Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (5 minutter siden):

Ser man det. Politikerne reagerer mye mer hysterisk enn det helsemyndighetene gjør. Lurer på hva FHI synes om at regjeringen fabulerer om å holde grensen setengt helt til 1.januar? Har dette egentlig med helse å gjøre? Vi vet jo ingenting om det fortsatt er noen corona-pandemi 1.januar, så hvorfor skal vi da ha en lov som gjelder så langt frem i tid. Jeg har mine egne teorier om hvor lenge pandemien varer men det holder jeg for meg selv. Jeg kan bare si at jeg er atskillig mer optimistisk om det enn det de aller fleste er. Skjønt mer pesismistisk når de gjelder de sosiale og politiske konsekvensene av håndteringen.

Jeg vet ikke hva du leser ut fra det sitatet, men jeg tolker det som at FHI selv innrømmer at det var deres egne faglige råd som ikke var gode nok, og at det var basert på manglende kunnskapsgrunnlag - noe som jo er helt forståelig på det tidspunktet gitt at man visste lite om viruset enda.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fnugle skrev (4 minutter siden):

Mens enkelte er veldig opptatt av å bruke dødsfall som målestokk på hvor farlig viruset er, så må vi ikke glemme at av de som overlever og som har vært innom intensiv, har en lang vei å gå for å bli frisk, både fysisk og psykisk.  Depresjon, angst og PTSD er reelt for mange som har vært alvorlig syke. 

https://www.medpagetoday.com/infectiousdisease/covid19/86556

Dette er jeg helt enig i, det er så mye mer enn "bare" dødsfall. Ikke minst for pårørende av de som har vært alvorlig syke eller har dødd, som ikke har kunnet besøke sine nære på sykehuset mens de kjemper for livet. Mange har heller ikke kunnet holde ordentlig begravelse.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Fnugle said:

Stoltenberg sier også: 

"Stoltenberg påpeker at de rådene Folkehelseinstituttet kom med før nedstengningen var gode råd, men at de ikke var gjort på godt nok faglig grunnlag, og sier at kunnskapsgrunnlaget ikke var det samme som i dag."

FHI hadde ikke godt nok faglig grunnlag, men det var et faglig grunnlag. Det vi vet om hva regjeringen valgte å gjøre utover FHIs anbefalinger er at det hadde null faglig grunnlag.

Det er ikke spesielt overraskende at FHI viste seg å ha rett.

Lenke til kommentar
Gjest 8970f...653
bakstrever skrev (2 minutter siden):

 

Du bare velger ut det som passer ditt synspunkt, og velger å ignorere reelle data. Det er ingen vits i å diskutere med deg, for du har allerede bestemt deg for at dette ikke er særlig farlig. Du velger ut kilder ut ifra det som passer deg og din sannhet. Det at 335 000 folk er døde gjør ingenting, for det er ikke så farlig for de som ikke er "usatte". Det er bare å la sykdommen spre seg, for det går bra til slutt.

Det at kjøttfabrikker har måttes stenge ned fordi folk har blitt syke går fint, de har andre arbeidere. Hvorfor ikke bare fortsette å arbeide når du er syk, dette er ikke så farlig. Det går an å leve på vitaminer og solskinn. Vi kan muligens gå tomme for fagarbeidere i samfunnskritiske bransjer, men det går så fint. COVID-19 er ikke farlig. Dette går så fint. 

Det at barn og unge får symptomer på Kawasaki-sykdommen går så fint, det er ikke farlig. Det går over, og det blir ingen langtidskonsekvenser fordi du vet at det ikke er så farlig. Det spiller ingen rolle om bestemor og bestefar går bort, det går helt fint. De var i risikogruppen. Det at folk i alle aldre som har hatt COVID-19 er syke etter flere uker og måneder gjør ingenting, de var bare svake. 

https://www.reddit.com/r/covid19positive/

Anonymous poster hash: 8970f...653

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Fnugle said:

Mens enkelte er veldig opptatt av å bruke dødsfall som målestokk på hvor farlig viruset er, så må vi ikke glemme at av de som overlever og som har vært innom intensiv, har en lang vei å gå for å bli frisk, både fysisk og psykisk.  Depresjon, angst og PTSD er reelt for mange som har vært alvorlig syke. 

