Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

tigerdyr skrev (3 timer siden):

Hvem sier folk ikke er villige til det?  Ikke minst om der ikke er annet valg?  Jeg reiser altid på business på langturer der som regel koster 3-4 gange prisen for et økonomi-sete da det er ren tortur for meg å sitte så trangt som man gjør på økonomi i mange timer. I tillegg ser vi nå helsemessige fordeler ved å sitte mer adskilt. 

Det er ikke alle av oss som har råd til business!

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (20 minutter siden):

Skjønner at det står dårlig til med kunnskapsnivået ute blant folk hvis man ikke skjønner hva IMMUNFORSVAR er for noe og hvordan man bygger det opp

Jeg stiller meg i første rekke for å innrømme at jeg ikke forstår hvordan immunforsvaret fungerer. Jeg har forsøkt å sette meg inn i det men synes det er uhyrlig komplekst. ?

Når det er sagt så er det ikke som om vi ikke lenger er eksponert for bakterier bare fordi man vasker hendene oftere og unngår unødvendig nærkontakt i en periode. Endringer i hygienepraksis de siste hundre årene har ikke gjort mennesker sykere, nærmere tvert imot.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lurer på en ting. Kanskje et dumt spørsmål men det bryr jeg meg lite om. 

Er butikkene pålagt å ha vaskemuligheter/antibac tilgjengelig for ansatte og kunder? Min lokale dagligvare har ingen av disse tilgjengelig. Kun pleksiglass foran kassene og teip på gulvet for å markere avstand.

Lenke til kommentar
superfastjellyfish skrev (25 minutter siden):

Jeg stiller meg i første rekke for å innrømme at jeg ikke forstår hvordan immunforsvaret fungerer. Jeg har forsøkt å sette meg inn i det men synes det er uhyrlig komplekst. ?

Når det er sagt så er det ikke som om vi ikke lenger er eksponert for bakterier bare fordi man vasker hendene oftere og unngår unødvendig nærkontakt i en periode. Endringer i hygienepraksis de siste hundre årene har ikke gjort mennesker sykere, nærmere tvert imot.

Komplekst er ordet, men i den hundreårsperioden det er snakk om har jo mennesker hatt nærkontakt med hverandre i en grad som har gjort at vi eksponerer hverandre for forkjølelsesviruser og influsensa og det er BRA. For hver gang vi blir forkjølet styrkes immunforsvaret, noe som er livsviktig og det er nettopp styrket immunforsvar som gjør at de aller fleste overlever COVID-19 tross alt. Men om vi skal omoroganisere samfunnet til en unormal situasjon hvor vi alle står permanent 2 meter fra hverandre, vasker hendene våre såreog ikke kan ta i dørhpndtaker lenger. I en slik situasjon hvor vi unngår harmløse forkjølelser svekkes oimmunforsvarene og en livsfarlig konsekvens av det er at den neste viruspandemien kan bli virkelig dødelig fordi vi ikke lenger har utviklet naturlig resistens i kroppen mot farlige virus. Alle som ikke skjønner dette burde lese seg opp på hva som skjedde under den spanske erobringen av Mellom-Amerika på 1500-tallet og hvor 80-90% av komntinentets innfødte døde. Conquistadorenes mektigste våpen mot urbefolkningen var faktisk ikke kuler, krutt og sverd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Scarvo skrev (5 minutter siden):

Lurer på en ting. Kanskje et dumt spørsmål men det bryr jeg meg lite om. 

Er butikkene pålagt å ha vaskemuligheter/antibac tilgjengelig for ansatte og kunder? Min lokale dagligvare har ingen av disse tilgjengelig. Kun pleksiglass foran kassene og teip på gulvet for å markere avstand.

Det er rart. Alle butikker i mitt nærområde har det. Ja, det tror jeg de har pålagt. Men jeg har uansett med meg antibac just in case.

Lenke til kommentar

Remdesivir er godkjent for bruk mot korona i USA nå, etter hastebehandling.

vil folk som blir behandlet med remdesivir, klorokin (eller annet som lanseres) oppnå immunitet i etterkant, eller er kun personer som gjennomgår sykdomsforløpet for egen maskin, som oppnår det? :hmm:

Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Komplekst er ordet, men i den hundreårsperioden det er snakk om har jo mennesker hatt nærkontakt med hverandre i en grad som har gjort at vi eksponerer hverandre for forkjølelsesviruser og influsensa og det er BRA. For hver gang vi blir forkjølet styrkes immunforsvaret, noe som er livsviktig og det er nettopp styrket immunforsvar som gjør at de aller fleste overlever COVID-19 tross alt. Men om vi skal omoroganisere samfunnet til en unormal situasjon hvor vi alle står permanent 2 meter fra hverandre, vasker hendene våre såreog ikke kan ta i dørhpndtaker lenger. I en slik situasjon hvor vi unngår harmløse forkjølelser svekkes oimmunforsvarene og en livsfarlig konsekvens av det er at den neste viruspandemien kan bli virkelig dødelig fordi vi ikke lenger har utviklet naturlig resistens i kroppen mot farlige virus. Alle som ikke skjønner dette burde lese seg opp på hva som skjedde under den spanske erobringen av Mellom-Amerika på 1500-tallet og hvor 80-90% av komntinentets innfødte døde. Conquistadorenes mektigste våpen mot urbefolkningen var faktisk ikke kuler, krutt og sverd.

