Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Benbjo skrev (2 minutter siden):

Dette er bare tull

vi får bare tro hva vi vil da.

jeg har merket meg at en del her inne (sannsynligvis slike som har tatt alt av influensa vaksiner opp gjennom åra?) ikke tror på immunitet (uten vaksine) Det gjelder muligens deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
superfastjellyfish skrev (1 minutt siden):

WHO skriver:

"As of 24 April 2020, no study has evaluated whether the presence of antibodies to SARS-CoV-2 confers immunity to subsequent infection by this virus in humans."

Altså at det er ikke bevist at en er imun selv om kroppen produserer antistoffer.

Ifølge alle leger jeg har sett uttale seg om dette (forklare det for seerne) skal dette stemme. Det er påvist antistoffer, men ikke i hvilken grad dette betyr at immunitet har oppstått, om overhodet. Kommer nok mer om det etter videre studier og erfaring.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ingenting av denne debatten. 

Mr.M sier at man blir ikke immun hvis man får remdesivir. Det gir ikke mening for meg, men kanskje det er korrekt.

Så sier Benjbo at han er uenig, og får høre at han er uenig fordi han tror på dommedag og ikke tror på immunitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simkin skrev (4 minutter siden):

Da har du ikke fulgt godt nok med.

Foreslår at du starter på side 1.

Jeg brukte forumets søkefunksjon og søkte etter dommedag i hele tråden og søket kom frem med kun få resultater.

Ser ikke ut somd et handler om domemdag her men en pandemi.

Endret av perpyro
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simkin skrev (1 minutt siden):

Dommedag står jo ikke i klartekst. Regner med du skjønte det :)

Nei jeg skjønte ikke det.
Det jeg derimot skønte er at for de som mener at dette er overdrevet er det lett legge meninger på sine meningsmotstandere som de nødvendigvis ikke har.
Foreløpig har 240476 mennesker dødd av denne pandemien på verdensbasis og selv om det skulle være 10 gangen i underrapportering så er det fremdeles lite som minner om dommedag.
Det er ille og seriøst men ikke på noen måte noe som kan minne om dommedag.
Utfordringen er at de færreste vil dø og er villige til å gå lang for å preservere sine egne liv.
For enkeltmennesket som kanskje ser døden på nært hold er det nok krise men som sagt ingen dommedag for verden denne gangen heller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
xRun skrev (1 minutt siden):

Ifølge alle leger jeg har sett uttale seg om dette (forklare det for seerne) skal dette stemme. Det er påvist antistoffer, men ikke i hvilken grad dette betyr at immunitet har oppstått, om overhodet. Kommer nok mer om det etter videre studier og erfaring.

Jeg har observert denne diskusjonen med litt forbauselse. Iminforsvaret i kroppem har mange deler, men min forståelse av hvordan det virker er at det oppstår en inflamasjon (eller betennelse - les SEPSIS https://en.wikipedia.org/wiki/Sepsis) et sted i kroppen. Hvis kroppen som er infisert av viruset/bakterien som forårsaker denne reaksjonen har antistoffer (kjemiske forbindelser som identifiserer dem) i en eller annen form vil beinmargen produsere T-celler med rett reseptorer slik at infiserte celler vil binde seg til dem (i den tro at de er vanlige celler som kan brukes for replikasjon) og dermed blir utsatt for T-cellas destruktive kraft. Den infiserte cellas mikrokondier (https://illvit.no/mennesket/kroppen/forskere-loeser-gaaten-om-cellenes-kraftverk) blir ødelagt og den infiserte cella dør. Hvis vi har antistoffer i blodet for COVID-19 betyr det at kroppen har et signal stoff som kan fortelle beinmargen hvilke T-celler den skal lage. Er man da immun? Jeg er legman og kan ikke si sikkert, men man skulle tro det hvis man antar at beinmargen er frisk og kan produsere rett 'medisin' og at man er infisert av den samme virus/bakterie type ?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
superfastjellyfish skrev (20 minutter siden):

WHO skriver:

"As of 24 April 2020, no study has evaluated whether the presence of antibodies to SARS-CoV-2 confers immunity to subsequent infection by this virus in humans."

