Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
William_S skrev (1 minutt siden):

Jeg personlig driter i Sydenreiser - det har aldri betydd noe særlig for min del. Men det er langt viktigere ting som står på spill, økonomien, arbeidsplasser osv. Det er fortsatt yrkesgrupper i Norge som har yrkesforbud nærmest. Hva tenker du om det? Å løfte opp de problematiske sidene bak tiltakene er visst fullstendig tabu, men det er det man må se på lang sikt. 

Dedt yrkesforbudet er ikke ment å vare for alltid. Og i Norge har vi hatt minimal nedstenging. Og når pandemien er over er yrkesforbudet over.

Karantene redder liv. Jeg har vært i karantene selv. Det var kjedelig men det var ikke verdens undergang og det var nødvendig av hensynet til fellesskapet. Og det var aldri noe spørsmål for meg å bryte denne og jeg var 100% inneforstått med hva som er konsekvensene av karantenebrudd.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

Men det er langt viktigere ting som står på spill, økonomien, arbeidsplasser osv. 


Nå har jo Norge klart seg svært bra, forsåvidt også økonomisk, mens andre land som ikke har hatt strenge tiltak, på ingen måte har klart seg noe bedre, slik som Sverige, som virkelig sliter med økonomien og tap av arbeidsplasser om dagen, selv om de ikke stengte ned noe som helst.

Når verden går i knestående på grunn av en pandemi, så er det egentlig ganske irrelevant for hvert lands økonomi hvorvidt de stenger ned eller ikke, markedene forsvinner uansett når folk instinktivt begynner å holde seg mer hjemme, unngår folkemengder, ikke handler varer og tjenester i samme grad osv.

Dette er helt uavhengig av lockdowns, å millioner av dødsfall og proppfulle sykehus gjør at den globale økonomien, og også hvert lands økonomi, bare faller lengre ned enn om man forsøker å begrense skadevirkningene fra pandemien med strenge tiltak.

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Dedt yrkesforbudet er ikke ment å vare for alltid. Og i Norge har vi hatt minimal nedstenging. Og når pandemien er over er yrkesforbudet over.

Karantene redder liv. Jeg har vært i karantene selv. Det var kjedelig men det var ikke verdens undergang og det var nødvendig av hensynet til fellesskapet. Og det var aldri noe spørsmål for meg å bryte denne og jeg var 100% inneforstått med hva som er konsekvensene av karantenebrudd.

karantene er i realiteten en husarrest for folk som ikke har gjort noe straffbart.  Men ja det er problematisk at skolebarn blir sendt i karantene. Det mener jeg oppriktig. Det er på tide å se nytt på disse karantenereglene. Hjemmeskole er ingen god erstatning for den vanlige skolen. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

karantene er i realiteten en husarrest for folk som ikke har gjort noe straffbart.  Men ja det er problematisk at skolebarn blir sendt i karantene. Det mener jeg oppriktig. Det er på tide å se nytt på disse karantenereglene. Hjemmeskole er ingen god erstatning for den vanlige skolen. 

Du behøver ikke å gråte krokodilltårer på vegne av meg og andre som har vært i karantene takk. Ingen av de jeg kjenner som har vært i 10-14 dagers karantene så på det som "tortur". Det er for å redde liv og her i Norge har vi lov å gå på tur i karantene så lenge vi ikke går i butikker og ikke kliner seg inn på fremmede. En fin andledning til å gjøre seg kjent med natruren vår. Spar oss for krokodilletårene du gråter på våre vegne.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:

Begynner å bli mye av det samme nå, men Italia melder i dag om ny rekord også.

Hele 7 332 nye smittetilfeller og 43 nye dødsfall er registrert siste døgn.
Den høyeste økningen var i Lombardia, hvor 1844 nye smittetilfeller ble registrert.

