Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

50 minutes ago, Peppep said:

Selvfølgelig kan vi det. De med symptomer skal isolere seg uten test. De som er asymptomatiske er bare 10% så smittsomme som symptomatiske. Og tiltakene med avstand, kutt av store forsamlinger, færre på kollektivtransport, hyppigere rengjøring osv fungerer. Jeg har hatt nærkontakt med én person (frisøren) siden 12. mars. Jeg kan ha vært smittet, asymptomatisk og frisk igjen uten å ha smittet videre. 

Ok, la oss for argumentasjonen skyld si at 90% er asymptomiske med 10% smittsomhet. Det betyr at de som smitter må ha en R0 på ca 15 - 20 før vi satte igang tiltak. Dette er ren matematikk. Det er et ekstremt høyt tall, så allerede her er det noe som ikke stemmer. 

Men nå har vi tilfeller hvor omtrent alle har blitt smittet i et lukket miljø. Hvis det viste seg at 90% av dem fikk ingen symtomer, så hadde vi hørt det. 

Alle tallene jeg har sett indikerer at asymptomiske ligger på 50%. Så hvis det er et isfjell så består den av folk med og uten symptomer. Og hvis det var et isfjell av dem, så hadde vi sett smittete poppe opp over hele landet. Det gjør vi ikke, kommunene som har fått kontroll har ikke har smittete på flere uker, kommunene som aldri ble smittet har fortsatt null smittete. Den spredningen som skjer, er hovedsakelig i de stedene man ikke har full kontroll.

Ergo, isfjellet eksisterer ikke, Det var en ønskedrøm fra politikerene i februar for å slippe å ta harde valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (26 minutter siden):

Alle tallene jeg har sett indikerer at asymptomiske ligger på 50%. Så hvis det er et isfjell så består den av folk med og uten symptomer. Og hvis det var et isfjell av dem, så hadde vi sett smittete poppe opp over hele landet. Det gjør vi ikke, kommunene som har fått kontroll har ikke har smittete på flere uker, kommunene som aldri ble smittet har fortsatt null smittete. Den spredningen som skjer, er hovedsakelig i de stedene man ikke har full kontroll.

Ergo, isfjellet eksisterer ikke, Det var en ønskedrøm fra politikerene i februar for å slippe å ta harde valg.

Leser du hva folk skriver her?

Selv om man har "akutt luftveisinfeksjon med feber, hoste eller tungpustethet" så betyr det ikke at man oppfyller kravene for å bli testet i Norge. Det er en prioritert (presiderende) liste over hvem som får teste seg. FHI har veldig nylig åpnet opp for at man også kan teste dem med "mistanke", men det er kun dersom testkapasiteten oppfyller kategoriene av høyere prioritering.

Kilde: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/testkriterier/?term=&h=1

Endret av superfastjellyfish
  • Liker 3
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Camlon said:

Ok, la oss for argumentasjonen skyld si at 90% er asymptomiske med 10% smittsomhet. Det betyr at de som smitter må ha en R0 på ca 15 - 20 før vi satte igang tiltak. Dette er ren matematikk. Det er et ekstremt høyt tall, så allerede her er det noe som ikke stemmer. 

Men nå har vi tilfeller hvor omtrent alle har blitt smittet i et lukket miljø. Hvis det viste seg at 90% av dem fikk ingen symtomer, så hadde vi hørt det. 

Alle tallene jeg har sett indikerer at asymptomiske ligger på 50%. Så hvis det er et isfjell så består den av folk med og uten symptomer. Og hvis det var et isfjell av dem, så hadde vi sett smittete poppe opp over hele landet. Det gjør vi ikke, kommunene som har fått kontroll har ikke har smittete på flere uker, kommunene som aldri ble smittet har fortsatt null smittete. Den spredningen som skjer, er hovedsakelig i de stedene man ikke har full kontroll.

Ergo, isfjellet eksisterer ikke, Det var en ønskedrøm fra politikerene i februar for å slippe å ta harde valg.

Hvorfor komme med tilfeldige tall? FHIs beregninger er at det pr. 30. april totalt hadde vært 50 559 smittede, hvorav 31 007 (61,3 %) hadde symptomer. I rapporten fra 27. april er prognosen at det i morgen totalt er en prevalens på 1 506 (så 924 symptomatiske/pre-symptomatiske og 586 asymptomatiske hvis det er samme fordeling, men det sier ikke rapporten). Det skal gi 204 nye smittede i morgen.

