Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Det har vel generellt sett vært et lite nåløye om man får seg jobb på laboratorie før nå?

@DaniNichi Du nevnte å få varige mén etter runde 2. Men, det ser ut til at noen får det ved runde 1. Er vel det som er mest vanlig at det skjer ved runde 1? For de som får et varig mén av sykdommen.

 

Ellers i Frankrike:

Quote

Private festivities, weddings banned during France’s Covid-19 state of emergency

Pluss:

Quote

Shops and public places will be shut in Paris and eight other French cities after 9pm local time starting this weekend, said French Prime Minister Jean Castex, adding that there were exemptions for establishments providing emergency services such as healthcare or restaurants doing deliveries.

Og:

Quote

Offenders would face a fine of 135 euros for the first time. The fine would be subsequently increased with a maximum of six months imprisonment and a fine of 3,750 euros after the third infraction, said Darmanin.

https://www.france24.com/en/france/20201015-private-festivities-weddings-banned-during-france-s-covid-19-state-of-emergency

(obs! Veldig oppstykket utdrag av artikkel)

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (5 minutter siden):

Det har vel generellt sett vært et lite nåløye om man får seg jobb på laboratorie før nå?

@DaniNichi Du nevnte å få varige mén etter runde 2. Men, det ser ut til at noen får det ved runde 1. Er vel det som er mest vanlig at det skjer ved runde 1? For de som får et varig mén av sykdommen.

Det er få som er rapportert smitta to gonger, men det er vel iallefall eit par eksempel på at folk har hatt eit lett forløp fyrste gongen og eit hardare forløp siste gongen. Frykta er dette:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Antibody-dependent_enhancement

Lenke til kommentar
0laf skrev (10 minutter siden):



Generelt er det ofte slik med en del virus at sekundær infeksjon kan føre til verre sykdom, så det er en reell bekymring, men dette vet vi ingenting om før om noen år, så å hevde at det er hypokondri og krisemaksimering faller på sin egen urimelighet.

Hva som skjer i denne tråden er total krisemaksimering fra flere medlemer og hvordan noen skriver om vasking, sprite ned div osv er også på grensen eller over hva man anser som hypokonderi.

Frykten flere har her inne er også totalt irrasjonelt , ja det er kjipt og ja dette viruset kan være farlig hvis du er svært uheldig, men selve livet er farlig man må ikke glemme det.

Noe av det mest farlige for kroppen og psyken vi mennesker gjør er å ha kroppen i stress modus over lang tid, jeg vil gå så langt at jeg vil si det er mye farligere enn covid-19 infeksjon for typ 99,8% av oss.

Nå begynner vi heldigvis åpne for mer rasjonelle løsninger som lokale lockdown, påbud med maske flere steder, bedre reiseråd som er felles for Europa, skrive seg på lister der man spiser ute eller er på events.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart at Island skulle ha det så ille. De var jo så flinke med å teste og smitteoppspore tidlig under Covid-19.

Men, de har jo en økonomi som er bare enda mer avhengig av turisme enn hva mange andre land har. De har litt fiskeindustri. Men, da blir det vel fisk og poteter på islendingen for en stund framover?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, DaniNichi said:

Frykten flere har her inne er også totalt irrasjonelt , ja det er kjipt og ja dette viruset kan være farlig hvis du er svært uheldig, men selve livet er farlig man må ikke glemme det.

Tror du har misforstått litt. Ja, når man samler mye informasjon og diskusjon så blir det gjerne ikke totalen seendes så god ut. Men, dette er jo et spesialtema som tar for seg et alvorlig virus.

Jeg går absolutt ikke i stressmodus hele tiden pga. viruset, men forsøker å følge litt med og å finne informasjon som kan supplere slik at man kan få mer kunnskap.

Det er ikke sikkert at alt jeg har funnet er like verdifullt, men tror også at noen bidrag har vært nyttige å dele. Jeg antar derfor at jeg bidrar til kunnskap, forståelse og at dette i lengden kan hjelpe til å forholde seg til viruset på best mulig måte. Det er en veldig vanskelig utfordring og komplisert å forholde seg til.

