye vitaminer ?

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, 0laf said:


Jeg har ingenting i mot Sverige, jeg er i Sverige nå, men jeg er sterkt uenig i deres koronastrategi.

Men, det er bare å vente å se hva som skjer, det er ingen som kan forutse hvordan det går, men jeg legger dette sitatet i "arkivet", å tar den frem igjen neste måned.
  


Så langt er det så vidt jeg kan se av tallene ingenting som tyder på at det er nevneverdig reduksjon i smittespredningen, tallene er fremdeles skyhøye og stabile, samt at det dør rundt 100 svensker i døgnet.

Dersom du kan se noe annet ut av de tallene, og tror at Sverige er i tipp-topp form om bare noen få uker, så vil jo tiden vise om du har rett eller ikke, eller om du bare har tatt litt vel mye vitaminer ?

Dødstallene i Sverige rapporteres ikke spesielt jevnt. De ligger rundt 60/dag nå. Dødstallene vil uansett ha stor forsinkelse, vi snakker inkubasjonstid og sykdomsforløp...det er jo ikke sånn at man dør umiddelbart etter smitte.

Tallene jeg har snakket om er "nye intensivvårdsfall". I Stockholm ser de ut til å gå ned mot null i begynnelsen av juni og i Sverige, rundt midten av juni. Likevel antar jeg at det kommer til å bli en "hale", slik at tallene ikke nødvendigvis vil nå helt ned til null. Det vil antakelig fortsatt være en og annen nye innleggelser på intensiven, men marginalt. Jeg ser frem til at du minner meg på dette igjen litt uti neste måned, når tallene har kommet inn.

Lenke til kommentar
0laf skrev (4 timer siden):


Jeg har ingenting i mot Sverige, jeg er i Sverige nå, men jeg er sterkt uenig i deres koronastrategi.

Men, det er bare å vente å se hva som skjer, det er ingen som kan forutse hvordan det går, men jeg legger dette sitatet i "arkivet", å tar det frem igjen neste måned.
  


Dette med at Sverige har "vært på nedadgående kurve siden begynnelsen av april", er åpenbart bare sprøyt dog, alle har sett økningen i Sverige de siste ukene, de nådde toppen av listen for dødelighet per mill. innbygger denne uken, at du tror det har gått nedover i snart to måneder, må bero på dårlig gangsyn eller noe?

Så langt er det så vidt jeg kan se av tallene ingenting som tyder på at det er nevneverdig reduksjon i smittespredningen, tallene er fremdeles skyhøye og stabile, samt at det dør rundt 100 svensker i døgnet.

Dersom du kan se noe annet ut av de tallene, og tror at Sverige er i tipp-topp form om bare noen få uker, så vil jo tiden vise om du har rett eller ikke, eller om du bare har tatt litt vel mye vitaminer ?

Olaf. Hva vet du om et stoff som heter Ivermectin?  Vet du om det er noe som kan hjelpe i behandlingen av COVID-19?

Lenke til kommentar

Verden rammes av sult grunnet lockdown, myndighetene i Chile sender militæret mot sultne demonstranter

Dere kan si hva dere vil om lockdown i Norge og fornuftigheten av å bruke 100-vis av milliarder på å utsette det uunngåelige, men i de aller fleste land i verden må dere vel innrømme at det ikke er noen fornuftig strategi.

Eller er det bedre at mange sulter enn at noen ytterst få dør av COVID-19?

Og hva med Malaria? 380 000 fler kan komme til å dø av malaria på grunn av at lockdown setter hindrer anti-malaria tiltak.

Endret av bakstrever
Lenke til kommentar

https://steigan.no/2020/05/fra-handvask-til-hjernevask/

Quote

Stoltenberg: – Vi kunne kanskje klart å få kontroll over smitten uten å stenge ned så kraftig.

FHI-direktør Camilla Stoltenberg sier i dag at det faglige grunnlaget for å stenge skoler og barnehager ikke var godt nok. Hun advarer mot en ny nedstengning – selv om smittetallene skulle øke.

  • 400 000 arbeidsledige, høyest arbeidsledighet siden 1930-tallet
  • barn vasker hendene til blods og er livredde
  • tredobling av depresjon og angst
  • prislapp: flere hundre milliarder
  • ingen vet hvilket faglig grunnlag regjeringen hadde for lockdown
Endret av bakstrever
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (1 time siden):

Eller er det bedre at mange sulter enn at noen ytterst få dør av COVID-19?

