Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

William_S skrev (Akkurat nå):

Sikkert noe Mussolini ville vært stolt av. Jeg kan virkelig ikke fatte alle de mer eller mindre autoritære grepene europeiske land tyr til. 

Sykehusene er i ferd med å fylles opp, da er man nødt til å gjøre dramatiske grep for å bremse smitten. Ellers er det nok ingenting Macron mindre ønsker enn å igjen bremse opp landet og økonomien, men må man så må man.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Sykehusene er i ferd med å fylles opp, da er man nødt til å gjøre dramatiske grep for å bremse smitten. Ellers er det nok ingenting Macron mindre ønsker enn å igjen bremse opp landet og økonomien, men må man så må man.

Nei dette er faktisk ikke noe man må. Portforbud er i realiteten et autoritært tiltak vestlige demokratier ALDRI (unntatt ved krig) bør være bekjent av. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (4 minutter siden):

Jeg kan virkelig ikke fatte alle de mer eller mindre autoritære grepene europeiske land tyr til. 


Hva mener du alternativet er ?

Nå skyter smittetallene i taket, hele Europa er blodrødt, og det spås at sykehusene i mange land vil nå maksimal kapasitet om noen uker, dersom smittetrykket fortsetter.

De strenge tiltakene for å redusere spredningen av viruset, er for at tusenvis av mennesker ikke skal dø, både av COVID, men også av andre ting når sykehusene er helt overkjørt av pasienter.

Hva er alternativet for å redusere smittespredningen?
Å la det tute å gå uten restriksjoner kommer ikke til å gå særlig bra, portforbud er tross alt trolig særdeles effektivt, å sender et sterkt signal, selv om det er noe autoritært.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 minutter siden):


Hva mener du alternativet er ?

Nå skyter smittetallene i taket, hele Europa er blodrødt, og det spås at sykehusene i mange land vil nå maksimal kapasitet om noen uker, dersom smittetrykket fortsetter.

De strenge tiltakene for å redusere spredningen av viruset, er for at tusenvis av mennesker ikke skal dø, både av COVID, men også av andre ting når sykehusene er helt overkjørt av pasienter.

Hva er alternativet for å redusere smittespredningen, for å la det tute å gå kommer ikke til å gå særlig bra?

Det er upopulært å si det men det er faktisk til syvende og sist fasiten her. Alle andre pandemier i verden har man latt gå sin gang.  Det har selvsagt endt med noen brutale resultater som man ikke kan feie under teppet. Men likevel, det er det som er fasiten tilslutt. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Hvis det gis offentlige tilskudd basert på antall solgte billetter (som ikke benyttes) så synes jeg det er problematisk ettersom billettene er ren veldedighet, mens offentlige støttemidler skal gå til konkrete kulturtilbud, ikke til kulturtilbud som aldri ble levert sånn at arrangørene kan sitte komfortabelt å heve lønn i stedet for å gå på NAV som andre permitterte. NAV måler ut "lønn" mer etter behov og setter krav om at man må søke og ta jobber, i stedet for å sitte komfortabelt i sofaen uten å gjøre noe.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Hvis det gis offentlige tilskudd basert på antall solgte billetter (som ikke benyttes) så synes jeg det er problematisk ettersom billettene er ren veldedighet, mens offentlige støttemidler skal gå til konkrete kulturtilbud, ikke til kulturtilbud som aldri ble levert sånn at arrangørene kan sitte komfortabelt å heve lønn i stedet for å gå på NAV som andre permitterte. NAV måler ut "lønn" mer etter behov og setter krav om at man må søke og ta jobber, i stedet for å sitte komfortabelt i sofaen uten å gjøre noe.

Hvis du noensinne har vært i NAV systemet så legger NAV mer opp til passivitet enn aktivitet for å si det sånn. Selv det å ta et nettkurs kan være problematisk om man går på dagpenger - da dette går inn under såkalt utdanning selv om man da søker flere jobber om dagen. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (10 minutter siden):

Det er upopulært å si det men det er faktisk til syvende og sist fasiten her. Alle andre pandemier i verden har man latt gå sin gang.  Det har selvsagt endt med noen brutale resultater som man ikke kan feie under teppet. Men likevel, det er det som er fasiten tilslutt. 

Beklager om det oppfattes som personangrep over streken på forumet, men for et helt jævlig menneskesyn du kommer med her. Dessuten tar du helt feil i at man har latt alle andre pandemier gå sin gang, det er rett og slett helt feil.

Lar man det gå sin gang fylles sykehusene helt opp og enda mer, mye verre enn slik vi så i vår med lockdowns. Helsepersonell, leger og andre samfunnskritiske blir smittet, dødsfallene og dødsraten vil øke kraftig. Folk vil dø hjemme og i køer, og økonomien vil gå minst like mye - om ikke langt mer åt skogen av en sånn situasjon.

Endret av Snikpellik
  • Liker 7
Lenke til kommentar
William_S skrev (10 minutter siden):

Det er upopulært å si det men det er faktisk til syvende og sist fasiten her. Alle andre pandemier i verden har man latt gå sin gang.  Det har selvsagt endt med noen brutale resultater som man ikke kan feie under teppet. Men likevel, det er det som er fasiten tilslutt. 


