Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (9 timer siden):

Jeg la meg i merke at denne saken spredde seg som ild i tørt gress på reddit i natt, men ingen har så langt klart å komme opp med en faktisk pålitelig kilde. Nå finnes det helt sikkert psykiatriske tilfeller der ute som kunne finne på å gjøre noe slikt, men når den eneste kilden til dette er en uklart twitter video hvor det er noen brannfolk som jobber rundt en bil uten noe mer kontekst og et par screenshots av noe facebook kommentarer blir det litt vanskelig å ta det hele seriøst :)  

Man blir jo gjerne en psykiatrisk pasient av hvordan det landet holder på mot sine borgere.

Men nå skal det sies at Australiere er ganske veike folk med tanke på stå opp for sine rettigheter, kanskje de verste blant land de kan sammenligne seg med.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Hva var årsak og hva var virkning? Ble hun psykiatrisk pasient fordi hun var konspirasjonsteoretiker/antivaxer eller var det omvendt?

Hvorfor sette seg fast i et enkelt tilfelle..

Australia er så nærme et diktatur man kommer med tanke på inngripende i folks private liv med tanke på alt er digitalt om dagen og covid tiltakene oppi dette har sendt landet inn hva jeg anser som bo i et vestlig diktatur.

Om det for din del eller andre ikke virker sånn fordi man vil ha alt mikro styrt av myndigheter og ikke tenker en dritt på personlig frihet og ansvar så er jo det greit nok, men får mange av oss virker det som et sant mareritt leve i et slikt land som Australia. 

Helt forkastelig hvordan det landet har blitt siste 20årene og jeg skjønner godt det rabler over for folk.

Endret av Kazuo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (9 timer siden):

Man blir jo gjerne en psykiatrisk pasient av hvordan det landet holder på mot sine borgere.

Men nå skal det sies at Australiere er ganske veike folk med tanke på stå opp for sine rettigheter, kanskje de verste blant land de kan sammenligne seg med.

 

Det skremmende er at det sitter folk i Norge og FORSVARER det som skjer der. Hadde de forsvart det om det var Nord-Korea eller Kina: eller for den saks skyld Trumps USA; som sendte smittede og bekreftet friske nærkontakter i konsentrasjoneleire? Jeg vil ha veldig, veldig, veldig, veldig vanskelig for å tro at de ville ha gjort det for å si det mildt. Og nettopp det at folk forsvarer det i Norge gjør meg bekymret når jeg dag for dag ser hvor mer og mer dystopier befolkningen her ser ut til å godta for å få ned smittefaren(i og med at det virker som om befolkningen betrakter covid-19 som noe a la ebola eller svartedauen). Det spiller egetlig ikke så stor rolle om det kommer en og annen falsk nyhet fra Australia, det er ILLE NOK som det er. Det er bare å lese helt vanlige australske mainstream-aviser. Og det at folk forsvarer det som skjer down under under her oppe i Norge forteller at terskelen er betraktelig senket for hva folk vil godta her også. Jeg tør ikke en gang utelukke om Australia gjeninnfører dødsstraff for å bryte smittevernsreglene i løpet av de neste to til tre årene. Det virker dramatisk nå, men hva om to til tre år? Terskelen er som sagt senket og alle som kjenner historien vet at det totalitære regimer sjelden oppstod over natten men at det var en gradvis sakte radikaliserende prosess.

 

Kazuo skrev (8 timer siden):

Hvorfor sette seg fast i et enkelt tilfelle..

Australia er så nærme et diktatur man kommer med tanke på inngripende i folks private liv med tanke på alt er digitalt om dagen og covid tiltakene oppi dette har sendt landet inn hva jeg anser som bo i et vestlig diktatur.

Om det for din del eller andre ikke virker sånn fordi man vil ha alt mikro styrt av myndigheter og ikke tenker en dritt på personlig frihet og ansvar så er jo det greit nok, men får mange av oss virker det som et sant mareritt leve i et slikt land som Australia. 

Helt forkastelig hvordan det landet har blitt siste 20årene og jeg skjønner godt det rabler over for folk.

Hadde jeg bodd i diktaturet Australia hadde jeg vært med i gatene og protestert også. Jeg bryr meg ikke om det er konspirasjonsteoretikere og høyreekstremister blant disse, det er det også, men ikke bare det; det er såpass mange i protestene der nå og så mange konspirasjonsteoretikere og høyreekstremister finnes ikke; de aller fleste er vanlige folk som har fått mer enn nok av dette livsfarlige maktmisbruket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dystre utsikter fra britisk helseminister:

Sitat

BRITISK MINISTER: KAN NÅ EN MILLION OMIKRONTILFELLER INNEN JANUAR

Storbritannia har registrert 568 tilfeller av omikronvarianten. Men tallet er trolig 20 ganger høyere, sier landets helseminister.

