Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
27 minutes ago, Morromann said:

I Sør-Afrika er det helt usannsynelig at det ikke er ihvertfall noen HIV-smittede blant de som har fått påvist omicron, og likevel har ingen død av varianten i selve episenteret.

Kan ha noe att göra med detta citatet 

"South Africa's health ministry said it was unable to say with certainty if any of its COVID-19 deaths were caused by Omicron as deaths were not broken down by variant."

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et poeng jeg syns kommer veldig lite frem er at befolkningen i Sør-Afrika er mye yngre enn i Norge (og sikkert andre, vestlige land).

Sør-Afrika:

image.png.8d9ea3ad9c5e2d76cea3ae270116afa0.png

 

Norge:

image.png.21db7498dd170d214a965736d6b46446.png

 

At sør-afrikanere under 30 ikke har blitt så syke, vel, det ville sannsynligvis ikke norske i samme aldersgruppe blitt heller, så jeg syns det virker som en ganske stor kortslutning å bruke disse tallene til å konkludere med at "hah, ufarlig". Slipp løs viruset på den store gruppen 60+ i Norge, så har vi kanskje et annet bilde. Danskene ser tendenser til at omikron gir samme sykdomsbyrde som delta

De fleste oppover i aldersgruppeen er godt vaksinert, men nå vet man ikke helt hvor godt vaksinene kommer til å virke. "Sannsynligvis" beskytter de mot alvorlig sykdom. Det er bare å håpe at det stemmer. 

 

Endret av :utakt
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

UK has at least 250 people in hospital with Omicron, deputy PM says
https://www.reuters.com/world/uk/uk-has-least-250-people-hospital-with-omicron-deputy-pm-says-2021-12-14/

Sitat

British Deputy Prime Minister Dominic Raab said on Tuesday that there were at least 250 people in hospital with Omicron and that those numbers could increase dramatically unless swift action was taken.

 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 minutter siden):

Et poeng jeg syns kommer veldig lite frem er at befolkningen i Sør-Afrika er mye yngre enn i Norge (og sikkert andre, vestlige land).

Sør-Afrika:

 

 

 

 

 

At sør-afrikanere under 30 ikke har blitt så syke, vel, det ville sannsynligvis ikke norske i samme aldersgruppe blitt heller, så jeg syns det virker som en ganske stor kortslutning å bruke disse tallene til å konkludere med at "hah, ufarlig". Slipp løs viruset på den store gruppen 60+ i Norge, så har vi kanskje et annet bilde. Danskene ser tendenser til at omikron gir samme sykdomsbyrde som delta

 

 

Jeg har lest artikkelen og det står ingenting der, ikke med et ord. om at omicrom gir den samme sykdomsbyrde. Det står om innlagte ja, men ikke om hvordan symptomene er i praksis. Og jeg ser den er skrevet at Hallvard Sandberg som allerede i variantens første dager hadde bestemt seg for at den var like farlig om ikke farligere enn delta.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 minutter siden):

Jeg har lest artikkelen og det står ingenting der, ikke med et ord. om at omicrom gir den samme sykdomsbyrde. Det står om innlagte ja, men ikke om hvordan symptomene er i praksis. Og jeg ser den er skrevet at Hallvard Sandberg som allerede i variantens første dager hadde bestemt seg for at den var like farlig om ikke farligere enn delta.

Når du trenger sykehusbehandling så er du som regel ikke særlig frisk ... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 minutter siden):

Når du trenger sykehusbehandling så er du som regel ikke særlig frisk ... 

Nei, men hvor lenge er de på sykehuset? Hvor mye ressurser trenger de? Er de på intensiven? Ligger de i respirator? Hvor lenge før de er utskrevet? Jeg kunne trent å se råmaterialet til den artikkelen. Så langt er det bare spekulativ klikkjournalistikk som en skattebetalerfinansiert institusjon som NRK bør holde seg for god til og forbeholde Dagbladet og VG.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Fibonacci said:

Fjerde dose, ja... Desse "memes"-ene som spøker med flere titalls doser begynner å ligne mer på faktaopplysning enn humor.

