Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Smitten øker også dramatisk i Sverige om dagen.

Den siste uken har andelen positive tester i Uppsala gått opp fra 1-2% til nå 7.5%.
17 av 21 fylker melder om økning i antall tilfeller, flere sykehus har allerede gått opp i beredskap.
 

Sitat

Från nästan samtliga länsstyrelser kommer nu rapporter om att spridningen av covid-19 ökar och på vissa håll går det snabbt.

Det finns nu en konstaterad samhällssmitta i flera kommuner, framför allt bland skolbarn, ungdomar, hemtjänst samt i personalen på flera avdelningar på sjukhuset.

I flera kommuner har spridningen också påverkat samhället med hög sjukfrånvaro inom viktiga verksamheter, så som skola, vård och hemtjänst.  

Det kommer också rapporter om att allt fler struntar i rådande rekommendationer. I Gävleborg konstaterar man att det gäller alla åldersgrupper, men främst bland ungdomar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smittan-okar-i-17-av-21-lan

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nord-Irland stenger alle skoler i to uker, og alle restauranter, frisører og yrker med "nærkontakt" i fire uker.

https://uk.reuters.com/article/uk-health-coronavirus-nireland/northern-ireland-to-shut-restaurants-and-suspend-school-in-strictest-uk-lockdown-idUKKBN26Z181

Kroatia melder om ny rekord i antall smittetilfeller, 748 på et døgn. Den forrige rekorden var 542, for kun en uke siden.

Polen melder også om rekord i antall smittetilfeller 6 526 på et døgn, og 116 dødsfall. Leger i Polen advarer nå om at helsesystemet er i ferd med å overbelastes, med en reell risiko for at det bryter sammen.

Tsjekkia innfører tre uker nedstengning fra midnatt. Skoler, utesteder, restauranter og annet vil stenge ned til minst 3. november.

https://www.fbcnews.com.fj/world/czech-schools-and-bars-shut-in-partial-lockdown/

Tyskland har det seneste døgnet meldt om 5 132 nye smittetilfeller, og 43 dødsfall, det høyeste tallet siden April.

Iran er inne i det de kaller for landets tredje bølge.
Over 29 000 har omkommet av COVID i Iran, og for to dager siden slo de ny rekord, med 272 dødsfall på et døgn. Siste døgn var tallet 254.
Over 4000 nye smittetilfeller har blitt registrert daglig den siste uken.

https://www.theguardian.com/world/2020/oct/14/iran-at-breaking-point-as-it-fights-third-wave-of-coronavirus

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Den siste uken har antallet nye smittetilfeller stadig gått oppover.
I følge Worldometer registreres det nå over 300 000 nye tilfeller daglig.

cov1.png


Det er en ganske dramatisk økning i antall smittede, omtrent det tredoble per døgn de siste ukene, i forhold til i mars-april.

Antall dødsfall ligger så langt ganske stabilt på rundt 5000 per døgn i gjennomsnitt.

cov2.png

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (14 minutter siden):

Det triste er at veldig mye av dette kunne vært ungått om man hadde hørt på eksperter. Men politikere vet alltid best. 

Kina og Korea har gjort en formidabel innsats. 

Har Norge egentlig gjort så mye feil da? Vi er vel det vestlige landet utenom New Zealand som har kommet best fra det.  Jeg synes det ikke er naturlig å sammenligne oss med Kina og Korea som har tidvis tatt veldige autoritære grep (Kina er jo et diktatur) mot viruset. Faktisk ble jo covid 19 smittede i Korea shama nærmest i offentligheten. Jeg tror ikke vi vil ha kinesiske metoder her til lands på noen som helst områder, de sveisa vel tom igjen dørene til folk. Det jeg mener Norge nok kunne gjort bedre var i en tidlig fase når meldignene kom fra Wuhan og feks rusta opp testkapasitet voldsomt og smittesporing. Der gikk det altfor tregt og jeg tror vi kunne hatt kommet enda billigere fra det om dette var på plass allerede tidlig i februar. Dette gjorde feks Taiwan i januar og som et nesten direkte naboland til Kina så måtte de ta grep da (heck Taiwan mener jo de er Kina og Kina mener de jo eier Taiwan) 

Endret av William_S
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

 

Jeg tror vi kunne ha godt av litt skamming. Der det med overlegg har vært regelbrudd. Vestlig identitet handler kun om sitt eget ego, meg, meg og meg. 

Norge har klart seg veldig bra. Jeg tenkte mer på landene i Europa og USA. Hvor mange dødsfall har Trump med global fanskare forårsaket. 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror vi kunne ha godt av litt skamming. Der det med overlegg har vært regelbrudd. Vestlig identitet handler kun om sitt eget ego, meg, meg og meg. 

Norge har klart seg veldig bra. Jeg tenkte mer på landene i Europa og USA. Hvor mange dødsfall har Trump med global fanskare forårsaket. 

Nei Trump har jo gitt faen i pandemien og det USA trenger er en sterk leder (og da tenker jeg ikke på en sterk og autoritær leder) men en som kan lede USA trygt gjennom pandemien.  Det er nå en grunn til at eldre velgere har vendt Trump ryggen og gått til Biden i følge målinger. Vi har jo sett også USAs helsevesen ha mangel på smittevernsutstyr til de ansatte. Vært leger og sykepleiere som har måttet bruke det samme munnbindet flere dager i strekk og det er jo slettes ikke bra. Jeg tror USA er det landet hvor desidert flest helsearbeidere har mistet livet pga covid 19 og mye av det skyldes nok mangel på smittevernsutstyr. 


