Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

asdaylightdies skrev (1 time siden):

Kina skal sende 1 milliard vaksinedoser til Afrika. Kan dette hjelpe med å hindre nye mutanter og at vi kan gå tilbake til hverdagen til neste års jul? Skal ikke den vestlige verden også donere millioner av doser til den tredje verden?

Jeg tror det er et helt urealistisk mål å skulle stanse utbredelsen av dagens virusvarianter i Afrika med dagens vaksiner. Å bremse delta med disse virker å kreve rimelig hyppig vaksinering av en høy andel av befolkningen, og omikron - vel...

For øvrig tror jeg at det afrikanske kontinentets lave vaksinasjonsgrad ikke bare kan forklares med forhold på tilbudssiden. Den jevne afrikaner har andre bekymringer enn korona, og det er så som så med tilliten til myndigheter som ellers har ganske begrensede ressurser. Mener jeg har registrert at flere afrikanske land har takket nei til ytterligere vaksineleveranser - de får ikke satt de dosene de allerede har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
asdaylightdies skrev (1 time siden):

Kina skal sende 1 milliard vaksinedoser til Afrika. Kan dette hjelpe med å hindre nye mutanter og at vi kan gå tilbake til hverdagen til neste års jul? Skal ikke den vestlige verden også donere millioner av doser til den tredje verden?

Det hjelper ingenting å sende vaksiner dit det ikke finnes smitte. Det hjelper litt å sende vaksiner dit det finnes litt smitte og det hjelper mye å sende vaksiner dit det finnes mye smitte. Hittil har det afrikanske kontinentet stått for 3,3% av smittetilfellene i verden og 4,3% av dødsfallene i verden. Det er lite som tyder på at mørketallene har vært veldig mye større der enn i resten av verden, som tross alt har ganske mange land som mistenkes å ha store mørketall både på grunn av manglende testing, politiske og sosiale forhold. Afrika havner i kategorien der det hjelper litt å sende vaksiner. Akkurat hvorfor Afrika har vært såpass lite rammet er ikke helt klarlagt, men det spekuleres i at det kan ha noe å gjøre med enten gener eller klima.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (2 minutter siden):

Ung befolkning har nok også en del å si.

Høy alder gir høy dødsrate. Ung befolkning kan forklare lave dødtall i forhold til antall smittede, men det forklarer ikke lave smittetall. Og dødsraten er faktisk litt høyere enn ellers i verden. Jeg tror det kan skyldes begrenset hjelp å få når man først blir skikkelig syk. Mange har sikkert lang reisetid til nærmeste sykehus og sykehusene har kanskje ikke så mange intensivplasser eller oksygen.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Det hjelper ingenting å sende vaksiner dit det ikke finnes smitte. Det hjelper litt å sende vaksiner dit det finnes litt smitte og det hjelper mye å sende vaksiner dit det finnes mye smitte. Hittil har det afrikanske kontinentet stått for 3,3% av smittetilfellene i verden og 4,3% av dødsfallene i verden. Det er lite som tyder på at mørketallene har vært veldig mye større der enn i resten av verden, som tross alt har ganske mange land som mistenkes å ha store mørketall både på grunn av manglende testing, politiske og sosiale forhold. Afrika havner i kategorien der det hjelper litt å sende vaksiner. Akkurat hvorfor Afrika har vært såpass lite rammet er ikke helt klarlagt, men det spekuleres i at det kan ha noe å gjøre med enten gener eller klima.

Så hva er løsningen på å få slutt på pandemien? Hvis manglende vaksiner er ikke problemet i den tredje verden, hva er det da? Eller skal man bare drite i smitteverntiltakene og slippet viruset løs og la naturen gå sin gang? 

Endret av asdaylightdies
Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (14 minutter siden):

Så hva er løsningen på å få slutt med på pandemien? Hvis manglende vaksiner er ikke problemet i den tredje verden, hva er det da? Eller skal man bare drite i smitteverntiltakene og slippet viruset løs og la naturen gå sin gang? 

Spørsmålet var om Kinas vaksiner til Afrika ville få en slutt på mutasjonene. Det vil hjelpe litt fordi bare litt av coronasmitten i verden er der. Jeg antar mutasjoner og smittetall er proporsjonale. For å redusere faren for nye mutasjoner må antall virus i verden ned. Da hjelper vaksiner uansett hvor i verden det er, men selvsagt mest der smittetallene er høyest. Andre smitteverntiltak hjelper selvsagt også på smittetall og dermed risikoen for mutasjoner.