Er jo vanskelig å si hvor mange doser det ender med som tilbud. Håper aldri Norge innfører tvang for vaksiner. Men, det er jo et poeng at Pfizer forsøker å selge inn 4. dose. Kan hende den blir nødvendig for det vet vi ikke helt nå. Men, det er også økonomiske inntjeningsfokus fra Pfizers side selvsagt.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Morromann said:

Nei, men hvor lenge er de på sykehuset? Hvor mye ressurser trenger de? Er de på intensiven? Ligger de i respirator? Hvor lenge før de er utskrevet? Jeg kunne trent å se råmaterialet til den artikkelen. Så langt er det bare spekulativ klikkjournalistikk som en skattebetalerfinansiert institusjon som NRK bør holde seg for god til og forbeholde Dagbladet og VG.

Så det där er spekulativ klikk journalistik men når du for eksempel linkar till nettavisen med överskrifter om att omicron er mindre farlig så antar jag att det är väldigt bra journalistik och väldigt viktigt information? (sen att i stora delar av artikeln handlade om att det är väldigt usikkert var ikke ens noe du brydde dig om). 

Men vi vet ju att korta notiser fra syd afrika eller kort information om att INGEN HAR DÖTT av omikron är mycket bättre än tull och töys "information" fra Danmark. För det första bevisar ju hur mild omikron varianten er och man trenger självklart ikke bry sig om detaljer som hur många tester har egentligen blivit segventerade eller att det har gått kort tid. Fra Danmark må man dokk ha väldigt detaljerad information om de inlagda för att artikeln ska vara tillräckligt bra...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, G said:

Er jo vanskelig å si hvor mange doser det ender med som tilbud. Håper aldri Norge innfører tvang for vaksiner. Men, det er jo et poeng at Pfizer forsøker å selge inn 4. dose. Kan hende den blir nødvendig for det vet vi ikke helt nå. Men, det er også økonomiske inntjeningsfokus fra Pfizers side selvsagt.

Tror ikke phizer och de andra som lager vaksiner trenger överdriva noen risiko eller försöka sälga in fler doser än nödvändigt. De har nog inga problem att få solgt det de producerar.  

Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Jeg skrev ikke at det var tull, men i beste fall er artikkelen veldig mangelfull. Jeg vil se råmaterialet og hele historien.

Men hvorfor er då så intresserad av att se råmaterialet och hele historier för just denna artikeln når du ikke alls verkar vara intresserad av det samma i notiser som sier hur mild omicron er? För att ikke snakke om dina egna påstander om hur mild den er. 

Kan ikke du skriva en liten rapport där du delar råmaterielet och hele historien där du visar hur ekstremt mild omicron er? 

Tycker det du kommer med er en klassiskt, tro på allt man leser som man er enig med, var ekstremt kritisk till allt man leser som man ikker er enig i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (13 minutter siden):

... man trenger självklart ikke bry sig om detaljer som hur många tester har egentligen blivit segventerade eller att det har gått kort tid. 

Jeg undres stadig. Når det begynte å dukke opp med fete typer at ingen har dødd av Omikron allerede 10-14 dager etter første påviste tilfelle, som om noen var veldig motivert til å fastslå at dette er en variant ingen dør av. Hvor mange har egentlig dødd av noen som helst variant innen så kort tid? Har nevnt det før.. just venting:roll:

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, xRun said:

Jeg undres stadig. Når det begynte å dukke opp med fete typer at ingen har dødd av Omikron allerede 10-14 dager etter første påviste tilfelle, som om noen var veldig motivert til å fastslå at dette er en variant ingen dør av. Hvor mange har egentlig dødd av noen som helst variant innen så kort tid? Har nevnt det før.. just venting:roll:

Og i Sør-Afrika har de selvfølgelig full kontroll over akkurat hvor mange som har dødd av Omikron...

Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 minutter siden):

Jeg skrev ikke at det var tull, men i beste fall er artikkelen veldig mangelfull. Jeg vil se råmaterialet og hele historien.