– Det britiske helseinstituttet (UKHSA) anslår at antallet smittede med omikron er omtrent 20 ganger høyere enn antallet av bekreftede tilfeller. Trolig er det nåværende tallet på smittede med omikron nærmere 10.000, sa Storbritannias helseminister Sajid Javid onsdag kveld ifølge The Guardian.

– UKHSA anslår også at om det fortsetter slik vi ser det nå, at tallene dobler seg med to til tre dagers mellomrom, kan vi ha over en million smittede med omikron ved slutten av desember.

Det bor omtrent 68 millioner mennesker i Storbritannia.

Også ifølge The Guardian sa Javid at det nå er tillit til at omikron er langt mer smittsom enn deltavarianten, men at det fremdeles er mye som gjenstår å lære om den nye varianten. (NTB)

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/britisk-minister-kan-naa-en-million-omikrontilfeller-innen-januar.eSJnEaafi


Lysere utsikter for mange av de som ikke kan ta vaksine av medisinske årsaker:

Sitat

USA HAR GODKJENT CORONACOCKTAIL FRA ASTRAZENECA

Amerikanske helsemyndigheter har godkjent bruken av syntetiske antistoffer, utviklet av AstraZeneca, for å forebygge coronasykdom hos enkelte.

Dette er første gang US Food and Drug Administration (FDA) har godkjent et slikt legemiddel mot coronasykdom, som er rent forebyggende og må gis før en person blir smittet med viruset.

USA har godkjent legemiddelet for personer som av medisinske årsaker ikke kan vaksineres mot coronaviruset.

Legemiddelet, som har navnet Evusheld, inneholder to typer syntetiske antistoffer og gis i form av to sprøyter rett etter hverandre.

FDA baserer godkjenningen på en klinisk studie som viser for at risikoen for å utvikle coronasykdom reduseres med 77 prosent for de som får injeksjonene. (NTB)

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/usa-har-godkjent-coronacocktail-fra-astrazeneca.SXCuCafsE

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Boris Johnson med "Plan B" mindre enn 5 måneder etter "freedom day".

Johnson imposes COVID-19 'Plan B' in England to contain Omicron
https://www.reuters.com/world/uk/britain-could-implement-covid-19-plan-b-early-thursday-times-radio-2021-12-08/
 

Prime Minister confirms move to Plan B in England
https://www.gov.uk/government/news/prime-minister-confirms-move-to-plan-b-in-england

Sitat
  • Move to Plan B confirmed as Omicron spreads across UK, with early analysis suggesting cases could be doubling at a rate of as little as 2.5 to 3 days
  • Face masks to become compulsory in most public indoor venues, other than hospitality
  • NHS Covid Pass to be mandatory in specific settings, using a negative test or full vaccination via the NHS Covid Pass
  • Vaccines and testing remain our best lines of defence
  • People asked to work from home if they can

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meanwhile i USA, er den republikanske senatoren og vaksinemotstanderen Ron Johnson i gang igjen. Denne gangen foreslår han munnskyllevann for å ta knerten på koronaviruset. Johnson er senatoren til nesten 6 millioner mennesker i Wisconsin.

A GOP senator suggested gargling mouthwash to kill the coronavirus. Doctors and Listerine are skeptical.

Sitat

Sen. Ron Johnson (R-Wis.) recommended mouthwash as a treatment for the coronavirus during a town hall meeting Wednesday, immediately drawing criticism for suggesting gargling would offer protection.

The senator has been criticized for spreading conspiracy theories about the coronavirus and has promoted the use of drugs that have shown little to no evidence that they are effective in treating covid-19. YouTube this year suspended his account for violating the company’s medical misinformation policies. He has also expressed skepticism about the efficacy of coronavirus vaccine mandates and doses, which have undergone vigorous health testing.

https://www.washingtonpost.com/health/2021/12/09/ron-johnson-mouthwash-covid/

Med tanke på at de aller fleste infeksjoner skjer gjennom nesa, høres det litt ubehagelig ut...

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Da er det bare å laste opp med munnvann-aksjer!

Relatert til temaet fikse idéer for å ta knekken på viruset, kan jeg jo bidra med min egen:

Jeg ser bilder av helsepersonell med helmasker med motor / filterenhet i et belte. Hva om vi kjøper en slik til alle innbyggerne i landet og påbyr bruk i alle situasjoner utenom hjemmet i et par uker? Det burde få ned smittenivåene temmelig raskt. La oss si 5000 per enhet, det blir ikke all verden sammenlignet med utgiftene til pandemihåndteringen så langt.

