Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (1 minutt siden):

Jeg snakker om de som er i risikosonen og det vet du veldig godt. Jeg har en slekting som er veldig alvorlig syk og har hatt ekstreme begrensninger i å møte familien I HELE PERIDOEN! Men bevarer; jeg ser du trekker frem friske eldre som et ynkelig alivbi for deg selv og for at vi skal droppe alle smittevern øyeblikkelig for at noen egoister skal "selvrealisere seg".

Siden du har en slektning som er alvorlig syk så er det god grunn for din slektning å unngå folkemengder UANSETT selv om vi ikke hadde hatt corona. Vedkommende hadde sikkert vært i trøbbel av en vanlig forkjølelse eller influensa uansett. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (5 minutter siden):

Siden du har en slektning som er alvorlig syk så er det god grunn for din slektning å unngå folkemengder UANSETT selv om vi ikke hadde hatt corona. Vedkommende hadde sikkert vært i trøbbel av en vanlig forkjølelse eller influensa uansett. 

Å gode Gud, here we go again...but, but, eh, forskjølelse, eh, influsensa. Corona er som en vanlig influensa og forkjølelse-argumenetet. Skal vi ta den debatten ENDA EN GANG!!

Vedkommende hadde ikke slike omfattende besøksforbud før pandemien så den der kan du bare spare deg for!!

Forøvrig overbeviser ikke dine krokodilletårer for skoleelever i karantene meg. Jeg er sikker på at de klarer seg veldig godt gjennom dette. Jeg kjenner til og med noen. De har det bedre enn jøder i konsentrasjonsleir. Måtte bsre nevne det i og med at du sammenligner karantene med fascisme.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
William_S skrev (20 minutter siden):

Vi har jo denne pensjonistbussen hvor nesten alle ble smitta. Hvor mange er døde? 0! Disse var aldeles ikke innesperra. Ja det er faktisk en større grunn til å bekymre seg over yngre i skolen enn eldre på gamlehjem. Kommer man skjevt ut på skolen kan det få følger resten av livet mtp inntekt, utdanning osv.  Dette er det mye forskning på.  Jeg har ikke snakket om å dra på fylla eller å kline i mine innlegg. 

0 er døde, men 6 av de har vært innlagt på sykehus. Om du ikke synest det er alvorlig nok fordi de ikke er døde, så sier det mest noe om deg. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 minutter siden):

0 er døde, men 6 av de har vært innlagt på sykehus. Om du ikke synest det er alvorlig nok fordi de ikke er døde, så sier det mest noe om deg. 

Siste tallet jeg så var 5 - men altså alle klarte seg bra i det som burde være en casestudie for resten av Norge.  Noen tiltak står rett og slett ikke i stil til hvor relativt sett lite alvorlig (0.3% dødelighet) dette viruset er . 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (6 minutter siden):

0 er døde, men 6 av de har vært innlagt på sykehus. Om du ikke synest det er alvorlig nok fordi de ikke er døde, så sier det mest noe om deg. 

Jeg merker hvor store vikarierende motvier som er ute og går her. At flere overlever innleggelse er jo også fordi man er blitt flinkere til å behandle men det betyr ikke at det ikke er farlig.

Jeg tror ikke på denne "omsorgen" for skoleelver i karantene. Det er vikarierende argumenter fordi man misliker at det i det hele tatt er smittevernstiltak i Norge. For en del er karriere og "selvrealisering" viktigere enn solidaritet og hensyn til de sårbare blant oss. Og det overbeviser ikke meg om de hoster opp "men, men, oldefaren min er 100 år og han er ikke redd for corona". Ikke noe seriøst argument som vil overbevise helsemyndighetene våre til å bare la ting skurre og gå - heldigvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, William_S said:

Siste tallet jeg så var 5 - men altså alle klarte seg bra i det som burde være en casestudie for resten av Norge.  Noen tiltak står rett og slett ikke i stil til hvor relativt sett lite alvorlig (0.3% dødelighet) dette viruset er . 

Dødeligheten er ikke hovedproblemet, men et overbelastet helsesystem er det. Det at mange blir veldig syke er et problem. Vi har mange studier nå som viser organskader og langtidssyldom hos et svært stor andel av smittede. CDC i USA anslår at 35% er syke i mer enn 1 måned. Veldig mange fler enn 0.3% vil aldri bli seg selv igjen. 