Jeg regner med at R0 og Re som beregnes er snittet blant både symptomatiske (100% smittsomme, referansen), pre-symptomatiske (125% av referansen) og asymptomatiske (10% av referansen):

image.png.85b30d819eb4e9eddc17900da86a6b02.png

Før tiltakene har de beregnet at R0 var et sted mellom 2,66 og 3,51 med median på 3,07. Så for hver 100. smittede i starten fikk man et sted mellom 266 og 351 nye smittede. 61 av de 100 var symptomatiske og stod for mesteparten av smitten. Si at de smittet 5 hver = 305. De 39 asymptomatiske smittet da kun 0,5 hver = 20. Totalt 325 og et reproduksjonstall totalt for alle på 3,25. Det er litt forenklet, fordi jeg ikke har med de 2 dagene man er pre-symptomatisk og mer smittsom, men poenget er at R0 ikke må ha vært skyhøyt for å sette i gang tiltak.

Til de som etterlyser tall på friskmeldte - FHI mener altså at 48 842 (96,6 %) av de 50 559 er friske igjen og at 0,4 % er døde. 3 % er fortsatt syke.

Endret av Peppep
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
superfastjellyfish skrev (19 minutter siden):

Leser du hva folk skriver her?

Selv om man har "akutt luftveisinfeksjon med feber, hoste eller tungpustethet" så betyr det ikke at man oppfyller kravene for å bli testet i Norge. Det er en prioritert (presiderende) liste over hvem som får teste seg. FHI har veldig nylig åpnet opp for at man også kan teste dem med "mistanke", men det er kun dersom testkapasiteten oppfyller kategoriene av høyere prioritering.

Kilde: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/testkriterier/?term=&h=1

Ja, det har allerede vært flere saker fra kommuner som er fortvilet over at de nye lovnadene om økt testing ikke er forenlig med egne forutsetninger. Mange kommuner har ikke mulighet til å øke testkapasiteten så fort og mangler vel både penger og personale til å øke. Vet ikke om de får noe økonomisk hjelp til å øke testkapasiteten? Jeg vet flere kommuner har rapportert om underskudd i budsjettene for all den riggingen og omorganiseringen som er gjort i forbindelse med koronakrisen.  I praksis for mange kommuner er økt testkapasitet vanskelig, og endringen i hvem som får teste seg i praksis blir derfor ikke særlig forandret.

Og selv om man får denne økte testingen, så er jeg litt redd for at nå som ting har roet seg og mange sitter med inntrykket av at det hele har vært overdrevet, så tipper jeg faktisk er det er mange som ikke ser behovet for å teste seg, særlig om man har milde symptomer. Om man da ikke møter slike krav fra arbeidsgiver osv. Mange tror vel også at de kanskje har hatt det og er ferdig, siden mange har hatt luftveissymptomer, men ikke fått teste seg. Det er selvfølgelig farlig å tro, all den tid flesteparten av de som har testet seg faktisk ikke tester positivt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det virker som om New York og New Jersey har klart å stabilisere antallet smittede per dag. Men samtidig øker det i kraftig styrke steder som Illinois, Pennsylvannia, Texas og så videre. Samtidig forsøker noen av disse delstater å gjennåpne økonomien. Ting kan bli skikkelig ille snart, selv om temperaturen fjerner noe av det verste presset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Peppep said:

Hvorfor komme med tilfeldige tall? FHIs beregninger er at det pr. 30. april totalt hadde vært 50 559 smittede, hvorav 31 007 (61,3 %) hadde symptomer. I rapporten fra 27. april er prognosen at det i morgen totalt er en prevalens på 1 506 (så 924 symptomatiske/pre-symptomatiske og 586 asymptomatiske hvis det er samme fordeling, men det sier ikke rapporten). Det skal gi 204 nye smittede i morgen.

204 nysmittete hvor ca 100 av dem har symptomer. Imorgen får vi sikkert rundt 50 registrerte smittete. Husk på vi tester ikke folk uten symptomer.

Hvor er det isberget du snakker om?

Lenke til kommentar
superfastjellyfish skrev (1 time siden):

Leser du hva folk skriver her?

Selv om man har "akutt luftveisinfeksjon med feber, hoste eller tungpustethet" så betyr det ikke at man oppfyller kravene for å bli testet i Norge. Det er en prioritert (presiderende) liste over hvem som får teste seg. FHI har veldig nylig åpnet opp for at man også kan teste dem med "mistanke", men det er kun dersom testkapasiteten oppfyller kategoriene av høyere prioritering.

