Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

17 minutes ago, 0laf said:


Nei, det er de ikke. Noen er selvfølgelig tipp-topp, men etter å ha jobbet i årevis i hele Skandinavia, inkludert Finland og Island, er svenskene med god margin de verste, sånn generelt sett.

Desto nærmere man kommer Stockholm, desto verre blir de.

Problemet med svenskene er at folket er fullstendig cucked og uten ryggrad. Finnes ikke vikingånd i det landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oddvardm skrev (2 minutter siden):

Gikk på skole i Gøteborg så det er jo andre siden av landet....flotte damer kan jeg ihverfall si.

Tja, Gøteborg er nok ikke så aller verst.

I grensebyene, som Strømstad, Tanum, Charlottenberg med flere, så snakker jo svenskene nesten "svorsk", og er mer norske enn svenske, det er tross alt ikke så mange hundre år siden flere av de områdene tilhørte Norge.

Kommer man lengre nedover, særlig mot Stockholm, men også sørover, så er det etter min mening et helt utrolig "vanskelig" folkeslag, som har en helt annen oppførsel enn nordmenn og dansker.

Lenke til kommentar
0laf skrev (5 minutter siden):


 

Igjen, ingen konkurranse, alle dødsfall er en person, og en skjebne, uansett alder, og det er tragisk, men det kan likevel være interessant å følge med på utviklingen både i Norge og resten av verden, og da særlig i Sverige ettersom de er "annerledeslandet".

Helt enig at det må diskuteres, men man bør være varsom med hvordan man formulerer seg.  Ser nemlig tendenser på at noen nærmest godter seg over at svenskene har fem ganger så mange døde som Norge...og det blir feil i denne tragedien som utspiller seg.

Lenke til kommentar
Sheldon C skrev (2 minutter siden):

Helt enig at det må diskuteres, men man bør være varsom med hvordan man formulerer seg.  Ser nemlig tendenser på at noen nærmest godter seg over at svenskene har fem ganger så mange døde som Norge...og det blir feil i denne tragedien som utspiller seg.

Skulle likt å se hvorfor svenskene mener at strategien er best? Enten så har de rett og kommer best ut av dette, eller så vil de se ut som klassens klovn når det hele er over.  Og skulle den svenske modellen fungere, så er det jo bare for alle andre å kopiere den, ved å ha smittebonanza. 

At svenskene ikke idag gjorde ting striktere er meget underlig, men jeg begynner å mistenke at de kanskje har insett at de ikke har noen annen mulighet, de er uansett ikke forberedt nok, har ikke nok plasser, og de har en stor del av befolkningen i type kaos grupperinger og no-go zones som kanskje vil skape enormt kaos dersom landet stenges ned.   

God mulig at teorien dems er at alle land vil få samme dødsrate i forhold til befolkning uansett hva man gjør, så hvorfor ikke bare leve som normalt, men det er selvmotsigende, når de nå innfører (slappe) restriksjoner.

Lenke til kommentar

Her er historien til en som ble satt opp på liste hos legevakten, og måtte stå og vente utenfor bakdøra der. Jeg er overrasket over at han ikke besvimte i den ventetida. Kunne vært en ide og tatt med seg campingstol. Det sies at en skal søke hjelp i tide, men denne personen måtte gjennom mange og tidkrevende hindre for å bli tatt seriøst. 

https://www.tv2.no/mening-og-analyse/11333443/

Det passet nok Sverige på en prikk å være nøytrale under 2. verdenskrig. Leste en frekk kommentar under Daily Mail sin artikkel om Sverige og koronaen: "Their brains are full of IKEA meatballs" (politikernes hjerner, ikke nødvendigvis vanlige folk sine). 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (15 minutter siden):

At svenskene ikke idag gjorde ting striktere er meget underlig, men jeg begynner å mistenke at de kanskje har insett at de ikke har noen annen mulighet,

de har aldri sagt de uansett omstendigheter ikke skal ta noen grep, men at de skal se an utviklingen underveis. Så hvis smitten øker mer enn de liker, ja da pøser de på med noen reguleringer.

Lenke til kommentar

Om man regner med at 1% prosent av smittede kommer til å dø, og at 70% må ha hatt smitten for å oppnå flokkimunitet: Da må altså 70 000 svensker dø. Men hvordan stenger man akkurat på 70%, hvorfor forsetter det ikke til 90% og 20 000 ekstra døde i Sverige? Og hvordan klarer man å holde det på bare 1%, når det svenske helsevesenet er totalt f*. Og hvor mange vil dø av andre årsaker, med et overbelastet helsevesen?