https://www.medpagetoday.com/infectiousdisease/covid19/86556

Enig. Dette problemet har også blitt betydelig forverret av feilbehandling som forårsaket massive dødsfall. En sykepleier og en lege i New York varslet om dette. Pasienter som ble satt på ventilator i New York fikk nesten 90% dødsrate. Vi snakker om dogmer som har blokkert for effektiv behandling – et kjent fenomen iom at medisinske feil er den tredje største dødsårsaken.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Guest 8970f...653 said:

Du bare velger ut det som passer ditt synspunkt, og velger å ignorere reelle data. Det er ingen vits i å diskutere med deg, for du har allerede bestemt deg for at dette ikke er særlig farlig. Du velger ut kilder ut ifra det som passer deg og din sannhet. Det at 335 000 folk er døde gjør ingenting, for det er ikke så farlig for de som ikke er "usatte". Det er bare å la sykdommen spre seg, for det går bra til slutt.

Det at kjøttfabrikker har måttes stenge ned fordi folk har blitt syke går fint, de har andre arbeidere. Hvorfor ikke bare fortsette å arbeide når du er syk, dette er ikke så farlig. Det går an å leve på vitaminer og solskinn. Vi kan muligens gå tomme for fagarbeidere i samfunnskritiske bransjer, men det går så fint. COVID-19 er ikke farlig. Dette går så fint. 

Det at barn og unge får symptomer på Kawasaki-sykdommen går så fint, det er ikke farlig. Det går over, og det blir ingen langtidskonsekvenser fordi du vet at det ikke er så farlig. Det spiller ingen rolle om bestemor og bestefar går bort, det går helt fint. De var i risikogruppen. Det at folk i alle aldre som har hatt COVID-19 er syke etter flere uker og måneder gjør ingenting, de var bare svake. 

https://www.reddit.com/r/covid19positive/

Anonymous poster hash: 8970f...653

Jeg har aldri sagt at det at 335 000 er døde gjør ingenting. Ei heller at det ikke spiller noen rolle om bestefar eller bestemor går bort. Selv har jeg mistet alle besteforeldre og en forelder fra før, så jeg vet hvor tungt det er å miste noen nære og det er ikke en opplevelse jeg unner noen. Forøvrig kan jeg nevne at moren min er i risikogruppen. Men jeg kan også fortelle deg at moren min – og flere eldre jeg har snakket med, ikke er redde.

Det er og har vært ekstremt lav sannsynlighet for å "gå tom" for fagarbeidere i samfunnskritiske bransjer. Dette er ikke cherry picking av data. Jeg prøver å motarbeide den frykten og massehysterien, kraftig hjulpet av media, som jeg mener bidrar til å gjøre problemet verre. Kawasaki er et veldig bra eksempel. Søker jeg på "Kawasaki COVID-19" får jeg regelrett opp tusenvis av medieartikler som snakker om en sammenheng. Men leser man på nettsidene til den britiske Kawasaki-foreningen er historien en annen:

Quote

The cases being referred to have been reported in approximately 20 children in the UK (out of 11.5 million U.K. children) – of whom half tested *negative* for Covid-19 according to their doctors.

There is no current evidence of any increased incidence or greater susceptibility to Covid-19 infection for children who had Kawasaki Disease in the past.

[...]

We are aware of recent delayed presentations of Kawasaki Disease because of initial incorrect diagnoses of Covid-19, resulting in adverse coronary outcomes due to delayed institution of treatment.

Forøvrig kan jeg nevne at jeg er dypt bekymret over den økende mengden autoimmune sykdommer (selv om de autoimmune sykdommene ikke er smittsomme kalles dette ofte en epidemi) som rammer barn, slik som Kawasaki antakelig også er. Dette er noe som har bekymret meg lenge. Når det kommer til dette er det mye som tyder på at det er underliggende årsaker, andre enn COVID-19, som gjør seg gjeldene.

