Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
37 minutes ago, scuderia said:

Så ingenting fra "ekte" forskning altså. Alle de som forsker på dette mener IFR ligger på ca 0.3-0.7%.. men men.. vi får se om noen år hva som blir det endelige tallet men 1.75% er way off.

Du tenker på de serologiske testene med lav prevalens? Det er de eneste som viser til en så lav ifr. Disse tar blitt debunket igjen og igjen. 

Studiene som har tatt for seg områder med høy prevalens (Spania, da spesielt Madrid, New York, Lomabardia) viser en IFR på over 1 alle steder. Dette er bare for bekreftede dødsfall. Vi vet jo at det er en enorm undercount. 

Isfjell og høy andel asymptomatiske teorien er død. Dermed er FHIs estimater, som legger til grunn ifr på 0.3, helt på jordet. Antall smittede i Norge er vel dermed rundt 1/3 av de de estimerer 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (24 minutter siden):

Javel, det ser jo greit ut, men ser noen problemer som kan oppstå. Pustefrekvensen må overvåkes hos pasienten. Hvordan gjøres det? De gamle analoge respiratorene (link nedenfor) hadde et mekanisk system som kuttet positivt trykk mekanisk ved grenseverdi satt med vannkolonne, og da brystet falt sammen av seg selv åpnet en arm for et ventil som slapp luft inn i belgen som skapte positivt trykk. Her kan det se ut som om det er en rotor som driver belgen. Kanskje det er godt nok. Hvordan vil belgen tåle langvarig bruk? En manuell belg som den vist i videoen er kanskje ikke beregnet for kontenuerlig bruk? Vet ikke om dette er noe som har relevans for en enkel sak som dette. Mange fordeler jeg umiddelbart ser er ingen bruk av ventilerings tube, ingen anestesi, ingen medisinering. Mange fordeler vil jeg tro.

image.png.6e23b22086219f8e67848b045dc43894.png

https://en.wikipedia.org/wiki/Ventilator

100% mekanisk ventilator (gammel modell) https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1365-2044.1995.tb04517.x

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Ser bare at hun ble sitert riktig jeg. “The President's healthy. The Vice President's healthy and I think that's something all reporters should be celebrating and the American people as well" er et direkte sitat fra henne. Det er et klart stikk mot medias fokus på pandemien. 

EDIT: Grunnen til at et slikt sitat provoserer så mye er jo nettopp konteksten, ikke spesifikt rundt dette spørsmålet men administrasjonens nye strategi hvor de prøver å kommunisere at dette nærmer seg over, og at de nærmest har sluttet helt å ta opp problemene de har rundt pandemien som fortsatt i høyeste grad herjer i USA. De har nesten sluttet å snakke om dødsfall og smitte, og det som blir sagt om testing er i beste fall forvirrende. Du må se det i en større sammenheng, derfor burde McEnany veie ordene sine bedre.

Her var samanhengen at ho svarte på konkrete spørsmål frå NYT, og deretter prøver NYT å setje sitatet inn i ein heilt annan samanheng enn det vart sagt i.

Det følest litt underleg å forsvare Trump og administrasjonen hans, men slikt som dette er eit eksempel på media som ikkje er objektive.

Takk til @scuderia for oppklaringa.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 minutt siden):

Her var samanhengen at ho svarte på konkrete spørsmål frå NYT, og deretter prøver NYT å setje sitatet inn i ein heilt annan samanheng enn det vart sagt i.

Det følest litt underleg å forsvare Trump og administrasjonen hans, men slikt som dette er eit eksempel på media som ikkje er objektive.

Du har helt rett. Det er en skitten kamp vi er vitne til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Talet på sjukehusinnleggingar er gått ned frå 61 til 58. Talet på intensivinnlagde er ned frå 13 til 12.

https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/antall-innlagte-pasienter-pa-sykehus-med-pavist-covid-19

Dermed har ein det lågaste talet på innlagde etter at tiltaka vart sette i verk, men utviklinga har vore så og seie flat den siste veka.

(Eg saknar forresten dei flotte grafane frå @Elgen-Hansi).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, torbjornen said:

Her var samanhengen at ho svarte på konkrete spørsmål frå NYT, og deretter prøver NYT å setje sitatet inn i ein heilt annan samanheng enn det vart sagt i.