Hva om det kommer en vaksine om tre måneder, ville det ikke da vært helt galskap å la noen millioner dø fordi man ikke var villig til å innføre restriksjoner?

Vi vet jo hva som virker, mindre sosialt samvær og god avstand til andre osv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Beklager om det oppfattes som personangrep over streken på forumet, men for et helt jævlig menneskesyn du kommer med her. Dessuten tar du helt feil i at man har latt alle andre pandemier gå sin gang, det er rett og slett helt feil.

Lar man det gå sin gang fylles sykehusene helt opp og enda mer, mye verre enn slik vi så i vår med lockdowns. Helsepersonell, leger og andre samfunnskritiske blir smittet, dødsfallene og dødsraten vil øke kraftig. Folk vil dø hjemme og i køer, og økonomien vil gå minst like mye - om ikke langt mer åt skogen av en sånn situasjon.

Selvsagt har man latt alle andre pandemier gått sin gang. Spanskesyken gikk sin gang, Hong Kong syken gikk sin gang osv. Ja faktisk svineinfluensaen også delvis. Det ble brutale resultater av det - men det gikk over. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Forøvrig kommer tallene fra Frankrike samtidig som Macron taler på TV.

Nye 22 591 tilfeller er registrert, ikke helt like mye som for noen dager siden, når det var over 26 000, men det er fremdeles et av de høyeste tallene Frankrike har hatt på ett døgn, og det er sjette dagen på rad at tallet er over 20 000.

Ytterligere 104 mennesker har dødd av viruset siste døgn i Frankrike, totalt har 33 037 omkommet, som gjør at Frankrike nå er på niende plass i antall dødsfall.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (8 minutter siden):

Selvsagt har man latt alle andre pandemier gått sin gang. Spanskesyken gikk sin gang, Hong Kong syken gikk sin gang osv. Ja faktisk svineinfluensaen også delvis. Det ble brutale resultater av det - men det gikk over. 

Det er faktisk helt feil, man innførte mange steder portforbud og sosial distansering under spanskesyken også, men forståelsen for smittevern var nok ikke helt den samme i 1918, og det fantes ikke antibiotika eller medisiner mot influensa på den tiden.

Endret av 0laf
  • Liker 7
Lenke til kommentar
William_S skrev (9 minutter siden):

Selvsagt har man latt alle andre pandemier gått sin gang. Spanskesyken gikk sin gang

Du kunne jo faktisk bare sjekka kjapt opp kjapt på Google før du kommer med usannheter, dette er ganske enkelt. En annen tid og annen kunnskap for 100 år siden, men det som skjedde da har jo dannet noe av grunnlaget for det vi gjør nå.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_flu#Responses

Sitat

While systems for alerting public health authorities of infectious spread did exist in 1918, they did not generally include influenza, leading to a delayed response. Nevertheless, actions were taken. Maritime quarantines were declared on islands such as Iceland, Australia, and American Samoa, saving many lives. 

Social distancing measures were introduced, for example closing schools, theatres, and places of worship, limiting public transportation, and banning mass gatherings. Wearing face masks became common in some places, such as Japan, though there were debates over their efficacy. There was also some resistance to their use, as exemplified by the Anti-Mask League of San Francisco. Vaccines were also developed, but as these were based on bacteria and not the actual virus, they could only help with secondary infections. The actual enforcement of various restrictions varied.

A later study found that measures such as banning mass gatherings and requiring the wearing of face masks could cut the death rate up to 50 percent, but this was dependent on them being imposed early in the outbreak and not being lifted prematurely. 

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Du kunne jo faktisk bare sjekka kjapt opp kjapt på Google før du kommer med usannheter, dette er ganske enkelt. En annen tid og annen kunnskap for 100 år siden, men det som skjedde da har jo dannet noe av grunnlaget for det vi gjør nå.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_flu#Responses

 

Men feks Asiasyken i 1957-58 som er vel det eneste i nyere tid som kan sammenlignes direkte med dette ble det ikke innført mange restriktive tiltak. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

Men feks Asiasyken i 1957-58 som er vel det eneste i nyere tid som kan sammenlignes direkte med dette ble det ikke innført mange restriktive tiltak. 


Asiasyken ble faktisk ikke oppdaget med en gang i mange land.
Man hadde dårligere systemer, å WHO fanget ikke opp at det var en epidemi på gang i Asia.

Det førte til at mange lands helsemyndigheter ikke forsto hva som foregikk, før det var for sent.
Mange land ville heller ikke innføre tiltak, de anså at folket og pressen vil gå nærmest amok dersom de innførte restriksjoner.

I ettertid har det vist seg at man gjorde særdeles mye feil under asiasyken, så å gjenta den fallitten er neppe noe å trakte etter.

