Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Kryptodebunker said:

WHO får Kina-nekt:Kina har nektet gjentatte forespørsler fra Verdens helseorganisasjon om å delta i undersøkelser av opprinnelsen til COVID-19, forteller WHOs representant i Kina til Sky News.
- Vi vet at det foregår nasjonal etterforskning, men på dette stadiet har vi ikke blitt invitert til å delta, sier Dr. Gauden Galea til den amerikanske nyhetkanalen.

CCP er jordas kreft. 

 

Ikke rart at Kina holder igjen. Trump har jo sagt nå at han har sett bevis på at viruset er syntetisk, ikke vet jeg hva han snakker om, men du har jo forskning som dette: 

Wuhan COVID-19 and SARS Coronaviruses Genomics Fractal Metastructures Evolution and Partially Synthetic Origins "Where there is matter, there is geometry."

I tillegg har du flere biologer som sier covid-19 må være syntetisk, deriblant en tidligere Nobelpris vinner i medisin som også var med å oppdage HIV viruset.

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (8 minutter siden):

Hmm, hva med
 

 



WHO har hatt regelmessige oppdateringer hele tiden på Twitter, helt siden 4. januar, og har trolig i enda større grad oversendt data til alle medlemslandene ?

WHO er totalt i lomma på Kina. Det var helt klart at det smittet mellom mennesker når WHO gjentatte ganger gjenntok at det ikke gjorde det i midten av januar. Og å ikke erklære en pandemi før 11 mars er jo totalt tragisk. Dette var helt åpenbart en pandemi LENGE før dette.

WHO har hyllet Kina hele veien, aktivt utestengt Taiwan, osv. Taiwan visste forresten om dette viruset og smiting mellom mennesker veldig tidelig og rapporterte det til WHO, som deretter kastet rapportene i søppla... Mens Taiwan som hadde skjønt lunta stengte grensene og satt i gang tiltak tidelig og har klart seg ekstremt bra gjennom denne pandemien på tross av deres nærhet til Kina.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Benbjo said:

Sannheten er vel et sted mellom der. I starten ble det jo sagt innleggelsesrate på rundt 20%, men vi ser jo at det er for høyt. 

Basert på hva? Og uansett om raten skulle være 4%, noe jeg ikke tror, så gir det ~25 000 tilfeller i Norge, nesten 70% flere enn de 15 000 du estimerte.

Siden vi tydeligvis synser uten kilder. Jeg tok en kjapp opptelling, og jeg vet om 14 personer blant familie/venner/kolleger som i midten av mars fikk luftveissymptomer, feber, trykkfølelse i brystet, mistet smak-/luktesans o.l. (eller en kombinasjon av disse). Ingen av dem ble testet og selvfølgelig hadde ikke alle covid-19, men jeg tipper at noen av dem hadde det. Flere av dem er 50+ og ingen av dem ble alvorlig syke. Husk også at FHI estimerer at 40% er asymptomatiske. Selv hadde jeg en mild forkjølelse i starten av mars som jeg ikke har talt med. Hva sier det meg? Strengt tatt ingenting, det er ekstremt anekdotiske bevis. Andelen som har fått positivt resultat på prøver har på det høyeste vært ca 10%. Men for meg er det med på å forsterke inntrykket av at isfjellet var der i mars, og at det var svært mye smitte da. Dette er fra et av stedene i landet med middels smittenivå (mye lavere enn Oslo), så jeg tror heller at fasiten er lavere enn høyere enn 1,9%.
/synsing

Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (11 minutter siden):

WHO er totalt i lomma på Kina. Det var helt klart at det smittet mellom mennesker når WHO gjentatte ganger gjenntok at det ikke gjorde det i midten av januar. Og å ikke erklære en pandemi før 11 mars er jo totalt tragisk. Dette var helt åpenbart en pandemi LENGE før dette.