Litt kjedelig for tannleger, jagerpiloter og en del andre yrkesgrupper. Og vet ikke hvem som kan ha fem millioner slike masker på lager. Men likevel...

Lenke til kommentar
Kazuo skrev (2 timer siden):

 

Synes det virker som han bommer på statistikken når den bratte økningen i Norge tilskrives Omikron. Han omtaler gjentatte ganger smitteøkningen i Norge som drevet av Omikron. Men mye av smitteøkningen i Norge har jo skjedd lenge før Omikron kom til landet, og de aller fleste tilfellene skyldes fortsatt Delta. Hvis han så på grafene så ville han sett tidsperspektivet, samt at grafen blir bratt pga vi kom fra relativt lave nivå av smitte. 

For Sør-Afrikas del har han heller ikke korrigert for de 15 000 (?) tilfellene som viste seg å være gamle etterregistrerte tilfeller. 

Endret av RichardNoname
  • Liker 3
Lenke til kommentar
28 minutes ago, RichardNoname said:

Synes det virker som han bommer på statistikken når den bratte økningen i Norge tilskrives Omikron. Han omtaler gjentatte ganger smitteøkningen i Norge som drevet av Omikron. Men mye av smitteøkningen i Norge har jo skjedd lenge før Omikron kom til landet, og de aller fleste tilfellene skyldes fortsatt Delta. Hvis han så på grafene så ville han sett tidsperspektivet, samt at grafen blir bratt pga vi kom fra relativt lave nivå av smitte. 

Enig, er faktist rätt skuffad av att han kommer med sådana felaktigheter. Bara å huske att man ikke bör lite på information man får fra internet. 

Är ju inget som tyder på att omikron står för en stor del av smitten i varken Danmark eller Norge den senaste tiden som han sier och det är uppenbart att det mesta av ökningen ikke kan bero på omikron.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, RichardNoname said:

Synes det virker som han bommer på statistikken når den bratte økningen i Norge tilskrives Omikron. Han omtaler gjentatte ganger smitteøkningen i Norge som drevet av Omikron. Men mye av smitteøkningen i Norge har jo skjedd lenge før Omikron kom til landet, og de aller fleste tilfellene skyldes fortsatt Delta. Hvis han så på grafene så ville han sett tidsperspektivet, samt at grafen blir bratt pga vi kom fra relativt lave nivå av smitte. 

For Sør-Afrikas del har han heller ikke korrigert for de 15 000 (?) tilfellene som viste seg å være gamle etterregistrerte tilfeller. 

Sant, det her var slett arbeid fra John Campbell. Det er vel ofte sånn med "eksperter": de virker veldig kunnskapsrike helt til de begynner å snakke om noe du selv faktisk har peiling på, da først ser man hvor mye vås de kommer unna med :D

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, fredrik2 said:

Enig, er faktist rätt skuffad av att han kommer med sådana felaktigheter. Bara å huske att man ikke bör lite på information man får fra internet. 

Är ju inget som tyder på att omikron står för en stor del av smitten i varken Danmark eller Norge den senaste tiden som han sier och det är uppenbart att det mesta av ökningen ikke kan bero på omikron.

 

FHI sier at Omikron sannsynligvis vil bli den dominerende varianten i Norge i løpet av de neste ukene, og med tanke på delta har vært her ett halvt år snart, så tror jeg det er åpenbart at det meste av økningen er Omikron om den skal bli dominerende.

 

Lenke til kommentar
KongRudi skrev (14 minutter siden):

FHI sier at Omikron sannsynligvis vil bli den dominerende varianten i Norge i løpet av de neste ukene, og med tanke på delta har vært her ett halvt år snart, så tror jeg det er åpenbart at det meste av økningen er Omikron om den skal bli dominerende.

 

Det kan vel hende at en del av smitteøkningen fra 4000 tilfeller om dagen til 5000 om dagen skyldes Omikron. Det er i så fall den siste ukens smitteøkning. Men det meste av  smitteøkningen, fra ca 1000 til 4000 om dagen, skyldes Delta. Så lenge kan umulig Omikron ha vært i landet. 

Dessuten: så lett som Omikron virker å smitte sammenlignet med Delta, så ville vi merket det hvis den hadde vært i landet tidligere. Ganske enkelt pga vi på et tidligere tidspunkt  ville sett en endring i hvordan folk ble smittet. Det har vi ikke sett, før nå. 

Hvis økningen skyldtes Omikron så ville den allerede vært dominerende. 

Endret av RichardNoname
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...