Kilde: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/testkriterier/?term=&h=1

Unnskyld men FHI og helseminister sa for to dager siden at selv folk med milde symptomer skal få teste seg om de vil.

Jeg vet ikke om kapasiteten er oppe enda, men dette er iallefall målet deres i nær framtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, superfastjellyfish said:

Leser du hva folk skriver her?

Selv om man har "akutt luftveisinfeksjon med feber, hoste eller tungpustethet" så betyr det ikke at man oppfyller kravene for å bli testet i Norge. Det er en prioritert (presiderende) liste over hvem som får teste seg. FHI har veldig nylig åpnet opp for at man også kan teste dem med "mistanke", men det er kun dersom testkapasiteten oppfyller kategoriene av høyere prioritering.

Kilde: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/testkriterier/?term=&h=1

Nå tester de 3000 per dag hvor de aller fleste får negativt. Hvem tror du de tester egentlig?

Tallene indikerer klart at det finnes ingen isfjell. Vi ser ikke smittete poppe opp overalt i Norge. Ingen av dere har forklart hvorfor det ikke skjer. Og som Peppep viser. FHI antar heller ikke lenger at det finnes en isfjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Camlon said:

204 nysmittete hvor ca 100 av dem har symptomer. Imorgen får vi sikkert rundt 50 registrerte smittete. Husk på vi tester ikke folk uten symptomer.

Hvor er det isberget du snakker om?

Isberget var der hovedsakelig i mars og første halvdel av april. Men vi har fortsatt store mørketall. Ta f.eks. rapporten fra 20. april. Der er beregningen at det var 1 937 smittede 27. april, hvorav ~1 187 med symptomer. Den dagen var det 126 innlagte. I dagene før og etter (23.-30. april) var det bekreftet 86+83+49+18+43+65+58 = 402 tilfeller. FHI tror selv at de oppdager 14-15% av tilfellene gjennom testing.

image.png.0bc433fe81ab080a97bcdeb6d7d59bf9.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Peppep said:

Isberget var der hovedsakelig i mars og første halvdel av april. 

Og jeg sa vi har ingen isfjell nå. Når jeg sier nå så mente jeg ikke i starten av april.

Og du har allerede beregnet fra FHI til at det bare ville være 200 smittete per dag, ca 100 har symptomer. Det betyr at de oppdager 50% av de med symptomer.

Tallene fra FHI sier det samne som meg, tester man så vil man oppdage en stor andel av de smittete. Isfjellet som skal føre til en lav dødsrate eksisterer ikke. FHIs tall som du liker å nevne indikerer en dødsrate på minst 0.5%, trolig høyere om du tar med mørketall for dødsfall.

Og denne dødsraten er i et land med en sunn befolkning, et av de beste helsesystemene i verden og ingen overbelastning. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (27 minutter siden):

Nå tester de 3000 per dag hvor de aller fleste får negativt. Hvem tror du de tester egentlig?

Tallene indikerer klart at det finnes ingen isfjell. Vi ser ikke smittete poppe opp overalt i Norge. Ingen av dere har forklart hvorfor det ikke skjer. Og som Peppep viser. FHI antar heller ikke lenger at det finnes en isfjell.

Det er iallfall tydelig nå at de prioriterer å teste barnehageansatte og lærere nå som de er tilbake på jobb. Det har jo "plutselig" blitt avdekket smitte blant lærere og barnehagelærere, dette skrives det om nesten daglig i avisene. Felles for de fleste virker å være at de ikke har fått smitten på jobb, men fått det andre steder. Gjennom smitteoppsporing avdekker man altså en haug nye som har vært i kontakt med de smittede. Det er vel også i hovedsak slik man hele tiden har avdekket nye tilfeller - folk som har vært i kontakt med en som har testa positivt - det gjøres smitteoppsporing - folk får teste seg og det avdekkes nye tilfeller.

Hadde skoler og barnehager fortsatt vært stengt, så hadde nok ikke smitten blant disse lærerene og barnehagelærere nødvendigvis blitt avdekket. Viktigheten at disse får testet seg nå er ekstremt viktig, men slik var det ikke før gjenåpning selvfølgelig.