I midten av januar hadde WHO ingenting annet å gå etter, annet enn informasjonen som kom fra Kina, hvordan kan WHO vite hva som skjer i Kina, før de får kommet dit å undersøkt selv?

For at WHO skal erklære en pandemi, kreves det enighet mellom medlemslandene, det er ikke noe WHO gjør på egenhånd.
De holdt først et møte på et tidligere tidspunkt, hvor landene ikke ble enig, deretter et møte noe senere, hvor det var enighet, og det ble erklært som en pandemi.

WHO har gjennomgått sine rutiner og tidslinjen gjentatte ganger på sine pressekonferansen, og det kan bekreftes gjennom tidligere pressemeldinger og Twitter.

At du og Trump ikke evner å forstå det, får være opp til dere !

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Benbjo said:

Trodde det var ganske klart nå at viruset unnslapp en lab, men er av naturlig opprinnelse? 

Tror ikke du får høre det på NRK i beste sendetid med det første. Da må det i så fall gått mainstream i hele verden, for de tør ikke gi ut slik info og har nok direktiver fra staten rundt akkurat det. De har visst fjerna noen dokumentarer i det siste som er kritiske til Kina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (29 minutter siden):

NIAID organisasjonen Dr. Anthony Fauci  ledet gav millioner av dollar til Wuhan lab'en for forskning på corona virus på flaggermus. Med blant annet også forskning på hvordan corona virus fra flaggermus kunne smitte til mennesker

https://www.newsweek.com/dr-fauci-backed-controversial-wuhan-lab-millions-us-dollars-risky-coronavirus-research-1500741

Men selvfølgelig å foreslå at viruset kommer fra en lab er jo bare ville konspirasjonsteorier....

Mye interessant i den artikkelen.

A second phase of the project, beginning that year, included additional surveillance work but also gain-of-function research for the purpose of understanding how bat coronaviruses could mutate to attack humans.

A decade ago, during a controversy over gain-of-function research on bird-flu viruses, Dr. Fauci played an important role in promoting the work. He argued that the research was worth the risk it entailed because it enables scientists to make preparations, such as investigating possible anti-viral medications, that could be useful if and when a pandemic occurred.

The work in question was a type of gain-of-function research that involved taking wild viruses and passing them through live animals until they mutate into a form that could pose a pandemic threat. Scientists used it to take a virus that was poorly transmitted among humans and make it into one that was highly transmissible—a hallmark of a pandemic virus. This work was done by infecting a series of ferrets, allowing the virus to mutate until a ferret that hadn't been deliberately infected contracted the disease.

The work entailed risks that worried even seasoned researchers. More than 200 scientists called for the work to be halted. The problem, they said, is that it increased the likelihood that a pandemic would occur through a laboratory accident.

 

Kina og USA sammen kan altså være ansvarlig for dette viruset.

Endret av Storm_Eagle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Benbjo said:

Jeg har ikke tallene foran meg nå, men hadde vært artig å se innleggelsesraten for New York. Omtrent 20% smittet, men vet ikke hvor mange som er innlagt. 

In the state of New York, there have been 57,103 hospitalizations due to COVID-19 as of April 26, 2020. This statistic shows the cumulative number of hospitalizations due to COVID-19 in New York State from March 21 to April 26, 2020, by day.

Kilde: https://www.statista.com/statistics/1109685/new-york-state-covid-cumulative-hospitalizations-us/

Hvis 12 % smittede i New York State stemmer (det er tidlige tall), så er det 2 334 000 smittede. Det gir en innleggelsesrate på 2,4 %. Her er det mange usikre antakelser, men om vi ser bort fra demografiske forskjeller, generell helsetiltand, helsevesen m.m. gir 2,4 % ca. 41 600 smittede i Norge.