Uansett positive nyheter fra Norge - antall innlagte på sykehus er nå tilbake på nivået før forrige helg etter en sjokkøkning til over 30 på mandag. Antall smittede i Oslo som oppgir ukjent smittevei har også gått ned fra over 30% til litt over 20%. Det kan tyde på at man er i ferd med å gjenvinne kontrollen litt. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (6 minutter siden):

Ja for hele verdens skyld håper jeg på Biden. 

Taiwan har jo også kommet veldig godt ut av det. Flaut at Norge støtter Kina og er med på å hindre Taiwan sitt medlemskap i WHO. 

Den logringen denne regjeringa har vist for Kina er smått skammelig, enig i det. Er det noe bra kineserne har klart da under denne pandemien er at de kartla virusets RNA og egenskaper ganske fort slik at dette ble kjent for forskerne over hele verden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En annen positiv nyhet da andelen eldre som ble smittet av covid 19 i Oslo forrige uke sank. Smitten har så langt heller ikke klart å finne veien inn i sykehjem i byen. Det er en interessant observasjon tross at smitten vokste ganske mye den siste tiden. En ser litt spillover smitte til kommunene rundt, men det er ikke så mye faktisk. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Kryptodebunker said:

At Oslo kommune innførte munnbind på sykehjem og i hjemmetjenesten har nok hjulpet mye. 

De har jo nettopp innført det i hjemmetjenesten for et par uker siden, så det var jo kanskje kanskje en anelse sent. De ansatte får nå to munnbind. Ett fram til lunsj og ett etterpå. Dette munnbindet skal altså reise rundt fra hjem til hjem i en hel byel hele dagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:


Iran er inne i det de kaller for landets tredje bølge.
Over 29 000 har omkommet av COVID i Iran, og for to dager siden slo de ny rekord, med 272 dødsfall på et døgn. Siste døgn var tallet 254.
Over 4000 nye smittetilfeller har blitt registrert daglig den siste uken.

https://www.theguardian.com/world/2020/oct/14/iran-at-breaking-point-as-it-fights-third-wave-of-coronavirus

Det var snodig. Trodde det ville gå dem mye verre, slik de fikk et forsprang på mange land.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kryptodebunker said:

Det triste er at veldig mye av dette kunne vært ungått om man hadde hørt på eksperter. Men politikere vet alltid best. 

Kina og Korea har gjort en formidabel innsats. 

Bare man unngår å høre på feil eksperter. Hadde gått skikkelig ille om man hadde hørt på FHI i starten av denne pandemien. Obs!

 

57 minutes ago, William_S said:

Har Norge egentlig gjort så mye feil da? Vi er vel det vestlige landet utenom New Zealand som har kommet best fra det.  Jeg synes det ikke er naturlig å sammenligne oss med Kina og Korea som har tidvis tatt veldige autoritære grep (Kina er jo et diktatur) mot viruset. Faktisk ble jo covid 19 smittede i Korea shama nærmest i offentligheten. Jeg tror ikke vi vil ha kinesiske metoder her til lands på noen som helst områder, de sveisa vel tom igjen dørene til folk. Det jeg mener Norge nok kunne gjort bedre var i en tidlig fase når meldignene kom fra Wuhan og feks rusta opp testkapasitet voldsomt og smittesporing. Der gikk det altfor tregt og jeg tror vi kunne hatt kommet enda billigere fra det om dette var på plass allerede tidlig i februar. Dette gjorde feks Taiwan i januar og som et nesten direkte naboland til Kina så måtte de ta grep da (heck Taiwan mener jo de er Kina og Kina mener de jo eier Taiwan) 

Tror dessverre det der ligger i "DNA-et til nordmenn", at man ikke får gjort særlig mye med det. TTT som de sa i førstegangstjenesten (Ting Tar Tid).

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat
 

Ny undersøkelse: 1 av 3 har problemer med å holde en meters avstand i hverdagen

Helsedirektør Bjørn Guldvog minner om at det er viktig å begrense antall nærkontakter. Samtidig viser undersøkelse at 1 av 3 sliter med å holde en meter avstand til andre.

Her er det bare å få masseprodusert noen meterstokker i Kina og gi de som sliter.

https://www.nrk.no/norge/ny-undersokelse_-1-av-3-har-problemer-med-a-holde-en-meters-avstand-i-hverdagen-1.15199955

Lenke til kommentar
xRun skrev (På 12.10.2020 den 20.59):

Maskene har 3 lag bomull, PM2.5-filter legger til 5 lag, hvorav et skal være av karbon, to av smelteblåst filtermateriale (samme materiale finnes i kirurgiske munnbind), og til slutt et ytterlag på hver side. Det øker filtreringsevnen betraktelig for PM2.5 (partikulær-masse med diameter på 2.5 um).

For virusspredning sin del, som er formålet her, er det mikrodråper viruset fraktes i som er hovedutfordringen. Disse er for det meste vesentlig større enn 2.5um, og fanges godt opp av masker med flere lag bomull.
30%-beregningen som de skriver er mest sannsynlig worst case, andre tester viser tilsvarende effekt på tøymasker av denne typen som på kirurgisk munnbind. Den reelle effekten ligger trolig et sted imellom, og avhenger også av hvor godt den sitter.

Det jeg tenkte på angående Vitus-apotekets økologiske tøymunnbind i 100% bomull - produktet du beskriver i sitatet over -  er om apoteket skriver at effekten bare er 30% uten filter for å fremme salget. Det passer bra å bruke worst case av samme årsak.

Dette fordi TV2 har testet bla. Levis to lags tøymunnbind i 100% bomull uten filter, og kom fram til en filtreringsevne på 75,9 %. Andre tester har jeg ikke funnet.

Nå har jeg ikke tilgang til noen av munnbindene for å kunne sammenligne tettheten i materialet. Men det fikk meg til å lure på om det er uansvarlig å bruke tøymunnbind uten filter.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...