Det finnes ikke solide data til å konkludere enda. SSI i Danmark (deres FHI) lager også modeller og rapporter fortløpende. I den de publiserte i går skriver de litt om funnene fra Sør-Afrika, men også 

Sitat

Derudover kan data fra fx Sydafrika ikke direkte overføres til en dansk kontekst, da der er forskelle i befolkningssammensætning underliggende immunitet mv.

https://covid19.ssi.dk/-/media/arkiv/subsites/covid19/risikovurderinger/risikovurdering_omikron_121221_ssi.pdf?la=da

Vi vet ikke enda. Men enn så lenge må det da være bedre å være føre var en periode, heller enn å slippe løs en smittefest ingen har sett maken til og SÅ innse at, shit, det var visst ikke så mye bedre enn Delta dette her. Det blir som å prøve å få tannkremen tilbake i tuben.

FHI har vært ganske laidback hele veien. Når de bruker caps lock på pressekonferanse tror jeg det er grunn til å ta det alvorlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
24 minutes ago, fredrik2 said:

Tror ikke phizer och de andra som lager vaksiner trenger överdriva noen risiko eller försöka sälga in fler doser än nödvändigt. De har nog inga problem att få solgt det de producerar.  

Sant nok det. Men det må jo markedsføres for at de skal få betaling klar for 4. dose fra nasjoner. Er nok en del byråkrati som det skal igjennom før salg. Så dessto raskere salg for Pfizer, jo mer penger i banken og mer penger til å utvikle nye inntjeningsformål på andre medisiner eller ta utbytte eller hva som måtte skje.

Lenke til kommentar

Litt mer tall fra Sør-Afrika nå. Dette er en stor studie basert på de to siste ukene med 211.000 positive, hvorav 78.000 antatt omikron. Det er dog knyttet til litt usikkerhet, da ikke alle omikron-tilfellene med i studien er bekreftet. 

Denne studien viser at to doser med Pfizer-vaksinen hadde dårligere effekt på omikron-varianten enn på delta-varianten de siste ukene.

Studien har beregnet at to doser med Pfizer beskyttet 70% mot sykehusinnleggelse for omikron-varianten, og 33% beskyttelse mot infeksjon. Sammenlignet med utbruddet av delta-varianten er dette lavere, der man kom til at to doser Pfizer ga 93% beskyttelse mot sykehusinnleggelse og 80% beskyttelse mot infeksjon.

Som vanlig er det viktig å understreke at man må være veldig forsiktig med å konkludere noe ut fra usikre og tidlige studier som denne.

In South Africa Omicron wave, Pfizer vaccine less effective against hospitalisation - study
https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/pfizer-vaccine-protecting-against-hospitalisation-during-omicron-wave-study-2021-12-14/

Sitat

Two doses of Pfizer-BioNTech's COVID-19 vaccine appear to have given 70% protection against hospitalisation in South Africa in recent weeks, according to a major real-world study which suggests weaker efficacy against the new Omicron variant.

The study released on Tuesday by South Africa's largest private health insurance administrator, Discovery Health, was based on more than 211,000 positive COVID-19 test results. Around 78,000 of those results from Nov. 15 to Dec. 7 were attributed to Omicron.

The 78,000 results are not confirmed Omicron cases, meaning the study cannot offer conclusive findings about the variant labelled "of concern" by the World Health Organization and reported in more than 60 countries.

Sitat

Based on analysis by Discovery's (DSYJ.J) clinical research and actuarial teams, and in collaboration with the South African Medical Research Council (SAMRC), the study calculated that two doses of Pfizer-BioNTech offered 70% protection against hospitalisation compared with the unvaccinated during the recent surge in cases and 33% protection against infection.

It said this represents a drop from 80% protection against infection and compares with 93% efficacy against hospital admission during South Africa's outbreak of the Delta variant, which is the globally dominant variant and considered to be the most infectious to emerge during the pandemic.

Discovery cautioned that the study's findings should be considered preliminary.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...