Altså at det er ikke bevist at en er imun selv om kroppen produserer antistoffer.

basert på erfaring med hvordan vi reagerer på virus, tilsier all erfaring at man blir immun i etterkant

"Ut fra det man vet om andre virus, så skal vi også bli immune mot det nye koronaviruset, SARS-CoV-2, sier fagpersoner som forskning.no har snakket med.

– Ja, foreløpig kan vi ikke si noe annet enn at det regner vi med, sier immunolog og professor i anatomi ved Universitetet i Oslo, Anne Spurkland."

Og FHI har også det ståstedet

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/fhi-regner-med-at-man-blir-immun-etter-a-ha-hatt-koronaviruset-1.1703998

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (6 minutter siden):

Jeg har observert denne diskusjonen med litt forbauselse. Iminforsvaret i kroppem har mange deler, men min forståelse av hvordan det virker er at det oppstår en inflamasjon (eller betennelse - les SEPSIS https://en.wikipedia.org/wiki/Sepsis) et sted i kroppen. Hvis kroppen som er infisert av viruset/bakterien som forårsaker denne reaksjonen har antistoffer (kjemiske forbindelser som identifiserer dem) i en eller annen form vil beinmargen produsere T-celler med rett reseptorer slik at infiserte celler vil binde seg til dem (i den tro at de er vanlige celler som kan brukes for replikasjon) og dermed blir utsatt for T-cellas destruktive kraft. Den infiserte cellas mikrokondier (https://illvit.no/mennesket/kroppen/forskere-loeser-gaaten-om-cellenes-kraftverk) blir ødelagt og den infiserte cella dør. Hvis vi har antistoffer i blodet for COVID-19 betyr det at kroppen har et signal stoff som kan fortelle beinmargen hvilke T-celler den skal lage. Er man da immun? Jeg er legman og kan ikke si sikkert, men man skulle tro det hvis man antar at beinmargen er frisk og kan produsere rett 'medisin' og at man er infisert av den samme virus/bakterie type ?

Er enig om at det høres rart ut, selv om jeg ikke har noe særlig kunnskap om dette, sannsynlig mindre enn deg. Men jeg vil tro at WHO har belegg for å komme med denne advarselen. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (11 minutter siden):

Nei jeg skjønte ikke det.
Det jeg derimot skønte er at for de som mener at dette er overdrevet er det lett legge meninger på sine meningsmotstandere som de nødvendigvis ikke har.
Foreløpig har 240476 mennesker dødd av denne pandemien på verdensbasis og selv om det skulle være 10 gangen i underrapportering så er det fremdeles lite som minner om dommedag.
Det er ille og seriøst men ikke på noen måte noe som kan minne om dommedag.
Utfordringen er at de færreste vil dø og er villige til å gå lang for å preservere sine egne liv.
For enkeltmennesket som kanskje ser døden på nært hold er det nok krise men som sagt ingen dommedag for verden denne gangen heller.

Det er enkelte her inne som har kommet med påstander om sykehus fulle av 18-20 åringer i respirator, slagmark om få uker (det kom vel fra dommedagsprofeten selv, bjenbo) osv.

Det er som sagt enkelte her inne som ikke "gir seg" men fortsetter med pisset sitt.

 

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (25 minutter siden):

... hvis man antar at beinmargen er frisk og kan produsere rett 'medisin' ...

Det er her de ikke har påvist tilstrekkelig i hvilken grad det oppstår immunitet ennå. De trenger mer data, teststudier (kan skje ila. uker) og erfaring, vil tydeligvis ikke "anta" vedr. dette. Kommer etterhvert, vi venter spent.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Benbjo said:

Hvis det er mindre smittsomt en vi trodde så betyr det også at isfjellet er mindre og dødeligheten høyere. 

Vi ligger vel i underkant av 3% her i Norge hvis man ser på bekreftede tilfeller. Passer godt med Sør Korea som har rundt 2% og har fått kontroll. 