Antallet pasienter på italienske sykehus stiger også markant siste døgn, opp med 400 nye pasienter.
5470 mennesker er nå på sykehus med COVID-19 i Italia, 539 på intensiven.

Interessant å se at det øker såpass i Lombardia. Immunitet som er i ferd med å avta? Mener å ha lest at serologiske tester vise mer enn 70% smittede i regionen 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Du behøver ikke å gråte krokodilltårer på vegne av meg og andre som har vært i karantene takk. Ingen av de jeg kjenner som har vært i 10-14 dagers karantene så på det som "tortur". Det er for å redde liv og her i Norge har vi lov å gå på tur i karantene så lenge vi ikke går i butikker og ikke kliner seg inn på fremmede. En fin andledning til å gjøre seg kjent med natruren vår. Spar oss for krokodilletårene du gråter på våre vegne.

Jo jeg bryr meg faktisk om elever i Osloskolen som har vært 13000 døgn i karantene siden skolestart i august. Rektorer er bekymra for dette. Det er også klart at elevene som blir rammet av karantene som oftest har foreldre med lav inntekt her i byen (les veldig få karantenedøgn på vestkanten vs østkanten). Men du bryr deg naturligvis ikke om hva rektorer på skoler her i byen sier. Dette er elever som trenger skolen. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Vqbqv4/oslo-elever-hadde-minst-13000-skoledager-i-karantene

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Jo jeg bryr meg faktisk om elever i Osloskolen som har vært 13000 døgn i karantene siden skolestart i august. Rektorer er bekymra for dette. Det er også klart at elevene som blir rammet av karantene som oftest har foreldre med lav inntekt her i byen (les veldig få karantenedøgn på vestkanten vs østkanten). 

Karantenen er 10 dager den. Føler du den samme "omsorgen" for de eldre og svakeste av oss som har vært mer eller mindre innesperret siden mars?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Karantenen er 10 dager den. Føler du den samme "omsorgen" for de eldre og svakeste av oss som har vært mer eller mindre innesperret siden mars?

Disse har aldeles ikke vært innesperra siden mars. For en tullete påstand du slenger ut her. Uansett så er snittalderen på de som har dødd av covid 19 82 år - ikke langt unna det som er forventet levealder i Norge. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Disse har aldeles ikke vært innesperra siden mars. For en tullete påstand du slenger ut her. Uansett så er snittalderen på de som har dødd av covid 19 82 år - ikke langt unna det som er forventet levealder i Norge. 

Så da kan de bare dø mener du? Da skal ikke de få muligheten til å komme seg ut og nyte livets høst igjen fordi andre død og liv må på fylla og kline seg inn i fremmede hvor de måtte ønske? Å være 82 er ikke synonymt med å dø. Jeg har gamle foreldre jeg er glad i og som er i høyrisikosonen og jeg går ikke rundt meg slike kyniske og ondskapsfulle tanker om at de bare kan bli smittet og stryke med for at andre skal "selvrealisere" seg.

Hvem var det som anklaget andre for fascisme her?

https://en.wikipedia.org/wiki/Social_Darwinism

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Så da kan de bare dø mener du? Da skal ikke de få muligheten til å komme seg ut og nyte livets høst igjen fordi andre død og liv må på fylla og kline seg inn i fremmede hvor de måtte ønske?

Hvem var det som anklaget andre for fascisme her?

https://en.wikipedia.org/wiki/Social_Darwinism

Vi har jo denne pensjonistbussen hvor nesten alle ble smitta. Hvor mange er døde? 0! Disse var aldeles ikke innesperra. Ja det er faktisk en større grunn til å bekymre seg over yngre i skolen enn eldre på gamlehjem. Kommer man skjevt ut på skolen kan det få følger resten av livet mtp inntekt, utdanning osv.  Dette er det mye forskning på.  Jeg har ikke snakket om å dra på fylla eller å kline i mine innlegg. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
0laf skrev (12 minutter siden):


Du mener altså seriøst at karantene ikke burde ilegges, ikke en gang av smittevernhensyn, fordi det er "husarrest for folk som ikke har gjort noe straffbart" ?