Osterøy hadde lenge ingen smittede i det hele tatt. Første 2 smittede tilfeller ble bekreftet 8.april. 15. april 22 smittede og 22.april 39 smittede. På 2 uker har det altså gått fra ingen smittet til 39 smittede. Nå har kurven endelig flatet ut og det er nå 40 registrerte tilfeller. Dette er eksempel på hvordan smittesporing fungerer.
 

Moren min jobber på butikk og fikk symptomer før påske. Hun var veldig av og på, og regelen var at så lenge hun hadde vært symptomfri en dag, så fikk hun komme tilbake på jobb i butikken. Det startet med halsvondt, så følte hun seg frisk en dag, dro på jobb, ble dårlig igjen, var hjemme igjen. Fikk hoste osv. Hun spurte flere ganger om å få teste seg, men fikk ikke gjøre dette pga. testkriteriene. I mellomtiden har andre kollegaer også blitt syk, men ingen fått testet seg. Slik reglene har vært, kan de ha rukket å smitte mange dersom det er covid-19.

Fortsatt er det ingen bekreftede i den kommunen, og på 2-3 uker har det bare vært en som testet seg utifra tallene fra kommunen. Det virker veldig rart! I starten har de testet langt flere. For meg virker det som det er langt færre som tester seg, særlig på steder som ikke har påvist smitte.

Dette er også en hyttekommune som nå har mange hyttegjester fra et sted med utbredt smitte. Mange fremmede på butikken. Tror ikke noe på at det ikke er eller har vært et eneste tilfelle i denne kommunen. Det er nok store mørketall.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (27 minutter siden):

Unnskyld men FHI og helseminister sa for to dager siden at selv folk med milde symptomer skal få teste seg om de vil.

Jeg vet ikke om kapasiteten er oppe enda, men dette er iallefall målet deres i nær framtid.

Det var det jeg skrev. Det er nylig åpnet opp for muligheten, gitt at det er ledig kapasitet, noe det enda ikke er de fleste steder i landet. Man trenger også henvendelse fra lege.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Fnugle said:

Det er iallfall tydelig nå at de prioriterer å teste barnehageansatte og lærere nå som de er tilbake på jobb. Det har jo "plutselig" blitt avdekket smitte blant lærere og barnehagelærere, dette skrives det om nesten daglig i avisene. Felles for de fleste virker å være at de ikke har fått smitten på jobb, men fått det andre steder. Gjennom smitteoppsporing avdekker man altså en haug nye som har vært i kontakt med de smittede. Det er vel også i hovedsak slik man hele tiden har avdekket nye tilfeller - folk som har vært i kontakt med en som har testa positivt - det gjøres smitteoppsporing - folk får teste seg og det avdekkes nye tilfeller.

Hadde skoler og barnehager fortsatt vært stengt, så hadde nok ikke smitten blant disse lærerene og barnehagelærere nødvendigvis blitt avdekket. Viktigheten at disse får testet seg nå er ekstremt viktig, men slik var det ikke før gjenåpning selvfølgelig.

Osterøy hadde lenge ingen smittede i det hele tatt. Første 2 smittede tilfeller ble bekreftet 8.april. 15. april 22 smittede og 22.april 39 smittede. På 2 uker har det altså gått fra ingen smittet til 39 smittede. Nå har kurven endelig flatet ut og det er nå 40 registrerte tilfeller. Dette er eksempel på hvordan smittesporing fungerer.
 

Moren min jobber på butikk og fikk symptomer før påske. Hun var veldig av og på, og regelen var at så lenge hun hadde vært symptomfri en dag, så fikk hun komme tilbake på jobb i butikken. Det startet med halsvondt, så følte hun seg frisk en dag, dro på jobb, ble dårlig igjen, var hjemme igjen. Fikk hoste osv. Hun spurte flere ganger om å få teste seg, men fikk ikke gjøre dette pga. testkriteriene. I mellomtiden har andre kollegaer også blitt syk, men ingen fått testet seg. Slik reglene har vært, kan de ha rukket å smitte mange dersom det er covid-19.

Fortsatt er det ingen bekreftede i den kommunen, og på 2-3 uker har det bare vært en som testet seg utifra tallene fra kommunen. Det virker veldig rart! I starten har de testet langt flere. For meg virker det som det er langt færre som tester seg, særlig på steder som ikke har påvist smitte.

Dette er også en hyttekommune som nå har mange hyttegjester fra et sted med utbredt smitte. Mange fremmede på butikken. Tror ikke noe på at det ikke er eller har vært et eneste tilfelle i denne kommunen. Det er nok store mørketall.