Det er ikke mulig å leve på vitaminer og sollys alene, men det kan faktisk hjelpe (i motsetning til det å spre frykt). I subredditen du referer til dukker det med en gang opp en historie fra en pasient som har hatt god nytte av IV vitaminer:

Quote

I'm not saying this is a miracle cure, I still clearly have a lot of healing to do, but really giving the body what it needs to heal amazingly seems to work. I have been taking supplements with all of what was in the IV, but IV dosage is higher and greater absorption so clearly makes a difference.

Det har aldri vært min hensikt å gi folk følelsen av at et liv ikke betyr noe. Hvis jeg har gjort det så beklager jeg ?

Hensikten min er å bidra til å fremme andre perspektiver for ting som kan redusere mengden død og lidelse. Og bidra til et mindre deprimert og dermed mer balansert og nyansert perspektiv enn det man blir angrepet med i media på daglig basis med nye dødstall, historier av folk som bryter tiltak, ren skremselspropaganda, nedsabling av ting som kan fungere og mer dødstall.

Og når vi ser på disse dødstallene er det viktig at vi ser dem i sammenheng. Hvert år dør det 2,4 millioner mennesker i verden av luftveisinfeksjoner. En besteforelder av en god venn av meg fikk i fjor en luftveisinfeksjon og legene mente at det ikke var noe poeng å holde i live, life support ble skrudd av og døden kom. Det var ikke en gledens dag for min venn, tvert imot var det trist. Men livet er nå slik at vi alle en dag skal dø. Alt i livet innebærer risiko og den positive nyheten er at det finnes ting man faktisk kan gjøre for å redusere risikoen COVID-19 representerer, dette står det for lite om i pressen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hva du leser ut fra det sitatet, men jeg tolker det som at FHI selv innrømmer at det var deres egne faglige råd som ikke var gode nok, og at det var basert på manglende kunnskapsgrunnlag - noe som jo er helt forståelig på det tidspunktet gitt at man visste lite om viruset enda.

Ja, det stemmer men tar vi en titt ut i verden er det regjeringer - blant annet New Zealand - som opptrer som om vi snakker om dødsviruset over alle dødsvirus. De har erklært at de har "vunnet" over viruset, men noen virkelig gjenåpning av samfunnet er det ikke snakk om. Og YouTube sletter intervjuer med leger som overhodet ikke har kommet med noen konspirasjonsteorier men kun kommer med betraktninger som ikke er 100% de samme som Anthony Fauci.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (5 timer siden):

Olaf. Hva vet du om et stoff som heter Ivermectin?  Vet du om det er noe som kan hjelpe i behandlingen av COVID-19?


Vet ingenting om det, men jeg så for en stund siden at det ble listet opp sammen med andre medisiner som kunne kanskje fungere mot COVID-19.

Måtte søke det opp selv, ser at det er medisin mot parasitter som skabb og lus, har ingen anelse om noe sånt kan virke mot dette viruset, men antar at de tester det ut?

Lenke til kommentar
bakstrever skrev (34 minutter siden):

Alt i livet innebærer risiko og den positive nyheten er at det finnes ting man faktisk kan gjøre for å redusere risikoen COVID-19 representerer, dette står det for lite om i pressen.


Helt spesifikt, for de av oss som ønsker å redusere risikoen, hva mener du vi kan gjøre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 minutter siden):


Vet ingenting om det, men jeg så for en stund siden at det ble listet opp sammen med andre medisiner som kunne kanskje fungere mot COVID-19.

Måtte søke det opp selv, ser at det er medisin mot parasitter som skabb og lus, har ingen anelse om noe sånt kan virke mot dette viruset, men antar at de tester det ut?

Ikke helt enda, men det ser ut som om det kan bli studert klininisk nå. Leger er positive til at det testes.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8970f...653

  

bakstrever skrev (40 minutter siden):

 

Dette var bedre, og vil gjøre debatten fremover lettere med tanke på at ditt ståsted er kjent nå. Beklager hvis jeg virker krass, men er så lei av at folk skal se på dette som noe helt ufarlig. 

