Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

0laf skrev (1 time siden):

Jobber innen IT.

Men ja, det finnes drittsekker og ålreite folk overalt, selvfølgelig også i Sverige, men min mening, og mange andre med meg, er at Sverige har langt flere ... kanskje ikke drittsekker, men "vanskelige" innbyggere.

Man merker en enorm forskjell når man kommer fra Sverige til Norge eller Danmark, hvor folk i langt større grad er veldig imøtekommende og hyggelige !

Så rart. Jobber innen transport i kommunal sektor og har noe kontakt med utviklere, verksteder og transportarbeidere i Stockholm og Malmø-regionene og de er skikkelig hyggelige og ordentlige. De fra Tyskland, derimot, der er det ofte vanskelig. For ikke å snakke om de norske folka som blir ansatt i den norske delen av det ene svenske selskapet... 

Det samme gjelder privatpersoner jeg har kjent (de er riktignok mye fra vestkysten). 

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ScandiFlick skrev (18 minutter siden):

Kjenner mange bønder, på Østlandet bare ta kontakt! 

Bor i Stavanger, men problemet er det samme over alt. Bøndene trenger hjelp til våronna og det burde komme opp ei web side fra enten bondelaget eller NAV. Dette er en kjapp ting å ordne. Registrer deg som frivillig på NAV. NAV formidler det videre til bondelaget som tar over organiseringen. Bøndene jobber tett sammen og deler maskiner og utstyr fra før. Dette kan de bare de får tilgang på folk. Kom igjen folkens. Dette er noe vi kan hjelpe til med.

Endret av Oddvardm
  • Liker 2
Lenke til kommentar
toreae skrev (2 minutter siden):

Ser ikke ut som det. Det er ingen begrensning i sykehusplasser, helsevesen som kollapser. Eller så har ikke jeg fått det med meg.

Det estimerer du med dødlighet parameteret. Hvis 100 trenger ventilator og du har bare 30 så estimerer du. Uhyggelige greier dette her.

Lenke til kommentar

Britene fortsetter å konvertere konferansesenter, og nå også fotballarenaer til sykehus.

Både i Birmingham og Manchester er man i gang, og nå meldes det om at også i Wales skal Principality Stadium muligens konverteres til feltsykehus med 2000 plasser.
 

 

Lenke til kommentar

Ser at smittetallene stiger litt for fort i de fleste land i Europa nå. Vil derfor bare oppfordre alle til å hindre at smitte spres. Her har jeg laget en beregning med Epidemic Calculator der opp til 10000 er smittet og opp til 2321 er på sykehus (slike beregninger er selvfølgelig helt forskjellige alt etter hvilke tall en legger inn, og vi vet ikke ennå hvilke tall som blir de rette):

881118793_Screenshot_2020-03-27EpidemicCalculator.thumb.png.57961240d001e17d97033aad507ad029.png

Det er svært viktig å hindre smitte både når kurven er på vei opp og ned for å begrense utbruddet.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

USA har den kortaste tida til dobling og tredobling. Der kan det gå fort dei neste dagane. I tillegg manglar millionar helseforsikring, så det kan bli tragiske tal. USA ligg an til å toppe alle kategoriar ila. neste veke.

Det gjev kanskje litt fart på helsemølla til Sanders.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Zeph skrev (20 minutter siden):

USA har den kortaste tida til dobling og tredobling. Der kan det gå fort dei neste dagane. I tillegg manglar millionar helseforsikring, så det kan bli tragiske tal. USA ligg an til å toppe alle kategoriar ila. neste veke.

Det gjev kanskje litt fart på helsemølla til Sanders.

Amerikanerne er dumme, lite tro på at de tar dette innover seg og lærer at det finnes bedre alternativer der ute. Eller så lærer de, men "muh guns". 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (29 minutter siden):

Ser at smittetallene stiger litt for fort i de fleste land i Europa nå. Vil derfor bare oppfordre alle til å hindre at smitte spres. Her har jeg laget en beregning med Epidemic Calculator der opp til 10000 er smittet og opp til 2321 er på sykehus (slike beregninger er selvfølgelig helt forskjellige alt etter hvilke tall en legger inn, og vi vet ikke ennå hvilke tall som blir de rette):

881118793_Screenshot_2020-03-27EpidemicCalculator.thumb.png.57961240d001e17d97033aad507ad029.png

Det er svært viktig å hindre smitte både når kurven er på vei opp og ned for å begrense utbruddet.

Du kan virkelig lære med å bruke denne kalkulatoren.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (26 minutter siden):

USA har den kortaste tida til dobling og tredobling. Der kan det gå fort dei neste dagane. I tillegg manglar millionar helseforsikring, så det kan bli tragiske tal. USA ligg an til å toppe alle kategoriar ila. neste veke.

