Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Morromann said:

Er det noen her som har en oversikt over hvor mange som har blitt dømt for brudd på karantenereglene og smittevernsloven? Etter hva jeg har lest er det veldig få desverre. Det burde være langt flere og bøtene og strafferammene langt høyere til skrekk og advarsel for alle som vil lure seg unna.

Det finnes ikke nok polititjenestefolk til å "ta en Kina" her til lands. Hvem skulle stå for kontroller? Er det et angivelsessystem du trakter etter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Morromann said:

Hensikten er å stanse de hemningsløse festene som øker smittespredningen i samfunnet vårt selvfølgelig. Flere lande innførte alkoholforbud i lockdown. Det er snakk om en krise i samfunnet og jeg tror at andre enn alkoholikere og alkoholmisbrukere ser verdien at slikt gjøres i en begrenset periode for å bremse smitteutviklingen. Mener selvsagt ikke for alltid. For folk som ikke misbruker alkohol er tross alt ikke det å bøtte i seg edle dråper det viktigste i livet.

"Befolkningen" har godt av en eller to hvite uker. Det anbefaler helseeksperter også. Jeg er ikke avholds selv men klarer meg utmerket uten vin til maten i to uker om det er snakk om å få bukt med en farlig og alvorlig smittespredning. Jeg klarer meg godt uten det fordi jeg ikke er avhengig av alkohol. Er man avhengig av alkohol har man et problem; det svir sikkert for noen å høre det men det er et faktum.

Inngripende? Ikke narr meg til å le? Nedstengingen i mars, var det ikke inngripende det da? Eller går grensen ved hellige Kong Alkohol? Isåfall bekrefter det min påstand om at det er flere med alkoholproblemer i samfunnet enn mange vil innse.

Tanken er grei nok, men jeg tror det stopper også der. Da blir hjemmebrent, hasj og narkotiske stoffer populære?

Lenke til kommentar
3 hours ago, :utakt said:

Er det ikke litt i overkant å sette 4000 i karantene for fem tilfeller? Hvis tiltakene oppleves som for hard skyts er det ingen som kommer til å gidde å følge dem. 

Middelet er kanskje bedre enn en full spredning som gir landet lange tider med enda strengere nødvendige tiltak. Dersom man i stor utstrekning kan klare seg uten bruk av ansiktsmasker, er du da villig til å gi bygda friheten for at du senere her sørpå må gå med maske hele tiden også utenfor bussreisene?

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Camlon said:

Jeg pleide faktisk å se på dem for noen år siden, men etter at de dro til USA og begynte å leve av anti-Kina videoer så falt kvaliteten kraftig. Jeg tror alt hatet de opplever på sosiale medier fra de som misliker dem, kombinert med alle negative nyheter om Kina fra de som liker dem, fører til et ekstremt hat mot Kina, kinesere og de fra vesten som ikke kritiserer Kina.

Jeg har ikke sett dem komme med noe svar på kritikken, de har ignorert videoene og tweetene. Men de har skrev noen kommentarer i Youtube kommentarseksjonen. Her er de.
- "No need to get embroiled in useless drama, if we had to respond to every video trying to discredit us then we would have no time to make videos"
- "It's their directive to try and discredit us so nothing new, let them make their videos, the truth will always out"

At de ikke engang vil forsvare seg selv eller komme med en unnskyldning viser klart at de forfalsket eposten. Om de hadde blitt lurt til å tro at dette var eposten de fikk, så hadde de kommet med en unnskyldning. Og at de har ikke tid er en løgn, de blir ikke kritisert av hvem som helst, de blir kritisert av tidligere venner som også er blant de største youtuberene i Kina.

Jeg er enig, de er falske mennesker som er villig til å kaste gode mennesker og venner under bussen for å fremme sin anti-Kina budskap.

