Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Benbjo said:

Men dette tallet (1.9%) har de ikke noe belegg for. De startet jo med 1% innleggelser. De opererer også med dødsrate på 0.3% som er beviselig for lav. New York har 0.2% av befolkningen døde og siste seroprevalence studier viser ca 20% smittet. 

Du svarte ikke på spørsmålet. Jeg tror at de har bedre belegg for 1,9% enn du har for 6,6%. :) Dødsrate er avhengig av mange faktorer, blant annet demografiske forhold, helsevesen m.m, men det var ikke det vi diskuterte. Kilden FHI bruker for 0,3% sier for øvrig at de tror IFR er et sted mellom 0,1% og 0,41%, men at det varierer mye ut fra demografi:

image.png.75d3fa61281ac992b83951edb9f496d3.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
59 minutes ago, Mr.M said:

vi får bare tro hva vi vil da.

jeg har merket meg at en del her inne (sannsynligvis slike som har tatt alt av influensa vaksiner opp gjennom åra?) ikke tror på immunitet (uten vaksine) Det gjelder muligens deg?

Har aldri tatt influensavaksine. Har forøvrig hatt vannkopper 2 ganger i barndom, og det er visstnok ikke mulig? Immunitet er ikke sort/hvitt, men gradert. Man kan oppnå ingen immunitet, delvis immunitet (ie mildere sykdomsforløp av påfølgende infeksjonerl) eller full immunitet mot virus. Immuniteten vil også svekkes mot de fleste virus over tid. Eksempelvis så gir infeksjon av de andre endemiske coronavirusene bare noen få mnd med immunitet. Derfor tror også mange forskere at det samme gjelder i dette tilfellet. 

Uansett, så vidt jeg har skjønt så dreper ikke remdesivir viruset, men hindrer det i å formere seg slik at kroppen får en enklere oppgave med å bekjempe infeksjonen. Antistoffer blir fremdeles laget. Videre så er dette en medisin man får intravenøst, så det er bare de sykeste som eventuelt får behandling. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simkin skrev (1 time siden):

Det er enkelte her inne som har kommet med påstander om sykehus fulle av 18-20 åringer i respirator, slagmark om få uker (det kom vel fra dommedagsprofeten selv, bjenbo) osv.

Det er som sagt enkelte her inne som ikke "gir seg" men fortsetter med pisset sitt.

 

Er det din definisjon på dommedag?
Gi meg et brennede turboebolavirus med samme eller bedre spredning en denne pandemien og vi kan snakke om dommedag, men selv med sykehusene skulle ha vært fulle av unge mennesker på respirator som vi for øvrig hadde cirka 500 (respiratorer altså) av ved starten av pandemien så virker det som en gangske så tam og patetisk dommedag selv om det ville oppfattes høyst reelt for det det rammet.

Endret av perpyro
Å bedre forklare argumentet.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (18 minutter siden):

Men dette tallet (1.9%) har de ikke noe belegg for. De startet jo med 1% innleggelser. De opererer også med dødsrate på 0.3% som er beviselig for lav. New York har 0.2% av befolkningen døde og siste seroprevalence studier viser ca 20% smittet. 

I følge worldometers er det 0,12% i New York. Men du snakker kanskje om NYC, ikke state?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Peppep said:

Du svarte ikke på spørsmålet. Jeg tror at de har bedre belegg for 1,9% enn du har for 6,6%. :) Dødsrate er avhengig av mange faktorer, blant annet demografiske forhold, helsevesen m.m, men det var ikke det vi diskuterte. Kilden FHI bruker for 0,3% sier for øvrig at de tror IFR er et sted mellom 0,1% og 0,41%, men at det varierer mye ut fra demografi:

image.png.75d3fa61281ac992b83951edb9f496d3.png

Sannheten er vel et sted mellom der. I starten ble det jo sagt innleggelsesrate på rundt 20%, men vi ser jo at det er for høyt. 

Jeg har ikke tallene foran meg nå, men hadde vært artig å se innleggelsesraten for New York. Omtrent 20% smittet, men vet ikke hvor mange som er innlagt. 

Dødeligheten i New York er forøvrig på rundt 1% (0.2% døde, 20% smittet) 

Lenke til kommentar
perpyro skrev (2 minutter siden):

Er det din definisjon på dommedag?
Gi meg et brennede turboebolavirus med samme eller bedre spredning en denne pandemien og vi kan snakke om dommedag, men selv med sykehusene fulle av unge mennesker på respirator som vi for øvrig hadde cirka 500 av ved starten av pandemien så virker det som en gangske så tam og patetisk dommedag selv om det ville oppfattes høyst reelt for det det rammet.