En bekjent av en bekjent av meg ble syk i mars og er fremdeles sengeliggende. 

Endret av Benbjo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
William_S skrev (9 minutter siden):

Siste tallet jeg så var 5 - men altså alle klarte seg bra i det som burde være en casestudie for resten av Norge.  Noen tiltak står rett og slett ikke i stil til hvor relativt sett lite alvorlig (0.3% dødelighet) dette viruset er . 

Så langt er CFR det eneste som er virkelig kjent, altså hvor mange som er døde av de som er bekreftet smittet.

Det tallet er nå 1 094 469 av 38 646 669, eller 2.83%.

IFR, altså hvor mange som er døde av totalt smittede, er foreløpig ukjent, å svært usikkert, men 0.3% er det neppe, de fleste forsiktige estimat er rundt 0.68% - 1.1%.

Igjen, så er det også alvorlig sykdom som er et problem, ikke kun død, og særlig da hvordan mange syke samtidig vil påvirke helsevesenet i mange land, hvor mange kanskje kan dø av helt andre sykdommer fordi de ikke får hjelp, når sykehuset er fullt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):

Så langt er CFR det eneste som er virkelig kjent, altså hvor mange som er døde av de som er bekreftet smittet.

Det tallet er nå 1 094 469 av 38 646 669, eller 2.83%.

IFR, altså hvor mange som er døde av totalt smittede, er foreløpig ukjent, å svært usikkert, men 0.3% er det neppe, de fleste forsiktige estimat er rundt 0.68% - 1.1%.

Igjen, så er det også alvorlig sykdom som er et problem, ikke kun død, og særlig da hvordan mange syke samtidig vil påvirke helsevesenet i mange land, hvor mange kanskje kan dø av helt andre sykdommer fordi de ikke får hjelp, når sykehuset er fullt.

Jeg kjente jo to personer i et av de hardest rammede landene i verden som er døde AV covid og ikke MED covid. Underliggende tilstander; JA; men ikke noe man automatisk dør av og begge ville garantert hatt mange år og tiår igjen uten denne grusomme sykdommen som ignoranter her sitter og bagatelliserer. Bare det gjør det ekstra sårt og provoserende å lese noe av det som skrives her inne(eldre på "gamlehjem". Det er ikke noe som heter "gamlehjem"; men poenget er å være nedlatende og insinuere at deres liv er mindre verdt fordi de er gamle).

Når man kaller det å settes i karantene for "fascisme" er det såpass useriøst og patetisk at jeg ikke en gang vet hvor jeg skal begynne. Det er heller ikke "husarrest" for man har lov å gå ut fra døra så mye man vil, bare man ikke går i butikken, går på besøk eller kliner seg inn i fremmede. Jeg har vært i karantene og følte meg ikke som en jøde i konsentrasjonsleir. Snakker om å håne fascismen virkelige ofre ved å skrive slikt møl.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angela Merkel har vært i møter med alle lederne for de 16 delstatene i Tyskland, hvor de har blitt enige om strengere tiltak.
Merkel advarer om at unge må gjøre mer for å bremse spredningen av viruset, og at tiltak vil komme de neste dagene og ukene.
 

Sitat

The measures Germany takes in the coming days and weeks will be decisive in determining how well the country makes it through the ongoing coronavirus pandemic, German Chancellor Angela Merkel warned on Wednesday.

“We are already in a phase of exponential growth, the daily numbers show that,” she said after a meeting in which she and the leaders of Germany’s 16 states agreed on tougher measures to control the spread of the virus.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-germany-merkel-idUSKBN26Z30R
 

Sitat

German Chancellor Angela Merkel urged young people to do their part to halt the spread of the coronavirus after private parties were repeatedly blamed for localized outbreaks in German cities.