Jeg sitter overhode ikke på noen fasit, slettes ikke. Jeg håper at mine tall er altfor høye.

Lenke til kommentar
toreae skrev (4 minutter siden):

Om man regner med at 1% prosent av smittede kommer til å dø, og at 70% må ha hatt smitten for å oppnå flokkimunitet: Da må altså 70 000 svensker dø. Men hvordan stenger man akkurat på 70%, hvorfor forsetter det ikke til 90% og 20 000 ekstra døde i Sverige? Og hvordan klarer man å holde det på bare 1%, når det svenske helsevesenet er totalt f*. Og hvor mange vil dø av andre årsaker, med et overbelastet helsevesen?

Jeg sitter overhode ikke på noen fasit, slettes ikke. Jeg håper at mine tall er altfor høye.

Denne gir deg svar; https://gabgoh.github.io/COVID/index.html

Lenke til kommentar
0laf skrev (38 minutter siden):

Tja, Gøteborg er nok ikke så aller verst.

I grensebyene, som Strømstad, Tanum, Charlottenberg med flere, så snakker jo svenskene nesten "svorsk", og er mer norske enn svenske, det er tross alt ikke så mange hundre år siden flere av de områdene tilhørte Norge.

Kommer man lengre nedover, særlig mot Stockholm, men også sørover, så er det etter min mening et helt utrolig "vanskelig" folkeslag, som har en helt annen oppførsel enn nordmenn og dansker.

Synes du har et gott poeng, jeg bodde og jobbet i Gøteborg i noen år - svenskene er stort sett veldig ok - fra nord til sør - unntatt en region midtveis - Stockholm, jævla 08:or som svenskene selv sier ?

Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/mat/matkrisa-kommer---kan-ikke-bruke-flyvertinner/72292799

Matkrisa kommer: - Kan ikke bruke flyvertinner

 

Kvifor ikkje? Har vi 200.000 personer som går på dagpenger, kvifor ikkje bruke noen av de til å plante mat? Det er vel slik dagpenger fungerer - ein må ta den jobben ein får tilbud om? Eg ser ikkje kva er problemet med å bruke flyvertinner, da det er ukvalifiserte arbeidere (foruten kurs på 3-4 månad). Og alle studenter som klager at de må ha ekstra jobb/penger.

Lenke til kommentar
aomt skrev (1 minutt siden):

https://www.dagbladet.no/mat/matkrisa-kommer---kan-ikke-bruke-flyvertinner/72292799

Matkrisa kommer: - Kan ikke bruke flyvertinner

 

Kvifor ikkje? Har vi 200.000 personer som går på dagpenger, kvifor ikkje bruke noen av de til å plante mat? Det er vel slik dagpenger fungerer - ein må ta den jobben ein får tilbud om? Eg ser ikkje kva er problemet med å bruke flyvertinner, da det er ukvalifiserte arbeidere (foruten kurs på 3-4 månad). Og alle studenter som klager at de må ha ekstra jobb/penger.

Bøndene har flagget behovet for arbeidskraft i en lengre tid. Jeg ville meldt meg frivillig, men det ikke en web side som tilbyr det. NAV, eller samfunnsberedskapen burde ha et tjeneste som dette. Bondelaget må ta kontakt med staten og noen må få dette i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (6 minutter siden):

Bøndene har flagget behovet for arbeidskraft i en lengre tid. Jeg ville meldt meg frivillig, men det ikke en web side som tilbyr det. NAV, eller samfunnsberedskapen burde ha et tjeneste som dette. Bondelaget må ta kontakt med staten og noen må få dette i gang.

Kjenner mange bønder, på Østlandet bare ta kontakt! 

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (5 minutter siden):

Bøndene har flagget behovet for arbeidskraft i en lengre tid. Jeg ville meldt meg frivillig, men det ikke en web side som tilbyr det. NAV, eller samfunnsberedskapen burde ha et tjeneste som dette. Bondelaget må ta kontakt med staten og noen må få dette i gang.

Enig. Trur folk hadde fått bedre forståelse og meir respekt for både bønder/deres arbeid og lokal mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En del bønder står fram i lokalavisene, og får søkere på denne måten. 

Her står det litt mer om en ny metode, å plante flere sorter planter på samme åker. De skal sikkert være ordnet på en spesiell måte. 

https://www.dagbladet.no/mat/utvikler-sproytefri-metode-ministeren-imponert/71120648

Plante med millimeterpresisjon, som han kaller det. Høres litt spesielt ut, etter min mening. Han har naturligvis ikke lyst til å gi opp denne metoden nå. Men dette viser kanskje at landbruket holder på å bli for utilgjengelig for vanlige folk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...