Jeg snakker ikke om deg nå, men om andre her inne, som har gått i fullstendig panikk. Ja, det ligner dommedagsprofetier.

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
30 minutes ago, knipsolini said:

I følge worldometers er det 0,12% i New York. Men du snakker kanskje om NYC, ikke state?

Der må jeg sjekke! Tror det er City. 

Edit: City ja. Forøvrig ca 12% i state som har antistoffer, mot 20% i City. 

 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
1 minute ago, perpyro said:

Er det din definisjon på dommedag?
Gi meg et brennede turboebolavirus med samme eller bedre spredning en denne pandemien og vi kan snakke om dommedag, men selv med sykehusene fulle av unge mennesker på respirator som vi for øvrig hadde cirka 500 av ved starten av pandemien så virker det som en gangske så tam og patetisk dommedag selv om det ville oppfattes høyst reelt for det det rammet.

Det har ikke vært 500 unge mennesker på respirator, det har totalt vært 3 personer under 30 på intensivavdeling (ukjent hvor mange av dem på respirator) pr. 30. april. Totalt har 214 personer vært innlagt på intensivenhet. Det høyeste antallet samtidig var 99 personer 1. april.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simkin said:

Påstanden er at du er en hysterisk forumbruker som tror på alt bullshitet han leser :)

Synes ikke du trenger å blande deg hvis du ikke engang gidder å følge den faktiske diskusjonen, men går rett på person. 

Anta for videre diskusjon herfra at man oppnår en eller annen grad av immunitet etter infeksjon:

Brukeren hevdet at de som får Remdesivir ikke lager antistoffer (aka immunitet), men jeg mener at det ikke har noen innvirkning da a) legemiddelet ikke dreper viruset, men hindrer videre replikasjon, b) man er så langt i sykdomsforløpet at kroppen allerede har begynt å lage antistoffer før man får legemiddelet. 

Dersom det skulle være slik at man ikke blir immun dersom man blir behandlet med remdesivir så vil det også si at man ikke blir immun med mindre man er alvorlig/kritisk syk (selv om studier indikerer at folk med mildt forløp lager få eller ingen antistoffer). 

I så fall vil flokkimmunitet uten vaksine bli umulig og det har da ingen påvirkning på neste infeksjon om man har et mildt forløp eller alvorlig og behandlet med remdesivir. Utfallet er uansett at man fremdeles lever. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (5 timer siden):

Har lest om alt det tvilsomme siden januar. Så jeg tror det stemmer. Første artiklene om en mystisk lungebetennesle leste jeg i midten av desember på nettsider fra Hongkong. Hadde CCP informert verden i Desember hadde alt vært annerledes.

Nei det hadde nok ikke vært noe annerledes. Dette var godt kjent i slutten av Januar, men likevel reagerte altså ingen vestlige land eller WHO før uti mars. Og WHO drøyde ekstremt langt før de ville erklære pandemi. De var vel for opptatte med å lovprise Kina...

Benbjo skrev (2 timer siden):

Fryktelig skummelt også at man ikke skjønner hvor syk man er. Alle burde ha apparat som måler oksygopptak i blodet hjemme. Disse pleide å være rimelige, men har på kort tid 4-doblet seg i pris og er vanskelig å få tak i 

Etter hva jeg har lest så er pulsokiometere ganske unyttig for "hjemmediagnostisering". For oksygennivået (ihvertfall det man måler på fingeren) holder seg visst som regel høyt selv langt ute i sykdommen, og kan så plutselig droppe når det så og si er for sent. Og det er visst ofte en god del forskjell på oksygenmetningen man måler på fingeren, og hva man kan måle med blodgassmåling. Å måle respirasjonsfrekvens kan kanskje være mer nyttig, og til det trenger man ikke noe instrument (bare en app på telefonen for å måle knappetrykk per minutt). Men også her kan det visst virke ganske normalt lengt ut i sykdommen før det plutselig blir mye verre. Det er visst på grunn av at en del ganger så klarer lungene å kvitte seg med CO2 selv om de sliter med å ta opp oksygen, og det er CO2 som styrer respirasjonsfrekvensen.

Hørte en lege som sammenliknet det med pulsoksyometere med en som har astma. En med astma kan ha veldig store pustevansker selv om spO2 viser ganske normale verdier, og oksygenmetningen målt på fingeren dropper ikke noe signifikant før han omtrent er på grensen for å måtte legges i respirator.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (7 minutter siden):

Synes ikke du trenger å blande deg hvis du ikke engang gidder å følge den faktiske diskusjonen, men går rett på person. 