Jeg skal være så ærlig å si at jeg ikke lenger vet hva jeg skal tenke om hele denne situasjonen. Vi er ganske fucked, uansett hvordan jeg ser på det. Økonomien er skadet. Selv om jeg forventet en resesjon før COVID 19, er dette verre. Bare den medisinske regningen blir diger, i tillegg til bedrifter og jobber som forsvinner. Jeg går ut med en master nå, og håper jeg ikke må jobbe i barnehage de neste årene. Mange av de som ble ferdig med skole i 2008/9 sliter med at de aldri fikk en karriere på plass. Det føles ikke bra. 

Det er så lite vi vet om viruset fremdeles, en hel nettside har blitt dedikert til sitater fra Tegnell og hans skråsikkerhet. Han skal være en ekspert, men både han og andre har tatt feil så mange ganger hittil. Det er så usikkert fra alle sider nå. Jeg tror ikke at viruset er superebola, men det er nok til å forstyrre den vanlige gangen i samfunnet selv om en vil prøve å ignorere det. 

https://tegnellcitat.se/

Angående Kawasaki-symptomer, artikkelen under gir et bedre bilde. Det er ikke for å skape frykt, da det er kjempesjeldent slik det ser ut per dags dato, men det er for å være klar over at det kan komme konsekvenser vi ennå ikke vet nok om. Senskader er en greie, selv med vanlig influensa, og det er viktig å tillegge vekt på dette når en ser på hele bildet rundt viruset. 

https://www.euronews.com/2020/05/16/coronavirus-what-is-kawasaki-disease-and-its-possible-link-with-covid-19-in-children

Anonymous poster hash: 8970f...653

Lenke til kommentar
Morromann skrev (18 minutter siden):

Ja, det stemmer men tar vi en titt ut i verden er det regjeringer - blant annet New Zealand - som opptrer som om vi snakker om dødsviruset over alle dødsvirus. De har erklært at de har "vunnet" over viruset, men noen virkelig gjenåpning av samfunnet er det ikke snakk om. Og YouTube sletter intervjuer med leger som overhodet ikke har kommet med noen konspirasjonsteorier men kun kommer med betraktninger som ikke er 100% de samme som Anthony Fauci.

Hvis det er de to legene som jeg tror det er snakk om fra Bakersfield så var de uansett totalt på jordet. De må jo enten være bevisst uærlige, eller de må ha totalt strøket på grunnleggende statistikk selv.

De tok andelen av de som var testet som fikk positivt svar, også ekstrapolerte det over hele befolkningen til staten... Enhver med et fnugg av matematisk og logisk sans forstår hvor galt det er. De som blir testet er ikke et tilfeldig og representativt utvalg av befolkningen, det er folk med symptomer. Og de vil da selvfølgelig ha en mye høyere andel positive enn befolkningen i helhet.

bakstrever skrev (1 time siden):

FHI hadde ikke godt nok faglig grunnlag, men det var et faglig grunnlag. Det vi vet om hva regjeringen valgte å gjøre utover FHIs anbefalinger er at det hadde null faglig grunnlag.

Det er ikke spesielt overraskende at FHI viste seg å ha rett.

FHI har jo også tatt totalt feil hele veien... 

  • Under 100 tilfeller før påske. Det ble over 5000 (registrerte, virkelige er enda mye høyere).
  • De estimerte mellom 40-70 på intensivavdelingen innen 30 mars, mens det ble over 100. Og dette i en rapport de la fram bare noen dager før 30 mars....
  • De mente 1/4 av innlagte ville trenge intensivbehandling, mens realiteten var 1/3
  • De kom ikke med råd om innreisestopp fra Italia, Østerike, Spania, osv.
  • De mente at håndhilsing var helt greit
  • De mente og mener fremdeles at befolkningen ikke skal bruke maske og at det er ueffektivt på tross av masse studier som viser betydelig effekt av maskebruk nå.
  • De mener barn er lite eller ikke smittsomme. Noe som flere studier har vist at de er.
  • De mente at asymptomatiske ikke var smittsomme, mens studier har vist at opptil 80% av smitten har kommet fra folk med lite eller ingen symptomer.
  • De mente toppen på første bølgen ville nås på 4 måneder, mens i realiteten tok det ca 1 måned.
  • De har hele veien pushet på for mer åpning og færre tiltak på tross av resten av verden sine lockdown tiltak som har vært effektive.
  • De mener at det er en dødelighet på under 0,4% når tall fra rundt om i verden viser en veldig annen realitet.
  • Osv.