Du har et godt poeng. 

Jeg har hoppet mellom de 2 ulike teoriene. 
1. Vi har mye uoppdaget smitte i samfunnet, og det er på vei til å spre seg igjen. Grunnen til at vi ikke ser nye smittete mange steder er fordi folk ikke blir testet.

2. Vi har ikke mye uoppdaget smitte i samfunnet, og det er under kontroll. 

Men en ting er sikkert. Det kan ikke være et isberg med uoppdagete saker og vi har full kontroll. Da hadde vi sett tilfeldige smittete poppe opp over hele landet. Hvis man ikke får testet seg, så kan det være riktig fordi da kan det vokse i det skjulte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (21 minutter siden):

Du har et godt poeng. 

Jeg har hoppet mellom de 2 ulike teoriene. 
1. Vi har mye uoppdaget smitte i samfunnet, og det er på vei til å spre seg igjen. Grunnen til at vi ikke ser nye smittete mange steder er fordi folk ikke blir testet.

2. Vi har ikke mye uoppdaget smitte i samfunnet, og det er under kontroll. 

Men en ting er sikkert. Det kan ikke være et isberg med uoppdagete saker og vi har full kontroll. Da hadde vi sett tilfeldige smittete poppe opp over hele landet. Hvis man ikke får testet seg, så kan det være riktig fordi da kan det vokse i det skjulte.

Veksler mellom teoriene selv. Det er så mye som ikke henger sammen. Helt ærlig hadde jeg forventet til nå at vi skulle ha mange nye smittede og at kurven var på vei opp, og nye innleggelser på sykehuset, men fremdeles går jo kurven ned, selv om vi virkelig nå ser at det er galematias på kjøpesentre, hjemmefester osv og at en del av galematiasen egentlig har vært der hele tiden, bare i større omfang nå + gjenåpning nå. 

I det store og det hele ser det jo ut som tallet innlagte på sykehus er på vei mot 0, og at noen steder ikke har hatt nye tilfeller på flere uker.

Kommer i det hele tatt en ny bølge? Dersom det ikke skjer noe snart så skjønner jeg ingenting - men samtidig så vet vi jo at R har gått opp i Danmark, den er bare ikke over 1 enda.


Men så vet vi også at mange som blir testet faktisk ikke tester positivt. Ser man på tallene så er det faktisk ufattelig få som enda er smittet med tanke på hvor mange mennesker det er.  Det henger jo på greip med teori 2. Men samtidig så vet vi feks. at en alvorlig syk pasient som ikke testet positivt, men der lungene var hardt angrepet og hun ble innlagt på sykehuset i Norge. Legene advarte om at smitten satt så langt ned i lungene at en vanlig test ikke ville avdekke smitten. Så er det også slik at mange kanskje tester seg for tidlig, før prøven gir utslag osv.


Så er det jo det med mengden virus kan ha noe å si, kanskje alle disse tiltakene smittvernstiltakene har noe for seg, at man blir smittet med mindre mengder av viruset, og blir mindre syk. Derfor ser vi ikke så mange nye innleggelser og alvorlige tilfeller. Men samtidig, så vet vi hvor ille det har gått med enkelte sykehjem der man jo etter alt å dømme må ha de strengeste rutinene. Samtidig vet man jo også at alder er en risikofaktor for alvorlig sykdom.

Eller så har viruset blitt snillere, mutert. Og er det to hovudtyper med virus som florerer, der det ene smitter lettere og er snillere, mens det andre ikke smitter ikke like lett, men er farligere? Kan dette ha noe å si? Er det den snillere, men mer smittsome varianten som florer i samfunnet nå? Det stod jo noe i avisene om at de antok at den varianten som kom fra Østerrike var en veldig hissige varianter, de hadde jo avdekket det i noen prøver?

Eller så det jævla lang inkubasjonstid og sykdomsforløpet virkelig langt. Feks. har du hun bloggeren i Spania som har testet positivt 6 ganger, og hatt smitten i 57 dager.  Så det tar jo tid før man blir alvorlig syk. Det er jo enkelte som hevder at viruset har florert lenge før det virkelig slo inn - da spør en seg jo hvorfor det plutselig kom en bølge med alvorlig syke pasienter inn på sykehusene langt senere?