Du vet at det ikke er så enkelt med en så tabloid motsetning. Forskjellige land er forskjellig rustet for ulike tiltak.

Hva ville skjedd om Italia aldri stengte ned samfunnet, for eksempel? Sykehusene ville kollapset fullstendig, enda mer enn de gjorde, og det kunne blitt en svært alvorlig humanitær situasjon, med kaos og sinne. Hvor mange ville dødd av andre ting i tillegg da? Land og befolkning kan potensielt bli ustabile om man havner i en slik situasjon. Det handler om å balansere tiltakene men jeg tror det verste ville vært om man ikke gjorde noe for å hindre kollaps i helsevesenet.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Du vet at det ikke er så enkelt med en så tabloid motsetning. Forskjellige land er forskjellig rustet for ulike tiltak.

Hva ville skjedd om Italia aldri stengte ned samfunnet, for eksempel? Sykehusene ville kollapset fullstendig, enda mer enn de gjorde, og det kunne blitt en svært alvorlig humanitær situasjon, med kaos og sinne. Land og befolkning kan potensielt bli ustabile om man havner i en slik situasjon. Det handler om å balansere tiltakene men jeg tror det verste ville vært om man ikke gjorde noe for å hindre kollaps i helsevesenet.

 

Det er sant, men Italia er et annet samfunn enn Norge. Mange ivret for at Norge skulle stengt ned like radikalt som Italia. Hva skulle det ha vært godt for? Nordmenn har bedre immunforsvar enn italienere, lever sunnere og har en yngre befolkning. Jeg er veldig glad for at det aldri ble total lockdown her. Noen land, som New Zealand, som nesten ikke har hatt noen tilfeller har overreagert fullstendig og gått i full lockdown uten massivt med tilfeller og uten noen kollaps i helsevesenet. Og selv med kun en håndfull aktivt smittede igjen opprettholder de strikse 2-metersregler, aggresiv bevegelsesfrihet og nedstenging av store deler av samfunnet. Jeg er 100% sikker på at vi får se politiske reaksjoner i valgene verden over når dette har roet seg og at det ikke vil komme de som har hatt ansvaret til gode.

Lenke til kommentar
bakstrever skrev (36 minutter siden):

https://steigan.no/2020/05/fra-handvask-til-hjernevask/

  • 400 000 arbeidsledige, høyest arbeidsledighet siden 1930-tallet
  • barn vasker hendene til blods og er livredde
  • tredobling av depresjon og angst
  • prislapp: flere hundre milliarder
  • ingen vet hvilket faglig grunnlag regjeringen hadde for lockdown

Stoltenberg sier også: 

"Stoltenberg påpeker at de rådene Folkehelseinstituttet kom med før nedstengningen var gode råd, men at de ikke var gjort på godt nok faglig grunnlag, og sier at kunnskapsgrunnlaget ikke var det samme som i dag."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (Akkurat nå):

Stoltenberg sier også: 

"Stoltenberg påpeker at de rådene Folkehelseinstituttet kom med før nedstengningen var gode råd, men at de ikke var gjort på godt nok faglig grunnlag, og sier at kunnskapsgrunnlaget ikke var det samme som i dag."

Ser man det. Politikerne reagerer mye mer hysterisk enn det helsemyndighetene gjør. Lurer på hva FHI synes om at regjeringen fabulerer om å holde grensen setengt helt til 1.januar? Har dette egentlig med helse å gjøre? Vi vet jo ingenting om det fortsatt er noen corona-pandemi 1.januar, så hvorfor skal vi da ha en lov som gjelder så langt frem i tid. Jeg har mine egne teorier om hvor lenge pandemien varer men det holder jeg for meg selv. Jeg kan bare si at jeg er atskillig mer optimistisk om det enn det de aller fleste er. Skjønt mer pesismistisk når de gjelder de sosiale og politiske konsekvensene av håndteringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

Det er sant, men Italia er et annet samfunn enn Norge. Mange ivret for at Norge skulle stengt ned like radikalt som Italia. 

Som du ser av hva jeg skrev så brukte jeg bare Italia som et eksempel, siden bakstrever tok til orde mot nedstenging verden over. Prøvde ikke å sammenligne landene, men understreket det motsatte - at det forskjellige land er forskjellig rustet for ulike tiltak.

Men ja, også glad for at vi ikke trengte å gå så strengt til verks med tiltakene her i landet, men samtidig er jeg glad det ikke ble tatt særlig sjanser og at de stengte ned mye. Helsevesenet og liv er ikke noe man gambler med.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...