Ikke bare har FHI tatt totalt feil hele veien, de har hele veien tatt feil utelukkende i en retning. Alle deres estimater har vært mye lavere enn det realiteten har vist. Og det selv når de bare ser noen få dager frem i tid. Og samtidig som de konstant underestimerer pandemien grovt så pusher de altså på for å fjerne tiltak og åpne opp...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (25 minutter siden):

Hvis det er de to legene som jeg tror det er snakk om fra Bakersfield så var de uansett totalt på jordet. De må jo enten være bevisst uærlige, eller de må ha totalt strøket på grunnleggende statistikk selv.

De tok andelen av de som var testet som fikk positivt svar, også ekstrapolerte det over hele befolkningen til staten... Enhver med et fnugg av matematisk og logisk sans forstår hvor galt det er. De som blir testet er ikke et tilfeldig og representativt utvalg av befolkningen, det er folk med symptomer. Og de vil da selvfølgelig ha en mye høyere andel positive enn befolkningen i helhet.

FHI har jo også tatt totalt feil hele veien... 

  • Under 100 tilfeller før påske. Det ble over 5000 (registrerte, virkelige er enda mye høyere).
  • De estimerte mellom 40-70 på intensivavdelingen innen 30 mars, mens det ble over 100. Og dette i en rapport de la fram bare noen dager før 30 mars....
  • De mente 1/4 av innlagte ville trenge intensivbehandling, mens realiteten var 1/3
  • De kom ikke med råd om innreisestopp fra Italia, Østerike, Spania, osv.
  • De mente at håndhilsing var helt greit
  • De mente og mener fremdeles at befolkningen ikke skal bruke maske og at det er ueffektivt på tross av masse studier som viser betydelig effekt av maskebruk nå.
  • De mener barn er lite eller ikke smittsomme. Noe som flere studier har vist at de er.
  • De mente at asymptomatiske ikke var smittsomme, mens studier har vist at opptil 80% av smitten har kommet fra folk med lite eller ingen symptomer.
  • De mente toppen på første bølgen ville nås på 4 måneder, mens i realiteten tok det ca 1 måned.
  • De har hele veien pushet på for mer åpning og færre tiltak på tross av resten av verden sine lockdown tiltak som har vært effektive.
  • De mener at det er en dødelighet på under 0,4% når tall fra rundt om i verden viser en veldig annen realitet.
  • Osv.

Ikke bare har FHI tatt totalt feil hele veien, de har hele veien tatt feil utelukkende i en retning. Alle deres estimater har vært mye lavere enn det realiteten har vist. Og det selv når de bare ser noen få dager frem i tid. Og samtidig som de konstant underestimerer pandemien grovt så pusher de altså på for å fjerne tiltak og åpne opp...

Jeg er ikke lege og virusekspert så jeg skal ikke påstå at jeg vet mer om virusspredning og sykdommen. Og kanskje er de to legene på jordet i sine beregninger; medisin er det som kjent ikke to røde streker under, spesielt ikke om et nytt virus vi vet lite om. Likevel er det FEIL og GALT og MORALSK UAKSEPTABELT å sensurere og utestenge leger fordi de kommer med betraktninger rundt et virus som ikke er det samme som hva myndighetene mener. Det har blitt tatt feil før, for eksempel da AIDS dukket opp og det er først om noen år man kan slå i bordet og si hva som var riktig og hva som var feil, definitivt ikke nå. Og i en situasjon med et nytt virus må man ha en åpen diskusjon og høre forskjellige synspunkter, IKKE sensurere og utestenge de som bryter med konsensus. Ofte har historien vist at det er de som har brutt med konsensus som har rett. Det kan skje nå, og det kan ikke skje nå., Kun tiden vil vise hva som var riktig.