Mange spørsmål, mye som ikke henger på greip - eneste som er sikkert er at det er mye vi ikke vet - og at det virker som å være et jævla merkelig virus.

Opp i det hele kjenner jeg at jeg er glad for at det ikke er jeg som skal sitte å ta beslutninger om verken det ene eller det andre og at jeg ikke er helsepersonell.  Kan ikke være noe lett. 

 

 

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som egentlig plager meg mest opp i det hele nå er at jeg jobber i reiselivsnæringen nå og troen på en sommersesong med reisende nordmenn er virkelig stor nå. Merker særlig de siste dagene at troen på at vi skal få en sommersesong står veldig sterkt, og med tallene vi ser nå - så ser det jo lovende ut. Mange har allerede begynt å åpne så forsiktig opp igjen. Derfor har nå bedrifter og destinasjonsselskaper begynt å satse for fullt på dette - det sprøytes inn penger i markedsføring, bedrifter begynner å planlegge og ta i mot bestillinger - de som er veldig avhengig av utenlands arbeidskraft ser på løsninger på hvordan man skal få disse inn i landet og evt. betale personale for 14 dagers karantene før de kan begynne å jobbe. Her blir det tatt mye risikoer - uten at man sikkert vet at det vil betale seg.

Hadde vi sett en jevn økning av smittede - men at det skjer på en kontrollert måte og at vi klarer å håndtere dette, så hadde det merkelig nok gjort meg litt roligere. Men tallene går jo ned nå - så det får meg jo til å lure på om det bare plutselig kommer til å smelle så sinnsykt? 

Dersom det plutselig begynner å smelle, la oss si i juni - og tallene i mellomtiden forsetter å synke, jo lenger tid det går - jo mer selvsikker føler en seg og forbereder seg og satser sterkt på en sommerseong. Blir det plutselig nedstenging eller kraftige reiserestriksjoner så kommer det til å bli det komplette kaos og døden for mange bedrifter. 

Det er så fort å gå på trynet her. Jeg synest det er skummelt å være optimist nå, jeg gjør jo det.

Men det er jo også mulig at evt. ny bølge først blir på høsten som flere har sagt. 

 

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (17 minutter siden):

Men så vet vi også at mange som blir testet faktisk ikke tester positivt. Ser man på tallene så er det faktisk ufattelig få som enda er smittet med tanke på hvor mange mennesker det er.  Det henger jo på greip med teori 2

Store deler av dem som blir testet jobber i helsevesenet for å unngå utbrudd i helsesektoren, ikke fordi det foreligger sterk mistenke. Det er sikkert mange andre årsaker også.

Men er forøvrig enig om at reproduksjosntallet må ha falt med tanke på at antall innleggelser synker. Samtidig må man ha i tankene at virkningene fra reproduksjonstallet ikke vil påvirke antall innleggelser før noen uker senere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Benbjo said:

* ca 8000

* uvisst. Ca 1000 på sykehus, men også mange som har vært så syke at det har ligget urørelige i ukesvis 

* nei, ikke i nærheten. Vi vet ikke engang om det er mulig uten vaksine. 

* Nei 

* hovedsakelig for å redde økonomien 

* vi var i lockdown for å få kontroll på spredningen slik at vi fikk lære mer om viruset og for å få på plass muligheter for å teste og isolere flere 

Ja, jeg også tenkte at det nok hovedsaklig var for å kjøpe tid. Ikke dumt det selvsagt. Å redde økonomien er også selvsagt viktig.
Bare så man er klare på hva og hvorfor etc.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (10 timer siden):

Grunnen til at jeg vet det er fordi da ville vi sett mye flere tilfeldige smittete nå som vi åpner opp. Men tar du en titt på små kommuner med mye tidligere spredning som Sel, Nordre Fron, Hol så ser vi null smittete dag etter dag og steder som Karmøy oppdager plutselig 30 nye smittete. 

Massetesting har vist at asymptomatiske er rundt 50%. Det betyr at det er fortsatt mørketall i Norge, men det er ikke et isfjell med mørketall og dødsraten er derfor ganske høy.

Dette er eit poeng. Men det kan også ha med å gjere at folk som merkar forkjølelsessymptom har vore flinke til å isolere seg samt at folk held avstand og vaskar hendene ofte. Om alle hadde gitt f... ville ein nok ha sett mange fleire smittetilfelle med ukjend smittekjelde.

Redigert: Dette har visst vore nemnt nokre gonger.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...