Det følest litt underleg å forsvare Trump og administrasjonen hans, men slikt som dette er eit eksempel på media som ikkje er objektive.

Takk til @scuderia for oppklaringa.

Det som er litt trist er at folk tror på alt som skrives på twitter. Tok meg ca 20 sekunder å finne historien bak dette. 

Samme som med bleke greia. Trump spør under pressekonferansen om "bleach" kan på noen som helst måte brukes mot virus inni kroppen  og får et nei fra personen som holder talen.  Thats it. Hva gjør pressen, de slår opp at Trump anbefaler folk å drikke blekemiddel noe som selvsagt er helt feil. VG og MSN her hjemme er like ille som de verste i USA. De slår opp alt som er negativt uten å gidde å sjekke om det faktiskt er fakta. Verste av alt er at de kan direkte lure folk til å skade seg selv med slikt.

Trump gjør mange nok rare ting uten at man burde gå for fake news.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

Det som er litt trist er at folk tror på alt som skrives på twitter. Tok meg ca 20 sekunder å finne historien bak dette. 

Samme som med bleke greia. Trump spør under pressekonferansen om "bleach" kan på noen som helst måte brukes mot virus inni kroppen  og får et nei fra personen som holder talen.  Thats it. Hva gjør pressen, de slår opp at Trump anbefaler folk å drikke blekemiddel noe som selvsagt er helt feil. VG og MSN her hjemme er like ille som de verste i USA. De slår opp alt som er negativt uten å gidde å sjekke om det faktiskt er fakta. Verste av alt er at de kan direkte lure folk til å skade seg selv med slikt.

Trump gjør mange nok rare ting uten at man burde gå for fake news.

Jeg så opptaket og ja det stemmer at det var formulert som et spørsmål. Trump strålte av selvtillitt som om hadde funnet opp noe genialt. Men du vet nå hvordan Trump kan takle kritikk, og det gjorde nok de i rommet også. Alle rundt han så på han som om hadde røkt noe rart, eller drukket blekemiddel og som om de lurte på hva er det neste han kommer til å si. Ingen valgte å kritisere eller avvise forslaget som idiotisk. Spørsmålet ble stående ubesvart og alle var ganske paff: "Hvordan sier vi nei, det er galskap på en måte som ikke tråkker han på tærne?" Det neste døgnet ble det registrert dødsfall i USA som følge av inntak av blekemiddel.

Jeg vil påstå at det ikke ble avvist tydelig nok på pressekonferansen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Ok, nå spretter myndighetene landet "opp med buken". Mye lettelser på gang:

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

Det dreier seg vel mest om at ein no ikkje lenger vil frårå fritidsreiser internt i Norge (og at hotell og reiselivsbedrifter får lov til å drive i samsvar med strenge smitterettleiarar).

Vil dette seie at ein også går vekk frå rådet om å frårå bruk av offentleg transport?

Eg tykkjer elles at det er bra at ein opprettheld karantenekravet for dei som kjem frå utlandet. Eg er skremt over at ein i det heile tatt skal vurdere å opne opp for karantenefrie reiser innanfor Norden, og dermed importere den svenske smittesituasjonen. Skal ein opne opp for utanlandsreiser må det vere mellom land med lik smitteutbreiing som i Norge.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, kim_InnleggNO said:

Du legger ut krigsoverskrift om R-tall som er langt under 1 (finner man først ut når man leser artikkelen). Gladsak at det fortsatt er langt under 1 når vi har åpnet opp så mye.

Beklager. Jeg er verken grafisk designer, typograf,  journalist eller psykolog. Jeg klarer så vidt litt klipp&lim ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 timer siden):

Talet på sjukehusinnleggingar er gått ned frå 61 til 58. Talet på intensivinnlagde er ned frå 13 til 12.

https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/antall-innlagte-pasienter-pa-sykehus-med-pavist-covid-19

Dermed har ein det lågaste talet på innlagde etter at tiltaka vart sette i verk, men utviklinga har vore så og seie flat den siste veka.

(Eg saknar forresten dei flotte grafane frå @Elgen-Hansi).

Hyggelig det, har bare tatt meg en liten pause fra Covid-19 mens vi er i mellom bølgene :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...