Ja det er svært bekymringsfullt det som skjer i USA.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 minutt siden):

Du kan virkelig lære med å bruke denne kalkulatoren.

Det mest interessante, i det minste for egen del, er "intervention", og å legge inn forskjellige reduksjoner i R0, og dra denne litt frem og tilbake, det er helt vannvittige utslag det kan gjøre.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Yes. Derfor kan man ikke stresse smittevern tiltak nok. Det jeg er litt bekymret over er hvor lite smarte myndighetene er, og hvor lite forberedt de er. Se på Dr Cambpell. Kanalen hans hjelper meg og hundretusner med å få grep om hva som skjer, og hordan vi i dette forumet har formidlet informasjon er smart. Hvorfor har de ikke et slikt opplegg selv? Hvorfor skal alt gå gjennom NRK? NRK er etter min mening helt på jordet, og har 6Milliarder kroner for ikke å lage noe. Hvorfor er et spørsmål som sikkert kommer opp i etterkant, og der vil jeg håpe at moderatorene formidler dette inn i systemet.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Nesten alle kan være hjelper til bønder, krever null utdanning 

Må være hjelpsom og ikke redd for møkk, og styrke er en fordel. Jeg tror nok folk fra nærliggende byer og distrikter tar jobben.

Jeg startet med malerjobber, torvhøsting og avløsning av gris selv....

Lenke til kommentar
xRun skrev (19 minutter siden):

USA -  Live nå:
Coronabriefing fra WH.

Vi ser nå noen fornuftige ting skje. Men produksjon av utstyr kommer for sent. Sykehusene blir overveldet om kort tid. De splitter slangene nå for å kunne ventilere to pasienter om gangen. Personalet er utslitt og rammes av sykdommen selv mye pga mangel av PPE utstyr. I tilegg er hjelpepakken et monstrum hvor de rike tar over samfunnet. Jeg er urolig for USA. Når folk blir tvunget ut av husene sine og må leve i bilene sine igjen kan mye uforutsette ting påvirke sammfunnet 'over there'.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (2 minutter siden):

Vi ser nå noen fornuftige ting skje. Men produksjon av utstyr kommer for sent. Sykehusene blir overveldet om kort tid. De splitter slangene nå for å kunne ventilere to pasienter om gangen. Personalet er utslitt og rammes av sykdommen selv mye pga mangel av PPE utstyr. I tilegg er hjelpepakken et monstrum hvor de rike tar over samfunnet. Jeg er urolig for USA. Når folk blir tvunget ut av husene sine og må leve i bilene sine igjen kan mye skje.

I know, følger med. Enkelte sykehus er allerede overveldet, PPE er mangelvare, og en pleier hos Mount Sinai West på Manhattan har dødd av COVID-19.

Lenke til kommentar
xRun skrev (7 minutter siden):

I know, følger med. Enkelte sykehus er allerede overveldet, PPE er mangelvare, og en pleier hos Mount Sinai West på Manhattan har dødd av COVID-19.

USA er SÅ viktig i denne kampen. Winston Churchill sa om USA: The US is like a boiler. When heated up there are no limits to the power it can produce. Jeg tenker mye på USA og mine tanker kretser mye omkring dette landet som er så viktig i verden. Bodde i Atlanta i 3år og elsker Amerikanere. Du skal lete lenge etter deres make.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en som har regnet ut antall dødsfall i Wuhan basert på urnene med aske som blir levert ut i disse dager. 

Sitat

How many people died in #Wuhan and #China?

Conservative estimation based on numbers of urns being given out at 8 crematoriums in Wuhan by financial analyst 

@charles984681

 

Total death in Wuhan: 59K

Total death in China: 97K

Total infection in China: 1.21 M

https://mobile.twitter.com/charles984681/status/1243629557397073921

Dødsrate blir i så fall 8%

Lenke til kommentar
aomt skrev (2 timer siden):

https://www.dagbladet.no/mat/matkrisa-kommer---kan-ikke-bruke-flyvertinner/72292799

Matkrisa kommer: - Kan ikke bruke flyvertinner

 

Kvifor ikkje? Har vi 200.000 personer som går på dagpenger, kvifor ikkje bruke noen av de til å plante mat? Det er vel slik dagpenger fungerer - ein må ta den jobben ein får tilbud om?

teoretisk ja, i praksis nei.

Et av problemene med reglene, er at folk risikerer å gå ned i inntekt. La oss si at bonden betaler forholdsvis lav lønn for å plante, lavere enn de fleste mottar i dagpenger, så vil de fleste nekte å ta jobben. Hadde man derimot kunne beholdt dagpengene, og ikke mottatt noe fra bonden (han kunne i stedet innbetalt sin skjerv til NAV) så ville nok flere stilt opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...