Litt mer om historien rundt asiasyken her : https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31201-0/fulltext

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (44 minutter siden):

Sikkert noe Mussolini ville vært stolt av. Jeg kan virkelig ikke fatte alle de mer eller mindre autoritære grepene europeiske land tyr til. Men folk ser ut til å godta dette av en eller annen merkelig grunn. 

Here we  go again! Å redde livene til de svakeste av oss er fascieme! Fordi det begrenser MIN rett til å gå på fylla og dra til syden når det passer meg.

Du er kanskje ikke klar over det, men sosialdarwinisme var en viktig ingrediens i fascismen. Altså at de svakeste av oss skulle bare dø fordi de ikke var "tilpasningsdyktige". Jeg ser mer fascisme i ønsket om å bare la de svake og gamle blant oss dø eller totalisoleres for at andre skal gå så mye på fylla de vil, dra så mye til Syden de vil og kline seg mest mulig inn i fremmede mennesker som de vil. Jeg ofrer gjerne slike gleder i en kortere del av et ellers langt liv av hensyn til mennesker jeg er glad i.

Endret av Morromann
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Here we f*cking go again! Å redde livene til de svakeste av oss er fascieme! Fordi det begrenser MIN rett til å gå på fylla og dra til syden når det passer meg.

Du er kanskje ikke klar over det, men sosialdarwinisme var en viktig ingrediens i fascismen. Altså at de svakeste av oss skulle bare dø fordi de ikke var "tilpasningsdyktige". Jeg ser mer fascisme i ønsket om å bare la de svake og gamle blant oss dø eller totalisoleres for at andre skal gå så mye på fylla de vil, dra så mye til Syden de vil og kline seg mest mulig inn i fremmede mennesker som de vil.

Du er faktisk den som er mest Mussolini her. Vestlige demokratier er bygd på individuell frihet som det skal ekstremt mye til å innskrenke. Ja jeg mener portforbud er et ekstremt tiltak mot dette viruset. Selv land som hadde de mest krakilske portforbudene så gikk smitten opp igjen så fort de lempa på det. Å låse seg inne fra dette viruset er en naiv tilnærming. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (9 minutter siden):

Du er faktisk den som er mest Mussolini her. Vestlige demokratier er bygd på individuell frihet som det skal ekstremt mye til å innskrenke. Ja jeg mener portforbud er et ekstremt tiltak mot dette viruset. Selv land som hadde de mest krakilske portforbudene så gikk smitten opp igjen så fort de lempa på det. Å låse seg inne fra dette viruset er en naiv tilnærming. 

Ja, mvestlige demokratier er ifølge de tuftet på retten til å gi fullsgtendig blanke faen i alle andre enn seg selv og egoistiske behov hvor man ikke kan ofre enn eneste j*la sommer og droppe sydenferie akkurat det året av hensyn til solidartiet. Det er meg, meg, meg, meg og meg ellers er dere andre fascister.

Jeg synes du skal lese deg litt opp om fascisme fremfor å lire av deg det patetiske våset du kommer med her. Fascisme er ikke det mostatte som anarki. Man trenger av og til regler i et samfunn i en krisetid. Av og til gjøres det untnakstillstand i en krisetid. Eller mener du at Elverdumsfullmakten i 1940 var "fascisme" også?

Buhuu, jeg vil til Syden NÅÅÅÅÅ ellers er dere fascister......

Jeg forbinder fascisme mer med å kaste jøder inn i gasskamre enn med strenge smittevern for å beskytte de svakeste av oss. Men er man egoist og tenker kun på seg selv og egoistiske behov er det lett å kaste f-ordet i trynet på alle som ønsker å gjøre noe ut av en alvorlig situasjon.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Ja, mvestlige demokratier er ifølge de tuftet på retten til å gi fullsgtendig blanke faen i alle andre enn seg selv og egoistiske behov hvor man ikke kan ofre enn eneste j*la sommer og droppe sydenferie akkurat det året av hensyn til solidartiet. Det er meg, meg, meg, meg og meg ellers er dere andre fascister.

Jeg synes du skal lese deg litt opp om fascisme fremfor å lire av deg det patetise våset du kommer med her. Fascisme er ikke det mostatte som anarki, lille venn. Man trenger av og til regler i et samfunn i en krisetid. Av og til gjøres det untnakstillstand i en krisetid, lille venn. Eller mener du at Elverdumsfullmakten i 1940 var "fascisme" også.

Buhuu, jeg vil til Syden NÅÅÅÅÅ ellers er dere fascister......

Jeg personlig driter i Sydenreiser - det har aldri betydd noe særlig for min del. Men det er langt viktigere ting som står på spill, økonomien, arbeidsplasser osv. Det er fortsatt yrkesgrupper i Norge som har yrkesforbud nærmest. Hva tenker du om det? Å løfte opp de problematiske sidene bak tiltakene er visst fullstendig tabu, men det er det man må se på lang sikt. Elever i Osloskolen har siden skolestart i august tilbragt 13000 døgn i karantene. Hva tenker du om det? Dette kan være elever som er sårbare.  Det er den oppvoksende generasjon og unge tiltakene går mest utover. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...