Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (8 minutter siden):

I Oslo og Bergen bør det innføres alkoholforbud øyeblikkelig, ikke med en frist for da vil butikkene fylles opp med kjøtthuer som skal hamstre børst. Det bør skje som en overraskelse. Og nabokommuner bør kreve å se bevis på adresser til de som kjøpe alkohol.

Hva er hensikten med det?

Det vil bare føre til at befolkningen blir imot, vil føle på et overformynderi og ikke ser nødvendigheten av det, og vil stille spørsmål også ved andre tiltak. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (33 minutter siden):

Hva er hensikten med det?

Det vil bare føre til at befolkningen blir imot, vil føle på et overformynderi og ikke ser nødvendigheten av det, og vil stille spørsmål også ved andre tiltak. 

Hensikten er å stanse de hemningsløse festene som øker smittespredningen i samfunnet vårt selvfølgelig. Flere lande innførte alkoholforbud i lockdown. Det er snakk om en krise i samfunnet og jeg tror at andre enn alkoholikere og alkoholmisbrukere ser verdien at slikt gjøres i en begrenset periode for å bremse smitteutviklingen. Mener selvsagt ikke for alltid. For folk som ikke misbruker alkohol er tross alt ikke det å bøtte i seg edle dråper det viktigste i livet.

"Befolkningen" har godt av en eller to hvite uker. Det anbefaler helseeksperter også. Jeg er ikke avholds selv men klarer meg utmerket uten vin til maten i to uker om det er snakk om å få bukt med en farlig og alvorlig smittespredning. Jeg klarer meg godt uten det fordi jeg ikke er avhengig av alkohol. Er man avhengig av alkohol har man et problem; det svir sikkert for noen å høre det men det er et faktum.

Inngripende? Ikke narr meg til å le? Nedstengingen i mars, var det ikke inngripende det da? Eller går grensen ved hellige Kong Alkohol? Isåfall bekrefter det min påstand om at det er flere med alkoholproblemer i samfunnet enn mange vil innse.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, 0laf said:


Det har ikke slått at deg at når passasjerene er under oppsyn, og i følge med mannskap osv. så har man kontroll på hvor de er, og hvem de møter.

Dette er noe som er innført for å påse at transport til og fra skipet skjer på trygg måte, at sjåfører, guider og andre er testet, og forhåpentligvis ikke er smittet, at man ferdes i områder hvor sosial distansering er mulig osv.

Mannskapet er testet, og har vært i karantene før avgang, alle passasjerer testet før de får gå ombord første gang, masker er påbudt i områder hvor sosial distansering er vanskelig osv.
MSC har også innført armbånd for alle passasjerer, som muliggjør at alle transaksjoner ombord på skipet kan gjøres kontaktløst.

At du ikke liker dette, å tror det kun har med fri konkurranse å gjøre, for være din sak, personlig synes jeg det er bra selskapet har innført et regelverk for å minimere smittespredning, og at de følger det opp ved å nekte passasjerer adgang dersom de bryter regelverket.

Jeg trodde at verden hadde lært nå, at på cruiseskip så er det hvor du minst ønsker å være under en pandemi. Se bare til vår egen norske stygge Kystruten sak. Og man har tidlig i pandemien sett noen japanske cruiseskip, amerikanske etc.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (11 minutter siden):

Er det ikke litt i overkant å sette 4000 i karantene for fem tilfeller? Hvis tiltakene oppleves som for hard skyts er det ingen som kommer til å gidde å følge dem. 

Eg meiner å hugse at Erna Solberg fekk spørsmål om kor mange tilfelle dei ikkje kunne spore då dei valde å stenge ned heile Norge, og at svaret var 5.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Morromann said:

Hensikten er å stanse de hemningsløse festene som øker smittespredningen i samfunnet vårt selvfølgelig. Flere lande innførte alkoholforbud i lockdown. Det er snakk om en krise i samfunnet og jeg tror at andre enn alkoholikere og alkoholmisbrukere ser verdien at slikt gjøres i en begrenset periode for å bremse smitteutviklingen. Mener selvsagt ikke for alltid. For folk som ikke misbruker alkohol er tross alt ikke det å bøtte i seg edle dråper det viktigste i livet.

Forslaget ditt vil føre til opptøyer og massedemonstrasjoner av sinte folk i gatene. Og til storstilt oppbygging av et svart marked for alkohol. Det er mildt sagt et kjempedust forslag. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, G said:

Jeg er også interessert i vaksinen. Tok Pandemrix i 2009 jeg også.

Men, jeg har litt sunn skepsis til denne vaksinen. Altså går det mest i:

1. Hvor raskt er vaksinen skjøvet fram? Man kan anta at det i Vesten er gode rutiner.

2. Hva er vaksinen basert på? mRNA? Andre mer ordinære vaksineutviklingsmetoder? Hva slags hjelpestoffer nyttes i denne?

Det siste der med hjelpestoffer har nå gått veldig godt før.