Likte ikke Laowhy86 sin video som virket som hans propagandatog, tidlig i COVID-19. Ble småskeptisk da. Likevel så kan sannheten ligge i mellom også. De har åpenbart noe kinahat bærende med seg, og da blir det vel farget litt. Selv om det forsvaret til han mot-youtube'ren virker å gjøre dem svært så falske. De kan kanskje også ha falt for fristelsen å spinne vev på noe de ikke kjenner særlig godt til, for så å ikke ønske å miste ansikt. Det er jo ett og annet disse "falske" kinareisende/kinaboende forteller som virker sannsynlig også. F.eks. kinas ønske om kontroll over befolkning. Faktisk når jeg også begynte å se videoene, så hadde jeg et inntrykk av at kina er strenge, så at de var så mottagelige for vloggers fant jeg litt besnærende. Nå ser man kanskje litt av kinas sanne ansikt oppi det de forteller. Selv om man ikke kan helt stole på at alt de forteller er sant, når disse to vloggerne kan synke så dypt om den "demningssaken".

Endret av G
Lenke til kommentar
9 hours ago, Simen1 said:

Markedet for en vaksine er nok i størrelseorden 1000 ganger større enn for behandling. (Bare 0,29% av jordas befolkning er bekreftet smittet nå og bare rundt hver tiende av smittede trenger behandling)

Markedet for behandling går mot en bråstopp når folk blir vaksinerte. Men markedet for en vaksine vil uansett være en stor prosentandel av jordas befolkning.

Så det handler nok om penger.

Det er sant, slik sett forundrer det meg selvsagt ikke. Det har du helt rett i :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

Det er sant, slik sett forundrer det meg selvsakt ikke. Det har du helt rett i :)

Men burde man kunne tro sånt om Norge da? Norge har vel alt å tjene på å forske fram en behandling, om det så er i samarbeid for å finne idéene til å det å skulle prøve ting ut.

Lenke til kommentar
G skrev (20 minutter siden):

Middelet er kanskje bedre enn en full spredning som gir landet lange tider med enda strengere nødvendige tiltak. Dersom man i stor utstrekning kan klare seg uten bruk av ansiktsmasker, er du da villig til å gi bygda friheten for at du senere her sørpå må gå med maske hele tiden også utenfor bussreisene?

Nå forutsetter du at hvis man bare hadde prøvd å spore opp nærkontaktene for karantene, i stedet for hele lokalsamfunnet, så hadde alt kommet ut av kontroll. 

Jeg tror ikke det hadde gått så galt. Det er litt å skyte spurv med kanon det her. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, :utakt said:

Nå forutsetter du at hvis man bare hadde prøvd å spore opp nærkontaktene for karantene, i stedet for hele lokalsamfunnet, så hadde alt kommet ut av kontroll. 

Jeg tror ikke det hadde gått så galt. Det er litt å skyte spurv med kanon det her. 

Jeg tror at kommuneoverlegen vet hva de gjør der nordpå. De har sikkert argumenter som forsvarer tiltaket. Det kan gå på slike ting som at tilfartsårer er enkle å kontrollere, og at det derfor er svært enkelt for bygda å gjennomføre en tidligkarantene på bygd. Jeg tipper at noe slik må ligge bak vurderingen. At kommunen rett og slett vinner på det i lengden. Kunne vært artig å hørt litt mer om uansett for begrunnelsene. 4000 personer noen få dager er ikke helt ekstremt det. Dersom de kan få gå ut å lufte hund uten å støte på folk, slik at de ikke er totalisolerte.

Endret av G
Lenke til kommentar
Sitat

14 nye smittetilfeller i Bergen

Smittevernkontoret driver nå smitteoppsporing og testing for å stanse et lokalt smitteutbrudd med 12 nye smittede i Bergen.

Siden torsdag er det registrert 14 nye smittetilfeller i Bergen. Av disse er 12 nysmittede og to er trolig smittet tidligere.

Alle de smittede er i isolasjon, og alle nærkontakter settes i karantene. Nærkontaktene blir fulgt opp av Smittevernkontoret og testes raskt, opplyser Bergen kommune i en pressemelding.

Syv av dem som nå er smittet tilhører samme faddergruppe på Høgskulen på Vestlandet. Hele faddergruppen settes nå i karantene.