NY State har forresten 319 213 bekreftede tilfeller. Så hvis 2,3 mill totalt stemmer, så oppdager de bare ~13,7 % av tilfellene gjennom testing. Og de har testet mer per capita enn Norge. I Norge er det 7 801 bekreftet smittet, 7801/0,137 = 56 942 smittet totalt. 

Snittet mellom disse to (veldig usikre) estimatene er (41600+56942)/2 = 49 271. Hva estimerer FHI? 50 559 (usikkerhetsintervallet går fra 46 129 til 54 917) pr 30. april.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (2 timer siden):

WHO er totalt i lomma på Kina. Det var helt klart at det smittet mellom mennesker når WHO gjentatte ganger gjenntok at det ikke gjorde det i midten av januar. Og å ikke erklære en pandemi før 11 mars er jo totalt tragisk. Dette var helt åpenbart en pandemi LENGE før dette.

WHO har hyllet Kina hele veien, aktivt utestengt Taiwan, osv. Taiwan visste forresten om dette viruset og smiting mellom mennesker veldig tidelig og rapporterte det til WHO, som deretter kastet rapportene i søppla... Mens Taiwan som hadde skjønt lunta stengte grensene og satt i gang tiltak tidelig og har klart seg ekstremt bra gjennom denne pandemien på tross av deres nærhet til Kina.

Øh..? Hva tror du egentlig WHO er for noe? De kan ikke erklære noe før det er bevist og møter deres kriterier. Som er satt av medlemslandene. Ser man litt tilbake i tid så var WHO veldig tydelige med en gang de hadde informasjon som kunne bekreftes og hadde godt bevisgrunnlag. Og de var ekstremt tydelige på hvor alvorlig dette kunne bli og hvilke tiltak land burde gjøre lenge før for eksempel land som USA eller Storbritannia reagerte.

WHO har sikkert gjort noen feil, men denne blamegreia er i hovedsak politikere som trenger noen andre å skylde på enn seg selv fordi de ikke hørte på rådene de fikk. 

Atlanta, USA:

De har nettopp gjenåpnet alt, og horder av mennesker strømmer ut for å se på et jagerflyshow av Blue Angels. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 timer siden):

Kjøpesenter i Bergensområdet i dag. 

970eb857-6709-4cc1-b8ba-b100bd6c0326?fit

ba5bc391-80d2-4384-957e-b712a010ec38?fit

 

Virker som folk gir litt mer faen eller? Dette er jo ikke lurt i det hele tatt. 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/lA24gG/lange-koeer-og-fulle-kjoepesentre-ser-ut-som-det-er-jul

 

De bildene der er ikke fra noe kjøpesenter, men en næringspark hvor obs bygg, Monter, Megaflis og diverse andre byggevarer holder til. Køen kommer fordi du har 6 sekunder med grønt lys inn til hovedveien før det blir rødt, så venter du i 3 minutter før det blir grønt igjen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Peppep said:

Drøye antakelser? I rapporten fra torsdag sier de at det totalt har vært (inkl. inneliggende) 998 pasienter innlagt med bekreftet covid-19. De regner med at 1,9 % av de som får viruset trenger innleggelse: 998/0,019 = 52 526. Hvis det reelle tallet er 15 000 betyr det at 6,6 % trenger innleggelse. Har du noen kilde som tilsier at raten er 3,5 ganger høyere enn FHI tror?

Du misforstår meg. Jeg gir blaffen i om det er 15000 eller 50000. Det kan godt være store mørketall i mars, men i såfall var det også mørketall for dødsfall. Alle land med store mørketall har også mørketall for dødsfall.

Det jeg sa meg enig i er at det er ingen massiv isfjell med saker nå. Vi og mange andre land oppdager de fleste saker nå, og det betyr at det er betydlig mer dødlig enn en vanlig influensa. Isfjellet med svært milde tilfeller eksisterer ikke. Hadde de eksistert så ville vi sett tilfeldig smittete over hele landet, fordi de blir smittet av isfjellet.