3. Hvor godt og hvor lenge antas den å beskytte?

4. Beskytter den godt nok i mot de "strains of virus" som er de nyeste virusvariantene av COVID-19.

5. Hvilket opphavsland har laget vaksinen, altså så ønsker jeg å vite litt om hvilken desperasjon som ligger til grunn for landets vaksineutvikling. F.eks. USA er litt mindre aktuellt å stole på, selv om dette sikkert er bare en tullete siste tanke. Men, om du pusher Russlandvaksine på meg, så kanskje et velfundert Nei fra meg.

Dessuten så er ikke vaksinene klar enda, og det kan komme inn nye momenter som bør vurderes.

Selv om en vaksine er svært viktig så ser jeg det som viktigere at de finner alternativ bremsemedisin snarest mulig. Dette er virkelig viktig, noe man behøver her og nå, og gjerne for noen færre pasienter for ettertiden også, dersom vaksinen virker tilfredsstillende. Men, dersom vaksinen ikke virker tilfredsstillende, og verden åpner opp for optimistiske når de har fått stukket tilstrekkelig med folk i armen, ja da behøver vi virkelig den bremsemedisinen klar før vaksinen blir klar.

Dette er mine tanker om COVID-19 vaksinering.

Jeg tenker også god behandling er viktigere enn vaksine. Selv om Covid-19 kan være dødlig så er det også fordi man ikke har funnet et godt behandlingsregime ennå. Man overlever ekstremt dødlige sykdommer (og ofte uten mén) så lenge man får riktig behandling innen rimelig tid.

Det forundrer meg litt at vaksinearbeidet går raskere enn det å finne behandling som gir gode resultater når de har hatt flere millioner pasienter over snart 8 måneder å jobbe med.

Jeg tar ikke influensa vaksine hvert år (mange som ikke gjør det) selv om man ble litt oppfordret via jobb ol, men jeg gjorde det de årene det var viktig at jeg ikke ble syk med influensa. Men med influensa er det også hit and miss med hvilken som kommer og de må gjette før vaksineproduksjonen som gjør at de ofte bommer. Personlig liker jeg ikke å ta vaksiner med liten virkningsgrad.

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker også god behandling er viktigere enn vaksine. Selv om Covid-19 kan være dødlig så er det også fordi man ikke har funnet et godt behandlingsregime ennå.

Det forundrer meg litt at vaksinearbeidet går raskere enn det å finne behandling som gir gode resultater når de har hatt flere millioner pasienter over snart 8 måneder å jobbe med.
 

Det er framgang i behandlingen. Et par sider tilbake ser du at en høyere andel blir utskrevet fra intensiven i live nå enn i vinter.

Men klart, det er vanskelig å finne behandling mot en ny sykdom. Stort sett alt som gjøres utover å bruke oksygen og respirator er å regne som eksperimentell behandling med mennesker som forsøksdyr. Det setter begrensninger på hva man kan gjøre. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Nedward said:

Det er framgang i behandlingen. Et par sider tilbake ser du at en høyere andel blir utskrevet fra intensiven i live nå enn i vinter.

Men klart, det er vanskelig å finne behandling mot en ny sykdom. Stort sett alt som gjøres utover å bruke oksygen og respirator er å regne som eksperimentell behandling med mennesker som forsøksdyr. Det setter begrensninger på hva man kan gjøre. 

At det har skjedd noe fremgang regner jeg med.  Man ekperimenterer alltid (faglig vurdering) når noe er ukjent, ikke noe nytt det. Man gjør vurderinger ut i fra hva man tenker kan fungere best på det man observerer og får av data og fungerer ikke det forsøker man noe annet.

Hva er spesifikt det siste man har kommet frem til nå? Vi hører mye om vaksine men lite om hvordan man behandler nå?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (46 minutter siden):

Det forundrer meg litt at vaksinearbeidet går raskere enn det å finne behandling som gir gode resultater når de har hatt flere millioner pasienter over snart 8 måneder å jobbe med.

Markedet for en vaksine er nok i størrelseorden 1000 ganger større enn for behandling. (Bare 0,29% av jordas befolkning er bekreftet smittet nå og bare rundt hver tiende av smittede trenger behandling)

Markedet for behandling går mot en bråstopp når folk blir vaksinerte. Men markedet for en vaksine vil uansett være en stor prosentandel av jordas befolkning.

Så det handler nok om penger.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Jeg tenker også god behandling er viktigere enn vaksine. Selv om Covid-19 kan være dødlig så er det også fordi man ikke har funnet et godt behandlingsregime ennå. [...]
 