– Mange studenter har gjort en stor innsats for å gjennomføre fadderuken på en trygg måte. Samtidig understreker et slikt utbrudd alvoret i situasjonen og viktigheten av at alle følger smittevernrådene. Hold deg hjemme når du er syk, og test deg hvis du har symptomer, sier byråd for eldre, helse og frivillighet, Beate Husa.

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 minutt siden):

Statistikken tilsier at de som oftest dør av covid-19 er av dårlig helse og det er viktig få med seg.

Nå skal det også sies at covid-19 tar livet av svært mange yngre og friskere personer enn influensa. Folk som under normale omstendigheter kunne hatt mange sunne og friske år til (inkludert sesonginfluensa) dersom de ikke hadde blitt rammet av covid-19.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
15 hours ago, Fnugle said:

Og Gloria - siden du nevnte hvor mye BNP-en til Sverige har gått ned og sammenlignet den med EU. Hva med BNP-en til Norge? Et raskt Google-søk per 8.juli finner jeg at den sank med 8,9 prosent fra februar til mai, men steg med 2,4 prosent fra april til mai. Den har altså sunket med 6,5%. 

Sammenligning mellom enkeltland er ikke så fryktelig relevant siden man vil alltid ha individuelle variasjoner. Norge har vært meget sjenerøs med oljepenger inn i økonomien, så det hadde ikke overrasket meg om vi har gjort det bedre.

Angående økonomien så kan det sies at de færreste får symptomer av sykdommen, og enda færre dør av det. 5,800 dødsfall blant en befolkning på over ti millioner er faktisk latterlig lite for en såpass smittsom sykdom. Så det er lite som taler for at det hadde blitt noen økonomisk katastrofe. Det skal nevnes at de som blir alvorlig syke og dør som regel er de eldre, som allerede er en økonomisk belastning på samfunnet uansett. Det høres kynisk ut, men slik er situasjonen.

De fleste eksperter antar at det vil komme en vaksine i midten av 2021. Dette er enormt lenge å kneble økonomien, spesielt når det er såpass unødvendig.

Du sier tiden vil vise, men dette er ingen unnskyldning for å tviholde på gale valg. Vi har enda anledning til å gå tilbake til vår opprinnelige strategi, og leve et normalt liv igjen her og nå.
Historien har også vist så langt at vår opprinnelige strategi om å flate ut kurven faktisk var det riktige valget. Sverige fulgte denne strategien og klarte seg fint, mens resten av verden tenkte korttenkt og er nå preget av uro og ustabilitet.

EDIT: Jeg taler ikke for at vi skal gå 100% for flokkimmunitet. Bare at vi letter på tiltakene.

Endret av Gloria
Lenke til kommentar
Gloria skrev (4 minutter siden):

Historien har også vist så langt at vår opprinnelige strategi om å flate ut kurven faktisk var det riktige valget. Sverige fulgte denne strategien og klarte seg fint, mens resten av verden tenkte korttenkt og er nå preget av uro og ustabilitet.


Jeg tror de aller fleste nordmenn vil være sterkt uenig i den påstanden, og heller mener at den nåværende strategien hvor man forhindrer så mye død og fordervelse som mulig er langt bedre enn å la folk dø fordi noen få vil leve som normalt.

Endret av 0laf
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Fikk en liten oppdatering fra kompisen som har testet seg og som jeg leverer matvarer til. Han ble sendt hjem fra legevakten med beskjed om å ringe 113 hvis han ble verre. Går på mye paraceth ol. nå.

Men fikk ny info om at han litt i forkant av testen har hatt en tanninfeksjon han ikke fikk hjelp med hos tannlegen. Dvs. de fant ikke noe hull selv om han hadde hatt tannverk i 1 uke. Ble sendt hjem med munnskyllevann og beskjed om å si fra hvis det ble verre.
Når han begynte å bli dårlig med hals og noe som lignet på bihulebetennelse tenkte han ikke på tanna som fortsatt var vond (aldri hatt tannproblemer).