Hvis omorganiseringen i forhold til menneskelig kontakt er permanent eller skal opprettholdes over lang tid så kan det være du har rett. Jeg har så godt som ingen kunnskap om dette så jeg er veldig forsikt med å uttale meg. Men hvis disse utfordingene med immunsystemet oppstår etter noen år med tiltak så synes jeg det er underlig at immunologer, leger, biologer, osv. ikke har varslet om dette i større grad. Jeg klarer ikke å finne artikler om dette engang.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 timer siden):

Flott for deg.  Mine reiser er private så jeg må betale selv.  Men for å komme tilbake til det der ble snakket om, så vil en transformasjon av 3-seter til 2-seter bety mindre enn 50% økning i prisen (da en stor del av prisen på økonomi er skatter og avgifter som ikke er avhengig av hvor mye plass du har), og det tror jeg ingen vil ha noe stort problem med å akseptere. 

Flyet vil ha lavere vekt og, og mer plass til gods på de strekningene det er relevant. 

Samtidig kan man kanskje spørre seg om de dyreste setene er så dyre fordi de har relativt lavt belegg eller om de "sponser" litt av de billigere setene? For å spørre på en annen måte. Tjener flyselskaper mest på et fly med bare økonomiklasse eller bare business og opp? 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (13 minutter siden):

 

 

vil folk som blir behandlet med remdesivir, klorokin (eller annet som lanseres) oppnå immunitet i etterkant, eller er kun personer som gjennomgår sykdomsforløpet for egen maskin, som oppnår det? :hmm:

Ja, med mindre man finner et legemiddel man kan ta prevantivt som hindrer viruset å bryte inn i cellene i kroppen, så vil kroppen i utgangspunktet produsere antistoffer og huske hvordan man kverke viruset neste gang. Det Remdesivir virker å gjøre er å bremse reproduksjonen av viruset og dermed får kroppen det lettere. Resultatet i (noen) av testene til nå har vært en reduksjon i sykdomstiden på ca 30%.

Men så er det jo masse (til dels subjektive eller tidlige) rapporter som kan tyde på at man(ge) ikke blir så immune som man har håpet på, eller så lenge. 

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (30 minutter siden):

Resultatet i (noen) av testene til nå har vært en reduksjon i sykdomstiden på ca 30%.

ja, de ble visstnok utskrevet fra sykehus 3 dager tidligere enn de som fikk placebo.

men prisen du betaler for det, er altså at du står der uten immunitet ved neste korsvei. Og så må du på'n igjen (hvis det ikke har kommet en vaksine i mellomtiden)

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Mr.M said:

ja, de ble visstnok utskrevet fra sykehus 3 dager tidligere enn de som fikk placebo.

men prisen du betaler for det, er altså at du står der uten immunitet ved neste korsvei. Og så må du på'n igjen (hvis det ikke har kommet en vaksine i mellomtiden)

Nei? 

Uansett, vi vet enda ikke om man blir immun eller hvor lenge immunitet varer. Funn så langt tyder på kortvarig immunitet, og mange utvikler ikke engang antistoffer. Studie fra Kina fant at antistoffet igG var halvert ila 8 uker. 

https://www.nrk.no/norge/koronainnlagt-i-27-dager_-_-var-sikker-pa-at-jeg-skulle-do-1.15002944

Lurer på hva det skyldes at flere i samme familie blir svært syke eller dør. Statistisk sett svært lite sannsynlig. To par har til nå stått frem hvor dette har skjedd. Kan det være at om en blir svært dårlig blir alle den personen smitter svært dårlige også? 

Fryktelig skummelt også at man ikke skjønner hvor syk man er. Alle burde ha apparat som måler oksygopptak i blodet hjemme. Disse pleide å være rimelige, men har på kort tid 4-doblet seg i pris og er vanskelig å få tak i 

 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (19 minutter siden):

Lurer på hva det skyldes at flere i samme familie blir svært syke eller dør. Statistisk sett svært lite sannsynlig.

det har vel muligens sammenheng med at lufta blir stinn av virus, når flere smittede er ilag over tid. Det er vel derfor over hundre leger/sykepleiere dauet i Italia, 50 i England, osv. tiltross for masker og verneutstyr. Konsentrasjon/mengde av virus man får i seg, jo mere jo verre forløp.

Nå skal forøvrig kinoene åpnes (9. mai og utover) Ikke et sted jeg vil sette meg ned et par timers tid..

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Benbjo said:

Funn så langt tyder på kortvarig immunitet, og mange utvikler ikke engang antistoffer.

Det de mener med kortvarig immunitet, er antagelig at antistoffer bare kan påvises i en kort periode.

Men blir de faktisk syke en gang til? Det er jo det som teller.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, LangtGjesp said:

Det de mener med kortvarig immunitet, er antagelig at antistoffer bare kan påvises i en kort periode.

Men blir de faktisk syke en gang til? Det er jo det som teller.

IgG er antistoff for immunitet. IgM er det som bekjemper infeksjon. Har du ikke igG er du ikke immun 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...