Det er en noe pussig mening, men du har selvfølgelig rett til å mene hva du vil.

Karantener er på ingen måte noen straff, det er et tiltak for å sikre befolkningen, og å beskytte mot smittespredning, trolig et av de mest effektive og enkleste for befolkningen å gjennomføre ?

Og det er solidartiet og det stikk motsatte av "fascisme"; den mest tåpelige og dustete påstanden jeg har sett her inne. Er det mulig?

Å gå i karantene for å redde menneskelig er visst likestilt med å kaste jøder inn i gasskammere.

Lenke til kommentar
Sitat

Tror mer smittsomt virus sirkulerer

FHI bistår Trondheim kommune med å undersøke en mulig mer smittsom variant av coronaviruset.

Flere og raskere

Til Dagbladet forklarer Røsstad at kommunen begynte å fatte mistanke om at et mer smittsomt virus var i omløp hos dem, etter at en smitteførende person smittet fire andre personer i byens studentmiljø på kort tid. Samtlige hadde besøkt utestedet Lille London.

- På nokså kort tid fikk vi fire nye smittede. Det er ikke noe stort antall, men det er større enn vi er vant til. Personene testet også positivt litt kjappere enn det vi er vant til, forteller hun.

Totalt er det nå sju personer som har besøkt utestedet 7. oktober som kan knyttes til utbruddet, og opp mot 100 gjester og ansatte er satt i karantene.

Ikke alle er nærkontakter

Kommuneoverlegen er klar på at Lille Londons involvering er tilfeldig, og at det ikke er mistanke om brudd på smittevernreglene.

Flere av dem som ble smittet der var heller ikke nærkontakter. De satt ikke på samme bord, og kjente ikke hverandre, forklarer hun.

https://www.dagbladet.no/nyheter/tror-mer-smittsomt-virus-sirkulerer/72949587

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 minutter siden):

Uansett så er snittalderen på de som har dødd av covid 19 82 år - ikke langt unna det som er forventet levealder i Norge. 


Det er flest eldre som dør, men mange av disse kunne kanskje hatt mange år igjen av livet.
Det er også en del yngre som dør, men det som kanskje er mest betenksomt er at mange blir svært syke, uansett alder.

cov3.png

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

Vi har jo denne pensjonistbussen hvor nesten alle ble smitta. Hvor mange er døde? 0! Disse var aldeles ikke innesperra. Ja det er faktisk en større grunn til å bekymre seg over yngre i skolen enn eldre på gamlehjem. Kommer man skjevt ut på skolen kan det få følger resten av livet mtp inntekt, utdanning osv.  Dette er det mye forskning på.  Jeg har ikke snakket om å dra på fylla eller å kline i mine innlegg. 

Jeg snakker om de som er i risikosonen og det vet du veldig godt. Jeg har en slekting som er veldig alvorlig syk og har hatt ekstreme begrensninger i å møte familien I HELE PERIDOEN! Men bevarer; jeg ser du trekker frem friske eldre som et ynkelig alivbi for deg selv og for at vi skal droppe alle smittevern øyeblikkelig for at noen egoister skal "selvrealisere seg".

Ja, jeg har nå skjønt at du driter i de eldste og svakeste av oss. Men det er ikke alle av oss andre som gjør det. De fleste av oss gjør faktisk ikke det! Du er heldigivis i et mindretall av oss. Og det å mene at eldre bare kan utsettes for fare "fordi de ikke har livet foran seg" ER faktisk sosialdarwinsisme - et GRUNNELEMENT i fascismen!

Hva er det som er verdens ungergang med 10 dager i karantene så lenge man har lov å gå turer ute alene? Kan faktisk være ganske sunt det. Tid til ettertanke og refleksjon.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...