Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

57 minutes ago, DårligNavn said:

Er det mulig at de som har vert smitta 2 ganger har hatt en feil test? Leser jo stadig om personer som tester positivt for så og teste negativt rett etterpå. Er litt skeptisk til testene. 

Nei, de har sjekket at arvestoffet til viruset var ulikt i de ulike tilfellene 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (4 timer siden):


https://apnews.com/article/virus-outbreak-pandemics-europe-united-nations-27a2e749f93fea90253c74479f1b1cb4

 

https://fr.reuters.com/article/idUKKBN2701WW


Det kan være Sverige får tredd krav til testing og sporing, samt karantener og andre restriksjoner, nedover ørene av EU.

Det er noe EU ikke har anledning til. Når skal folk forstå hva EU er for noe?

Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (1 time siden):

Jeg tror det har gått så langt i Norge at vi rett og slett er avhengig av arbeidere fra andre land. 
Og ja, lønn i karantenetid burde være en selvfølge, er selv i karantene etter et lite arbeidsopphold i et annet land og har mistet en annen jobb siden jeg er i karantene. Jeg sitter ikke igjen med en krone ekstra for dagene jeg er i karantene, samtidig så går jeg glipp av andre jobber. Her bør det komme endringer. 

Denne vet jeg ikke helt om jeg er enig i. Hoved poenget med karantene er smittevern. Det har ingenting med om du er innvandrer eller ei. Karantene er et legitimt og folhelslig spørsmål til gode for samfunnet vårt og ikke minst, forutsigbart. Det er arbeidstakers ansvar å følge reglene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (7 minutter siden):

Denne vet jeg ikke helt om jeg er enig i. Hoved poenget med karantene er smittevern. Det har ingenting med om du er innvandrer eller ei. Karantene er et legitimt og folhelslig spørsmål til gode for samfunnet vårt og ikke minst, forutsigbart. Det er arbeidstakers ansvar å følge reglene.

Du forstår ikke hva jeg vil frem til. 
Hovedpoenget er at vi burde bli kompensert for tiden vi er i karantene og ikke har muligheten til å tjene penger, slik det er nå så blir vi økonomisk straffet for å utføre samfunnskritiske jobber i andre land. 

Endret av DårligNavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble testet via spyttprøve i dag for første gang, og det var fantastisk. Endelig ferdig med pinnen i nesa annenhver dag! Kjenner at nesa begynner å bli litt kjørt, og det er visst en reell risiko for å bli sår i nesegangen og deretter få bihulebetennelse ved veldig hyppig testing. Håper spyttprøver kan bli mer utbredt etterhvert.

Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (1 time siden):

Hovedpoenget er at vi burde bli kompensert for tiden vi er i karantene og ikke har muligheten til å tjene penger, slik det er nå så blir vi økonomisk straffet for å utføre samfunnskritiske jobber i andre land. 

Restauranteier satt og gråt av fortvilelse i morges:

https://www.tv2.no/nyheter/11712120/

Om du så gjør det samme, kommer de sikkert ikke til å erstatte tapene som alle lider. Husk, alle helsetoppene har faste jobber i det offentlige. 

Studenter er redde for at det å sitte i eksamenslokalet, vil påføre enkelte karantene i jula. Og at de vil sitte igjen i f.eks. Trondheim uten venner som kan kjøpe mat til dem i jula. Men politikerne regner selvsagt ikke denne psykiske belastningen som veldig ille. 

Lenke til kommentar
Gomby skrev (2 minutter siden):

872 færre enn snittet har dødd i 2020

Sammenlignet med de siste fem årene har antall dødsfall i Norge så langt i år falt med 3,5 prosent, tross koronapandemien.

https://forskning.no/aldring-medisin-ntb/872-faerre-enn-snittet-har-dodd-i-2020/1723118

Vi har vært veldig heldige / dyktige til nå. Takk for god dugnad så langt folkens! :)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gomby skrev (10 minutter siden):

872 færre enn snittet har dødd i 2020

Hva kan være årsaken til det da? Folk har vært mer hjemme, noen spiste kanskje færre kalorier i mars. Kanskje undersøkelsesmaskinene på sykehusene egentlig er farlige, og at folk har overlevd ved å unngå dem 😏 Det må være et svar! Selv om 872 kanskje ikke er veldig mange færre enn vanlig. 

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

Denne vet jeg ikke helt om jeg er enig i. Hoved poenget med karantene er smittevern. Det har ingenting med om du er innvandrer eller ei. Karantene er et legitimt og folhelslig spørsmål til gode for samfunnet vårt og ikke minst, forutsigbart. 

Nei, karantene er visst "fascisme" det ifølge enkelte her inne, sammenlignbart med å hive jøder i gasskammere.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (4 minutter siden):

Hva kan være årsaken til det da? Folk har vært mer hjemme, noen spiste kanskje færre kalorier i mars. Kanskje undersøkelsesmaskinene på sykehusene egentlig er farlige, og at folk har overlevd ved å unngå dem 😏 Det må være et svar! Selv om 872 kanskje ikke er veldig mange færre enn vanlig. 

Smitten gikk ned når folk begynte å distansere seg. Nedstengningene hadde ingen effekt.

Det at man har hatt en såpass lav dødelighet sier også litt om hvor unødvendig hysteriet var. Hadde det vært et farlig virus hadde vi hvert fall sett en overdødelighet. Svineinfluensahysteriet x100

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

Det er noe EU ikke har anledning til. Når skal folk forstå hva EU er for noe?


EU er et traktatfestet statsforbund mellom 27 stater i Europa ?

EU har åpenbart anledning til å innføre nye lover som gjelder i hele unionen.
Dersom EU mener lovene også har "EØS-tilhørighet", altså påvirker det indre økonomiske samarbeidet i EØS, så kan lovene også gjelde land som Norge, som ikke en gang er medlem av EU, fordi Norge har skrevet under på traktater med EU.

Hvilke områder EU kan regulere, går frem av de forskjellige traktatene, men generelt sett kan de styre og stelle i de områdene landene selv ikke klarer å styre i forhold til samarbeid på tvers av grenser osv. dette gjelder særlig felles landbrukspolitikk, handelspolitikk og det indre marked.

På disse områdene er EU overnasjonalt, og et flertall i ministerrådet kan binde medlemsstatene.

Hvorvidt det finnes traktater som omhandler smittevern eller globale kriser vet ikke jeg, men det skulle ikke overraske meg, og i så fall kan EU helt fint vedta smittevernstiltak som også gjelder for Sverige, selv om svenskene ikke er enig.

Hva tror du EU er for noe?
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg håper befolkningen slutter å skylde på hverandre og at politikerne blir stilt til veggs for all den skaden de har påført samfunnet.

Men da må folk få opp øya og innse at politikerne brøt grunnloven og aldri gjorde noen god jobb.

At helsemyndighetene har opplevd en kraftig omdømmeøkning er faktisk også helt latterlig. Men det gir jo mening når en tar i betraktning at politikerne hørte på folkemengdenes hysteri fremfor vitenskapen.

Lenke til kommentar

Vi er jo faktisk landet med lavest smitte i hele europa, så mye tyder jo på våre helsemyndigheter har gjort en fantastisk god jobb. Helt klart og feilsteg som den ganske unødvendige åpningen for turister i sommer men alt i alt skal vi i norge være veldi fornøyd av håndteringen så langt :) Heia Norge!

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...