Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gmail fungerer fint her.

Sitat

Starter internasjonal koronastudie i Oslo

Norge er første land ut i en stor internasjonal studie som skal prøve ut lovende behandlingsmetoder for pasienter som er blitt syke av koronaviruset. Regjeringen varsler samtidig flere regelendringer i helsetjenesten.

Studien gjøres i regi av Verdens helseorganisasjon (WHO). Behandlingen av den aller første pasienten starter på Oslo universitetssykehus i morgen, opplyste helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) på regjeringens daglige pressekonferanse.

Studien skal gjennomføres på 22 sykehus over hele landet. Alle pasienter over 18 år inviteres til å delta i studien.

Direktør John-Arne Røttingen i Forskningsrådet sier tre legemidler skal testes. Både malaria- og ebolamedisin er involvert.

– Denne studien vil være rammeverket for å kunne teste nye legemidler som kommer fra verdens forskningslaboratorier. Da vil vi kunne måle behandlingene mot disse resultatene. Det som pågår nå er en enorm forskningsdugnad verden over, sier han.

https://www.nrk.no/norge/starter-internasjonal-koronastudie-i-oslo-1.14963836

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tjavel skrev (14 minutter siden):

Jeg syndes det er mange argumenter å splitte i soner som man kan isolere om nødvendig. Vi har allerede kommuner som gjør dette.

Største problemet med tiltaket ditt er at det forutsetter høy grad av kunnskap om hvor det er smitte. Men vi tester bare et lite subsett av de som antagelig er smittet og vil dermed trekke helt gale konklusjoner baset på det datagrunnlaget.

Å reversere tiltak i områder med lite smitte kan føre til en kraftig økning fordi man kan ha mange fler smittede enn man vet om. 

Edit: Jeg har også veldig vanskelig for å se at man i praksis får isolert områder. Det blir som med grensen til Sverige: Pendlere får passere, varer får passere, etc. Da fungerer ikke isolasjonsteorien tror jeg. 

Endret av nirolo
Lenke til kommentar
Camlon skrev (17 minutter siden):

Ta en titt her
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/norway/

Til 13 mars så testet vi alle som var i karantene. Her var veksten enorm på grunn av importerte tilfeller.
Etter 13 mars så har antall nye smittete per dag gått fra ca 100 per dag til 300 per dag. Dette representerer en dobling hver 9 dag.
Spania har en doblingstid på ca 5 dager.

Det er hva jeg mener med at Spania øker eksponentielt i høy hastighet, mens Norge øker i lav hastighet.

Ok. Min grunn for å stille deg spørsmålet er hva parameter du mener inngår i definisjonen til Ephidemic Calculator. Kurven vår 'går' mot er en eksponensiell kurve men vi er langt fra Spania enda. Vi har ferre smittede men mindre eksponerte. Dvs sammenlignbar prosent som Spania. Vi kan kanskje sammenligne Spania og Norge utfra parametrene, men vi er bare halveis til der Spania er nå.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
15 minutes ago, nirolo said:

Største problemet med tiltaket ditt er at det forutsetter høy grad av kunnskap om hvor det er smitte. Men vi tester bare et lite subsett av de som antagelig er smittet og vil dermed trekke helt gale konklusjoner baset på det datagrunnlaget.

Å reversere tiltak i områder med lite smitte kan føre til en kraftig økning fordi man kan ha mange fler smittede enn man vet om. 

Mørketallene vil statistisk være ca. proporsjonale med hvor mange smittede det er funnet ved testing.

To kommuner med omtrent samme tilgang til og metodikk og kriterier for testing.

Kommune A har 3 tilfeller, alle er sporet opp og kontakter i smittetiden isolert.

Kommune B har 300 kjente tilfeller.

Er det sannsynlig at A har i nærheten av så mange tilfeller som B?

 

Kommune A er en småkommune men har høy verdiskapning per innbygger, og vet at om de får styre selv så klarer de å ta seg av seg selv.

Bør man da la utflytterne fra A til B reise tilbake fra B til A slik at de får bo hos slekt unna storby-viruset eller bør man i stedet i det minste sette de i karantene?

Slik ser verden ut sett fra kommunene land og strand rundt.