Det er derfor ikke rart at noen går lei, ikke forstår alt og det der i lengden. Det har tross alt passert over et halvår nå med dette viruset i vår hverdag. Du vil finne alle typer mennesker i en slik diskusjon, som man også vil hvor som helst i hverdagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lockdown Trondheim kommer snart:

Sitat

Smitteutbrudd ved tre skoler i Trondheim

Over hundre elever og minst 19 ansatte er satt i karantene etter at tre elever ved tre forskjellige skoler i Trondheim har testet positivt på coronaviruset torsdag.

Det skriver Nidaros.no.

De berørte skolene er Sunnland skole, Charlottenlund VGS og Strinda VGS.

Ser ut som om den nye mutasjonen er skikkelig smittsom.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (22 minutter siden):

Hva som skjer i denne tråden er total krisemaksimering fra flere medlemer og hvordan noen skriver om vasking, sprite ned div osv er også på grensen eller over hva man anser som hypokonderi.

Frykten flere har her inne er også totalt irrasjonelt , ja det er kjipt og ja dette viruset kan være farlig hvis du er svært uheldig, men selve livet er farlig man må ikke glemme det.

Noe av det mest farlige for kroppen og psyken vi mennesker gjør er å ha kroppen i stress modus over lang tid, jeg vil gå så langt at jeg vil si det er mye farligere enn covid-19 infeksjon for typ 99,8% av oss.

Nå begynner vi heldigvis åpne for mer rasjonelle løsninger som lokale lockdown, påbud med maske flere steder, bedre reiseråd som er felles for Europa, skrive seg på lister der man spiser ute eller er på events.

 

 

Eg trur dei fleste her ynskjer ein balansegang der ein kan leve tilnærma normalt samstundes som smitten er på eit relativt lågt nivå. Eg trur også dei fleste er einige om at det kan vere nødvendig med strenge tiltak eller lockdown i periodar med høg smitte for å få smitten ned på eit slikt nivå at ein kan leve tilnærma normalt.

Om smitten skulle gå i taket vil eg tru at mange ville kjenne på frykt og isolere seg i større eller mindre grad, mange vil då også få utsett evt. behandling på sjukehus, samt at den delen av økonomien som framleis går så det grin vil gå i dass. Utfordringa er å finne tiltak som gjev den rette balansegangen mellom smittevernomsyn og ein mest mogeleg normal kvardag.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan jo spørre seg om det er vits å hente polakker til industrien i Norge, når smittetrykket åpenbart er for høyt i Polen nå. Går vel an å bruke nordmenn, finner, latviere, tyskere etc. som kommer fra mindre smittepressede nasjoner. Samt også senke produksjonshastighetene noe i forhold til mannskapet som er tilgjengelig ??

Jeg synes at eierne av de berørte selskapet bør tenke på fellesskapet framfor bare å maksimere profitten til en hver tid. Det er rett og slett noe skammelig å høre om filippinere og polakker som tas inn og bidrar til å gjøre landet utrygt.

w40_41_COVID19_EU_EEA_UK_Subnational_14d

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 minutter siden):

Er det snakk om den same mutasjonen som var på pensjonistbussen?

Ja mest sannsynlig

Sitat

Skolesmitten i Lillehammer kom fra koronabussen

Smitteutbruddet ved tre skoler i Lillehammer henger sammen med pensjonistbussen som besøkte byen.

https://www.nrk.no/innlandet/skolesmitte-kom-fra-pensjonistbuss-1.15198845

https://www.nrk.no/rogaland/en-ny-type-koronavirus-er-oppdaget-i-_koronabussen_-1.15196939

G skrev (1 minutt siden):

Man kan jo spørre seg om det er vits å hente polakker til industrien i Norge, når smittetrykket åpenbart er for høyt i Polen nå. Går vel an å bruke nordmenn, finner, latviere, tyskere etc. som kommer fra mindre smittepressede nasjoner. Samt også senke produksjonshastighetene noe i forhold til mannskapet som er tilgjengelig ??

Jeg synes at eierne av de berørte selskapet bør tenke på fellesskapet framfor bare å maksimere profitten til en hver tid. Det er rett og slett noe skammelig å høre om filippinere og polakker som tas inn og bidrar til å gjøre landet utrygt.