Tviler på at så mange som 50k i Norge har vært smittet (for å få det tallet må man gjøre drøye antagelser. Sjekk FHI sin rapport). Tipper det reelle tallet er rundt 15.000

Drøye antakelser? I rapporten fra torsdag sier de at det totalt har vært (inkl. inneliggende) 998 pasienter innlagt med bekreftet covid-19. De regner med at 1,9 % av de som får viruset trenger innleggelse: 998/0,019 = 52 526. Hvis det reelle tallet er 15 000 betyr det at 6,6 % trenger innleggelse. Har du noen kilde som tilsier at raten er 3,5 ganger høyere enn FHI tror?

6 hours ago, Camlon said:

Enig. At det er et massiv isfjell med mørketall kan ikke være riktig, fordi da ville det spredd seg igjen med en gang vi åpnet opp. Vi ville også sett tilfeldige smittete over hele landet.

Norge har i såfall en massiv fordel over land som Spania, fordi vår asosiale kultur og spredt befolkning fører til en naturlig lav R0. Vi trenger derfor mye færre tiltak for å holde R0 under 1.

Isfjellet var der i mars og gikk kraftig ned hver uke i andre halvdel av mars og gjennom mesteparten av april. De siste par ukene har estimatet på antall med aktiv smitte (inkl. asymptomatiske) gått fra ~3 000 til ~1 600.

Fra ukesrapporten som kom 21. april:

Totalt har 824 pasienter med påvist covid-19 blitt innlagt i sykehus i Norge (15,4 per 100 000), hvorav 108 i uke 15 og 70 siste uke. (...) Det høyeste antall nye tilfeller innlagt i sykehus på en dag for pasienter med påvist covid-19 var 49 den 25. mars, og antall nye tilfeller innlagt per dag har gått gradvis nedover siden denne dato. 

Igjen, hvis 1,9% krever innleggelse (og innleggelsen i snitt kommer 8 dager etter symptomer), så betyr det at 824/0,019 = 43 368 av de 52 526 var smittet i mars og starten av april. Der har du isfjellet.

Endret av Peppep
  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Peppep said:

Drøye antakelser? I rapporten fra torsdag sier de at det totalt har vært (inkl. inneliggende) 998 pasienter innlagt med bekreftet covid-19. De regner med at 1,9 % av de som får viruset trenger innleggelse: 998/0,019 = 52 526. Hvis det reelle tallet er 15 000 betyr det at 6,6 % trenger innleggelse. Har du noen kilde som tilsier at raten er 3,5 ganger høyere enn FHI tror?

Isfjellet var der i mars og gikk kraftig ned hver uke i andre halvdel av mars og gjennom mesteparten av april. De siste par ukene har estimatet på antall med aktiv smitte (inkl. asymptomatiske) gått fra ~3 000 til ~1 600.

Fra ukesrapporten som kom 21. april:

Totalt har 824 pasienter med påvist covid-19 blitt innlagt i sykehus i Norge (15,4 per 100 000), hvorav 108 i uke 15 og 70 siste uke. (...) Det høyeste antall nye tilfeller innlagt i sykehus på en dag for pasienter med påvist covid-19 var 49 den 25. mars, og antall nye tilfeller innlagt per dag har gått gradvis nedover siden denne dato. 

Igjen, hvis 1,9% krever innleggelse (og innleggelsen i snitt kommer 8 dager etter symptomer), så betyr det at 824/0,019 = 43 368 av de 52 526 var smittet i mars og starten av april. Der har du isfjellet.

Men dette tallet (1.9%) har de ikke noe belegg for. De startet jo med 1% innleggelser. De opererer også med dødsrate på 0.3% som er beviselig for lav. New York har 0.2% av befolkningen døde og siste seroprevalence studier viser ca 20% smittet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (14 minutter siden):

Det er her de ikke har påvist tilstrekkelig i hvilken grad det oppstår immunitet ennå. De trenger mer data, teststudier (kan skje ila. uker) og erfaring, vil tydeligvis ikke "anta" vedr. dette. Kommer etterhvert, vi venter spent.

Goodi goodi..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...