Men Norge har lave smittetall, få dødsfall og lav spredning. Jeg tror ikke på teorier om at det er 1 million smittede omrking i det norske samfunnet, jeg foretrekker å være optimistisk:). Om andre kun ønsker å tenke negativt og ujtelukkende tro på worst case-scanarier må de få lov til det, det er en del av ytringsfriheten og den åpne debatten. På Island er det 3 aktive smittetilfeller igjen og jeg føler på meg at land etter land nå blir kvitt smitten. Grensepasseringer er såpass begrenset og det som skjedde i februar med fulle flylaster fra høyrisikoland vil ikke gjenta seg. Men jeg logger meg av diskusjonen for i dag fordi det fort blir for destruktivt å sitte og lese worst-case-scenarier om dommedag og virusapokalypse.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
14 hours ago, Wer2w said:

Ja, sant at det ikke blir som andre år. Men ser fortsatt sol og D vitamin som bra. Spesielt for de eldre som virkelig trenger det. Men det blir sikkert reguleringer, i hvor mange som får ligge samtidlig på stranda. 

At sitte isolert er ingen utvei. Du er anbefalt og ikke være nære 

Ser en stor problemstilling med å ha et strandpoliti, med at de kan få på seg en del stirreanklager på velformede jentekropper.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Morromann said:

Vel, du er uenig. Men la meg påpeke en ekstrem inkonsekvens i ressonementet; altså, man unnskylder med at for å FRISKMELDE må man TESTE FOLK PÅ NYTT! Men vent litt - folk som IKKE har blitt testet på nytt og som er diagnosert med corona drar tilbake på jobb etter to uker i islolajson? HVORDAN kan du rettiferdigjøre at de drar tilbake på jobb om de ikke er restestet for å se om de fortsatt er coronamsittet? For argumentet ditt er jo at de må testes på nytt for at de skal erklæres som friske ikke sant? Så hva er lgikken og rasjonaliteten at de kan dra tilbake på jobb og samtidig av kolleger IKKE betraktes som smittespredere i og med at man ut i fra ditt resonement IKKE kan  betrakgte dem som friskmeldte når de IKKE har blitt testes som nytt? Bør ikke Torbjørn Røe Isaksen være permittert fra å være i regjeringsarbeid helt til han er testet på nytt? Har du sagt A må du si B? Hvordan forsvarer du det ressonementet? For en konsekvens av dit argument  MÅ være at de er i isolasjon til de er testet på nytt og ikke slippes løs på arbeidsplasser hvor de er en potesniell smittefare til de er smittet på  nytt ikke sant? Ut i fra offisielle statistikker har vi et regjeringsmedlem som er i jobb som minister men som deltar i regjerinsmøter selv om han har coronasmitte og ikke er friskmeldt.

Videoen om testing som jeg la ut her i går, forteller at testene må ha en 95 % nøyaktighetsgrad for å holde mål. En av testene er bedre enn 98 % nøyaktig. Mange av testene er mye dårligere enn 95 % nøyaktig. Siden video ser ut å være mye USA relatert, så sier den lite om nøyaktigheten rundt de testene som er i bruk i Norge.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Videoen om testing som jeg la ut her i går, forteller at testene må ha en 95 % nøyaktighetsgrad for å holde mål. En av testene er bedre enn 98 % nøyaktig. Mange av testene er mye dårligere enn 95 % nøyaktig. Siden video ser ut å være mye USA relaterte, så sier den lite om nøyaktigheten rundt de testene som er i bruk i Norge.

Med andre ord: ingen som har hatt corona kan noensinne komme tilbake på jobb, de må uføretrygdes og plasseres i isolasjon resten av livet.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (26 minutter siden):

Jeg er ikke lege og virusekspert så jeg skal ikke påstå at jeg vet mer om virusspredning og sykdommen. Og kanskje er de to legene på jordet i sine beregninger; medisin er det som kjent ikke to røde streker under, spesielt ikke om et nytt virus vi vet lite om. Likevel er det FEIL og GALT og MORALSK UAKSEPTABELT å sensurere og utestenge leger fordi de kommer med betraktninger rundt et virus som ikke er det samme som hva myndighetene mener. Det har blitt tatt feil før, for eksempel da AIDS dukket opp og det er først om noen år man kan slå i bordet og si hva som var riktig og hva som var feil, definitivt ikke nå. Og i en situasjon med et nytt virus må man ha en åpen diskusjon og høre forskjellige synspunkter, IKKE sensurere og utestenge de som bryter med konsensus. Ofte har historien vist at det er de som har brutt med konsensus som har rett. Det kan skje nå, og det kan ikke skje nå., Kun tiden vil vise hva som var riktig.