Anta for videre diskusjon herfra at man oppnår en eller annen grad av immunitet etter infeksjon:

Brukeren hevdet at de som får Remdesivir ikke lager antistoffer (aka immunitet), men jeg mener at det ikke har noen innvirkning da a) legemiddelet ikke dreper viruset, men hindrer videre replikasjon, b) man er så langt i sykdomsforløpet at kroppen allerede har begynt å lage antistoffer før man får legemiddelet. 

Dersom det skulle være slik at man ikke blir immun dersom man blir behandlet med remdesivir så vil det også si at man ikke blir immun med mindre man er alvorlig/kritisk syk (selv om studier indikerer at folk med mildt forløp lager få eller ingen antistoffer). 

I så fall vil flokkimmunitet uten vaksine bli umulig og det har da ingen påvirkning på neste infeksjon om man har et mildt forløp eller alvorlig og behandlet med remdesivir. Utfallet er uansett at man fremdeles lever. 

Var ikke meninga å forstyrre deg :)

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (14 minutter siden):

Nei det hadde nok ikke vært noe annerledes. Dette var godt kjent i slutten av Januar, men likevel reagerte altså ingen vestlige land eller WHO før uti mars.

Hmm, hva med
 

 

 

 



WHO har hatt regelmessige oppdateringer hele tiden på Twitter, helt siden 4. januar, og har trolig i enda større grad oversendt data til alle medlemslandene ?

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar

NIAID organisasjonen Dr. Anthony Fauci  ledet gav millioner av dollar til Wuhan lab'en for forskning på corona virus på flaggermus. Med blant annet også forskning på hvordan corona virus fra flaggermus kunne smitte til mennesker

https://www.newsweek.com/dr-fauci-backed-controversial-wuhan-lab-millions-us-dollars-risky-coronavirus-research-1500741

Men selvfølgelig å foreslå at viruset kommer fra en lab er jo bare ville konspirasjonsteorier....

Lenke til kommentar

WHO får Kina-nekt:Kina har nektet gjentatte forespørsler fra Verdens helseorganisasjon om å delta i undersøkelser av opprinnelsen til COVID-19, forteller WHOs representant i Kina til Sky News.
- Vi vet at det foregår nasjonal etterforskning, men på dette stadiet har vi ikke blitt invitert til å delta, sier Dr. Gauden Galea til den amerikanske nyhetkanalen.

CCP er jordas kreft. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (1 minutt siden):

NIAID organisasjonen Dr. Anthony Fauci  ledet gav millioner av dollar til Wuhan lab'en for forskning på corona virus på flaggermus. Med blant annet også forskning på hvordan corona virus fra flaggermus kunne smitte til mennesker

https://www.newsweek.com/dr-fauci-backed-controversial-wuhan-lab-millions-us-dollars-risky-coronavirus-research-1500741

Men selvfølgelig å foreslå at viruset kommer fra en lab er jo bare ville konspirasjonsteorier....

100% plausibelt

https://medium.com/@yurideigin/lab-made-cov2-genealogy-through-the-lens-of-gain-of-function-research-f96dd7413748

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Peppep skrev (2 minutter siden):

Det har ikke vært 500 unge mennesker på respirator, det har totalt vært 3 personer under 30 på intensivavdeling (ukjent hvor mange av dem på respirator) pr. 30. april. Totalt har 214 personer vært innlagt på intensivenhet. Det høyeste antallet samtidig var 99 personer 1. april.

Jeg bare brukte bare uttalelsen om sykehusene fulle av unge mennesker på respirator for argumentets skyld og ikke som en erkjennelse av at det faktisk har skjedd, noe vi i dag vet ikke skjedde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Storm_Eagle said:

NIAID organisasjonen Dr. Anthony Fauci  ledet gav millioner av dollar til Wuhan lab'en for forskning på corona virus på flaggermus. Med blant annet også forskning på hvordan corona virus fra flaggermus kunne smitte til mennesker

https://www.newsweek.com/dr-fauci-backed-controversial-wuhan-lab-millions-us-dollars-risky-coronavirus-research-1500741

Men selvfølgelig å foreslå at viruset kommer fra en lab er jo bare ville konspirasjonsteorier....

Trodde det var ganske klart nå at viruset unnslapp en lab, men er av naturlig opprinnelse? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...