Endret av tjavel
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (11 minutter siden):

Doblingshastigheten på sykehusinnleggelser i NY går heldigvis nedover.ny_numbers4.thumb.jpg.ff4383e5b7b5d4a2129604df490130d0.jpg

Etter at Andrew Cuomo ble Guvernør i NY har han systematisk ødelagt helse systemet der. Han har lagt ned 20000 sengeplasser (fra 70 til 50 tusen), sagt opp sykepassere, lagt ned hjemmehjelp, stengt sykehus mm. Denne mannen er ingen helt. Hvor mange som dør hjemme vet vi ikke.

Endret av Oddvardm
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tjavel skrev (1 minutt siden):

Mørketallene vil statistisk være ca. proporsjonale med hvor mange smittede det er.

To kommuner med omtrent samme tilgang til og metodikk og kriterier for testing.

Kommune A har 3 tilfeller, alle er sporet opp og kontakter i smittetiden isolert.

Kommune B har 300 kjente tilfeller.

Er det sannsynlig at A har i nærheten av så mange tilfeller som B?

Kommune A har 50 uten symptomer som smitter 90% av inbyggerene når du starter opp alt for tidlig. 

tjavel skrev (2 minutter siden):

Kommune A er en småkommune men har høy verdiskapning per innbygger, og vet at om de får styre selv så klarer de å ta seg av seg selv.

Bør man da la utflytterne fra A til B reise tilbake fra B til A slik at de får bo hos slekt unna storby-viruset eller bør man i stedet i det minste sette de i karantene?

Slik ser verden ut sett fra kommunene land og strand rundt.

Alle de som jobbet i kommune A bor i kommune C. Hva gjør du nå?

 

Du bare finner på hypotetiske tilfeller som ikke forholder seg til virkeligheten. Det har ingen hensikt.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (4 minutter siden):

Etter at Andrew Cuomo ble Guvernør i NY har han systematisk ødelagt helse systemet der. Han har lagt ned 20000 sengeplasser (fra 70 til 50 tusen), sagt opp sykepassere, lagt ned hjemmehjelp, stengt sykehus mm. Denne mannen er ingen helt. Hvor mange som dør hjemme vet vi ikke.

Det kan godt hende. Men han tar ansvar nå i motsetning til Trump.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Oddvardm said:

Ok. Min grunn for å stille deg spørsmålet er hva parameter du mener inngår i definisjonen til Ephidemic Calculator. Kurven vår 'går' mot en eksponell kurve men vi er langt fra Spania enda. Vi har ferre smittede men mindre eksponerte. Dvs sammenlignbar prosent som Spania. Vi kan kanskje sammenligne Spania og Norge utfra parametrene, men vi er bare halveis til der Spania er enda.

Jeg regnet meg tilbake med Epidemic Calculator. En dobling i nye smittete hver 9 dag representerer en R0 på ca 1.7 og en dobling hver 5 dag representerer en R0 på 2.2.

Hvis Norges R0 er på 1.7, så har vi en lang vei før vi stopper spredningen.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Sverige økonomi går også til helvete, selv ute restriksjoner:

Sitat

Den svenske Riksbanken har snakket med en rekke store bedrifter i forbindelse med en undersøkelse som gjøres tre ganger i året.

I løpet av intervjurundene i februar og mars har situasjonen forverret seg «eksepsjonelt raskt», skriver Riksbanken.

Det er særlig i de siste to ukene at svenske bedriftene virkelig har begynt å merke effekten av coronapandemien, og alt er forandret, ifølge Riksbanken.

Sverige er en av Norges viktigste handelspartnere, og aktiviteten i svensk økonomi er derfor viktig også for Norge. Dette er noe av det store svenske bedrifter melder om i Riksbankens spørreundersøkelse:

  • produksjonen er utsatt for forstyrrelser
  • etterspørselen faller
  • finansieringen er blitt vanskelig

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/g7edQB/sveriges-sentralbank-alt-er-forandret-paa-to-uker

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 minutter siden):

Jeg regnet meg tilbake. En dobling hver 9 dag representerer en R0 på ca 1.7 og en dobling hver 5 dag representerer en R0 på 2.2.

Hvis Norges R0 er på 1.7, så har vi en lang vei før vi stopper spredningen.

Vi følger med. Jeg vil bare si at smitte index (R0) er den faktoren vi påvirker mest ved å isolere oss. Den mest effektive løsningen 'by far'.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...