Vel her er det 100% sikkert at de tar feil. Og man trenger hverken å være lege eller forsker for å forstå det. Alle som tenker seg om ihvertfall 1 gang forstår at det vil være en mye høyere andel av de som blir testet som får positive svar, enn hvis man hadde testet hele befolkningen. For det er en grunn til at man vil bli testet, eller ofte i det hele tatt får lov til å bli testet. Og det er at man har symptomer. Og det er helt sykt at i det hele tatt ikke journalistene rundt der påpeker dette.

Det blir litt som å stelle seg opp på et marathon løp i Norge og teste kondisjonen til de som er der, også konkludere med at snittet man finner der gjelder for hele Norges befolkning....

 

Skal man ta samme metode som de to legene for Norge så har ca 5% av Norges befolkning vært smittet, noe som selvfølgelig ikke stemmer.

Endret av Storm_Eagle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Morromann said:

Men hvorfor kan IKKE folk som er tilbake på jobb erklæres som friskmeldte uten retesting? DET vil jeg se et godt argument for uten bortforklaringer? COVID-19 er ekstremt lett å bli smittet av, så om noen er erklært fortsatt smittet og ikke friskmeldt skal de IKKE tilbake til jobb? Det tilsier absolutt ALL sunn logikk? Jeg har sett som kotargument mor friskrapportering at de må retestes, men det argumentet faller på steingrunn når de som ikke er retestes gpr tilbake til jobb noe som gjør hele argumenet til en patetisk unnskyldning for at de ikke gidder å rapportere det.

Det er jo retesting FHI bruker som HOVEDARGUMENT for at vi ikke får vite hvor mange som er friske i Norge. I Danmark åpner de mer og mer opp fordi de vet at det bare er 900 smittede igjen. I Norge er vi stuck med stadig mer enn 8000 aktivt smittede hver eneste dag og nummeret stiger fordi INGEN friskmeldes(selv om arbeidsplassene merkelig nok lar disse angivelig coronasyke komme tilbake på jobb, inkludert regjeringen; en av Norges ministere er en av de mer enn 8000 menneskene som worldometer oppgir som "active cases").

Og angående det med aktive tilfeller; i Danmark snakker de om å åpne grensene og bruker som argument at de har få smittede igjen; i Norge derimot får vi høre at grensene kan blit stengt MINST til 1.januar. Ikke rart i og med at om vi om noen måneder vil være DET landet i verden med flest antall aktivt smittede med corona, selv når 80% av land i verden erklæres coronafrie, inkludert alle våre naboland. Så hvorfor stenge grensene til naboland? Det må vel heller bli de som stenger til det rare annerledeslandet Norge hvor corona er en kronisk sykdom som man har resten av livet til man eventuelt dør.

Interessante måter du ser ting på her ja.

Ellers er det vel også en stor logistikkbyrde hos helsevesenet dersom de skulle ha hatt full smittesporing uten svikt i noen ledd. Det er vel derfor at disse smitteoppsporerene slipper å måtte følge med på de smittede individene, men at det foretas hjemmekarantene basert på individets integritet.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Morromann said:

Med andre ord: ingen som har hatt corona kan noensinne komme tilbake på jobb, de må uføretrygdes og plasseres i isolasjon resten av livet.

Er enig i måten du ser ting på vedrørende friskmeldingssvikten.

Men, 95 % sikkerhet i tester vil være trygt nok hevder videokilden. Da er vel R så langt under 1 at det ikke er så farlig, altså at sykehusene ikke blir stappfulle. Det vil jo likevel være en og annen som vil få smitten rundt omkring i et land med en stor uoversiktlig populasjon.

Video jeg prater om, lagt ut for 16 timer siden:

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...