Men nå får han ikke hjelp hos tannlegen fordi han fortsatt ikke har fått prøvesvaret på testen han tok. Han hadde forsøkt å ringe helsenorge.no og fikk beskjed om at han bare må følge med på nettsiden, noe han gjør hver dag. 

Men siste dagene har han vært ganske dårlig uten å vise tegn til luftveisinfeksjon så jeg frykter han har gått på en smell med en tanninfeksjon som har spredd seg. Han ringte tannlegen i dag siden han begynner å bli litt desperat men de kunne ikke hjelpe så lenge han ikke hadde fått svar på testen. Han ringte også legevakten for å spørre om de kunne ta CRP så han evt. fikk antibiotika for å unngå en hjernehinnebetennelse eller verre (jeksel i overkjeven) men de ville heller ikke ta i mot og ga beksjed om at hvis han ble verre måtte han ringe 113.

Ikke lett å være syk i disse Covid dager....
Prøver å finne ut om det er noe tannlege legevakt som evt. kan bistå.

 

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Fikk en liten oppdatering fra kompisen som har testet seg og som jeg leverer matvarer til. Han ble sendt hjem fra legevakten med beskjed om å ringe 113 hvis han ble verre. Går på mye paraceth ol. nå.

Men fikk ny info om at han litt i forkant av testen har hatt en tanninfeksjon han ikke fikk hjelp med hos tannlegen. Dvs. de fant ikke noe hull selv om han hadde hatt tannverk i 1 uke. Ble sendt hjem med munnskyllevann og beskjed om å si fra hvis det ble verre.
Når han begynte å bli dårlig med hals og noe som lignet på bihulebetennelse tenkte han ikke på tanna som fortsatt var vond (aldri hatt tannproblemer).

Men nå får han ikke hjelp hos tannlegen fordi han fortsatt ikke har fått prøvesvaret på testen han tok. Han hadde forsøkt å ringe helsenorge.no og fikk beskjed om at han bare må følge med på nettsiden, noe han gjør hver dag. 

Men siste dagene har han vært ganske dårlig uten å vise tegn til luftveisinfeksjon så jeg frykter han har gått på en smell med en tanninfeksjon som har spredd seg. Han ringe tannlegen i dag siden han begynner å bli litt desperat men de kunne ikke hjelpe så lenge han ikke hadde fått svar på testen. Han ringte også legevakten for å spørre om de kunne ta CRP så han evt. fikk antibiotika men de ville heller ikke ta i mot og ga beksjed om at hvis han ble verre måtte han ringe 113.

Ikke lett å være syk i disse Covid dager....

 

Det han opplever er kø helvete. Han trenger å bli sett på av tannlegen. Han kan trenge antibiotika behandling og hvis innfeksjonen sprer seg kan han i verste fall få serpsis (https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakteriesykdommer/blodforgiftning-sepsis/) .

Ingen spøk det Theo. 113 begynner å se ut som et alternativ. Ikke nøl med å ta kontakt med dem hvis dere ikke ser en positiv utvikling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Takk for oppdatering. Tanninfeksjon kan jo være farlige greier og gi monsterhodepine så det kan være det. Håper han får svar asap og kan få akutt-time hos tannlegen/legen.

Jepp, vi er ganske sikre på at det er greia nå siden det ikke er noe tegn til pusteproblemer. Som han sier har han gått i en febertåke i snart 4 dager og sliter med enkle kognitive oppgaver som å finne et telefonnummer, huske noe eller legge sammen tall.

Legevakten sa de skulle ringe han tilbake men han har ikke hørt noe de siste 6 timene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Oddvardm said:

Det han opplever er kø helvete. Han trenger å bli sett på av tannlegen. Han kan trenge antibiotika behandling og hvis innfeksjonen sprer seg kan han i verste fall få serpsis (https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakteriesykdommer/blodforgiftning-sepsis/) .

Ingen spøk det Theo. 113 begynner å se ut som et alternativ. Ikke nøl med å ta kontakt med dem hvis dere ikke ser en positiv utvikling.

Vi følger det utover kvelden. Det som gjør det litt skremmende er den ekstreme hodepinen han har hatt og har som har gjort søvn nærmest umulig.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...