At det er massive mørketall og covid er omtrent like dødlig som influensa er en teori som florerte på dette forumet, ble støttet av Trump og som til og med FHI antok i januar/februar. Uten den teorien så hadde det gått mye bedre, fordi folk ville forstått at vi kan ikke bare ignorere viruset som om det var en vanlig influensa.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Når det gjeld WHO, så gjekk dei jo ut og sa at dette var ei alvorleg krise. Samstundes håpa dei nok i det lengste at verda skulle ta viruset alvorleg slik at det ikkje vart ein verdsomspennande pandemi. Dei kommuniserte tydeleg til Norge og ei rekkje andre land at "this is your window of opportunity". Diverre vart ikkje utbrotet i Italia og påfølgjande smitte i andre land teke alvorleg nok før det var for seint å gjere noko og ein verdsomspennande pandemi var eit faktum. Då det kom ut av kontroll i Italia og lite eller ingenting vart gjort i forhold til grensekontroll skulle det ikkje så stor fantasi til for å førestille seg at smitten ville vere spreidd utover heile Europa etter 2-3 veker. Heller ikkje i USA tok ein faren for smittespreiing alvorleg nok. Så har enkelte i ettertid prøvd å bruke WHO som syndebukk for å prøve å få fokuset vekk frå eiga udugelegheit.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 minutter siden):

Isfjellet med svært milde tilfeller eksisterer ikke.

Korleis kan du vite det? Det er berre visse grupper som har komme innanfor kriteria for å bli testa. Unge folk utanfor risikogruppene har måtta halde seg i karantene utan mogelegheit for å bli testa. I tillegg kjem at ein stor del er asymptomatiske.

Den eigentlege dødsraten er difor ein god del lågare enn det statistikkane viser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, torbjornen said:

Korleis kan du vite det? Det er berre visse grupper som har komme innanfor kriteria for å bli testa. Unge folk utanfor risikogruppene har måtta halde seg i karantene utan mogelegheit for å bli testa. I tillegg kjem at ein stor del er asymptomatiske.

Grunnen til at jeg vet det er fordi da ville vi sett mye flere tilfeldige smittete nå som vi åpner opp. Men tar du en titt på små kommuner med mye tidligere spredning som Sel, Nordre Fron, Hol så ser vi null smittete dag etter dag og steder som Karmøy oppdager plutselig 30 nye smittete. 

Massetesting har vist at asymptomatiske er rundt 50%. Det betyr at det er fortsatt mørketall i Norge, men det er ikke et isfjell med mørketall og dødsraten er derfor ganske høy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 timer siden):


I midten av januar hadde WHO ingenting annet å gå etter, annet enn informasjonen som kom fra Kina, hvordan kan WHO vite hva som skjer i Kina, før de får kommet dit å undersøkt selv?de

For at WHO skal erklære en pandemi, kreves det enighet mellom medlemslandene, det er ikke noe WHO gjør på egenhånd.
De holdt først et møte på et tidligere tidspunkt, hvor landene ikke ble enig, deretter et møte noe senere, hvor det var enighet, og det ble erklært som en pandemi.

WHO har gjennomgått sine rutiner og tidslinjen gjentatte ganger på sine pressekonferansen, og det kan bekreftes gjennom tidligere pressemeldinger og Twitter.

At du og Trump ikke evner å forstå det, får være opp til dere !