Det sagt så sa noen andre her at vaksiner også kan øke risikoen for mutasjoner.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (24 minutter siden):

Spørsmålet var om Kinas vaksiner til Afrika ville få en slutt på mutasjonene. Det vil hjelpe litt fordi bare litt av coronasmitten i verden er der. Jeg antar mutasjoner og smittetall er proporsjonale. For å redusere faren for nye mutasjoner må antall virus i verden ned. Da hjelper vaksiner uansett hvor i verden det er, men selvsagt mest der smittetallene er høyest. Andre smitteverntiltak hjelper selvsagt også på smittetall og dermed risikoen for mutasjoner.

Det sagt så sa noen andre her at vaksiner også kan øke risikoen for mutasjoner.

Hvor er smittetallet høyest? 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (30 minutter siden):

Akkurat nå ser det ut som Slovakia.

 

Men det er store mørketall i den tredje verden. Vi bør sende flere vaksiner til Slovakia og mange steder i den tredje verden, deriblant Sør-Afrika. Og hvis vi ser på tidligere varianter og hvor de kommer fra. Nesten alle er fra fattige land med lite vaksinedekning utenom England med Alfavarianten. Men jeg mistenker at det var ikke der covid muterte seg. 

Endret av asdaylightdies
Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (5 minutter siden):

Men det er store mørketall i den tredje verden.

Hvorfor tror du det?

asdaylightdies skrev (7 minutter siden):

Vi bør sende flere vaksiner til Slovakia og mange steder i den tredje verden, deriblant Sør-Afrika.

Slovakia har nok vaksiner. Vaksineringen har bremset opp siden vaksineringen er frivillig og det begynner å gå tomt for frivillige. Så, hvordan foreslår du at Slovaika skal få bruk for flere vaksiner?

Det samme problemet gjelder store deler av Afrika. Jeg vet ikke hvordan det er i Sør-Afrika, men jeg vil jo gjette på at flere vil vaksinere seg nå som Omikron får så mye oppmerksomhet.

asdaylightdies skrev (17 minutter siden):

Og hvis vi ser på tidligere varianter og hvor de kommer fra. Nesten alle er fra fattige land med lite vaksinedekning utenom England med Alfavarianten. Men jeg mistenker at det var ikke der covid muterte seg. 

Hvorfor kobler du fattigdom med mutasjoner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Hvorfor tror du det?

Lite testing selvsagt

Simen1 skrev (10 minutter siden):

Hvorfor kobler du fattigdom med mutasjoner?

Fordi de får ikke nok vaksiner? Mange land har jo klaget på at rike land hamstrer alle vaksinene for seg selv. For eks England, som har nok vaksiner til å vaksinere hele befolkningen 2 ganger. 

Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (28 minutter siden):

Lite testing selvsagt

Fordi de får ikke nok vaksiner? Mange land har jo klaget på at rike land hamstrer alle vaksinene for seg selv. For eks England, som har nok vaksiner til å vaksinere hele befolkningen 2 ganger. 

Hvorfor tror du det er lite testing i Afrika? Jeg må plage deg med noen spørsmål fordi du insinuerer høye mørketall uten å ha noen bevis på at det stemmer. Det er så langt bare ren spekulasjon som ikke henger på greip med dødstallene.

Hvorfor skulle det skje mange mutasjoner i et Afrikansk land med få smittede, og færre mutasjoner i et annet land med mange smittede? Logikken henger ikke på greip. Jeg vil ha beviser med substans, ikke helt ubegrunnede og ulogiske spekulasjoner.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Simen1 said:

Hvorfor skulle det skje mange mutasjoner i et Afrikansk land med få smittede, og færre mutasjoner i et annet land med mange smittede? Logikken henger ikke på greip. Jeg vil ha beviser med substans, ikke helt ubegrunnede og ulogiske spekulasjoner.

Vil tippe en befolkning som har mye HIV/ AIDS og dårlig ernæringsstatus med lave sink nivåer (kritisk for produksjon av ulike typer immunceller) utgjør nok en større fare for mutasjoner om vi skal tro teorien om at mutasjoner først og fremst oppstår i folk som er immunkompromitterte. 

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar

Siste uke hadde bratteste økning i smitte i SA så langt i pandemien. At hele den spiken faller innenfor de siste 7 dagene kan være en vesentlig del av forklaringen på at få eller ingen har rukket å bli alvorlig syk eller omkommet av omikron ennå.

SA.png.48fca46706c0baf40e61bf9220d10cab.png

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noen av oss i de covid trådene her har heldigvis et optimistisk utsyn på ting rundt selve viruset, som sikkert drar oss mot mer positive nyheter.

Statements from the South African officials We are comforted by clinicians' reports that the children have mild disease," she said in an interview ... The majority of patients in the COVID wards at the hospital complex were not oxygen-dependent and were "incidental COVID admissions," having another reason for admission, the article said... There had been no COVID-related deaths among 34 admissions in the paediatric COVID wards over the last two weeks...

 

 

 

Endret av Kazuo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...