“We must call especially on young people to do without a few parties now in order to have a good life tomorrow or the day after,” Merkel said at a news conference after agreeing additional measures against coronavirus with the heads of Germany’s 16 states.

https://uk.reuters.com/article/uk-health-coronvirus-germany-merkel/merkel-urges-young-people-to-do-without-parties-to-fight-coronavirus-idUKKBN26Z323?il=0

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

Akutt og permanent tap av hørsel

Ifølge en helt ny studie gjengitt i tidsskriftet BMJ Case Reports, viser det seg at sykehus rapporterer at flere pasienter klager på akutt tap av hørsel. I flere tilfeller har hørselstapet utviklet seg til å bli av permanent karakter.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/10/14/195712229/nytt-symptom-oppdaget-covid-19-kan-forarsake-plutselig-horselstap

Dette her er vel ikke så fremmed for øre-, nese- og halsleger. Da hørselsnerven går igjennom en trang kanal i hodeskallen inn til hjernen fra hørselsystemet. Denne nerven kan bli infisert, det blir trangt og nerven dør. Uten at kroppen har mulighet til å helbrede det. Dette skjer selv uten Covid-19 på noen uheldige.

Om Covid-19 gir den samme betente nerven så kan forklaringen være så enkel.

Også når hørselsnerven blir betent uten at Covid-19 er synderen, så nyttes det steroidebehandling. Og du må være rask ute, for den skaden inntreffer raskt om du utsetter legebesøket. Da kan du ende med permanent hørselstap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Subara said:

:hmm:

Quote

Han oppfordret folk til å tenke nøye gjennom hvem man er nærkontakt med, for det er nærkontakter som smitter aller flest med koronaviruset.

 

Så stusset jeg litt over å lese dette lengre ned på siden:

Quote

– Det er veldig nær kontakt mellom nasjonale myndigheter og Oslo kommune.

:fun:

Selv med 3 involverte journalister så greier de å skrive det der.

Quote
Kristine Hirsti, Journalist
Joakim Reigstad, Journalist
Espen Alnes, Journalist

 

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 timer siden):

Smittevernsregler gjelder tydeligvis ikke for moteeliten


Så den artikkelen, reagerte på det samme, det var også bilder av flere som sto helt oppå hverandre, men hvor de forklarte at de var i samme "kohort", så det var greit liksom.

De tok også temperaturen på alle litt sånn underveis, men det ser mer ut som et artig innslag på en galla, enn noe som har med smittevern å gjøre ?

NTB_P3SiEddj7iI.jpg

Når det er sagt, så er det vel svært få som forventer noe særlig mer fra disse nautene, som knapt klarer å formulere setninger !

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (20 minutter siden):

Urovekkende jeg er nesten sikker på at vi får smitte etter costume festen. 

Dette er altså fortsatt langt færre det som kom forrige torsdag med 80. Det er nesten blitt sånn at man må sammenligne ukedag med ukedag  for å få et bilde, da mye kan være etteslep osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 timer siden):

Jeg snakker om de som er i risikosonen og det vet du veldig godt. Jeg har en slekting som er veldig alvorlig syk og har hatt ekstreme begrensninger i å møte familien I HELE PERIDOEN! Men bevarer; jeg ser du trekker frem friske eldre som et ynkelig alivbi for deg selv og for at vi skal droppe alle smittevern øyeblikkelig for at noen egoister skal "selvrealisere seg".

Ja, jeg har nå skjønt at du driter i de eldste og svakeste av oss. Men det er ikke alle av oss andre som gjør det. De fleste av oss gjør faktisk ikke det! Du er heldigivis i et mindretall av oss. Og det å mene at eldre bare kan utsettes for fare "fordi de ikke har livet foran seg" ER faktisk sosialdarwinsisme - et GRUNNELEMENT i fascismen!

Hva er det som er verdens ungergang med 10 dager i karantene så lenge man har lov å gå turer ute alene? Kan faktisk være ganske sunt det. Tid til ettertanke og refleksjon.

Bevare meg vel - tid til ettertanke og refleksjon? Jeg mener man må tenke litt nytt rundt karantenereglene - da det er ekstremt vilkårlig og da tenker jeg særlig på skolebarn. Du ser overhodet ingen problemer med at elever i Osloskolen har sittet over 13000 døgn i karantene siden skolestart og at karantenen rammer antagelig barn fra ressurssvake familier mest som VG sitt kart viser. Hjemmeskole er ingen fullgod erstatning for den vanlige skolen. Synes man feks kan få lov å teste seg ut av karantene for det er langt fra sikkert at man har smitte når man er i karantene.  Jeg vil anta det er et lite mindretall i karantene som faktisk blir syke. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...