Stemmer ikke helt Olaf. Taiwan ga beskjed til WHO den 27 Desember at de hadde opplysninger om menneske til menneske smitte. Taiwanske myndighter har det svart på hvitt, og henvendelsen ble gitt gjennom rette kanaler med kopier i arkivene til WHO. Så WHO hadde info, men av politiske grunner ignorerte de påstandene fra Taiwan. De sente en delegasjon til Kina som kom tilbake med resultater som sa at smitten var lokal og ikke utgjorde en pandemi trussel. Så joda Olaf, mye mer komplext enn du tror. At Byrokratene i WHO tolket alt feil kan man forstå. Alle kan gjøre feil. Se på Norsk rettsvesen og seneste NAV fadese. En eller to personer på toppen slår fast en handling så følger hele byrokratiet etter som lydige sauer. Derfor må vi få på plass en uavhengig undersøkelse av hva som skjedde for å lære av det. Men nå slås det politisk mynt på hele greia som vanlig er nå for tiden. Uansett så er USA, EU og alle land ansvarlige for egne handlinger og ingen kan rette pekefingeren mot noen for egne feil.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Camlon said:

Du misforstår meg. Jeg gir blaffen i om det er 15000 eller 50000. Det kan godt være store mørketall i mars, men i såfall var det også mørketall for dødsfall. Alle land med store mørketall har også mørketall for dødsfall.

Det jeg sa meg enig i er at det er ingen massiv isfjell med saker nå. Vi og mange andre land oppdager de fleste saker nå, og det betyr at det er betydlig mer dødlig enn en vanlig influensa. Isfjellet med svært milde tilfeller eksisterer ikke. Hadde de eksistert så ville vi sett tilfeldig smittete over hele landet, fordi de blir smittet av isfjellet.

At det er massive mørketall og covid er omtrent like dødlig som influensa er en teori som florerte på dette forumet, ble støttet av Trump og som til og med FHI antok i januar/februar. Uten den teorien så hadde det gått mye bedre, fordi folk ville forstått at vi kan ikke bare ignorere viruset som om det var en vanlig influensa.

Det første var ikke et svar til deg. 

Vi er ikke i nærheten av å få bekreftelse på alle tilfeller med aktiv smitte enda. Og hvorfor skulle man ønske det? Mål på penetrasjon i befolkningen finner man bedre gjennom testing av antistoffer. 

Som nevnt i forrige innlegg. NY state har testet mer per capita enn Norge. De har ca 320 000 bekreftede tilfeller. Nylige tester av antistoffer (tilfeldig utvalg, 15 000 personer) tilsier at 12,3 % har vært smittet. I så fall er det nesten 2,4 millioner og kun 13-14% av dem ble oppdaget mens de hadde aktiv smitte.

Jeg tror mange land har store mørketall for dødsfall. Jeg tror også at det er noe underrapportering i Norge, men ikke mye siden vi er et av landene som tester post mortem. I motsetning til en del andre land har vi ikke sett en stor økning i totaldødelighet (overdødelighet) uavhengig av årsak, som overvåkes ukentlig: https://www.fhi.no/sv/influensa/influensaovervaking/overvaking-totaldodelighet/

Endret av Peppep
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, xRun said:

Ifølge alle leger jeg har sett uttale seg om dette (forklare det for seerne) skal dette stemme. Det er påvist antistoffer, men ikke i hvilken grad dette betyr at immunitet har oppstått, om overhodet. Kommer nok mer om det etter videre studier og erfaring.

Man har vel forløpig ikke registrert noen som har vært syke flere ganger?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
11 hours ago, :utakt said:

Kjøpesenter i Bergensområdet i dag. 

970eb857-6709-4cc1-b8ba-b100bd6c0326?fit

ba5bc391-80d2-4384-957e-b712a010ec38?fit

 

Virker som folk gir litt mer faen eller? Dette er jo ikke lurt i det hele tatt. 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/lA24gG/lange-koeer-og-fulle-kjoepesentre-ser-ut-som-det-er-jul

 

Virker som man ikke er i stand til en mellomting. Jeg forstår at folk er drittlei, har selv brakkesyken godt i kroppen etter så lang tid med ulike nivåer av "bli hjemme" og et par sykdomsperioder. Kunne nok unngått "brakketilstanden" bedre.