Det er jo ansatte på verftet regner jeg med eller av en underleverandør. Men ja de burde nok være i karantene i Norge før arbeid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Man kan jo spørre seg om det er vits å hente polakker til industrien i Norge, når smittetrykket åpenbart er for høyt i Polen nå. Går vel an å bruke nordmenn, finner, latviere, tyskere etc. som kommer fra mindre smittepressede nasjoner. Samt også senke produksjonshastighetene noe i forhold til mannskapet som er tilgjengelig ??

Jeg synes at eierne av de berørte selskapet bør tenke på fellesskapet framfor bare å maksimere profitten til en hver tid. Det er rett og slett noe skammelig å høre om filippinere og polakker som tas inn og bidrar til å gjøre landet utrygt.

w40_41_COVID19_EU_EEA_UK_Subnational_14d

Det er iallefall viktig å vere nøye med smittevernet, bruke eigen transport samt at arbeidarane er i karantene inntil test nummer to er negativ.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Regjeringa ynskjer ikkje å stramme inn på smittevernet for framandarbeidarar av omsyn til bedriftene...

Havyard Leirvik har vore på konkursens rand før koronaen kom. Eg håpar at bedrifta overlever etter smittefadesen. Og så reknar eg med at leiarane i bedriftene landet rundt har lært og fått med seg at dei må ta ansvar for smittevernet sjølv, og ikkje lene seg på regjeringa sine (altfor slappe) tiltak.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Den konkursfaren henger vel mer sammen med kontrakter til vanlig ihvertfall. Kommer det ikke inn nye bygge-/ombyggingskontrakter så blir det vel smalhans en stund. Disse aksjeeierne har nok sikret seg både utbytte og å få plassert pengene litt bredere enn i samme kurv hvor man kan risikere å miste alt. Det er ikke så synd på eierne, men mer på lokalsamfunnet hvor disse bedriftene ligger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En kan jo håpe at de store industribedriftene som overlever dette her lærer å satse mer på norsk arbeidskraft i årene fremover istedenfor å satse alt på østeuropeisk leiearbeidere. Av alle smitte som har kommet til kommunene rundt her etter sommerferien har så mye som 90% vært importsmitte fra polen og Litauen. Det som verre er er at de fleste reiser med fly og busser, men smittesporing starter og slutter som regel fra de har kommet i karantenebrakke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Jeg synes at eierne av de berørte selskapet bør tenke på fellesskapet framfor bare å maksimere profitten til en hver tid.

Lykke til! :) Jeg tror det eneste som virker er å sette krav om lønn i karantenetid ved innreise og eventuelt ved utreise hvis hjemlandet krever det, samt tillate lengre sammenhengende opphold. Da vil mengden fremmedarbeidere synke, samtidig som næringslivet som er helt avhengige får tak i de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (24 minutter siden):

Lykke til! :) Jeg tror det eneste som virker er å sette krav om lønn i karantenetid ved innreise og eventuelt ved utreise hvis hjemlandet krever det, samt tillate lengre sammenhengende opphold. Da vil mengden fremmedarbeidere synke, samtidig som næringslivet som er helt avhengige får tak i de.

Jeg tror det har gått så langt i Norge at vi rett og slett er avhengig av arbeidere fra andre land. 
Og ja, lønn i karantenetid burde være en selvfølge, er selv i karantene etter et lite arbeidsopphold i et annet land og har mistet en annen jobb siden jeg er i karantene. Jeg sitter ikke igjen med en krone ekstra for dagene jeg er i karantene, samtidig så går jeg glipp av andre jobber. Her bør det komme endringer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (18 minutter siden):

Er det mulig at de som har vert smitta 2 ganger har hatt en feil test? Leser jo stadig om personer som tester positivt for så og teste negativt rett etterpå. Er litt skeptisk til testene. 

Hvis du har vært syk i vår og testet positivt og så blir syk etter 3 måneder eller mer har gått er det reelt. 

Tester du  positivt i dag, men negativt i morgen er det mest sannsynlig en falsk positiv test første gangen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...