Det er vel så enkelt som at antivirale behandlinger og medisiner stort sett er shit, sånn generelt. Det finnes ganske grei behandling for HIV-viruset og sånn passe for noen herpesvirus. Så er det noen helt elendige mot influenza og noen som virker litt mot ebola. Men generelt så er virus noe legevitenskapen ikke har så mye annet enn vaksiner som virker mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Camlon said:

VIl dele denne, fordi jeg vet at en del har fått nyheter om Kina fra Laowhy86 og Serpentza. Andre brukere som @Kryptodebunker har delt flere videoer fra dem i denne tråden.

Kort oppsummert, JaYoe nation er en youtuber som normalt syklet verden rundt men er nå sammen med kona si i Kina. Han er på ingen måte en pro-Kina figur og var en venn av Serpentza når han bodde i Kina. (Idag bor Serpentza og Laowhy i California) JaYoe og noen andre Youtubere i Kina dro på en sponset tur til Chongqing og Three Gorge Dam og Laowhy86 og Serpentza kalt dem white monkeys og kom med mye annen kritikk.

For å støtte opp under argumentet deres, så hevdet de at de fikk en epost fra samme turistbedrift og viste en kopi av eposten. Denne eposten var formulert til å vise at dette var en propagandatur og de sa at slike eposter blir sendt ut til hvem som helst. I virkeligheten så skjedde invitasjonen på wechat ikke epost og de var ikke invitert. De eneste som var invitert var de som var anbefalt av youtuberen Reporterfy Media. Med andre ord de forfalsket en epost for å kunne sverte youtubere i Kina.

Poenget mitt er, vær forsiktig med hvem du lytter til når du ser på nyheter om Kina. Ikke alle har ærlige intensjoner.

 

Har vært skeptisk til Laowhy86 bittelitt, men vært litt mer åpen til Serpentza. Så dette var interessant å høre. Virker ut som to virkelig falske karer nå, men det er vondt å vite hva som er sant og falskt. Takk for at du delte. Ser at disse to uansett sliter med Kina nå:

Spoiler

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Har vært skeptisk til Laowhy86 bittelitt, men vært litt mer åpen til Serpentza. Så dette var interessant å høre. Virker ut som to virkelig falske karer nå, men det er vondt å vite hva som er sant og falskt. Takk for at du delte. Ser at disse to uansett sliter med Kina nå:

  Skjul innhold

 

 

Det er en propaganda krig som pågår mellom USA og Kina, USA og Russland og dere må være forsiktig med hvem dere hører på uansett. Hvis dere ser eller hører noe som sjokkerer så sjekk andre kilder før dere tar standpunkt. Heldighvis er det mange gode kilder der ute, men mange er finansierte av interessegrupper som har særinteresser å ivareta.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
20 hours ago, DaniNichi said:

702000 av de var vel mest sannsynlig på vei ut innen året.

Se på dødsfall i Norge som eks, nesten bare eldre og syke over 70år.

 

Så det du indirekte forteller oss, er at du anser eldres liv som mindre verdt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
45 minutes ago, G said:

Har vært skeptisk til Laowhy86 bittelitt, men vært litt mer åpen til Serpentza. Så dette var interessant å høre. Virker ut som to virkelig falske karer nå, men det er vondt å vite hva som er sant og falskt. Takk for at du delte. Ser at disse to uansett sliter med Kina nå:

Jeg pleide faktisk å se på dem for noen år siden, men etter at de dro til USA og begynte å leve av anti-Kina videoer så falt kvaliteten kraftig. Jeg tror alt hatet de opplever på sosiale medier fra de som misliker dem, kombinert med alle negative nyheter om Kina fra de som liker dem, fører til et ekstremt hat mot Kina, kinesere og de fra vesten som ikke kritiserer Kina.

Jeg har ikke sett dem komme med noe svar på kritikken, de har ignorert videoene og tweetene. Men de har skrev noen kommentarer i Youtube kommentarseksjonen. Her er de.
- "No need to get embroiled in useless drama, if we had to respond to every video trying to discredit us then we would have no time to make videos"
- "It's their directive to try and discredit us so nothing new, let them make their videos, the truth will always out"

At de ikke engang vil forsvare seg selv eller komme med en unnskyldning viser klart at de forfalsket eposten. Om de hadde blitt lurt til å tro at dette var eposten de fikk, så hadde de kommet med en unnskyldning. Og at de har ikke tid er en løgn, de blir ikke kritisert av hvem som helst, de blir kritisert av tidligere venner som også er blant de største youtuberene i Kina.

Jeg er enig, de er falske mennesker som er villig til å kaste gode mennesker og venner under bussen for å fremme sin anti-Kina budskap.

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Gloria said:

Sveriges helsevesen har ikke kollapset. Langt i fra. Man har også langt bedre kapasitet i dag enn det man hadde på starten av pandemien.

Norge har bidratt med hjelp til Sverige, slik at dette kanskje kan være med på å unngå kollaps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...