Men denne "nå har jeg vært flink så nå er det meg meg meg" og "nå har vi gjort det vi skal og var flinkere enn sverige - ha ha" greia som vi har en del av i Norge er jeg ikke fan av. Da foretrekker jeg nesten sverige sin generelt mer avslappende holdning over hele linja.

Personlig mener jeg også myndighetene kunne kjørt et litt annet språk enn "nå skal vi lette litt på tiltakene og vi skal gjøre det forsiktig. vær forsiktig folkens". Det blir som å si til en gjeng barn i barnebursdag "ikke spis dere kvalm på alt godteriet nå da dere". Det var nesten en apatisk fremtoning med så mye bruk av "forsiktig, forsiktig" i byssan lul toneleie at jeg nesten sovnet av Høie og Co sine pressekonferanser.

Gjør det heller klart hvilke konvekvenser man risikerer av å ikke følge de nye retningslinjene enn "snillisme"/snork språk. Det eneste språket nordmenn virker å forstå - konsekvenser?

Men je-je, det får nå bare stå til.



 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det tenkes slik at ikke alle de som dro på det kjøpesenteret (eller andre steder) bare gir faen i andres helse, men at dem har undersøkt hele Corona greia selv og kommet til en annen konklusjon enn det dere har...?

Forresten nå har David Icke og andre blitt banna fra Facebook og Youtube for å ha "spredt desinformasjon om Coronaviruset" og "brudd på rettningslinjene" til de nevnte. Noe dere her i tråden sikkert støtter 100%. Hvis denne Icke bare er en galmann og konspirasjonsteoretiker, hvorfor ikke bare la ham holde på og gjøre seg selv til latter? Jeg mener at hvis det offisielle narrativet om viruset er vanntett, så bør vel folk flest skjønne det helt av seg selv, og trenger ikke hverken Facebook eller Google til å fortelle dem hva som er sant eller usant.

Sensuren vi ser nå av David Icke og andre, er nåtidens bokbrenning. Ingen informasjon som motsier det offisielle narrativet er godtatt, og det gjelder ikke bare for COVID-1984. Dette skjer hver gang et tynnani tar over et land (eller nå hele verden).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (5 minutter siden):

Kan det tenkes slik at ikke alle de som dro på det kjøpesenteret (eller andre steder) bare gir faen i andres helse, men at dem har undersøkt hele Corona greia selv og kommet til en annen konklusjon enn det dere har...?

Forresten nå har David Icke og andre blitt banna fra Facebook og Youtube for å ha "spredt desinformasjon om Coronaviruset" og "brudd på rettningslinjene" til de nevnte. Noe dere her i tråden sikkert støtter 100%. Hvis denne Icke bare er en galmann og konspirasjonsteoretiker, hvorfor ikke bare la ham holde på og gjøre seg selv til latter? Jeg mener at hvis det offisielle narrativet om viruset er vanntett, så bør vel folk flest skjønne det helt av seg selv, og trenger ikke hverken Facebook eller Google til å fortelle dem hva som er sant eller usant.

Sensuren vi ser nå av David Icke og andre, er nåtidens bokbrenning. Ingen informasjon som motsier det offisielle narrativet er godtatt, og det gjelder ikke bare for COVID-1984. Dette skjer hver gang et tynnani tar over et land (eller nå hele verden).

Nå er David Icke helt far out i det ekstreme med ekstreme ideer og fiksjoner. COVID 19 er ekte og er et veldig farlig virus for eldre og personer som er alvorliug syke for det. Men det forhindrer ikke at mennesker med lite sympatiske agendaer melker og utnytter dette for hva det er verdt. Det skrives lite om hva som skjer i land i den tredje verden men jeg har fått med meg at i enkelte land stenges lokale markeder ned som smittevern mens - SURPRISE - store varekjeder eid av multinasjonale korporasjoner får holde åpent. Smittefaren er jo større inne i et lokale enn ute på markedet. Det er ting som skremmer meg mer enn selve viruset.

Endret av Morromann
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...