Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Usikker på om de som satt covid-vaksinene på meg aspirerte(visste ikke hva det var da) men når jeg fikk influensavaksinen gjennom bedrifthelsetjenesten, så spurte jeg om hun aspirerte. Og fikk til svar at det har hun alltid gjort, og kommer ikke til å slutte med det. Veeeeldig fornøyd der altså! Ikke gjorde det mer vondt eller.

Hun syntes det var rart at den praksisen ikke gjaldt lenger :S

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (8 timer siden):

Alle hadde jo tatt selvtest på dette julebordet i oslo som fikk påvist omikron og 50 fullvaksinerte ble smittet (hvor mange av omikron vites ikke). Disse selvtestene blir kanskje ubrukelige når omikrom tar over.

Hva var årsaken til at én person ikke ble fanget opp av selvtestene? Var det noe feil med selvtestene eller var det andre årsaker?

Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
Simen1 skrev (2 timer siden):

Hva var årsaken til at én person ikke ble fanget opp av selvtestene? Var det noe feil med selvtestene eller var det andre årsaker?

Begge deler er vel sannsynlig? Når så mange tester seg er det jo både sjans for feilmargin og feil utført test. Om alle testet seg selv på forhånd er det nok ikke usannsynlig at noen ikke gjorde det/gjorde det feil større. 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar

Utfra det som er sagt om selvtest er at de er mindre sensitiv for dersom du ikke har symptomer. Det er større risiko for feil utført test og det er generelt mindre sensitiv enn PCR. 

Å konkludere med at de ikke oppdager omikron basert på et julebord i Oslo er et halmstrå i beste fall. Men det er helt klart viktig å få vite om antigen hurtigtest faktisk fungerer hvis man har omikron. Jeg har mer tro på at det bare er tilfeldigheter som gjorde at vedkommende var smittebærende på julebord.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Simen1 said:

Prisguiden har egen kategori for hjemmetester og man får de helt ned i 32 kr/stk.

Jeg var innom den fysiske butikken normal her om dagen og da fant jeg også en 5-pakk for 159 kr.

Det har nok skjedd en del med prisene siden jeg kjøpte det kittet ja :)

Ellers når det gjelder selvtest kittet jeg har så er det god mulighet for å utføre den feil om man ikke utfører den til punkt og prikke etter bruskanvisningen. Det står bla. spesifisert at om man ikke gjør det riktig kan det være man ikke får nok grunnlag i testen slik at den slår ut.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
probin skrev (16 timer siden):

Usikker på om de som satt covid-vaksinene på meg aspirerte(visste ikke hva det var da) men når jeg fikk influensavaksinen gjennom bedrifthelsetjenesten, så spurte jeg om hun aspirerte. Og fikk til svar at det har hun alltid gjort, og kommer ikke til å slutte med det. Veeeeldig fornøyd der altså! Ikke gjorde det mer vondt eller.

Hun syntes det var rart at den praksisen ikke gjaldt lenger :S

Aspirering er tatt ut av prosedyren for intramuskulære injeksjoner i deltamuskelen. Så det er nok sikkert en sykepleier av den eldre garde som gav deg den influensavaksinen. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (4 timer siden):

Greit å unngå å bli smitta med Delta nå før Omicron blir dominant. 

Kanskje noen har klart å isolere seg fullstendig siden sommerferien, og nå kan høste fruktene.

Hverdagen i en australsk karanteneleir, det er streker på verandaen som ikke kan krysses. Iallfall ikke uten maske, og uten å bære klesvask. Neste gang sier de det blir en stor bot. 

https://media.gab.com/system/media_attachments/files/092/168/691/original/fb9e55c7ae15a9d3.mp4

I et vanlig fengsel er det faktisk friere, der folk stort sett sitter for å ha gjort ulovlige ting som ran, smugling, vold. I et vanlig fengsel er det mulig å gå til fellesrom for å trene, og ta en utdannelse. Og det er luftegård. Minuset er at du kan bli plaget av andre innsatte, men det er likevel noe større areal å bevege seg på. 

Tre aboriginerungdommer skal ha rømt fra en lignende leir ved Darwin. De hadde testet negativt, men ble fanget inn og brakt tilbake til karanteneleiren. En form for Darwin award kanskje.

 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (8 timer siden):

Kanskje noen har klart å isolere seg fullstendig siden sommerferien, og nå kan høste fruktene.

Hverdagen i en australsk karanteneleir, det er streker på verandaen som ikke kan krysses. Iallfall ikke uten maske, og uten å bære klesvask. Neste gang sier de det blir en stor bot. 

https://media.gab.com/system/media_attachments/files/092/168/691/original/fb9e55c7ae15a9d3.mp4

I et vanlig fengsel er det faktisk friere, der folk stort sett sitter for å ha gjort ulovlige ting som ran, smugling, vold. I et vanlig fengsel er det mulig å gå til fellesrom for å trene, og ta en utdannelse. Og det er luftegård. Minuset er at du kan bli plaget av andre innsatte, men det er likevel noe større areal å bevege seg på. 

Tre aboriginerungdommer skal ha rømt fra en lignende leir ved Darwin. De hadde testet negativt, men ble fanget inn og brakt tilbake til karanteneleiren. En form for Darwin award kanskje.

 

Man kan undres hvor verdenssamfunnet er nå. Igjen blir en mariginalisert urbefolkningsgruppe tatt fra sine hjem, hentet av militæret og satt i leire - omplassert. Hvor er antirasister og organiasjoner som kjemper for urfolks rettigheter? Hvorfor er det ikke massedemonstrasjoner på aboiriginernes vegne i Oslos gater? Støre burde jo kommet med en kraftig fordømmelse mot australske myndihgeter for det de holder på med, ikke bare mot de innfødte, men mot hele befolkningen. Sanksjoner burde innføres. Men man lever kanskje i illusjonen om at Australia fortsatt er et "vestlig demokrati"?

Lenke til kommentar
Budeia skrev (11 timer siden):

Hverdagen i en australsk karanteneleir, det er streker på verandaen som ikke kan krysses. Iallfall ikke uten maske, og uten å bære klesvask. Neste gang sier de det blir en stor bot. 

https://media.gab.com/system/media_attachments/files/092/168/691/original/fb9e55c7ae15a9d3.mp4

At folk flest nå bare trekker på skuldrene og synes det er helt greit at uskyldige borgere settes i interneringsleirer uten hverken forbrytelse eller dom, er hundre ganger mer skremmende enn viruset.

For det er faktisk det som skjer. Den eneste "forbrytelsen" som har blitt begått, er at de har krysset en strek på et kart og dermed anses som livsfarlige.

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (28 minutter siden):

Skal ikke den vestlige verden også donere millioner av doser til den tredje verden?

Den vestlige verden har allerede donert og satt av langt flere doser til andre land enn Kina gjennom COVAX. Problemet med en stor andel av Kinas donasjoner er også at det vil påføre mottakerlandene stor gjeld.

1727855112_Skjermbilde2021-12-04kl_14_26_17.thumb.png.16dc5c4c930c962c5db0c1e4edc964dd.png

Norge og Sverige er forøvrig på topp i verden på donasjoner relativt til befolkning hvis man ser bort fra de landene som har produksjon :)

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...